Урок 59. Опис символу нашої держави в науково-пізнавальній статті і поезії. Як давно в Україні з’явився жовто-блакитний прапор (із дитячої е - Читання 4 клас - Початкова школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Початкова школа » Читання 4 клас

Урок 59. Опис символу нашої держави в науково-пізнавальній статті і поезії. Як давно в Україні з’явився жовто-блакитний прапор (із дитячої е
Урок 59. Опис символу нашої держави в науково-пізнавальній статті і поезії. Як давно в Україні з’явився жовто-блакитний прапор (із дитячої енциклопедії «Світ моєї України»). Д. Павличко «Наш прапор»
Мета: удосконалювати навички виразного свідомого читання; вмін¬ня виділяти в тексті описи, пояснення, нові поняття; розвивати образне мислення, пам’ять, вміння порівнювати, створювати опис; виховувати шанобливе ставлення до Державного Прапора України.
Обладнання: ілюстрації із зображенням символів України, Конституція України, картки для читання.
Хід уроку
І. Організація класу
II. Вправи для розвитку читацьких навичок
III. Актуалізація знань учнів про символи держави
1. Читання з дошки висловлювань, пояснення їх змісту.
Мама для нас — найрідніша людина, а Україна — рідна земля, на якій ми народилися.
Хто не любить своєї Батьківщини, той — немов сирота, що без батька і без матері.
2. Розповідь вчителя.
— Україна — це земля, де ми народилися і живемо. Всім вона має бути люба й дорога — золота, чарівна сторона.
Україна — це міста і села, поля і ліси. 
Україна — не тільки наша країна, але й держава світу. Вона має свою Конституцію, що містить ті правила, за якими живуть всі люди-українці. Конституція — Основний Закон нашої Батьківщини. Серед положень Конституції України є стаття 161, важлива для всього українського наро¬ду. Чого саме на неї я звертаю вашу увагу, ви зрозумієте, коли ознайоми¬тесь з її змістом. (Читання учнями ст. 161 Конституції України.)
3. Виступи дітей (підготовлені самостійно заздалегідь).
1) Герб — це знак роду, міста, держави. У перекладі з німецької «герб» означає «спадщина». У давні часи герби вибивали на щитах. За ни¬ми легше було впізнавати воїна, закутого з ніг до голови в металеві обладунки. Зараз герби зображають на прапорах, грошах, печатках. Герби бувають різні, частіше на них зображують тварин, рослин, птахів, різні знаки. Ці зображення свідчать про те, чим саме сла¬виться країна, чим вона сильна.
2) Український народ має герб-тризуб. Це дуже старовинний знак. Його зображення знайдено на пам’ятках трипільської культури, що існувала на території нашої країни близько 6 тис. років тому. За ча¬сів Київської Русі тризуб стає знаком влади князів династії Рюрико¬вичів. Цей знак виявлено на печатці князя Святослава і на срібних монетах князя Володимира Великого. За однією з наукових версій, на тризубі зашифровано слово «воля», бо саме до волі прагнув наш народ з давніх часів. Інші вважають тризуб уособленням трьох при¬родних стихій — повітря, землі і води. Державний Герб самостійної незалежної держави України — золотий тризуб на синьому тлі — за-тверджено Верховною Радою України у 1992 р.
3) Прапори як своєрідний символ володіння певною територією ви¬никли в первісні часи. Тоді прапором можна було вважати будь-яке
прапор є синьо-жовтим (саме синьо-жовтим, а не жовто-синім чи жовто-блакитним, бо, за правилами геральдики, кольори «читають¬ся» згори донизу). Синій колір — це синь українського неба та жив¬лющої води, жовтий — колір золотих пшеничних полів, колір сонця, хліба. Кольори ці мають й інше значення — «мир» і «багатство», бо наш народ з давніх-давен славиться працелюбністю і миролюбністю.
IV. Повідомлення теми та мети уроку
— На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, як описано наші симво¬ли в науково-пізнавальній статті дитячої енциклопедії та в поезії Дми¬тра Павличка. 
V. Робота над темою уроку
1. Опрацювання статті з дитячої енциклопедії «Як давно в Україні з’явився жовто-блакитний прапор».
1) Словникова робота.
Прапор животворчий губернія
стяг рівновеликий Верховна Рада
символ уособлює Київська Русь
знаменно
2) Читання тексту статті вчителем. Первинне сприймання тексту.
— Що нового дізналися?
3) Читання тексту статті учнями мовчки.
4) Читання статті вголос «ланцюжком».
5) Вибіркове читання. Аналіз змісту твору.
— Як ставилися до прапора в давнину?
— Які висновки зробили вчені?
— Що символізують кольори нашого прапора?
— Чому прапор з давніх-давен вважався святинею?
6) Фізкультхвилинка для очей.
2. Опрацювання вірша Д. Павличка «Наш прапор».
1) Виразне читання вірша (одним із учнів).
— З якими почуттями поет говорить про прапор?
2) Читання вірша учнями мовчки.
3) Аналіз змісту вірша.
— Що описує автор у вірші?
— Як він пояснює значення кольорів прапора?
— Як поет по-іншому називає жовтий і голубий кольори?
— Знайдіть та поясніть порівняння, що використав автор. Поясніть їхнє значення.
4) Виразне читання вірша.
VI. Підсумок уроку
— Які твори читали сьогодні? Які вони за жанром?
— Що нового дізнались сьогодні про історію нашого Державного Прапора?
— кожен народ має свої символи і повинен їх оберігати й шанувати.
VII. Домашнє завдання
Вивчити вірш напам’ять, виразно читати й переказувати статтю з дитячої енциклопедії.
Примітка. Урок 60 — урок позакласного читання «Сторінки з історії».

Категорія: Читання 4 клас | Додав: uthitel (22.01.2014)
Переглядів: 3431 | Рейтинг: 1.3/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: