Тема 1 Поняття «образотворче мистецтво». Матеріали та інструменти художника. Робота «Що я люблю малювати» - Образотворче мистецтво 1 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Образотворче мистецтво 1 клас

Тема 1 Поняття «образотворче мистецтво». Матеріали та інструменти художника. Робота «Що я люблю малювати»

Поняття «образотворче мистецтво». Матеріали та інструменти художника. Робота «Що я люблю малювати»

Мета: надати учням загальні відомості про поняття «образотворче мистецтво»; ознайомити дітей із художніми матеріалами й інструментами; розвивати сприйняття кольору, образне мислення, моторику рук; виховувати охайність під час роботи з художніми матеріалами й інструментами, формувати почуття поваги до роботи художника.

Очікувані результати: діти повинні знати й розуміти, що таке образотворче мистецтво та чому його треба цінувати; знати основні художні матеріали та інструменти, уміти з ними працювати; цікавитися образотворчим мистецтвом.

Обладнання й матеріали: фарби гуаш, пензлі різних розмірів, прості й кольорові олівці, воскова крейда, пастель, вугілля, папір; альбом із шаблонами (с. 1–3); репродукції картин.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

1. Організаційний момент

2. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. Літературна пауза.

Захоплювалися природою художники, поети й композитори та передавали її красу за допомогою фарб, слів і музики. Подивіться, як живописці зображували різні пори року, й послухайте вірші поетів про пори року.

(Читання кожного вірша супроводжується спокійною музикою, демонстрацією репродукцій картин із зображенням природи.)

                     * * *

Лягла зима, і білі солов’ї
Затьохкали холодними вустами.
В холодні землі взулися гаї
І стали біля неба, як стояли.

Скоцюрбивсь хвіст дубового листа,
Сорока з глоду водить небо оком,
І вітер пише вітрові листа,
Сорочим оком пише білобоко.

Що гай з землі дивився і стояв,
Що солов’ї маліли, як морельки,
А Київ, мов скажений, цілував
В степах село чиєсь, чуже, маленьке…

М. Вінграновський

         Золота осінь

Ще недавно в небі синім
Пролітали журавлі.
А сьогодні в безгомінні
Ходить осінь по землі.

Ніби сонцем вщерть налиті,
На гілках висять плоди,
У багрянім жовтім листі
Мріють веснами сади.

І від краю і до краю,
Від двора і до двора
Золотого урожаю
Знов до нас прийшла пора.

Й. Бродський

                  Весна

Та це ж весна, бо тане сніг,—
Дивись: струмок з гори побіг.
Шумить вода, ламає все.
Весна іде, тепло несе.

Шумить, гуде веселий гай
І гомонить: вставай, вставай!
Розтане сніг, зима мине,
Земля кругом цвісти почне.

Дітей малих веселий рій
Посуне з хат на луг мерщій.
Радіє все, співає все,
Весна іде, тепло несе.

П. Капельгородський

  Гаї шумлять

Гаї шумлять —
Я слухаю.
Хмарки біжать —
Милуюся.
Милуюся-дивуюся,
Чого душі моїй
Так весело.
Гей, дзвін гуде —
Іздалеку.
Думки пряде —
Над нивами.
Над нивами-приливами,
Купаючи мене,
Мов ластівку.

Я йду. Іду —
Зворушений.
Когось все жду —
Співаючи.
Співаючи-кохаючи
Під тихий шепіт трав
Голублячий.
Щось мріє гай —
Над річкою.
Ген неба край —
Як золото.
Мов золото — поколото,
Горить-тремтить ріка,
Як музика.

П. Тичина

3. Оголошення теми й завдань уроку

4. Вивчення нового матеріалу

4.1.  Слово вчителя.

4. Вивчення нового матеріалу

Читання казки вчителем.

Хто прикрашає Землю

Колись давно наша Земля була пустельним і розпеченим небесним тілом, без рослинності, води, яскравих фарб. І от одного разу задумав Бог оживити Землю, розсипав по ній незліченну кількість насінин життя й попросив Сонечко зігріти їх своїм теплом і світлом, а Воду — напоїти живлющою вологою.

Сонечко взялося зігрівати Землю, Вода — напувати, але насіння все не сходило. Виявилося, що воно не хотіло рости сірим: адже навколо нього розстелялася тільки однотонна земля сірого кольору, а інших фарб не було. Тоді Бог звелів різнобарвній Райдузі-дузі піднятися над Землею й прикрасити її.

Відтоді Веселка з’являється щораз, коли Сонечко світить крізь дощик. Встає вона над Землею й дивиться, чи гарно Земля прикрашена.

От галявинки в лісі. Схожі одна на одну, як сестри-близнючки. Вони і є сестри. У всіх один ліс-батечко, у всіх одна земля-матінка. Сестри надягають кольорові плаття, красуються в них, запитують у Веселки:

— Чи я на світі біліша за всіх?

— За всіх рум’яніша?

— Блакитніша?

Перша галявинка вся біла від ромашок. На другій розквітли маленькі зірочки-гвоздички із червоними іскорками в серцевинках, і зробилася вся галявинка рум’яно-рожевою. На третій, оточеній старими ялинами,— розпустилися незабудки, і стала галявина блакитна. Четверта — вся бузкова від дзвіночків.

Але якось побачила Веселка чорні рани-пожарища, сірі витоптані плями, розкидані ями. Хтось порвав, випалив, спотворив різнобарвне плаття Землі.

І попросила Райдуга-дуга Красу небесну, Сонце золоте, Дощі чисті допомогти залікувати рани, пошити Землі нове плаття. У відповідь Сонце послало на Землю золоті посмішки. Небо — блакитні. Райдуга-дуга подарувала Землі посмішки жовті, зелені й червоні. А Краса небесна перетворила всі ці посмішки на квіти й трави: пройшлася вона Землею й прикрасила її квітами.

Знову почали посміхатися людям різнобарвні галявинки, луки й сади. Це блакитні посмішки незабудок — для вірної пам’яті. Це золотаві посмішки кульбаб — для щастя. Червоні посмішки гвоздичок — для радості. Бузкові посмішки дзвіночків — для любові. Щоранку зустрічає Земля людей і простягає їм всі свої посмішки. Беріть, люди.

(За А. Лопатіною)

Бесіда за текстом казки.

— Які посмішки дарують Землі різні квіти? Чиї посмішки вам найбільше подобаються й чому?

— Як ви думаєте, який колір на Землі зустрічається найчастіше?

— Якби ви були Веселкою, то в які кольори розфарбували б Землю?

— Як прикрашають Землю вітер, зірки, дощ, сніг, хмари?

— Які посмішки даруєте Землі ви? Коли й кому ви найчастіше посміхаєтеся?

Люди з вікопомних часів малювали все, що їх оточувало, особливо хвилювало або тішило. Подивіться, як гарно зображують художники природу, квіти. (Демонстрація репродукцій картин художників.) А як бачать світ діти? (Демонстрація дитячих малюнків.)

— Щоб малюнки були яскравими, кольоровими, на допомогу приходять фарби. Усі фарби живуть у казковому Королівстві Кольору.

Погляньте на свої фарби, вони теж із цього королівства.

Щоб фарби могли малювати, їм приходять на допомогу чарівні палички — пензлі, які залишають на папері кольорові плями. Пензлі бувають різні: круглі й плоскі, широкі й вузькі. Кожний пензлик добре знає свою справу. Нумо разом познайомимося з пензлями й фарбами ближче.

Слово вчителя.

Протягом багатьох століть художники зображували на своїх картинах навколишній світ, усю його різноманітну природу, тварин, предмети, людину та її життя. Звідси й виник поділ картин на жанри.

Прослухайте пісню та спробуйте запам’ятати назви деяких художніх жанрів.

 

 

 

   Пісня про картини

Якщо бачиш на картині
Склянку чаю на столі,
Чи компот в склянім графині,
Чи троянду в кришталі,
Може, й керамічну вазу,
Або грушку, або торт,
Навіть все оце одразу,
Знай, що це є натюрморт.

Якщо бачиш на картині:
Намальована ріка,
Чи ялинка в білій шубці,
Чи на полі два бика,
Може, навіть, на узліссі
Побудований шалаш,
Звісно ж, ця картина зветься
Не інакше, як пейзаж.

Якщо бачиш, що з картини
Жінка дивиться на вас,
Чи мужчина у камзолі,
Чи моряк, чи верхолаз,
Може, учень-першокласник,
Що трима в руках букет,
Знайте, діти, ця картина
Називається портрет.

Вірші О. Кушнера
 Музика Г. Гладкова

 

(Розповідь супроводжується демонстрацією матеріалів та їхніх властивостей, а також демонстрацією репродукцій картин. Можна використати ілюстрації в альбомі, с. 1.)

— Так само милувалися природою художники й передавали її красу за допомогою фарб. Картини, на яких зображена природа, називаються пейзажами.

(Демонстрація репродукцій картин: Б. Щербаков «Зимовий ранок», А. Куїнджі «Березовий гай».)

— Але не лише природа надихає живописців на створення шедеврів. Світ речей посідає одне з провідних місць на полотнах видатних художників. У натюрморті зображаються тільки неживі предмети. Це можуть бути букети квітів, їжа, посуд, книги, статуетки тощо.

(Демонстрація репродукцій: Ж.-Б. С. Шарден «Натюрморт із атрибутами мистецтв»,
К. Білокур «Натюрморт».
)

— Художників завжди цікавило зображення власне людини. На портреті ми бачимо зовнішній вигляд (а через нього і внутрішній світ) конкретної людини.

(Демонстрація репродукцій: К. Маковський «Голівка дівчинки», І. Макаров «Дівчинка з собакою».)

— А ще художники часто на своїх полотнах зображають повсякденне приватне або громадське життя. Такі картини написані у побутовому жанрі.

(Демонстрація репродукцій: Т. Яблонська «Ранок», М. Богданов-Бельський «Нова казка».)

— Свої шедеври художники створюють за допомогою художніх матеріалів та інструментів.

Більшість художників працює за допомогою пензлів і рідких фарб, тому говорять, що картини пишуть, а не малюють. Таких художників називають живописцями.

Фарбу виготовляють із фарбувального порошку та зв’язувальних речовин. Типи фарби: акварельна, гуашева, олійна.

Пензлі бувають круглі, плоскі й овальні. Вони мають номери (що більше число, тим товстіший пензель). За видом волосу пензлі поділяються на щетинні, пісковикові, борсучі, ведмежі, колонкові, білячі.

Художників, які використовують у роботі тверді матеріали, називають графіками. До давніх сухих фарбувальних речовин належить вугілля. Ним можна провести тонку лінію й покрити велику площу аркуша рівним тоном. Найпоширеніший графічний матеріал — графітний олівець. Такі олівці мають різну твердість. За допомогою кольорових олівців, фломастерів чи воскової крейди можна малювати кольорові малюнки.

Художники-графіки іноді працюють пером, умочаючи його в туш або чорнило.

4.2.  Фізкультхвилинка.

Гномик довго потягався,
Нагинався, розгинався
,
Нагинався, розгинався
,
Руки в сторони розвів,
Видно, віршик він
не вчив.

5. Практична робота

5.1.  Виконання тренувальної вправи. Робота в альбомі, с. 2.

Дітям слід визначити, якими інструментами й матеріалами виконані подані малюнки.

5.2.  Виконання роботи «Що я люблю малювати». Робота в альбомі, с. 3.

а)   Продумайте об’єкт, який зображуватимете.

б)  Самостійно оберіть матеріал і виконайте малюнок.

6. Підбиття підсумків уроку

Демонстрація робіт учнів.

7. Домашнє завдання

Принести прості й кольорові олівці, пластилін, стеки.

Категорія: Образотворче мистецтво 1 клас | Додав: uthitel (22.12.2013)
Переглядів: 1376 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: