Урок української мови у 4 класі на тему "Повторення вивченого про дієслово" - Читання 4 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Читання 4 клас

Урок української мови у 4 класі на тему "Повторення вивченого про дієслово"
Тема. Повторення вивченого про дієслово.
Цілі. Повторення й поглиблення знань учнів про дієслово як частину мови, його
граматичні ознаки; формування уміння розпізнавати дієслова серед інших частин мови; навичок правильно і доцільно вживати дієслова у власних висловлюваннях.
Розвиток пізнавальної активності, комунікативної, самоосвітньої компетентності, уваги, мислення, уяви, пам’яті, зв’язного мовлення.
Виховувати любов до природи, повагу до народних традицій.
Засоби навчання. Зображення сонечка, берізки, квітів, сніговичка, хмарок,
сніжинок, мовний матеріал, проектор, мультимедійний екран.
Тип уроку. Повторення і закріплення знань.
Форма проведення. Особистісно-орієнтований урок з елементами інтеграції
(народознавство, природознавство), з використанням
інтерактивних методів і мультимедійних технологій.

Хід уроку:
І. Організація класу. Привітання гостей.
- Діти, сьогодні до нас завітали гості. Давайте їх привітаємо.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок в четвертий клас.
(Діти повертаються до вчителя.)
Вчитель. Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас чекає й збагачує мову.
Всі сядьте рівненько, працюйте уважно, -
Знання щоб здобути було вам неважко.
А сонечко вам допоможе –
Воно уважно слухать може.
На уроці вас чекає багато цікавого. Я бажаю, щоб робота принесла вам нові знання, а гостям нашим – приємні враження. Тому девізом нашим сьогодні буде:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.

ІІ. Етап орієнтації. Мотивація.
- Сядьте рівненько, покладіть правильно зошити, запишіть число. Яке сьогодні число? Який місяць? Що ви можете сказати про лютий? (Що це останній місяць зими.) Отже, через два дні за календарем починається весна?
Погляньте у вікно і ви помітите, що зима й не проти поступитися весні. Вона прислала до нас гостю з прощальним листом. Хто ця гостя, ви дізнаєтесь, прочитавши зашифроване слово.

А Б В Г Г Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33

Ключ: 2 7 21 12 10 15 1 (берізка)

(На дошці відкривається зображення берізки з прикріпленим листом.)



Швиденько лист ми прочитаєм.
Про що зима у нас питає?
Що хоче нам розповісти?
І чим ми зможем помогти?
(Вчитель розгортає аркуш, читає учень)
Моє звернення до людей,
Дорослих і малих дітей.
Погляньте, де ми живемо,
Що на землі ми творимо!
Чом плаче матінка-природа?
Куди зникає її врода?
Чом річки наші обміліли?
А квіти наші де поділись?
Будуєм все, руйнуєм за що?
Цього й самі не знаєм ми.
Невже такі ми всі ледащі,
Ніщо не здатні зберегти?
Нехай політик і учений,
Школяр й навіть немовля
Билинку кожну зберігає,
Щоб цвітом вкрилася земля.
- Який сумний лист. Чи можемо ми пообіцяти зимі, що до наступного її приходу ми збережемо природу? Щоб до кінця уроку виконати свою обіцянку, нам треба поділитись на групи: «Сніжинка», «Сонечко», «Квіточка» (відповідно: минулий час, теперішній час, майбутній час), щоб встигнути виконати всі завдання.
- Чим ми зможемо допомогти землі? (Посадити дерево, посіяти квіти, не нищити рослини, не ображати тварин тощо.)




- Якими словами ви назвали наші дії? (Посадити, посіяти, не нищити, не ображати) На які питання відповідають ці слова? (Що робити? Що зробити?)
- Яка частина мови означає дію і відповідає на названі вами питання? (Дієслово) Давайте пригадаємо, що ми знаємо про цю частину мови.

(На мультимедійному екрані складається асоціативний кущ у вигляді берізки)

(Те, що діти одразу не пригадають, буде висвічуватись на мультимедійному екрані по мірі виконання завдань, підведення підсумків.)

ІІІ. Цілепокладання.
- Молодці, дещо ви пригадали про дієслова, однак, декілька «гілочок» залишились порожніми. Це свідчить про те, що ми не все пригадали. І сьогодні, на першому уроці вивчення теми «Дієслово», ми звернемо увагу на роль дієслова у реченні та мовленні, на значення дієслова.
Пропоную план уроку:
1. Каліграфічна хвилинка.
2. Дослідницька робота в групах.
3. Досліджуємо роль дієслова в реченні.
4. Працюємо творчо.
5. Відпочиваємо.
6. Неозначена форма дієслова.
7. Вправа «Гронування».
8. «Займи позицію»
9. РЗМ.
10. Підсумок.

ІV. Проектування.
- Щоб весна настала швидше, ми повинні якнайкраще підготуватися до її зустрічі:добре виконати всі завдання. В кінці уроку вас чекає сюрприз. Будьте уважні. Слова, які ми будемо використовувати на уроці, допоможуть в кінці скласти казочку.
- За правильне виконання завдань і активну роботу ви будете отримувати квіточки, з яких в кінці уроку складете віночок.

V. Повторення і закріплення вивченого про дієслово.
(Етап виконання плану діяльності)

1. Каліграфічна хвилинка.
- Щоб берізка і сонце нам допомогли зустріти весну, треба каліграфічно записати ці слова. Зверніть увагу на з’єднання бе і написання букви ц.


2. Дослідницька робота в групах:
І група – за «Довідником учня початкових класів»
ІІ група – за підручником (правило, с. 42)
- Що правило допомогло вам пригадати? (Що дієслово у реченні найчастіше буває присудком)
(На картині «розтає» замет, з’являється кущик.
Діти отримують першу квіточку.)
3. Досліджуємо роль дієслова у реченні.
- Ось і сонечко нам привітно посміхнулось, почувши ваші відповіді. Якими словами можна охарактеризувати дії сонця? (Піднялося, посміхнулося, виглянуло, випливло, викотилось, засвітило, засяяло, зігріло) (Записують дієслова у зошити)
- Які дієслова вжито в переносному значенні?
- Складіть речення зі словом «сонце». Визначте граматичну основу. (Висновок: дієслово є присудком)
(На картині розтанули сніжинки, з’явились проліски.
Діти отримують другу квіточку.)
4. Працюємо творчо. (картки)
І група «Квіточка».
Прочитати. Списати, над дієсловами позначити час:
Прийдивесноналужок;
Розтописонцюсніжок;
Рушлбодуізріки,
Потечітьструмки,
Прилетітьпташки.
(Запитання групі: який вид народної творчості вам нагадує цей віршик? (Закличку))

ІІ група «Сонечко».
Завдання на влучне вживання дієслів у тексті.
Змінити дієслова, щоб речення звучало правильно:
(Настати) весна. Із теплих країв (летіти) шпаки, ластівки, лелеки. Птахи (турбуватися) біля гнізд.
(Запитання групі: які птахи прилітають з теплих країв?)

ІІІ група «Сніжинка».
Прочитати. Списати над дієсловами позначити час:
Надійшли морози, ріки закували
І березам коси інеєм прибрали.
(Запитання групі: те, про що йдеться у вірші, буде, зараз є, чи було?)



Учень біля дошки в той час, коли працюють групи, виконує вправу 78. Завдання: виписати дієслова, поставити у множину.
Висновок. Дієслова змінюються за часами, числами.
(На картині розтанув сніжок, з’явилася травичка.
Діти отримують третю квіточку.)
5. Відпочиваємо.
Ми з вами гарно потрудились
І, мабуть, трохи притомились.
Тепер настав час відпочинку.
Ми проведем фізкультхвилинку!
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали-сіли, встали-сіли.
Бачте, як розвеселили!

6. Неозначена форма.
- У третьому класі ми вивчали таку форму дієслова, за якою неможна визначити час, число. Як така форма дієслова називається? (Неозначена форма) Послухайте уривок з веснянки і назвіть дієслова неозначеної форми:
Нумо, хлопці-дівчата,
Весну-красну стрічати.
Нумо весну стрічати,
Віночки сплітати.
- На які питання відповідають названі вами дієслова?
- У яких видах усної народної творчості використовуються дієслова у неозначеній формі? (У прислів’ях) Наведіть приклади.
- А зараз вправа на розвиток мислення. З’єднайте частини прислів’їв:
Весняний день так восени і збереш.
Як весною посієш, літо веде.
Весна іде - рік годує.
Гра «Хто швидше?» Назвати дієслова, записати, поставити у неозначену форму.
(На картинці з’явився їжачок.
Діти отримують четверту квіточку.)
7. Сонечко посміхається, весна наближається. Вам нове завдання, яке прискорить прихід весни: до поданих іменників дібрати дієслова.
І група – струмок
ІІ група – пташка
ІІІ група – квітка

(На берізці з’явилось листячко.
Діти отримують п’яту квіточку.)

8. «Займи позицію»
- На дошці – 3 уривки з веснянок. Групам пропонується обрати уривок зі своїм часом і направити 1 учасника групи до відповідного уривка. Представники груп обґрунтовують думку.


1. Ой, минула вже зима,
Снігу, льоду вже нема.
Прилетіли журавлі
Й соловеєчки малі.
2. Квіти в лузі вже цвітуть,
Вівці травку вже пасуть.
3. А ми пісню заспіваймо,
Весну-красну привітаймо.
(До берізки прилетіли пташки.
Діти отримують шосту квіточку.)


9. РЗМ.
Вчитель (до готової картинки на дошці):
Ой, прийшла весна, ой, прийшла весна,
Подивись, дружок, як цвіте лужок.

Ясне сонечко, сяй, весну-красну закликай.
- Пропоную скласти невеличкий текст за нашою картиною.
(На картинці розтав сніговичок, з’явилася дівчинка в українському костюмі.
Діти отримують останню квіточку.)

VІ. Контрольно-оцінювальний етап.
1. Гра «Так чи ні»
- Дієслово означає предмет. (Ні.)
- У реченні дієслово найчастіше буває присудком. (Так.)
- Дієслова не змінюються за числами. (Ні.)
- Дієслова змінюються за часами. (Так.)
- Дієслова бувають неозначеної форми. (Так.)
- Дієслова відповідають на питання який? яка? яке?(Ні.)
2. Рефлексія.
- Що дізналися? Що пригадали? Яку добру справу зробили? Чи є групи, у яких віночок неповний?
Молодці! Ми зібрали вінок, який в народі вважається не просто прикрасою, а й оберегом, «знахарем душі», бо в ньому є така чаклунська сила, що біль знімає, волосся береже. Недарма віночок є частиною українського костюма. (Показати на картині дівчинку в українському костюмі)
Гарно працювали, бо там, де взаєморозуміння, завжди тепло, тому наше сонечко ні на хвилину не ховалось від нас. Думаю, тепло було також і нашим гостям. Давайте подаруємо їм тепло наших сердець.

VІІ. Домашнє завдання.

І група: скласти твір «Чому їжачок зрадів
приходу весни»
ІІ група: вправа 80 (2)
Правило с.42
Категорія: Читання 4 клас | Додав: popruga (09.02.2015) | Автор: Попруга Світлана Вікторівна E W
Переглядів: 2210 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: