Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків з хімії 10 клас (нова програма) |
УРОК 35. ЖИРИ ЯК ПРЕДСТАВНИКИ ЕСТЕРІВ. КЛАСИФІКАЦІЯ ЖИРІВ, ЇХНІ ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІЦілі: формування ключових компетентностей: · спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами; · уміння вчитися впродовж життя; · екологічна грамотність і здорове життя; · інформаційно-цифрова компетентність; формування предметних компетентностей: · дати поняття жирам, вивчити склад молекул жирів, їх утворення, відмінність будови твердих і рідких жирів, фізичні властивості жирів, поширення жирів у природі, біологічну роль жирів; знати біологічне значення жирів для харчування людини, раціональне співвідношення вживання рослинних і тваринних жирів; знати поняття про естери, їх загальну та структурну формули, систематичну номенклатуру, фізичні властивості, хімічні властивості — гідроліз; · розвивати хімічну мову, екологічне мислення; · виховувати інтерес до вивчення хімії. Обладнання: мультимедійна презентація. Тип уроку: ВНМ (Д). Форми роботи: лекція, бесіда, «Мозкова атака», «Чомучка», проект учнів № 18 «Біодизельне пальне», демонстрації 8 «Розчинність жирів у воді та органічних розчинниках», 9 «Доведення ненасиченого характеру рідких жирів» (віртуально). ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Ø Мозкова атака Пропонуємо учням сформулювати питання з теми «Естери». Орієнтовні відповіді учнів (Одні учні формулюють питання, інші на них відповідають.) · Що таке естери? · Які вищі жирні кислоти? · Як утворюються назви естерів? · Які види ізомерії естерів? · Як одержують естери? · Яка основна хімічна властивість естерів? · Що таке гідроліз? · Дайте назву естеру CH3 - CH2 - COO - C3H7. Складіть рівняння реакції його утворення. Якій речовині він ізомерний? IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Ø «Відстрочена відгадка» Вивченням жирів займалися два французьких учених. 1817 р. М. Шеврель нагрів жир з водою в лужному середовищі. У результаті реакції він отримав гліцерин та суміш карбонових кислот. 1857 р. П. Бертло виконав зворотну реакцію: він нагрів гліцерин з вищими карбоновими кислотами й отримав жир. Давайте проаналізуємо роботу цих учених та висловимо припущення: чим є жири з хімічної точки зору? На попередніх уроках ми з’ясували, як називається реакція між карбоновими кислотами і спиртами? (Естерифікації) Ми знаємо, що в результаті реакції естерифікації утворюються естери. А чи може гліцерол утворювати естери? Так, ми вивчали реакцію гліцеролу з нітратною кислотою з утворенням тринітрогліцеролу. З якими речовинами він ще може утворювати естери? Правильно, з карбоновими кислотами. Гліцерол утворює естери з вищими карбоновими кислотами. Хто згадає, як називаються естери гліцеролу та вищих жирних кислот? Це і буде тема нашого уроку. Жири. V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Даємо визначення жирам. 2. Складаємо рівняння реакції утворення жирів. 3. З підручника пропонуємо виписати вдома фізичні властивості жирів. 4. Демонстрації № 8. Розчинність жирів у воді та органічних розчинниках. № 9. Доведення ненасиченого характеру рідких жирів (віртуально). 5. Даємо класифікацію жирів, їх поділ на рослинні та тваринні, наводимо приклади. 6. Пояснюємо відмінність у складі рослинних і тваринних жирів. 6. Вивчаємо хімічні властивості жирів: а) Гідроліз кислотний. Утворюються гліцерол та вищі жирні кислоти. б) Гідроліз лужний, або омилення. Утворюються гліцерол та натрієві або калієві солі жирних кислот — мило. в) Згадуємо поняття «мило». Мило — це натрієві чи калієві солі вищих насичених карбонових кислот. Натрієві солі — тверде мило, калієві — рідке. г) Гідрування рідких жирів (олій), його значення, поняття маргарин. 7. Біологічна роль жирів. (Проекти, реферати) Навчальний проект 18. Біодизельне пальне. 8. Функції жирів, енергетична, харчова цінність жирів, уміст у продуктах харчування і т. д. VI. УСВІДОМЛЕННЯ і ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ Ø «Чомучка» 1. Чому жири можна віднести до естерів? 2. Чому рослинні жири, як правило, рідкі, а тваринні — тверді? 3. Чому мило за хімічною природою належить до солей? 4. Чому маргарин не можна назвати маслом? VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ | |||||||
Переглядів: 784 | Коментарі: 2 | |
Всього коментарів: 0 | |