Головна » Статті » Методика проведення уроку » ІКТ на сучасному уроці

Урок трудового навчання 5 клас
Урок________ Клас_________ Дата___________
Тема уроку: Основи проектної діяльності.
Пр.р.Виконання малюнка виробу з використанням біоформ
Мета уроку: навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань про проектування як вид діяльності, ескізні рисунки як складник процесу конструювання; міні-маркетингові дослідження (анкетування), формувати вміння створювати малюнок задуманого об'єкта, використовуючи природні форми (біоформи);
розвивальна: розвивати фантазію, увагу, пам'ять, спостережливість;
виховна: виховувати потребу у творчості, повагу до людей творчих професій.
Обладнання, матеріали та наочність: олівці, лінійка, гумка, папір, кольорові олівці, фарби, фломастери, малюнки об'єктів, створених або оздоблених із використанням біоформ.
Об'єкт праці: малюнок задуманого об'єкта проектування.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу. Створення сприятливої психологічної атмосфери уроку.
«Моделюємо настрій разом!»
Ви — співпраця, ви — єднання, ви — це безліч «Я»!
Ви — веселі, ви — щасливі! Ви — одна сім’я!
Сподіваюсь, ваш позитивний настрій сприятиме успішній роботі!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Вправа «Логічний ланцюжок»
Використовуючи власний досвід та отримані знання з попередньої теми давайте разом з Вами спробуємо побудувати логічний ланцюжок послідовності створення будь-якого виробу.
Контрольні питання:
1. З чого починається створення будь-якого виробу?
2. Що потрібно визначити для створення обраного виробу?
3. Що необхідно намалювати для створення виробу?
4. Що необхідно розрахувати для створення виробу?
5. Що необхідно підібрати для створення виробу?
6. Що необхідно скласти для створення виробу?
7. Що необхідно виконати після виготовлення виробу?
Ідея, задум

Колір, форму, розмір

Малюнок виробу

Побудувати деталі

Підібрати матеріали та інструменти

Скласти послідовність виготовлення

Виготовити виріб

Оцінити якість

Процес створення будь-якого виробу називається проектуванням. Проектування складається з певних етапів.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
На уроках трудового навчання передбачено виконання навчальних учнівських проектів, яке вимагає поєднання вивченого теоретичного матеріалу і практичних навичок. Ви самі будете вибирати сферу діяльності, тему проекту, модель і конструкцію виробу, матеріали й інструменти, обиратимете технологію виготовлення. Для успіху неодмінно потрібно ознайомитися з правилами або основами проектної діяльності.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Отже, тема уроку — «Основи проектної діяльності».

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Проектування як вид діяльності /розповідь учителя у супроводі презентації/.
Створення нових речей і нових об’єктів зумовлено потребами людини. Проектування як вид діяльності використовують в усіх сферах життя: будівництві, бізнесі, виготовленні одягу, предметів інтер’єру тощо. Отже, кожен технологічний процес передбачає створення проекту. Спроектовані вироби можуть мати різні форми, повинні задовольняти фантазії та потреби людей, які користуються ними. Такі вироби мають відповідати своєму призначенню, сучасним стандартам і вимогам.

Мал. 1. Проектування виробів та об’єктів
На підприємствах для створення гарних, корисних і якісних виробів у розробці проекту бере участь велика кількість спеціалістів — дизайнери, конструктори, технологи, лікарі, економісти та ін.

Мал. 2. Творча робота дизайнерів та конструкторів

Проектування (з лат. projectus — кинутий уперед задум) — процес створення проекту майбутнього об’єкта та способів його виготовлення.
2. Етапи проектування виробу /робота з інформаційною карткою, побудова опорної схеми/
Фізкультхвилинка
3. Міні-маркетингові дослідження /розповідь учителя/
Під час проектування та виготовлення виробу важливим етапом є міні-маркетингове дослідження (анкетування).
Міні-маркетингове дослідження — це вид діяльності, який за допомогою збору інформації, опитування та анкетування дає можливість спроектувати виріб, що відповідатиме бажанням і потребам споживачів.
Міні-маркетингове дослідження передбачає використання анкети. Її перевага полягає в тому, що в результаті обробки відповідей може бути отримана інформація, яка впливатиме на вибір і виготовлення майбутнього виробу. Анкетування може бути виконане в письмовій та усній формах.
Анкета (з фр. enquete — розслідування) — це ряд питань, на які опитуваний має дати відповіді.
Робота у групах
Приклад анкетування
Розгляньте виріб (кухонна дошка) та дайте відповіді на запитання.

1. Чи задовольняють Вас естетичний вигляд виробу та його розміри?
2. Чи зручно буде користуватися виробом?
3. Що ви змінили б у цьому виробі?
4. Чи подобаються вам матеріали, з яких виготовлено виріб?
5. Як би ви використали цей виріб?
6. Чи безпечний, на Вашу думку, виріб у користуванні?
7. Які види оздоблення ви використали б?
Запропонуйте свої варіанти оформлення виробу.
VI. ПРАКТИЧНА РОБОТА «ВИКОНАННЯ МАЛЮНКА ВИРОБУ З ВИКОРИСТАННЯМ БІОФОРМ» (ІНСТРУКЦІЯ В ПІДРУЧНИКУ НА С. 123.)
(Роботу у групах)
1. Аналіз завдань практичної роботи
Роз’яснення поняття «біоформа» (розповідь учителя у супроводі презентації), ознайомлення з малюнками виробів, створених або оздоблених із використанням біоформ.
Поняття про біоформу
Під час створення різних побутових предметів, будівництва та оформлення житла людина завжди зверталася по допомогу до природи. Ідея застосування знань про живу природу для вирішення інженерних завдань належить видатному художнику, вченому й винахіднику Леонардо да Вінчі, який намагався побудувати літальний апарат з крилами, як у птахів, — орнітоптер (мал. 3).

Мал. 3
Людина завжди спостерігала, як влаштовують своє житло птахи і звірі, й ці знання застосовувала, будуючи власне житло. Для створення літальних апаратів люди запозичили форму птаха, будову його крила, а для плавальних засобів — форму тулуба, плавця і хвоста риби. Багато промислових виробів, споруд нагадують форму мушлі, яйця, шишки, кукурудзяного качана, гриба тощо.
Біоформа — це форма тіл живої природи, що застосовується при конструюванні виробів у техніці, архітектурі й дизайні.
Форма посуду, меблів, одягу, іграшок, елементів житла часто нагадує нам природні форми (мал. 4).

Мал. 4 Застосування біоформ у виготовленні виробів

В оздобленні речей, що оточують людину, ми часто знаходимо зображення рослин, тварин, птахів, комах тощо (мал. 5).

Мал. 5. Застосування біоформ в оздобленні виробів

Використання біоформ у різних галузях
Біоформи використовують у різних галузях. У легкій промисловості часто застосовують природні форми, кольори, фактуру під час створення одягу. Це спідниця «тюльпан», брюки «банани», рукав «летюча миша», малюнок тканини «курячі лапки», леопардовий тощо (мал. 6).

Мал. 6. Застосування біоформ у виробах

Біоформи часто використовують в архітектурі та будівництві. Так, хмарочос у Лондоні має форму огірка, а будівля в індійському місті Мумбаї — форму яйця (мал. 7).

Мал. 7. Застосування біоформ в архітектурі та будівництві
Людина, яка розробляє нові об’єкти, повинна бачити й розуміти логіку природних форм, аналізувати їх, виділяти найсуттєвіше і потім створювати на цій основі нові вироби.
Висновок: людина, яка розробляє нові об’єкти, повинна бачити й розуміти логіку природних форм, аналізувати їх, виділяти найсуттєвіше й потім створювати на цій основі нові вироби.
2. Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами
3. Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи
4. Виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками
Завдання: намалювати посуд для чаю (чашка і блюдце), використовуючи біоформу яблучка, груші, квітки. Можна розподілити обов’язки: один малює ескіз чашки, інший — блюдце.
5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів
6. Підбиття підсумків практичної роботи:
• демонстрування кращих робіт;
• оцінювання результатів практичної роботи.
VII. РЕФЛЕКСІЯ
Під час виготовлення малюнків кожен із вас працював, і ця праця викликала певні емоції.
На дошці ви бачите незакінчені речення. Я пропоную вам вибрати речення до вподоби і закінчити його.
• Джерелом натхнення в праці для мене є...
• Велике задоволення маю від праці...
• Творча праця — це...
• Моя праця мені приносить...
• Краса праці складається з...
VIII. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
• Прочитати с. 116-123 підручника.
• Провести дослідження, спрямовані на визначення доцільності виготовлення виробу (посуд для чаю (чашка і блюдце) із використанням біоформи яблука): показати малюнки друзям, учителям, рідним, поцікавитись їхніми думками з приводу створеної моделі та записати позитивні й негативні відгуки, а також нові пропозиції.
X. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ

Інформаційна картка 1

Інформаційна картка 2
Приклад анкетування

Розгляньте виріб (кухонна дошка) та дайте відповіді на запитання.

8. Чи задовольняють Вас естетичний вигляд виробу та його розміри?
9. Чи зручно буде користуватися виробом?
10. Що ви змінили б у цьому виробі?
11. Чи подобаються вам матеріали, з яких виготовлено виріб?
12. Як би ви використали цей виріб?
13. Чи безпечний, на Вашу думку, виріб у користуванні?
14. Які види оздоблення ви використали б?
15. Запропонуйте свої варіанти оформлення виробу.

Інформаційна картка 3
Практична робота
Виконання малюнка виробу з використанням біоформ
Завдання /група №1/: намалювати посуд для чаю (чашка і блюдце), використовуючи біоформу фруктів. Можна розподілити обов’язки: один малює ескіз чашки, інший — блюдце.

Завдання /група №2/: намалювати посуд для чаю (чашка і блюдце), використовуючи біоформу квітів. Можна розподілити обов’язки: один малює ескіз чашки, інший — блюдце.

Джерело: http://kuratnk.at.ua/load/rozrobki_urokiv/osnovi_proektnoji_dijalnosti_pr_r_vikonannja_maljunka_virobu_z_vikoristannjam_
Категорія: ІКТ на сучасному уроці | Додав: kuratnk (17.01.2017) | Автор: Куратнік Тетяна Вікторівна E W
Переглядів: 340 | Теги: учителю трудового навчання | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: