Головна » Статті » Методичні поради » Гіперуроки

Тема. Гофман – багатогранний митець.

Тема. Гофман – багатогранний митець.

Слайд № 1. Тема уроку. Ернст Теодор Амадей Гофман (1776–1822) — багатогранний митець-романтик. «Крихітка Цахес» — шедевр романтичної казки-новели.

Слайд № 2. Ернст Теодор Амадей Гофман — надзвичайно талановита людина трагічної долі. Його творчість була новаторською в романтичній літературі Німеччини. Богом даровано йому талант письменника й поета, композитора й музичного драматурга, художника, живописця і графіка, диригента і співака.

Слайд № 3. Романтизм — напрям у європейській літературі й мистецтві, який виник наприкінці XVIII — початку XIX ст.; характерним є зображення ідеальних героїв і високих почуттів. Суть романтизму: незвичайні герої у незвичайних обставинах.

Реалізм — художній метод, напрям у літературі та мистецтві; характерним є правдиве зображення дійсності. Суть реалізму: типові герої в типових обставинах.

 

Пам’ятник Е. Т. А. Гофману біля будинку-музею в Бамберзі

Ці напрями розвивалися то послідовно, то паралельно, то перепліталися, збагачуючи один одного.

Слайд № 4. Слово «романтизм» указує на зв’язок літератури із культурою середніх віків, коли в літературі був популярним жанр лицарського роману.

 

Слайд № 5.

 

Слайд № 6. Романтизм відображує розчарування наслідками Великої французької революції 1789–1794 рр., Просвітництвом і буржуазним ладом.

Слайд № 7

Слайд № 8

Спогади сучасників про Гофмана

  • «У ньому була зовнішня різкість: різкі рухи, гострі, високо підняті плечі, високо і прямо посаджена голова, неслухняне волосся, підстрибуюча хода».
  • «Він говорив дуже швидко і раптом замовкав».
  • «Він був не такий, як усі, наче зітканий із протиріч: м’який, лагідний погляд — й іронічна посмішка, добрий гумор — і зла іронія».
  • «Друзів у нього було мало, більшість не розуміла дивака й не любила його».

Слайд № 9

Спогади нащадків про Гофмана

  • «Хто він був, цей шалений чоловік, єдиний своєрідний письменник у світовій літературі, з піднятими бровами, із загнутим донизу тонким носом, з волоссям, яке назавжди піднялося дибки? Є свідчення, що пишучи, він так боявся того, що зображав, що просив дружину сидіти з ним поруч» (Ю. Олеша).

Слайд № 10. Гофман народився в Кенігсберзі (сьогодні Калінінград) 24 січня 1776 року в сім’ї адвоката. Теодор змалку був закоханий у музику. Рано залишився сиротою. Його виховував дядько — сухий педант, який не бачив користі в музичних захопленнях Ернста. Він вирішив долю юнака: віддав Гофмана до місцевого університету на юридичний факультет.

Слайд № 11. Гофман став юристом, ретельно виконував свої службові обов’язки, здобув клієнтуру, але душа його просила музики, і серце належало їй. Навіть своє ім’я —Амадей —він узяв на честь видатного австрійського композитора Вольфґанґа Амадея Моцарта. У Варшаві він створив свою першу оперу, поставив її на сцені.

Слайд № 12. Музика завжди була насолодою для нього, вона стала окрасою його найщасливіших днів:

«Музика — найбільш романтичне з усіх видів мистецтва, можна навіть сказати — єдине достеменно романтичне, оскільки має своїм предметом тільки нескінченне»,— так говорив він про своє захоплення.

Музика подарувала йому кохання — зустріч з Юлією Марк.

Слайд № 13. Філософські казки й повісті:

  • «Золотий горнець»;
  • «Крихітка Цахес»;
  • «Лускунчик»;
  • «Життєва філософія кота Мурра»;
  • «Володар бліх»;
  • «Королівська наречена»;
  • роман «Еліксир диявола».

Слайд № 14. Філософська казка — різновид жанру казки здебільшого літературного походження.

У широкому значенні будь-яку казку (фольклорну або літературну) можна назвати філософською, оскільки в казці порушуються вічні проблеми людства: боротьба добра і зла, життя і смерть, кохання і ненависть тощо.

Як окремий літературний жанр, філософська казка має свої особливості:

  • увагу до питань людського буття;
  • тяжіння художнього часу і простору до максимального розширення;
  • узагальнення зображуваних образів і подій;
  • багатозначність смислу;
  • широке використання символіки, алегорії, фантастики, гротеску тощо.

Слайд № 15. У філософських романтичних творах Гофмана знайшли відображення його глибокі роздуми над складними питаннями життя. Наприклад, відома нам казка «Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер» розповідає про маленьку потвору, яку фея наділила чарівною здібністю: усе, що Цахес робив поганого, уважали справою інших, а за все гарне, що робив хтось, нагороджували Цахеса.

Слайд № 16. Філософська казка Е. Т. А. Гофмана «Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер»

була написана за два тижні на початку 1818 р., а побачила світ майже через рік. Саме тоді письменник перебував на межі життя і смерті, тяжко хворів, марив якимись дивовижними духовно зубожілими істотами, що викрадають позитивні риси й таланти інших людей для привласнення їх здобутків.

Слайд № 17. Автор зізнавався: «Які кляті думки лізуть мені в голову. Огидний дурний виродок робить усе навпаки, а якщо стається щось надзвичайне, то це зробив він. Скажімо, прочитає хтось чудовий вірш — його починають прославляти як автора, а він приймає похвалу, і так завжди».

Слайд № 18. У казці «Крихітка Цахес» автор виправдав сподівання публіки. У творі ставилися актуальні проблеми духовного життя Німеччини, а форма казки давала можливість показати абсурдність тієї політичної й економічної ситуації, до якої всі звикли й на яку намагалися не зважати.

Слайд № 19. Чому трапляється так, що до влади приходять найменш гідні її, чому натовп захоплюється, немов засліплений, тим, хто не вартий і шеляга, не здатний зліпити двох слів

у речення? Гофман широко використовує принцип іронічного зображення життя. Текст звучить і жартівливо, і водночас серйозно, і щиросердно, і удавано.

Слайд № 20. Письменник створює пародію на прагнення людей сягнути висот, не доклавши зусиль, продемонструвати вищість над усім сущим, нав’язати природі свою волю.

Слайд № 21. До самого кінця життя Гофмана вважали політично неблагонадійним. Помер Гофман від паралічу 25 червня 1822 р.

Отак і закінчилося недовге життя цієї талановитої людини, яку не балувала доля: нещасне дитинство, безрадісна робота, яка не приносила ні наснаги, ні грошей, вічні злидні, хвороби, боротьба за людську гідність.

Слайд № 22. Попрощатися з Гофманом прийшло зовсім мало людей. Серед похоронної процесії був Генріх Гейне.

Епітафією письменникові стали слова: «Тут похований Е. Т. А. Гофман, що народився 24 січня 1776 р. і помер у Берліні 1822 р. Він був однаково чудовий як юрист, як поет, як музикант, як живописець».

2. Слово вчителя

«Крихітка Цахес» — шедевр романтичної казки-новели (з несподіваним кінцем).

Гофмана здобув собі світову славу. Більшість його творів мають казкові сюжети, у них поряд із людьми діють феї, чаклуни, добрі й лихі духи, тварини. Ці казкові істоти живуть у Гофманових творах за своїми власними законами, але й часто за законами людськими, бувають несправедливими й підступними, служать не добру, а злу.

Письменник дотепно висміює і такі закони, і тих, хто їх запроваджував.

1819 року з’явилася новела «Крихітка Цахес» — гостра соціальна сатира на тогочасне суспільство Німеччини.

3. Інтерактивний прийом «Мікрофон»

  • Оскільки твір Гофмана за жанром — повість-казка, казка-новела (з несподіваним кінцем), то що ви очікуєте від прочитання цієї книги?

V. Домашнє завдання

  • Знати зміст казки «Крихітка Цахес».
  • Виписати в зошит цитати для характеристики Цахеса, Бальтазара, Кандіди.
  • Знати головні події життя та творчості Гофмана.

VI. Рефлексія

1. Опитування (письмово)

1. Е. Т. А. Гофман народився 1776 р. в… (Кенігсберзі в сім’ї адвоката).

2. Навчався в місцевому університеті на факультеті… (права).

3. Третє ім’я — Амадей — він взяв на честь… (Моцарта).

4. Богом даровано йому талант… (письменника й поета, композитора й музичного драматурга, художника, живописця і графіка, диригента і співака).

5. Дружину Е. Т. А. Гофмана, яка сиділа поруч із митцем, коли той писав про різні химери, звали… (Михайлина Тищинська).

6. Найбільшим коханням його життя була… (Юлія Марк).

7. Найвідоміші твори Гофмана… («Золотий горнець», «Крихітка Цахес», «Лускунчик», «Життєва філософія кота Мурра», «Володар бліх», «Королівська наречена»).

8. 1819 року написав повість-казку… («Крихітка Цахес»).

9. Філософська казка порушує проблеми… (буття людини на землі: кохання — ненависті; життя — смерті; просування по службі в суспільстві, де панує обмеженість і бездарність; людини і влади).

10. Крихітка Цахес привласнював… (чужі таланти).

11. У творі «Крихітка Цахес» Гофман піддає гострій соціальній сатирі… (обмежене й бездарнее суспільство).

12. Помер Гофман… (від паралічу 25 червня 1822 р.).

 

                                                      ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ

 

                         
 
Категорія: Гіперуроки | Додав: uthitel (28.02.2018)
Переглядів: 699 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: