Естетичне виховання в школі-інтернаті - Методичні прийоми - Методика проведення уроку - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Методика проведення уроку » Методичні прийоми

Естетичне виховання в школі-інтернаті
Естетичне виховання в школі-інтернаті
(з досвіду роботи вчителів та вихователів Шевченківської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату з поглибленим вивченням предметів
гуманітарно-естетичного профілю Черкаської обласної ради

Грицай О.Д.
вчитель бандури та вокалу,
керівник зразкового ансамблю
бандуристів «Срібні струни»
Шевченківської спеціалізованої
загальноосвітньої школи-інтернату
з поглибленим вивченням предметів
гуманітарно-естетичного профілю
Черкаської обласної ради,
вчитель вищої категорії,
вчитель-методист

Естетичне виховання – це процес формування цілісного сприйняття і правильного розуміння прекрасного у мистецтві та дійсності; здатність до творчого самовиявлення притаманна людині.
Метою естетичного виховання є високий рівень естетичної культури особистості, її здатність до естетичного освоєння дійсності.
Естетичне виховання в нашій школі направлене на розвиток здібностей учнів сприймати, відчувати та розуміти прекрасне, помічати хороше та погане, діяти самостійно, залучаючись тим самим до різних видів художньої діяльності. Але процес естетичного виховання дітей не повинен зводитися до розвитку окремих якостей (інтелектуальних, фізичних та інших), тому наша педагогічна концепція повинна базуватися на розвиваючому навчанні, що сприяє гармонійному розвитку особистості. Фундаментом для цього є предмети естетичного циклу, що входять в учбовий план нашої школи (уроки музики та образотворчого мистецтва, інтегровані курси «Мистецтво» та «Художня культура», предмети естетичного циклу мистецького факультету, а також виховні заходи, виховні години, презентації творчих проектів, персональні виставки юних художників школи, творчі зустрічі, фотовиставки, мистецькі вітальні, що проводяться в позаурочний час.
Для реалізації основних завдань естетичного виховання вчителями та вихователями школи проведена велика робота. Звичайно, це перш за все ті знання, а головне, враження, що отримують діти від спілкування з прекрасним на уроках предметів естетичного циклу (художньої культури, музичного та образотворчого мистецтва), уроків на мистецькому факультеті. Вчителями мистецького факультету систематизовано та узагальнено досвід роботи та представлено у збірниках: «У колі дружньої родини» (тижні культури та мистецтва різних етносів, що проживають на території України), «Творчі роботи учнів з художньої культури», «Цінність школи дорівнює цінності її вчителя» (розробки уроків з предметів художньо-естетичного циклу) і «Живи, кринице доброти, у серці кожної людини» (сценарії виховних заходів). Вчителями інтегрованого курсу «Мистецтво» Гаврильченко Т.В. та Барановою Т.М. підготовлено та подано до друку в ЧОІПОПП методичний посібник до інтегрованого курсу «Мистецтво» 4 клас. Але також не менш важливим внеском у естетичне виховання наших учнів є і та позакласна робота, що проводилася протягом навчального року. Наприклад, говорячи про виховання в учнів вміння бачити, відчувати красу природи, як можна не згадати прекрасне свято квітів, яке щороку проходить у вересні, коли наша школа «утопає» в казкових квіткових композиціях. А яка чудова, неординарна виставка українських рушників, яку підготувала Г. Л. Скрипник, заступник директора школи з виховної роботи, у народознавчій світлиці школи, кого б не переповнювало почуття захоплення від побаченого.
Земля, на якій живе наша школа неймовірно багата талантами. Наш педагогічний колектив спонукає учнів до вивчення історії рідного краю, його звичаїв, традицій, обрядів. Цей захоплюючий процес важко уявити без живого спілкування з творчими людьми нашого краю. Неодноразово в стінах школи проводилися зустрічі з працівниками з працівниками сільського Будинку культури, на яких лунали пісні та поезія місцевих композиторів та поетів: В. Пономаренка, В. Засідателя,А. Савченка,О. Лапського, Л. Солончук, О. Озірного. Вихованці школи познайомилися з творчістю художників-аматорів: М. Терещенка,М. Дойнека, А. Савченка, І. Кириченка. Гарною традицією стала і наша співпраця з працівниками Національного заповідника «Батьківщина Тараса Шевченка» (лекція директора музею Л. М. Шевченко «Відомий та невідомий Карл Брюлов», спільні проекти «Від Тараса Шевченка до Лесі Українки» присвячений 140 річниці з Дня народження Л. Українки) та «Шевченко і музика: Гармонія таланту», присвячений творчості нашого геніального земляка.
Підсумком пошукової роботи є написання наукових робіт по лінії МАН на теми: «Роль української пісні в житті Т. Г. Шевченка», «Роль поезії Т. Шевченка в творчості українських художників», «Сучасне бандурне мистецтво та його роль у формуванні національної свідомості та самосвідомості молоді».
Систематично в школі проводяться предметні тижні, серед них і тиждень музики, який традиційно починається урочистим відкриттям: виконання популярних творів оркестром духових інструментів на подвір’ї школи та звучанням музики на перервах між уроками. Різноманітні тематичні заходи присвячуються творчості видатних музикантів: Миколи Мозгового, Назарія Яремчука, Володимира Івасюка, Семена Гулака-Артемовського, Петра Чайковського, Володимира Висотського, Марка Бернеса, Яна Френкеля та творчості гурту «Піккардійська терція».Цікавими стали для учнів тематичні лінійки, зокрема: «Я придумаю світ» (творчість «Піккардійської терції»), «Я люблю тебя, жизнь» (М. Бернес) та вікторини, конкурси, фестивалі мистецтв, брей-ринги, караоке, музичні ігри для молодших школярів.
Вихователі та вчителі школи підготували та провели ряд виховних заходів, виховних годин, направлених на розвиток особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва та навколишнього світу, здатності до сприймання, розуміння художніх образів. Це мистецькі вітальні «Solo mia», «Ave Maria», до Дня народження видатного земляка О. А. Кошиця, українського диригента і композитора, презентація книги А. О. Савченка «І слово диха на долоні», що підготувала Н. М. Прісич, вчитель художньої культури, мистецька вітальня, присвячена творчій діяльності Черкаського народного хору, учнями та вчителями зібрані цікаві матеріали про існування цього колективу. Інформаційні години по виховних групах «Видатні постаті Черкащини – наше минуле, наше сьогодення», виховні заходи «Пісня та народні інструменти в житті українського народу», «Ой, чий то кінь стоїть», «Повір’я та традиції нашого народу пов’язані з хлібом» (Р. В. Мізецька, вихователь школи) , конкурс щедрівок та колядок «Різдвяний калейдоскоп» (вихователі та класоводи молодших класів).
Однією з цікавих форм роботи по естетичному вихованню є творчі зустрічі учнів школи з відомими людьми мистецтва. В стінах школи лунали пісні популярного оперного співака Володимира Гришка, діти з задоволенням сприймали музичну творчість сучасної дитячої композиторки Лесі Горової та слухали пісні у виконанні відомої естрадної співачки Руслани Лижичко, насолоджувалися поетичними рядочками Вадима Крищенка, Зої Ружин, наповнювалися патріотичним духом від звучання струн кобзи Василя Нечепи, заворожено слухали поезію у виконанні Лариси Недашківської.
Навчально-виховна діяльність нашої школи передбачає залучення учнів до участі в мистецьких творчих колективах, а саме: зразковому хоровому колективі учнів старших класів «Надія», зразковому хореографічному колективі «Зорепад», зразковому ансамблі бандуристів «Срібні струни», ансамблях домристів, баяністів, сопілкарів, скрипалів, дуету піаністів. Юні вокалісті школи реалізують свій творчий потенціал у вокальних колективах: «Перлинки» (ансамбль молодших школярів), «Росинка» та «Лясольки» (колективи учнів середніх класів), «Світанок» (ансамбль учнів старших класів), «Керелівські козаки» (ансамбль хлопчиків). Учні з задоволенням співають у малих формах вокального мистецтва (дуети, тріо). Творча співпраця вчителів та дітей дала поштовх до створення спільного вокального ансамблю «Натхнення», де співають і дорослі і малі.
Не один рік в школі працювала літературна студія під керівництвом Савченка А.О., де діти вчилися писати літературні твори. Нещодавно видано збірочку поезій учнів школи під назвою «Позичу я у сонця ласки», що є підсумком роботи юних літераторів.
Досить потужно працює в школі відділ образотворчого мистецтва. Учні та вчителі відділу підготували малюнки, присвячені 50-річчю школи з метою популяризації школи. Ідея створення календаря полягала в тому, щоб залишилась пам'ять про випускників, які навчалися в нашій школі. В школі започатковано традицію щорічно створювати персональні виставки кращих учнів для їх самоствердження і реалізації, як творчих особистостей.
Та якось до наших діток звернувся режисер художнього фільму «Той, хто пройшов крізь вогонь» Михайло Іллієнко з проханням по сюжету кінострічки створити малюнки. Учні вміло передали почуття маленького хлопчика, який, чекаючи свого татка з війни, малював малюнки, як батько на літаку захищає рідну землю від ворогів.
Одним із проявів естетичного виховання є концертна діяльність та участь в різноманітних конкурсах та фестивалях. В естетичному вихованні учнів школи величезне значення має особистість педагога. Його поведінка, одяг, осанка, рухи, міміка, голос, тон – все це має бути взірцем для учнів. В процесі підготовки до концертної діяльності керівники творчих колективів намагаються прививати учням культуру сценічної підготовки: зовнішній вигляд, манеру триматися на сцені, сценічну мову, артистизм.

Підсумки конкурсів, фестивалів учнів мистецького факультету за останні 5 років

Навчальний рік Міжнародні конкурси Всеукраїнські конкурси Обласні конкурси Районні конкурси Всього перемог
2008-2009 10 1 38 31 80
2009-2010 8 1 44 22 75
2010-2011 4 8 48 1 61
2011-2012 5 2 36 1 44
2012-2013 8 15 59 6 88
Всього перемог 35 27 225 61 348

Виконуючи завдання Всеукраїнського експерименту за темою «Формування національної свідомості і самосвідомості учнів засобами національного та класичного мистецтва», педагоги школи працювали над розвитком всіх компонентів естетичної свідомості, розвивали уміння і навички активної діяльності у мистецтві, праці, побуті, людських взаєминах.
Актуальним в процесі естетичного виховання виявилось проведення тижнів культури та мистецтв різних етнічних груп, що проживають на території України, що формувало у школярів певну систему художніх уявлень, поглядів, естетичних цінностей, поваги до всіх жителів нашої країни.
Тижні культури були представлені різноманітними формами роботи: літературно-музичні вітальні, тематичні виховні заходи, творчі зустрічі, фестивалі мистецтв. Вихователі школи проводили заочні подорожі, усні журнали про історію, культуру різних етносів. Було проведено тижні російського, грецького, єврейського, білоруського, молдавського, польського, вірменського та німецького етносу.
Отже, естетичне виховання як виховання засобами мистецтва, так і засобами дійсності повинно стати органічною частиною будь-якого виду виховання. Система естетичного виховання в нашій школі будується з урахуванням принципу творчої самодіяльності учнів. Це виявляється у здатності школярів переносити вироблені творчі навички на виконання будь-якої справи.
В процесі естетичного виховання формуються індивідуальні творчі здібності. Процес формування творчих здібностей дітей має на увазі організацію художньої творчості на основі природних задатків та інтересів з урахуванням власних бажань та нахилів. Тому естетичне виховання виконує свої завдання в тісному взаємоз’язку з іншими видами виховання: трудовим, правовим, екологічним, фізичним, моральним.

Тематика позаурочних заходів
з естетичного виховання

Для учнів 1-4 класів
В И Х О В Н І З А Х О Д И:

1. Дитячі пісні Аркадія Філіпенка («Зацвіла в долині червона калина», «Вічний вогонь» та інші);
2. К.Сен-Санс „Карнавал тварин;
3. Казка в живопису (Віктор Васнецов, Іван Білібін);
4. Танці в житті українського народу;
5. Різноманітність українських свистунців;
6. Шумові та ударні українські народні інструменти (ложки, мара каси,дзвіночки, коробочка, трищітка, рубель)
7. Сопілочка з деревця...;
8. Різдвяні свята, колядки, щедрівки – розучування та інсценізація;
9. Народна іграшка (вузликова лялька, іграшки з дерева, іграшки з природніх матеріалів:сіно, солома, листя кукурудзи);
10. Музичний букет (квіти в музиці);
11. Інсценізація гри „Го-го-го, коза!”;
12. Український музичний фольклор (обробки українських пісень Д.Леонтовича «Щедрик», «Дударик», «Гра в зайчика», «Женчичок-бренчичок»);
21.Мистецтво балету: „Лебедине озеро”, „Лускунчик”; „Спляча красуня”,
„Жизель”, „Корсар, „Донька фараона”, „Копелія”, „Есмеральда”;
22.П. Чайковський „Дитячий альбом”;
23.С. Прокоф’єв, симфонічна казка „Петрик і вовк”;
24.М. Мусоргський „Картинки з виставки”;
25. Казка в опері («Коза-дереза» М. Лисенко та «Снігуронька М. Римський-
Корсаков);
26. Роль музики в мультиплікаційних фільмах;
27. Розучуємо та інсценізуємо веснянки («Подоляночка», «Соловеєчку, сватку,
сватку…», «Пішли діти в поле», «А ми просо сіяли», «Розлилися води»).

С Л У Х А Н Н Я М У З И К И
„Чарівний ляльковий світ”
• П. Чайковський „Дитячий альбом” - „Марш дерев’яних солдатиків”, „Нова лялька”, „Хвороба ляльки”, „Солодка мрія”;
• Левко Колодуб „Лялька співає”;
• Дмитро Кабалевський „Клоуни”;
• Сергій Прокоф’єв „Попелюшка”;
• Микола Римський-Корсаков „Золотий півник”;
• Євген Адамцевич „Запорізький марш”;
• Козацькі пісні;
• Георгій Майборода „Гуцульська рапсодія”;
• П. Чайковський „Симфонія №2”;
• Музика до мультиплікаційних фільмів («Котик та півник», «Бременські музиканти», «Пригоди капітана Врунгеля»);
• Музика до дитячих кінофільмів («Мері Поппінс, до побачення», «Золотий ключик», «Червона шапочка»).

П Е Р Е Г Л Я Д К І Н О Ф І Л Ь М І В
• „Ходить гарбуз по городу”;
• „Лускунчик”;
• Новорічні мультфільми;
• Серія мультфільмів про Незнайку;
• Капітошка, Дюймовочка, Снігуронька, Квітка папороті;
• Серія мультфільмів про козаків;
• Червона шапочка;
• Кіт у чоботях;
• Дума про козака Голоту;
• Снігова королева;
• Білосніжка і сім гномів;
• Бременські музиканти;
• Пригоди капітана Врунгеля;
• Тайна третьої планети;
• Манглі, режисер Р. Давидов;
• Рікі-тікі-таві, режисер А. Згуриді;
• Петрик і вовк;
• Умка;
• Снігуронька;
• Котигорошко;
• Кіт у чоботях;
• Снігова королева;
• Білосніжка і сім гномів;

Ч И Т А Н Н Я К А З О К
• Рукавичка;
• Івасик-Телесик;
• О. Пушкін „Казка про царя Салтана”;
• Коза-Дереза;
• Котигорошко;
• „Снігова королева” Г. Андерсен;
• «Гидке каченя» Г. Андерсен;
• «Дикі лебеді» Г. Андерсен;
• «Жабка-мандрівниця» В. Гаршин;
• «Мороз Іванович» В. Одоєвський;
• «Три ведмеді» Л. Толстой;
• «Дюймовочка» Г. Андерсен;
• «Дивовижні пригоди в лісовій школі» Всеволод Нестайко.

Б Е С І Д И З А К А Р Т И Н А М И
• Витончені розписи Марфи Тимченко, картина „У морі”;
• „Казковий олень” Марії Приймаченко;
• „Квіти за тином” Катерини Білокур;
• „Зимова казка петриківського розпису” Наталія та Андрій Пікуші;
• „Петриківські півні” (Марфа Тимченко та Віра Павленко);
• Петриківська художниця Тетяна Пата;
• В. Шишкін «Утро в сосновом бору»;
• М. Врубель «Царівна-лебідь».

П Е Р Е Г Л Я Д Х У Д О Ж Н І Х Ф І Л Ь М ІВ
• „Веселі хлоп’ята”;
• „Чародії”;
• Ельдар Рязанов „Карнавальна ніч” (фрагмент);
• Олександра Роу „Ніч перед Різдвом”;
• „Золотий ключик”;
• „Богдан Хмельницький”;
• „Королівство кривих дзеркал”;
• „Гостя з майбутнього”;
• „Володарка кілець” (фрагмент „Повернення короля”, режисер Р. Джексон;
• „Чингачгук - великий змій”;
• „Іспанський танець – фламенко”, режисер К. Саурі;
• Червона шапочка;
• Пригоди Тома Соєра та Гекільбері Фіна;

Для учнів 5-8 класі
В И Х О В Н І З А Х О Д И
1. Творчість українського композитора С.С. Гулака-Артемовського;
2. Найбільша картинна галерея в світі (Ермітаж, Санкт-Петербург);
3. Образ природи в творчості Івана Кулика;
4. Збереження і відродження українського танцювального фольклору;
5. Українець Василь Авраменко – танцівник, якого знав цілий світ;
6. Нове життя пісні (українська народна пісня „Їхав козак за Дунай”);
7. Від пісні до симфонії (українські народні пісні у творчості П. Чайковського);
8. Й. Штраус – король вальсів;
9. Казка в опері (оперна творчість М. Римського-Корсакова);
10. Душа фортепіано – Ф. Шопен;
11. Художники Шевченкового краю (Т. Гордова, Д. Нарбут, М. Теліженко, О. Теліженко, І. Кулик, Ю. Іщенко, М. Бабак);
12. Народні промисли (українська мальована миска);
13. Масова пісня в роки Великої Вітчизняної війни;
14. Оперна творчість М. Лисенка ( «Наталка Полтавка»);
15. Найзагадковіший твір 20 ст. (Моріс Равель „Болеро”);
16. Музичні символи України (м. Вербицький „Ще не вмерла України”, Микола Лисенко „Молитва за Україну”, Д.Крижанівський „Реве та стогне Дніпр широкий”, Тарас Петриненко „Україна”);
17. Українська пісня у виконанні відомих українських співаків (А. Солов’яненко, Н. Матвієнко, О. Білозір, тріо Мареничів, Раїса Кириченко, Василь Зінкевич, Софія Ротару та інші);
18. Зірки світового джазу (Елла Фіцджеральд, Луї Армстронг, Ірина Отієва, Лариса Доліна, Дюк Еллінгтон);
19. Основоположники української естради (Володимир Івасюк та Назарій Яремчук);
20. Музика, що звучить з полотен (картини художників, де зображено музичні інструменти та музикантів: Караваджо «Лютніст», О. Ренуар «Дівчатка за фортепіано», Е. Мане «Флейтист», Шарден «Шарманщик»);
21. Творчість української художниці-живописця Т. Яблонської;
22. Тамара Гордова – художниця Черкаського краю (розпис);
23. Творчий шлях російської балерини Анни Павлової;
24. Світова велич балерини Галини Уланової;
25. Україна в художніх полотнах Архипа Куїнджі;
26. Архітектурні дива України – Києво-Печерська лавра, Софіївський собор, Будинок з химерами, Національний банк України, Палац „Україна”, театр опери й балету ім. Т. Шевченка, Свято-Миколаївський костьол і ін.
27. Заочна екскурсія до Ермітажу;
28. Залами Третьяковської галереї;
29. Пам’ятки культури Черкащини;
30. І. Штраус – король вальсу;

С Л У Х А Н Н Я М У З И К И
1. Микола Лисенко, кантата „Радуйся, ниво неполитая”, опера „Тарас Бульба”, фрагмент опери „Наталка Полтавка”, кантата „Б’ють пороги”, романс „Безмежнеє поле”, вальс ре мінор;
2. Модест Мусоргський „Картинки з виставки”;
3. Сергій Прокоф’єв, балет „Попелюшка”;
4. Антоніо Вівальді „Зима”;
5. Олександр Бородін, симфонія „Бородінська”;
6. Юрій Щуровський „Після перегляду Куїнджі”;
7. Василь Барвінський, „Прелюдія”, фортепіанний цикл „Колядки і щедрівки”;
8. Йоган Бах „Жарт” із сюїти №2, органна фуга соль мінор;
9. Фредерік Шопен, ноктюрн сі мінор, скерцо, вальс мі мінор;
10. Негритянські народні пісні у виконанні Поля Робсона;
11. Ігор Шамо „Веснянка”;
12. Микола Колеса „Коломийка”;
13. Дмитро Бортнянський „Хоровий концерт №24”;
14. Микола Римський-Корсаков, фрагмент опери „Снігуронька”;
15. Романси Сергія Рахманінова „Весняні води”, „Острівець”;
16. Каміль Сен-Санс „Лебідь”;
17. Яків Степовий, прелюд „Пам’яті Т. Шевченка”;
18. Арам Хачатурян „Танець із шаблями”;
19. Дмитро Шостакович, Сьома симфонія, „Ленінградська”;
20. М. Огінський, полонез „Прощання з Батьківщиною”;
21. Мирослав Скорик „Гуцульський триптих”;
22. Людвіг Ван Бетховен „Соната №14”, „Соната №8”,, симфонія №9;
23. Левко Ревуцький симфонія №2, фінал;
24. Жорж Бізе, фрагмент із опери „Кармен”;
25. Зразки світової естради (Луї Армстронг, Елвіс Преслі, Пол Маккартні, Едіт Піаф, Джо Дасен, Леонід Утьосов, Алла Пугачова, Володимир Висоцький, Софія Ротару).

Ч И Т А Н Н Я Х У Д О Ж Н Ь О Ї Л І Т Е Р А Т У Р И
1. В. Короленко „Сліпий музикант”;
2. К. Паустовський „Старий кухар”;
3. І. Крилов „Байки”;
4. Леонід Глібов „Байки”;
5. Українська народна казка „Чарівна скрипка”;
6. Й. Гете „Егмунт”, фрагмент драми;
7. С. Неріс „Бетховен” (вірш);
8. Ромен Ролан „Музиканти наших днів”;
9. В. Рождественський „Шопен” (вірші);
10. Олександр Пушкін „Руслан і Людмила”;
11. Шота Руставелі „Витязь в тигровій шкурі”, фрагмент поеми;
12. Михайло Коцюбинський „Тіні забутих предків”;
13. Д. Максимович „Скрипки Чайковського” (вірш);
14. Олександр Блок із циклу „Кармен”;
15. Г. Бічер- стоу „Хатинка дядька Тома”;
16. М. Твен „Пригоди Гекльберрі Фіна”;
17. М. Ахундова „Історія Фредді Мерк’юрі”;
18. Марина Владі „Володимир, або перерваний політ”;
19. Б. Кренєв „Бетховен”;
20. С. Васильченко «Олив’яний перстень», «Приблуда»;
21. М. Трублаїні «Лахтак», «Глибинний шлях», «Шхуна «Колумб»;
22. О. Гончар «Романові яблука»»
23. Г. Тютюнник «Вогник далеко в степу», «Облога»;
24. С. Тельнюк «Грає синє море»;
25. В. Малик «таємний посол».

Б Е С І Д И З А К А Р Т И Н А М И
1. Архип Куїнджі „Місячна ніч на Дніпрі”, „Веселка”;
2. І. Грабар „Лютнева блакить”;
3. Й. Бокшай „Зима”;
4. М. Дерегус „Тарас Бульба на чолі війська”, „Дума про козака-бандуриста”, „Дума про козака Голоту”, „Пісня про партизанів”;
5. Василь Васнєцов „Богатирі”;
6. Т. Шевченко „Автопортрет”;
7. Костянтин Трутовський „Кобзар над Дніпром”;
8. В. Маковський „Дівчина в українському національному костюмі”;
9. Е. Мане „Флейтист”;
10. А. Матісс „Музика”;
11. І. Марченко „Моя Україна”;
12. В. Бакшиєв „Блакитна весна”;
13. С. Васильківський „Три брати”;
14. І. Левітан „Весна. Велика вода”, „Над вічним спокоєм”;
15. М. Бурачек „Реве та стогне Дніпр високий” ;
16. А. Дюкер „Музиканти”;
17. С. Мельчицький „Верховина влітку”;
18. В, Ван-Гог „Зоряна ніч”;
19. І. Марчук „Музиканти”;
20. Д. Вістер „Ноктюрн у блакитному сріблі”;
21. П. Арбо „Валькірія”.

П Е Р Е Г Л Я Д Х У Д О Ж Н І Х Ф І Л Ь М І В
1. Фрагмент з кінофільму „Звуки музики”, режисер Р. Роджерс;
2. Фрагмент з кінофільму „Війна і мир”, режисер С. Бондарчук;
3. Мультфільм „Зима в Простоквашино”;
4. „Снігуронька”;
5. „Садко”;
6. „Шахерезада”;
7. ФРАГМЕНТ З КІНОФІЛЬМУ „Тіні забутих предків”, режисер С. Параджанов;
8. Кінофільм „Ромео і Джульєтта”;
9. „Два бійці”;
10. „В бій ідуть одні старики”;
11. „Доля людини»;
12. «А зорі тут тихі»;
13. «Зірка»;
14. «Залізна сотня»;
15. «Тарас Бульба»;
16. «1614-ий»;
17. «Король Артур»;
18. «Мойсей»;
19. «Козаки йдуть»;
20. «Така пізня тепла осінь»;
21. «В серпні 41-го»;
22. «Звільніть Віллі».
Для учнів 9-11 класів
В И Х О В Н І З А Х О Д И
1. Українське малярство (іконопис);
2. Д. Бортнянський – видатний майстер хорової музики;
3. Пісенна творчість В. Івасюка;
4. Екранні мистецтва (відеокліпи та реклама);
5. Творчість Володимира Гришка, Івана Козловського, Соломії Крушельницької, Оксани Петрусенко, Белли Руденко;
6. Творчість українських композиторів О. Білаша, І. Шамо, І. Поклада, Григорія та Платона Майбороди, І. Карабиця;
7. Стилі та напрямки сучасного хореографічного мистецтва (танець «диско», танець модерн, джазовий танець, хіп-хоп, брейк-денс);
8. Хорова творчість композитора Черкаського краю Олександра Кошиця;
9. Поезія Т. Шевченка в музиці (М. Лисенко, В. Косенко, А. Філіпенко, Я. Степовий, К. Стеценко);
10. Черкаський народний хор – перлина народного мистецтва шевченкового краю”;
11. Гордість шевченкового краю (Анатолій Савченко, Микола Дойнеко, Євдокія Сметана, Микола Терещенко, Тамара Гулак, Микола Лихошва, Іван Кулик, Володимир Засідатель, Олександр Лапський, Микола Сокирко);
12. Сучасне циркове мистецтво;
13. Відомі театри опери й балету в Україні (Львівський театр опери й балету, Київський театр опери й балету, Одеський театр опери й балету).
14. Творчі особистості світової вокальної музики – Пласідо Домінго, Лучано Паваротті, Монсерат Кабальє;
15. Іван Труш – художник сонця;
16. „Я козачка твоя, Україно” (творчість Раїси Кириченко);
17. Творчий шлях співачки Євгенії Мірошниченко;
18. Відомі співаки України (Дмитро Гнатюк, Іван Паторжинський, Борис Гмиря);
19. Серж Лифар – класик балетного мистецтва;
20. Видатні діячі культури і мистецтва України:
• Катерина Білокур – майстер народного декоративного живопису;
• Михайло Бойчук – живописець;
• Дмитро Бортнянський – композитор, диригент;
• Сергій Васильківський – живописець;
• Василь Нечепа – кобзар;
• Володимир Горовиць – музикант;
• Алла Горська – художниця;
• Олександр Довженко – письменник, кінорежисер;
• Марія Заньковецька - актриса;
• Володимир Івасюк – поет, композитор;
• Іван Карпенко-Карий – драматург, актор, режисер, театральний діяч;
• Іван Козловський – співак;
• Федір Кричевський – живописець;
• Марко Кропивницький – драматург, актор, режисер, композитор;
• Соломія Крушельницька – співачка, педагог;
• Микола Леонтович – композитор, хоровий диригент;
• Микола Лисенко – композитор, піаніст, педагог, хоровий диригент;
• Олександр Мурашко – живописець;
• Григорій Нарбут – графік;
• Марія Приймаченко – художниця;
• Левко Ревуцький – композитор, педагог;
• Анатолій Солов’яненко – співак;
• Богдан Ступка – актор;
• Наталія Ужвій – актриса;
• Тетяна Яблонська – художник;
• Назарій Яремчук – голос і душа української пісні;
• Олександр Архипенко – скульптор;
• Іван Кавалерідзе – скульптор 20 ст.
21. Історико-культурна спадщина України (музеї, заповідники);
22. НАЦІОНАЛЬНИЙ ЗАСЛУЖЕНИЙ АКАДЕМІЧНИЙ АНСАМБЛЬ ТАНЦЮ УКРАЇНИ ІМ. П. ВІРСЬКОГО;
23. Українські поети-піснярі Вадим Крищенко та Микола Луків;
24. Творчість Сальвадора Далі;
25. Огюст Роден – великий французький скульптор;
26. Найпрекрасніші храми України (Андріївська церква, Свято-Успенський Почаївський собор,, Софіївський собор, Свято-Михайлівський собор);
27. Архітектор Барталамео Растреллі головний представник стилю барокко;
28. Російські художники-передвижники (О. Саврасов, І. Шишкін, І. Левітан, І. Крамской, В. Суріков, І. Рєпін).
29. Декоративний розпис (Параска Хома та Тетяна Пата);
30. Великі митці епохи Відродження (Леонардо да Вінчі, Рафаель Санті, Буанаротті Мікеланджело);
31. Художник сучасності Іван Гончар;
32. Сучасні дитячі хореографічні колективи України ( «Вітамінчики» м. Київ;
33. Видатний український композитор Мирослав Скорик;

Б Е С І Д И З А К А Р Т И Н А М И

1. Казимир Малевич «Чорний квадрат»;
2. М. Чюрльоніс «Соната зірок»;
3. Р. Делоне «Симфонія кольорів»;
4. Сальвадор Далі «Палаючий жираф», «Постійність пам’яті»;
5. П. Пікассо «Герніка»;
6. О. Саврасов «Граки прилетіли»;
7. О. Ренуар «Гойдалки»;
8. І. Шишкін «Сосновий бір», «Жито», «Корабельна роща»;
9. І. Левітан «Март», «Золота осінь», «Над вічним спокоєм», «Березова роща»;
10. І. Рєпін «Бурлаки на Волзі», «Козаки», «Жебрачка»;
11. В. Суріков «Ранок стрілецької страти», «Взяття Єрмаков Сибіру», «Бояриня Морозова»;
12. К. Брюлов «Останній день Помпеї»;
13. Т. Яблонська «Вечір», «Хліб»;
14. Васнєцов «Боротьба зі змієм».

Ч И Т А Н Н Я Х У Д О Ж Н Ь О Ї Л І Т Е Р А Т У Р И

1. М. Слабошпицький «Марія Башкирцева;
2. Г. Квітка-Основ’яненко «Пархімове снідання», «Маруся»;
3. М. Костомаров «Сава Чалий», «Чернігівка»;
4. О. Іваненко «Марія»;
5. П. Куліш Оповідання, поеми;
6. О. Кониський «Тарас Шевченко-Грушівський. Хроніка його життя»;
7. С. Воробкевич «Турецькі бранці», «Вісім чи дев’ять? Сміховинки про Безглуздів»;
8. М. Грушевський «Предок»;
9. Ю. Щербак «Хроніка міста Ярополя»;
10. Ю. Косач «Володарка Понтиди»;
11. Ю. Мушкетик «Смерть Сократа», «Жовтий цвіт кульбаби»;
12. В. Малик «Чорний вершник», «Горить свіча»;
13. Л. Українка «Касандра», «Бояриня»;
14. І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я»;
15. В. Герасим’юк. Поезії.
16. Марко Вовчок «Невільничка», «Три долі», «Маша», «Отець Андрій»;
17. Р. Іванченко «Гнів Перуна»

П Е Р Е Г Л Я Д Х У Д О Ж Н І Х Ф І Л Ь М І В
1.«Канікули сторого режиму»;
2. «Легенди осені»;
3.«12»;
4. «Привид і темрява»;
5. «Золотий вік»;
6. «Важкий вік»;
7. «Американка»;
8. «Кремінь»;
9. «Мачуха»;
10.«Законослухняний громадянин»;
11. «Знахар»;
12. «Новорічний тариф»;
13. «Цифрова людина»;
14. «Сестри»;
15. «Сім’янин»;
16. «Життя прекрасне»;
17. «Метелики»;
18. «Сволота»;
19. «Містер Піткін в тилу ворога»;
20. «Лютер»;
21. «Могучий Джо Янг»;
22. «Україна в вогні»;
23. «Намедне»;
24. «Війна»;
25. «Хайтерма»;
26. «Малюк»;
27. «Великий диктатор»;
28. «Земля»;
29. «Сумка дипкур’єра»;
30. «Щорс»;
31. «Вавілон ХХ»;
32.»Тіні забутий предків»;
33. «Ати-бати, йшли солдати».
Категорія: Методичні прийоми | Додав: gritsay2403 (18.01.2015) | Автор: Грицай Оксана Дмитрівна E
Переглядів: 925 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: