Головна » Статті » Початкова школа » Читання 4 клас

Урок 64. Поезія, що стала народною піснею. Т. Г. Шевченко «Реве та стогне Дніпр широкий...». В. Скомаровський «Кобзарі»
Урок 64. Поезія, що стала народною піснею. Т. Г. Шевченко «Реве та стогне Дніпр широкий...». В. Скомаровський «Кобзарі»
Мета: викликати захоплення силою та образністю поетичного слова Т. Шевченка; удосконалювати вміння виразно читати, зіставляти поетич¬не слово у вірші й у музиці; виховувати інтерес до самостійного читання творів Т. Шевченка і творів, створених про нього. 
Обладнання: програвач із платівкою, портрет Т. Г. Шевченка.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Конкурс на кращого читця вірша «Садок вишневий коло хати...».
2. Бесіда.
— Де народився Т. Г. Шевченко?
— Що ви знаєте про дитинство поета?
— Яку роль у житті поета відіграла його старша сестра Катря? Чого він від неї навчився?
— Хто з поетів писав про Т. Г. Шевченка? Які це твори?
— Прочитайте свій улюблений вірш Т. Г. Шевченка. 
III. Повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні на уроці ми познайомимось з ще одним твором видатно¬го поета, який став народною піснею,— це вірш «Реве та стогне Дніпр широкий...».
Ми усі дуже добре знаємо, що про життя і творчість Т. Г. Шевченка писали видатні письменники України, зокрема Вадим Скомаровський написав вірш «Кобзарі», який присвятив улюбленому поетові. З ним ми сьогодні теж ознайомимось.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя.
— Спадщина великого поета і художника стала дорогоцінним надбанням української й світової культури. Його самовіддана творчість проторувала широкий шлях для розвитку українського мистецтва. Та¬рас Шевченко — неповторне явище в історичному і культурному розви¬тку людства. Його картини є окрасою багатьох музеїв. Люди милуються і пишаються й сьогодні їх творцем. Цілі покоління українців виховува¬лись на творчості Шевченка. Майже у кожній родині був і є його «Коб¬зар». Багато поезій Т. Г. Шевченка стали піснями.
2. Слухання вірша «Реве та стогне Дніпр широкий...».
Вчитель виразно читає вірш, звертаючи увагу на те, як потрібно читати пер¬шу строфу, передаючи інтонацією й темпом читання певні явища (бурю на Дні¬прі). Читаючи другу строфу, вчитель змінює інтонацію ближче до розповідної, передає неспокій у природі. Третю строфу читає повільно, з паузами, розповід¬ною інтонацією.
3. Самостійне читання вірша учнями.
4. Перевірка сприйняття тексту.
— На скільки уявних картин можна поділити вірш? (На три)
— Що відтворив поет у першій картині? (Він відтворив силу бурі на Дніпрі, завивання вітру, нагинання дерев до землі.)
— Що б ви зобразили на другій картині? (Захмарене небо, місяць, що виглядає із-за хмари)
— Яка за характером, настроєм третя картина? (Спокійна, адже ав¬тор показав, що природа вгомонилася, все стихло.)
— За допомогою яких слів авторові вдалося зобразити грізні сили природи як живих істот?
5. Слухання грамзапису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий...».
6. Бесіда за прослуханим.
— Як ви думаєте, чому цей вірш став піснею?
— Які почуття викликала у вас ця пісня?
7. Робота над віршем В. Скомаровського «Кобзарі». 
1) Словникова робота.
Дідугани-кобзарі — старі чоловіки, які грають на кобзі.
Нишком — тихо.
Змовкли — затихли.
Невгамовні — ті, які завжди співають.
2) Виразне читання вірша вчителем.
3) Перевірка сприйняття поезії дітьми.
— Де відбувається описана у творі подія?
— Хто слухав пісню кобзарів?
— Як ви вважаєте, про що могли співати кобзарі?
8. Розгляд малюнка в підручнику.
— Як художник зобразив кобзарів?
— Який вираз обличчя в цих людей?
— Чи могли б ви за виразом обличчя здогадатись, про що співають кобзарі?
— Чому кобзарі прийшли саме на цю гору?
V. Підсумок уроку
Гра «Слабка ланка»
1. Якого птаха любив найбільше поет? (Соловейка, жайворонка)
2. Хто писав книги про життя Великого Кобзаря? (А. Лотоцький, О. Іваненко, В. Скомаровський, С. Васильченко та ін.)
3. Які дерева любив оспівувати поет у своїх віршах? (Калину, тополю, явір)
4. Які порівняння любив вживати поет? (Як писанка; ніби дівчина-дитина; неначе човен в синім морі; неначе диво...)
5. Які вірші Т. Шевченка стали народними піснями? («Реве та стогне Дніпр широкий...», «Зоре моя вечірняя...», «Садок вишневий коло ха¬ти...» та ін.)
6. Які картини Шевченка-художника вам відомі? («Селянська роди¬на», «Циганка-ворожка», «Катерина», «У казематі» та ін.)
V. Домашнє завдання
1. Вивчити вірш «Реве та стогне Дніпр широкий...» напам’ять.
2. Для тих, хто хоче більше знати: знайдіть і прочитайте твори Т. Шевченка і книжки про нього.

Категорія: Читання 4 клас | Додав: uthitel (22.01.2014)
Переглядів: 4548 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: