Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків з хімії 10 клас (нова програма)

УРОК 38. ВУГЛЕВОДИ. САХАРОЗА, КРОХМАЛЬ І ЦЕЛЮЛОЗА: МОЛЕКУЛЯРНІ ФОРМУЛИ, ГІДРОЛІЗ

УРОК 38. ВУГЛЕВОДИ. САХАРОЗА, КРОХМАЛЬ І ЦЕЛЮЛОЗА: МОЛЕКУЛЯРНІ ФОРМУЛИ, ГІДРОЛІЗ

Цілі:

формування ключових компетентностей:

· спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами;

· уміння вчитися впродовж життя;

· інформаційно-цифрова компетентність;

· основні компетентності у природничих науках і технологіях;

формування предметних компетентностей:

· вивчити будову, властивості сахарози, крохмалю та целюлози, одержання цукру; повторити поняття вуглеводи, їх класифікацію, молекулярну та відкриту форму глюкози, її фізичні властивості, поширення й утворення в природі, її хімічні властивості, застосування, біологічну роль;

· розвивати хімічну мову, екологічне мислення;

· виховувати інтерес до вивчення хімії.

Обладнання: мультимедійна презентація, ЕЗНП «Віртуальна хімічна лабораторія».

Тип уроку: ВНМ (Д).

Форми роботи: лекція, бесіда, мікрофон, складання схеми, технологія «Два — чотири — разом», навчальні проекти:

№ 13. Вуглеводи у харчових продуктах: виявлення і біологічне значення.

№ 14. Виробництво цукру.

№ 15. Натуральні волокна рослинного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування.

№ 16. Штучні волокна: їх застосування у побуті та промисловості.

ХІД УРОКУ

Формування ключових компетентностей

Діяльність учителя

Діяльність учнів

Спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами;

уміння вчитися впродовж життя;

основні компетентності у природничих науках і технологіях;

інформаційно-цифрова компетентність

Організовує лекцію, бесіду, актуалізацію опорних знань засобом прийому «Мікрофон», складання схеми, спілкування в парах та групах, презентацію навчальних проектів

Вивчають основні поняття теми, відповідають на питання, складають конспект, схему, рівняння реакцій, уважно слухають, відповідають на питання, коментують, роблять висновки, презентують проекти

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

(Питання проектують на екран.)

Ø Прийом «Мікрофон»

1. Який клас речовин називається «вуглеводи»?

2. Яка класифікація вуглеводів?

3. Яка формула глюкози?

4. Яка формула сахарози?

5. Яка формула крохмалю і целюлози?

6. Чим є за будовою глюкоза?

7. Чим подібна глюкоза до альдегідів?

8. Яка речовина утворюється під час гідрування глюкози?

9. Де застосовується сорбіт?

10. Чим подібна глюкоза до багатоатомних спиртів?

11. Яка якісна реакція на глюкозу?

12. Який процес відбувається з глюкозою під дією дріжджів?

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати речовини, які належать до класу вуглеводів — дисахариди та полісахариди. Це сахароза, крохмаль та целюлоза.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Сахароза має формулу C12H22O11, але ця формула не пояснює будову молекули сахарози. Вона є дисахаридом. Вживають іще такі назви сахарози — буряковий або тростинний цукор.

2. Будова молекули. Молекула сахарози складається із залишків глюкози та фруктози, сполучених між собою атомами Оксигену:

У молекулі сахарози немає альдегідної групи, тільки гідроксо-групи.

3. Поширення в природі. Сахароза міститься в цукрових буряках, стеблах цукрових тростин, соку берези, багатьох плодах та овочах.

4. Фізичні властивості. Сахароза — безбарвна, кристалічна речовина, розчинна у воді, солодка на смак. У подрібненому стані вона має білий колір. Температура плавлення становить 111 °С.

5. Хімічні властивості.

1) Гідроліз. Під час нагрівання за наявності кислоти сахароза гідролізується з утворенням двох моносахаридів — глюкози та фруктози:

Ось чому сахарозу називають дисахаридом.

2) У молекулі сахарози немає альдегідної групи, тільки гідроксо-групи. Тому хімічні властивості сахарози відрізняються від властивостей моносахаридів, вона не дає реакції альдегідів.

3) Спиртові властивості сахарози. Сахароза, як і глюкоза, легко взаємодіє з гідроксидами металів. Якщо до розчину сахарози долити розчин купрум(ІІ) гідроксиду, то утворюється яскраво-синій розчин.

6. Технологія «Два — чотири — разом». Учні працюють спочатку в парах і опрацьовують матеріал: одні — про крохмаль, а інші — про целюлозу. Потім вони об’єднують у групи по 4 й обмінюються інформацією щодо порівняння будови крохмалю і целюлози. Далі складаємо порівняльну таблицю разом з усім класом.

 

Крохмаль

Целюлоза

Молекулярна формула

(C6H10O5)n

(CaH10O5)n

Ступінь полімеризації

n = від декількох сотень до декількох тисяч

n = 10-14 тисяч

Середня молекулярна маса

Від декількох сотень до декількох тисяч

Кілька мільйонів

Будова макромолекул

Лінійна, розгалужена

Лінійна, волокна

Структурна ланка

Залишки α-глюкози

Залишки β-глюкози

Фізичні властивості

   

7. З’ясовуємо, що основна хімічна властивість крохмалю та целюлози — гідроліз.

8. Якісна реакція на крохмаль — дія йодом. Йод під час дії на крохмаль забарвлюється в синій колір.

VI. УСВІДОМЛЕННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

1. Згадуємо з курсу біології інформацію про процес фотосинтезу як основний процес утворення вуглеводів у природі.

2. Учні презентують навчальні проекти:

№ 13. Вуглеводи у харчових продуктах: виявлення і біологічне значення.

№ 14. Виробництво цукру.

№ 15. Натуральні волокна рослинного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування.

№ 16. Штучні волокна: їхнє застосування в побуті та промисловості.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти схему виробництва цукру.

Категорія: Конспекти уроків з хімії 10 клас (нова програма) | Додав: uthitel (04.01.2019)
Переглядів: 13 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: