Урок 73. М. Рильський «Не кидайсь хлібом...»,«Ким ти хочеш бути, хлопчику?» Робота над репродукцією картини В. Виродової-Готьє «Хлопчики» - Читання 4 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Читання 4 клас

Урок 73. М. Рильський «Не кидайсь хлібом...»,«Ким ти хочеш бути, хлопчику?» Робота над репродукцією картини В. Виродової-Готьє «Хлопчики»
Урок 73. М. Рильський «Не кидайсь хлібом...»,«Ким ти хочеш бути, хлопчику?» Робота над репродукцією картини В. Виродової-Готьє «Хлопчики»
Мета: продовжувати ознайомлення учнів із творчістю М. Рильського; удосконалювати уміння розмірковувати над змістом, виділяти головне; розвивати уміння сприймати й аналізувати картину, характеризувати її героїв; виховувати почуття любові, бережливого ставлення до хліба.
Обладнання: ілюстрації, монтаж картин «Хліб — усьому голова».
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
— Якій назві розділу «Читанки» підпорядковані твори, які ми вивчаємо останнім часом?
— Назвіть, твори яких поетів ми вже з вами читали, вивчали напам’ять. Я буду зачитувати вам уривки, а ви — називати, з яких вони творів.
...Пливе човен, води повен, ніхто не спиняє, кому спинить — риба¬лоньки на світі немає...
...Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх...
...Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів...
...Похитнулись квітки, посумніли, замкнулись; шуря-буря прийшла — вони знов піднялись...
...Ходіть, люди, з хат, із поля! Тут кується краща доля...
...Ні, не забула! У вікно до мене заглянули від яблуні гілки...
...Як же тут гарно, як же тут тихо, в таку годину забудеш лихо...
III. Повідомлення теми уроку
— Розшифруйте криптограму. Як ви вважаєте, про кого йдеться? (Учні через одну букву читають зашифровані слова, отримуючи назви-характеристики занять М. Рильського, — перекладач, вчений, поет.)
— Максим Рильський писав твори для дітей про природу, любов до своєї Батьківщини, повагу до праці. Ми сьогодні будемо знайомитись із його творами «Не кидайсь хлібом...», «Ким хочеш стати, хлопчику?», складемо розповідь за картиною В. Виродової-Готьє «Хлопчики».
IV. Робота над темою уроку
1. Опрацювання вірша «Не кидайсь хлібом...».
1) Вступне слово вчителя про роль хліба у житті кожної людини.
— Хліб — основа нашого життя. Без хліба не може жити будь-яка людина. На Україні хліб супроводжує людину скрізь. Народиться дити¬на — поряд із нею кладуть хліб, щоб голоду не знала, весілля справля¬ють — печуть весільний хліб-коровай. Проводжають людину в останню дорогу теж із хлібом. 
М. Рильський написав вірш «Не кидайсь хлібом...», в якому ще раз нагадує нам про святий обов’язок — берегти хліб.
2) Читання вірша «Не кидайсь хлібом...» (підготовленим учнем).
3) Перевірка розуміння прочитаного за методом «Міркуємо разом!»
— Поміркуйте разом над значенням висловів: «...в суворості ласка¬вій»; «...бо красен труд, хоч рясен піт».
— Яку думку передано в останній строфі вірша?
— Чи поділяєте ви думку поета, що хліб святий, що ним не можна гратись?
— Чи можна вважати, що у вірші йдеться не лише про хліб, а й про ставлення до людської праці взагалі?
4) Виразне читання вірша учнями.
2. Робота над віршем «Ким хочеш бути, хлопчику?» 
1) Читання вірша вчителем.
2) Повторне читання вірша учнями (мовчки).
3) Перевірка розуміння прочитаного. Вибіркове читання.
— Прочитайте рядки, в яких говориться про те, що означає бути справжньою людиною. Як ви розумієте слова поета?
— Поміркуйте, чому в останньому рядку слово людина написане з великої букви.
4) Конкурсне читання віршів «Не кидайсь хлібом...», «Ким хочеш бу¬ти, хлопчику?»
3. Робота над репродукцією картини В. Виродової-Готьє «Хлопчики».
1) Розгляньте картину. Хто на ній зображений?
— Де знаходяться хлопчики? Який у них настрій? Про що, на вашу думку, вони можуть розмовляти?
— Які кольори використала художниця?
— Які почуття викликає у вас ця картина?
2) Складіть розповідь за картиною.
V. Підсумок уроку
— Які із прочитаних творів М. Рильського веселі, а які — повчаль¬ні? Чого вони вас навчають?
VІ. Домашнє завдання.
Вивчити вірш «Не кидайсь хлібом...» напам’ять; записати в зошит складену розповідь за картиною «Хлопчики».

Категорія: Читання 4 клас | Додав: uthitel (11.03.2014)
Переглядів: 2290 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: