Тема уроку: Поема «Гайдамаки» Тараса Шевченка. Гайдамаки — злочинці чи месники? - Продуктивний урок - Методика проведення уроку - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Методика проведення уроку » Продуктивний урок

Тема уроку: Поема «Гайдамаки» Тараса Шевченка. Гайдамаки — злочинці чи месники?
Тема уроку: Поема «Гайдамаки» Тараса Шевченка. Гайдамаки — злочинці чи месники?
Мета: зробити художній аналіз головних 'персонажів твору; зрозу¬міти суть визвольної боротьби, показаної в поемі; виховувати почуття шани до козаків і солідарності з прагненнями гайда¬маків під час Коліївщини.
Обладнання: текст поеми, підручник, портрети історичних персона¬жів Залізняка і Ґонти, ілюстрації художників до поеми, аудіоза-пис пісні «Зажурилась Україна».
Форма уроку: оцінювальна дискусія.
Хід уроку
1. Організація початку заняття.
2. Перевірка виконання домашнього завдання:
/  Бесіда за питаннями. ,
1. Висловіть міркування щодо жанрових особливостей поеми «Гайдамаки» твору. Аргументуйте їх.
2. Розкрийте зміст двох сюжетних ліній в творі. Яка головна, а яка другорядна?
3. Чи далекий автор від історичної правди?
4. Що таке прототип? Які герої «Гайдамаків»  мали своїх прототипів? Розкажіть про них.
3. Підготовка до основного етапу заняття.
У  Бесіда за питаннями.
* Чим вражають вас картини, змальовані в рядках:
Улиці, базари
Крились трупом, плили кров'ю,
Скрізь по селах шибениці;
Навішано трупу —
Тілько старших, а так шляхта,
Купою на купі.
На улицях, на розпуттях
Собаки, ворони
Гризуть шляхту, клюють очі;
Ніхто не боронить.
Та й нікому...
* Яка причина такого становища?
* Як поводили себе гайдамаки, бачачи такі картини?
* Якими ви уявляєте цих народних визволителів?
4. Засвоєння нових знань.
и-/  Бесіда за питаннями.
Хто такий Максим Залізняк — історична особа і літератур¬ний персонаж? Орієнтовна відповідь. Сам Шевченко писав: «Гонта і Залізняк, отамани того кровавого діла, може, виведені в мене не так, як вони були, — за це не ручаюсь». Кобзар Волох порів¬нює із сизим орлом, що літає понад небесами, «У нас один стар¬ший — батько Максим» Максим на чолі повстанців, які вірять йому: «Йде Залізняк Чорним шляхом, за ним гайдамаки». У на¬родних піснях „сказано і про те, що Максим продовжує справу Хмельницького. Залізняк як ватажок — досвідчений, вдумливий, вимогливий («... і воює, і гарцює з усієї сили»). Як людина він чуйний і сердечний до повстанців. І до Яреми, і до хлопчика, дає йому червінця. У сцені з Гонтою «Залізняк заплакав вперше зро¬ду, сльози втер...».
Яким зображений у поемі Іван Гонта?
Що змусило його іти на крок дітовбивства?
Як зображено стан Ґонти? Процитуйте.
Чи вбивав історичний Гонта своїх дітей?
Чи має право на існування художня версія Шевченка?
*     Як ви сприймаєте це?
5.~Первинна перевірка розуміння.
*    Гонта злочинець чи месник?
*    Як поводиться Іван Гонта після трагедії, за текстом поеми?
*    Чи відчуває він муки совісті? Процитуйте.
6. Закріплення знань і способів дій.
* Яким зображує Т.. Шевченко месника Галайду? » Якими були його сподівання на гайдамаччину? » Чому став жорстоким?
* Що спричинило таке його ставлення?
* Чи міг він діяти інакше? Чому?
* Яким є його ставлення до Оксани? '
7. Закріплення й систематизація знань.
Гра «Я так думаю».
Прокоментуйте ці слова Т. Шевченка.
Погуляли гайдамаки, Добре погуляли; Трохи не рік шляхетською Кров'ю напували Україну, Та й замовкли Ножі пощербили.
Автор пише:
Посіяли гайдамаки В Україні жито, Та не вони його жали. Що мусиш робити? Нема правди, не виросла; Кривда повиває...
*    То якими ж зображені гайдамаки? Злочинці вони чи мес¬ники?
*    Яке ваше ставлення до гайдамаків?
8. Рефлексія.
*    Чи вдалося зрозуміти, як створив Т. Шевченко гайдамацький,
*    Що зрозуміли (відповіді учнів)?
*    Що було на уроці найважчим...?
*    Чи задоволені роботою на уроці?
*    Яке питання залишилось не з'ясованим?
9. Інформація про домашнє завдання.
Написати творчу роботу «Нехай житом-пшеницею, як золо¬том, покрита, не розмежованою останеться навіки од моря і до моря-слов'янська земля».

Категорія: Продуктивний урок | Додав: uthitel (07.03.2014)
Переглядів: 2369 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: