Головна » Статті » Методика проведення уроку » Методичні прийоми

Формування екологічної грамотності як однієї з ключових компетентностей нової української школи шляхом роботи над авторською казкою у молодших школярі
Кільдій Тетяна Андріївна
вчитель початкових класів
спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №264
з поглибленим вивченням англійської мови
Деснянського району міста Києва

Формування екологічної грамотності як однієї з ключових компетентностей нової української школи шляхом роботи над авторською казкою у молодших школярів

Однією з ключових компетентностей нової української школи є формування екологічної грамотності. Що ж стоїть за цим поняттям? В першу чергу – це наукове розуміння природи, уміння спостерігати, аналізувати, робити висновки. Саме через відсутність уміння спостерігати дуже часто поза увагою учнів лишаються "знайомі незнайомці": рослини чи тварини, яких легко впізнають діти, але при цьому про них мало що знають, часто вважають не потрібними, не корисними, а тому й не цікавими. До того ж вивчення класу рослин чи тварин в школі базується на ознайомленні учнів лише з типовими представниками, тобто з досить обмеженою кількістю представників того чи іншого класу. Але ж світ настільки різноманітний та багатогранний! В ньому ще стільки всього не дослідженого, що може послужити на користь людині.
Яскравий приклад – оса. Всі знають цю комаху, відразу її впізнають, але окрім того, що оса боляче кусається, учні майже нічого про ос не знають, не розуміють їх значення у природі, їх користі. Саме тому важливо розвивати в учнів уміння навчатись упродовж життя, усвідомлювати, що не все ще відкрито.
Одним з вдалих інструментів при вивченні матеріалу з курсу "Навколишній світ" за педагогічною технологією "Росток" у початковій школі, на мою думку, може бути казка, яка спеціально заздалегідь складена вчителем відповідно до обраної теми. В казці легко можна поєднати інформацію з різних наук, включити в неї правила поводження з тваринами та надання першої допомоги, але при цьому не лякаючи учнів, не формуючи негативного ставлення до них. Подача інформації у вигляді казки - це завжди емоції, бо казка без емоцій неможлива, а тому така інформація добре запам’ятовується, вона зачаровує дитину, пробуджує інтерес до пізнання, формує цілісне уявлення про світ. В результаті у дітей формується усвідомлення власної ролі у навколишньому середовищі, здатність і бажання зберегти навколишній світ.
Пропоную вашій увазі конспект уроку з курсу "Навколишній світ" для 2 класу за підручником Т.О. Пушкарьової (1 частина) з використанням казки про осу – однієї з моїх авторських казок до цього курсу.

Тема уроку: Красиві та працьовиті (комахи).
Тип уроку: Урок відкриття нового знання.
Мета уроку: Збагатити знання учнів про тваринний світ, про невід'ємну його частину – комах. Засвоїти знання про основні ознаки комах. Розвивати уважність, логічне мислення учнів, уміння висловлювати свої думки, міркування, уміння обґрунтовувати та доводити їх. Виховувати позитивні моральні якості, бережливе ставлення до оточуючої природи.
Хід уроку
1.Самовизначення до діяльності.
1.1. Вправа "Посмішка по колу."
1.2. Вправа "Мікрофон."
На уроці я буду працювати….
Наприкінці уроку …..
Завдяки наполегливій роботі …
2.Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності.
2.1.Творча робота над завданням 1-2 с. 56-57.
- Розфарбуйте метеликів за описом.
- Ці метелики занесені до Червоної книги. Їх залишилося дуже мало.
- З яких частин складається тіло метеликів?
- Скільки ніжок має кожен метелик? (діти висловлюють припущення, оскільки на малюнках ніжок не видно)
3.Виявлення причин утруднення і постановка навчальної задачі.
3.1. Робота над завданням 5 с. 58.
- Назви комах зображених на малюнку.
- Який малюнок тут зайвий? Чому? (павук, бо він має 8 ніг)
- Метеликів теж відносять до комах. Вони мають по 6 ніг.

4. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні.
4.1. Практична робота з колекцією "Тварини".
- Виберіть комах. Назвіть їх. (Мураха, бджола, оса, сонечко, бабка)
- За якими ознаками цих тварин ви віднесли до комах?
- Назвіть корисних на вашу думку комах. (Орієнтовні відповіді: Мурахи – лісові санітари, вони знищують шкідників. Бджоли запилюють квіти та виготовляють мед. Сонечко поїдає попелиць. Бабка запилює рослини та є кормом для тварин.)
- А чому ніхто не вибрав осу? Невже оса зовсім не корисна?
4.2. Робота над казкою.
Вчитель читає казку, учні роблять помітки у стовпчиках "користь" та "шкода".
Оса – теж корисна комаха!
Серпень вже добігав кінця, і Василько розумів, що канікули скоро закінчаться. Мабуть тому так хотілось ще хоча б трохи погостювати у бабусі та поласувати тим, що вродило у саду та на городі. Літо того року було спекотним, тому кавуни вдалися на славу. Одним з них і ласували Василько з Домовичком, сидячи на веранді. Кавун був такий ароматний, червоний з блискучими чорними зернятами, а який солодкий та соковитий – кращого способу втамувати спрагу годі й вигадувати. Але не встиг хлопець насолодитись соковитою скибкою, як на веранді з'явилась оса. І не просто з'явилась, а кілька разів покружляла і сіла на скибку кавуна прямо у Василька перед носом.
- Ну нахаба, – вигукнув хлопець і почав відганяти полосату комаху. Але чим більше він махав рукою, тим агресивнішою вона ставала і цілилась вже не тільки у кавун, а й у Василька. Мудрий Домовичок відкрив рота, але не встиг попередити хлопця, щоб той не відмахувався, як той заволав:
- Ой-ой, вона мене вкусила. Як боляче!
- Не треба було так розмахувати руками, оси цього геть не люблять, так їх ніколи не відженеш. Краще було просто спокійно сидіти, вона й полетіла б собі згодом, нікого не чіпавши, - промовив Домовичок та вже було пізно – місце укусу почало червоніти.
- Треба мерщій витягти жало, допоможи мені, – попросив Василько.
- Оси на відміну від бджіл жало не лишають, то ж витягати нічого. А от що варто зробити – це промити твою руку холодною водою з милом та прикласти лід чи щось холодне.
Після таких процедур друзі повернулися на веранду, де побачили на підлозі шматок кавуна, якого впустив Василько з переляку. Ним ласували кілька ос. Хлопчик занімів від страху.
- Не бійся, - заспокоїв його Мудрий Домовичок, - якщо не будеш їх чіпати, то й вони тебе кусати не будуть. Давай краще за ними тихенько поспостерігаємо. Уважність і терпіння – важливі риси для людини, а для майбутнього винахідника тим паче. – Домовичок добре знав про що мріє хлопець: зробити якесь наукове відкриття.
- Хм, і що ж я цікавого зможу дізнатись дивлячись на цих істот? – здивувався Василько, але все ж таки тихенько присів на стілець якомога далі від жовто-чорних комах, які так захопились кавуном, що хлопця й не помічали.
- Ну хоча б те, що вони дуже різні. Он глянь, оті три ніби однакові жовто-чорні точно з однієї родини. Оси часто живуть великими сім'ями і будують гнізда, що схожі на велетенські кокони. Ці гнізда краще обходити і ніколи не чіпати. Он як тебе боляче вкусила одна оса, а уяви, якщо їх буде кілька десятків – це вже може бути небезпечним для життя.
Уявляти таке Василько не схотів, бо хоч від холодного рушника, прикладеного до руки, біль вщухав, але все ще відчувався. Тож Домовичок продовжив:
- А он глянь на ту, що з іншого краю кавуна. То теж оса, хоч вона й іншого кольору. Такі оси зустрічаються рідше, тож люди зазвичай думають, що всі осі смугасті.
Оса, на яку вказав Домовичок і справді була дивна. Вона переливалась кількома кольорами одразу: синім, зеленим, червоним і не була така смугаста. Здавалось, що вона перламутрова.
- То оса-блискітка. Красива, правда? Глянь, як вправно всі оси ласують кавуном. Це тому, що в них гарні щелепи. А потрібні вони їм, бо оси їдять не тільки солодощі та ягоди з фруктами, а й полюють на інших комах. Так-так, не дивуйся, вони ловлять різних комах, наприклад мух, павуків чи навіть тарганів. А ще ос часто можна побачити біля м'яса чи риби. Білкова їжа потрібна не стільки дорослим осам, скільки їх личинкам. От оси і полюють на комах, знищуючи тим самим шкідників.
Василько уважно слухав Домовичка і зачаровано дивився на зелену осу. Вона й справді була красива. І раптом помітив ще одну осу. Та була значно більша за інших.
- А то що за оса?
- То шершень. Він не такий агресивний як оса, але якщо вже вкусить, то мало не покажеться – отрути в ньому більше. Скажу тобі, що оси забарвлені яскраво не просто так, це сигнал, що їх краще не чіпати. Жовтий та червоний кольори видно здаля, саме тому попереджувальні та заборонні знаки містять ці кольори. Що ще цікаво, що оса – комаха, під яку найчастіше маскуються інші комахи. Роблять вони це для того, щоб їх вважали кусючою осою і боялись наближатися. Є мухи схожі на осу як дві краплі води чи богомоли.
- От осам повезло, на них напевне ніхто й не полює, усі бояться. – Висловив припущення Василько.
- Е ні, у природі так не буває. – Засміявся Домовичок. – Є такі сміливці, що полюють на ос. Наприклад, осоїд – птах, близький родич яструба. Він ос ловить просто на льоту, а ще їсть їхні личинки. Їжаки та ведмеді теж їдять цих смугастих комах.
Хлопчик дивився як оси доїдають шматочок кавуна та слухав свого мудрого друга. То й справді було цікаво. До цього дня Василько й гадки не мав, що оси ніколи не сплять, ні вдень, ні в ночі. Не знав він і того, що є оси-одиначки, а є родинні оси. А ще є оси-німки, яскраво-руді, зовсім без крил, вони скоріше схожі на волохатих мурах. Ці дивні оси не будують власних гнізд, а нахабно захоплюють гнізда інших комах. Зустрічаються оси, які риють собі нори у землі та оси, що мов гончарі будують собі гнізда-глечики з глини. Розповідь Домовичка так захопила Василька, що йому вже не шкода була впущеного шматочка кавуна та й від укусу до наступного ранку не лишилося й сліду.
4.3. Обговорення записів учнів.
- Чи є якась користь від жалючих ос?
- Коли оси завдають шкоди людям?
- Як надати допомогу людині, яку вкусила оса?
Фізкультхвилинка.
4.4. Індивідуальна робота за картками.
Назви деяких ос пов’язані з особливостями їх життя. З'єднай частини речень і ви про них дізнаєтесь.
Інжирні оси використовують папір, який самі виготовляють з деревини
Паперові оси для будівництва свого гнізда риють собі нори у землі прямо на дорозі
Квіткові оси запилюють інжир
Дорожні оси живляться нектаром квітів

5. Самостійна робота із самоперевіркою.
5.1. Самостійне виконання завдання 10 с. 59. (Діти малюють мурах)
6. Включення у систему знань і повторення.
6.1. Метод Сторітелінг "Корисні комахи." (Діти колективно усно складають розповідь про світ комах)
7. Рефлексія діяльності.
- На уроці я навчився ….
- Я дізналась, що …..
- Мені сподобалося …
- Своїми знаннями я поділюся ....
8. Повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати статті підручника с. 58, 59.
Виконати творче завдання на вибір:
1. Уяви, що ти на одну добу перетворився на осу. Підготуйся дати інтерв’ю за таким планом:
Моя улюблена пора року…
Моє улюблене заняття …
Моя улюблена страва…
Мі улюблений запах…
Мій найкращий друг …
Мій таємний куточок світу, де я люблю бувати…
2. На гербі міста Веспен (Німеччина) зображені оси, бо "веспе" з німецького перекладається як "оса". Намалюй власний герб міста ос.
Категорія: Методичні прийоми | Додав: ninakildiy (01.10.2017)
Переглядів: 34 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: