КРАЄВИД ІЗ ДЕРЕВОМ. ПОНЯТТЯ ПРО ЛІНІЮ ГОРИЗОНТУ - Образотворче мистецтво 1 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Образотворче мистецтво 1 клас

КРАЄВИД ІЗ ДЕРЕВОМ. ПОНЯТТЯ ПРО ЛІНІЮ ГОРИЗОНТУ
Образотворче мистецтво 1 клас
УРОК 10
Л.Т.Дідук,
вчитель-методист початкових класів
Мокрокалигірської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів Катеринопільського району
Черкаської області

Тема: КРАЄВИД ІЗ ДЕРЕВОМ. ПОНЯТТЯ ПРО ЛІНІЮ ГОРИЗОНТУ
Мета:
Формування ключових компетентностей: уміння дітей організовуватися до навчальної діяльності та сприймання матеріалу;
Загальнокультурна компетентність: формувати культуру поведінки та мовлення;
формування предметних компетентностей:
навчальна: розкрити поняття «лінія горизонту»; ознайомлювати дітей із правильною побудовою композиції на аркуші паперу; закріплювати розуміння поняття лінії та навички отримання необхідного кольору через змішування спектральних кольорів; навчати дітей умінню передавати настрій за допомогою ліній;
розвивальна: розвивати в учнів уміння розподіляти площини на горизонтальні й вертикальні; активізувати спостережливість, фантазію, сенсорні уміння і навички; розвивати дрібну моторику руки; розвивати естетичне смаки, допитливість та уяву;
виховна: виховувати любов до прекрасного, природи, дружбу, ко-лективізм.
виховна – виховувати зацікавленість творами образотворчого мистецтва; емоційне сприймання навколишнього світу;
виховувати навички самоконтролю, роботи в колективі, зацікавленість предметом образотворче мистецтво; виховувати добрими, спостережливими; забезпечувати доброзичливу атмосферу, здатність до сприйняття.
Оснащення: візуальний ряд: навчальні плакати; світлини краєвидів із деревами; репродукції картин відомих художників; презентація
музичний ряд: аудіозапис (П. Чайковський Цикл «Пори року»;
обладнання: ТЗН;
матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуаші, акварелі; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки; палітра.
Тип: інтегрований урок
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, українська мова (читання), природознавство
Основні поняття
Змішані кольори — всі кольори, крім основних (червоного, жовтого, синього). Отримують їх шляхом змішування основних кольорів.
Основні кольори — червоний, жовтий, синій. Між собою їх можна змішувати для того, щоб отримати інші кольори, але отримати їх змішуванням не можна.
Горизонт – небокрай, уявна лінія яка розмежовує землю і небо.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Знов дзвіночок пролунав
І навчанню час настав.
У природу вирушаємо
І урок розпочинаємо.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Запитання
• Перенесімося уявно в природу і скажіть які ми там зустрічаємо основні кольори?
• Які кольори у природі ми зустрічаємо часто, а які — рідко?
• Які кольори художники називають похідними або змішаними?
Чи можемо ми побачити їх у природі?
• Нагадайте, що називають центром композиції? Для чого художники ви-користовують центр композиції?
Правила роботи і техніка безпеки
• Головне зображення на малюнку не приховують по кутках аркуша, а розташовують посередині.
• Головне зображення на малюнку не повинне бути занадто великим (як слон у коробці з-під взуття) або занадто маленьким (як мишеня в басейні).
• Малюємо чистими фарбами і ретельно вимиваємо пензлик, коли переходимо від одного кольору до іншого.
• Не використовуємо під час малювання фарби безпосередньо з банки, а змішуємо їх на палітрі.
• Під час роботи не розмахуємо пензлями й олівцями.
• Обережно поводимося з водою і фарбами.
III. Повідомлення теми і мети уроку
IV. Слайд 2
Повторимо:
 Про змішані і основні кольори.
Познайомимося :
 з лінією горизонту;
 творчістю Т.Г.Шевченка, І.Шишкіна, К.Білокур, І.Рєпіна, С.Васильківського.
Навчимося :
 Малювати дерево та краєвид з ним;
 Берегти і любити рідну природу.
V. Вивчення нового матеріалу
(Розповідь супроводжує музика із п'єси П. Чайковського «Пори року. Жовтень»).
Слово вчителя
Любі дітки. Чи любите ви спостерігати за нашими зеленими друзями – деревами? Вони такі різні і в кожну пору року прекрасні. А чим відрізняються дерева? (Називають відмінності за структурою, кольором і т.д.)
А які ви знаєте дерева? (Берізка, яблунька, вишня, клен, дуб…)
Слайд 3
Розгляньте берізку і дуба та порівняйте.
Покажіть руками розміщення гілочок в берези в стані спокою. Тепер дуба. Я як будуть поводити себе дерева під час вітру?
(Учитель пропонує учням відтворити настрій дерева за допомогою рухів.)
Яке дерево більше нагинає віти?
Могутнього дуба вітер не може нагнути до землі. Як ви думаєте, чому?
Послухайте вірша, якого написав наш учень Драга Володимир і скажіть, яким ви уявили дуб?
Стоїть розлогий і кремезний,
В багряно-жовтому вбранні
Дуб, старий-старий, старезний,
І думи думає сумні.
Він бачив стільки на цім світі,
Що навіть важко все згадать.
Шуміли грози, стужі люті
І шквал вогню з чужих гармат.
А дуб стояв, такий розкішний,
Убраний в шати золоті,
Пишнолистий та статечний
І тихо з вітром шепотів.
Та все минає, й на осонні
Дуб старезний боки гріє,
Шепоче вітер з листям сонним,
А дуб надіється. Він мріє...
І так летить за роком рік,
Зриває осінь лист багряний,
Зима ховається між віт,
Та прийде день весняний.
Знов закурличуть журавлі
І листя нове затріпоче.
І заспівають знову солов'ї -
Їм підспіває дуб могучий.
А ось розповідь про нашого старенького дуба Гостроушка Максима.
Дуб у саду
Розлогий, високий, кремезний
Росте дуб у нас у саду,
Він дуже-дуже старезний,
І я до нього завжди іду.
Стоїть пишнолистий, розкішний,
Із вітром собі шепотить.
Йому все здається потішним
І листом багряним шумить.
І дуб знову мріє про весну,
Про сонечко світле й тепло,
Щоб знову до нього принесли
Шпаківню на щастя й добро.
Й весела малеча прискоче,
Щоб жолудів знов назбирать,
І листя нове затріпоче,
Солов'ї заспівать прилетять.
Росте дуб, як пам'ятка віку,
Як згадка про давні часи.
Й шумітиме ще він без ліку,
Як символ людської і краси.
Українська мова (читання)
Тема: «Закріплення звукового значення букви «ха»
Прочитаємо текст за Василем Чухлібом та розглянемо малюнок.
(Читання тексту, проводиться бесіда та повторення виділеного тесту.)
Вчитель: Чому ж вихор не може нічого зробити дубові? (Відповіді дітей)
Дійсно, дуби найміцніші і найдовговічніші дерева, що ростуть на території України.
Фізхвилинка
На території Черкаської області ростуть дуби-старожили. Яскравим їх представником є дуб Тараса Григоровича Шевченка, нашого земляка, видатного художника і поета.
Подивіться на світлину дуба, що росте на садибі пана Енгельгарда в с.Будищах, в якому ховав малий Тарас Шевченко свої малюнки. Він надзвичайно старий, стовбур і основні гілки товсті. Має велику крону.
Гілля покручене. Пошкоджені гілки зрізані, оброблені цементом та металом. Стовбур обмотаний міцним дротом для попередження розколу. Сьогодні його оберігають і доглядають за ним, як за історичною пам’яткою, що пов’язана з Шевченком.
Слайд 4
Тарас Григорович любив Україну і передавав свою любов в поетичних і живописних творах. Та перш ніж приступити до роботи він робив багато замальовок (ескізів) рослин, дерев, добирав образи людей, які залишалися на його полотнах назавжди. Погляньте на краєвид з деревами на картинах Т.Г.Шевченка «Андруші» та «Катерина», ескіз і фрагмент гілля до картини та висловіть свої думки про дуб.
Слайд 5
Ескіз і фрагмент дуба для твору «Катерина»


- Дуб який?(старий, молодий, гіллястий)
- Гілля яке? (густе, міцне, викручене)
- Порівняйте твір Шевченка і малюнок підручника? Який з них казковий, а який реальний (дійсний)?
- Що ж у творі Василя Чухліба казкове, а що може бути реальним?
- Як ви намалюєте свій малюнок до твору?
- Який у вас буде дуб коли ви будете малювати його на відкритій місцевості?
Слайд 6
ВІДГАДАЙТЕ РЕБУС
(Горизонт)
Запам’ятайте: уявну лінію, що відділяє землю та небо називають горизонтом.
ДЕ ХМАРИНКИ НА ДЕРЕВА СПАТЬ ЛЯГАЮТЬ,
НУ, А НЕБО НА ПОЛЯХ ЛЕЖИТЬ
ГОРИЗОНТУ ЛІНІЮ МАЛЮЮТЬ
ТУ, ЩО В ДАЛИНУ ВІД НАС БІЖИТЬ.
ГОРИЗОНТ СТАРАЄМОСЬ ДОГНАТИ,
БІЖИМО НАВИПЕРЕДКИ ВСІ.
АЛЕ ВІН ВІД НАС – ТІКАТИ!
ЛИШЕ ЛІНІЮ ЛИШИВ УДАЛИНІ.
- Що цікавого ви помічали на відкритому просторі?
- Розгляньте 7 і 8 слайди та зверніть увагу на розміщення землі, неба та, відповідно, рослин.

Зверніть увагу, що лінія горизонту проходить нижче середини, або вище середини аркуша паперу.
Переглянемо картини відомих художників.
Слайд 9 , 10
Картини І.І.Шишкіна, К.Білокур, С.Васильківського, І.Левітана

Творча робота
Звернемося до підручника.
Слайд 11.
Малюнок можна виконувати як на альбомному білому аркуші так і на кольоровому папері. Спочатку проводимо лінію горизонту та визначаємо яке в нас буде дерево. Лінію горизонту не повинні креслити під лінійку, адже поверхня землі має і підйоми і впадини. В стані спокою гілки дерева будуть направлені догори, а при поривах вітру нахилятимуться донизу.
Початок стовбура починаємо малювати приблизно посередині тієї ділянки, яку ми відокремили лінією горизонту як землю. Стовбур завжди товстий біля землі та тоненький біля верхівки.
Слайд 12
Фізхфилинка
Покажіть руками розміщення гілок. Кожен рік виростає з протилежного боку гілочка вище попередньої. І ми, немов драбинкою, можемо піднятися на саму верхівку.
Гілочки від стовбура товщі. Кожна гілочка тягнеться до неба і сонечка своїми гілочками, немов руками.
(Демонстрація послідовності виконання малюнка на дошці)
Які кольори ви будете використовувати, щоб викликати почуття суму та холоду? (Синій, фіолетовий, болотний, бежевий, жовто-коричневий, блакитний, білий, сірий, чорний.)
А якщо малюнок будете малювати веселий які переважатимуть кольори (теплі).
Всі виконують роботу в альбомах, попробуємо на дошці (на ватмані) колективно намалювати дуба. Музика лісу допоможе нам розслабитися. Вона вас заспокоює, соловейко та зозулька наспівують вам чудові пісеньки, а той, до кого я тихенько доторкаюся – виходить до дошки і починає малювати дуба. Продовжує так кожен, хто відчує мій дотик. Намалювавши елемент дерева сідаєте і знову продовжуєте свою роботу. Коли малюнок буде закінченим – музика стихне.
(Робота виконується під музику швидко, ланцюжком. Після промальовування стовбура діти працюють з двох сторін. Листя виконується тичками. За браком часу на уроці траву і фон домальовують у вільний час .)
Музика стихла, робота закінчилася. Підніміть голівки і погляньте, під яким дубом кожен з вас приємно провів свій час.
Оглянемо ваші роботи і висловимо свої емоції про колективну працю, уявну подорож до лісу, музику лісу і наслідки своєї творчості.
VI. Підбиття підсумків
Слайд 13
Виставка та обговорення учнівських робіт.

Джерело: http://авторський текст
Категорія: Образотворче мистецтво 1 клас | Додав: dsdukl (20.02.2016) | Автор: Людмила E
Переглядів: 755 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
1  
asdgasgwrghwasdrgsadgasdg

Ім`я *:
Email *:
Код *: