Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків з хімії 10 клас (нова програма) |
УРОК 33. ВИВЧЕННЯ БУДОВИ, ВЛАСТИВОСТЕЙ, ОДЕРЖАННЯ ТА ЗАСТОСУВАННЯ КАРБОНОВИХ КИСЛОТЦілі: формування ключових компетентностей: · спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами; · уміння вчитися впродовж життя; · екологічна грамотність і здорове життя; · інформаційно-цифрова компетентність; · математична компетентність; · соціальна та громадянська компетентності; формування предметних компетентностей: · знати поняття карбонові кислоти, їх поширення в природі та класифікацію, карбоксильну характеристичну групу; склад, будову молекул насичених одноосновних карбонових кислот, їхню загальну та структурну формули, ізомерію, систематичну номенклатуру; фізичні та хімічні властивості насичених одноосновних карбонових кислот; уміти складати формули ізомерів, давати їм назви, складати хімічні реакції, що характеризують хімічні властивості кислот: взаємодія з індикаторами, металами, лугами, солями, спиртами — реакцію естерифікації, одержання етанової кислоти; · розвивати хімічну мову, екологічне мислення; · виховувати інтерес до вивчення хімії. Обладнання: мультимедійна презентація, роздавальний матеріал. Тип уроку: З (Т-М). Форми роботи: робота в групах, асоціативний кущ, мікрофон, міні-тести, творча лабораторія, міні-проекти, самоперевіка, взаємоперевірка. ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Ø Асоціативний кущ Пропонуємо учням назвати основні поняття, характерні для даної теми. Учні називають поняття, а вчитель записує їх на дошці. Потім можна спроектувати їх на екран. · Карбонові кислоти · Гомологічний ряд · Карбоксильна група · Ізомерія карбонового ланцюга · Ізомерія з естерами · Одноосновні кислоти · Багатоосновні кислоти · Насичені кислоти · Ненасичені кислоти · Ароматичні кислоти · Метанова кислота · Етанова кислота · Стеаринова · Пальмітинова · Олеїнова · Загальна формула насичених одноосновних кислот · Загальні хімічні властивості · Реакція етерифікації · Окиснення альдегідів Тепер застосовуємо прийом «Мікрофон». Учні по черзі розкривають суть понять теми, наводять приклади. Фронтально на дошці один із учнів пояснює ізомерію пентанової кислоти. IV. ТРЕНІНГ. РОБОТА В ГРУПАХ Учні сидять групами та починають працювати з роздавальним матеріалом. 1. Міні-тест 1. Вкажіть функціональну групу карбонових кислот: а) -COH; б) -COOH; в) -OH; г) -NH2. 2. Вкажіть загальну формулу насичених одноосновних карбонових кислот: а) CnH2n-1OH; б) CnH2n+1OH; в) CnH2nO; г) CnH2nO2. 3. Вкажіть метал, який заміщує Гідроген у карбоксильній групі кислот: а) Cu; б) Ag; в) Na; г) Pb. 4. Вкажіть речовину, яку можна використати для виявлення етанової кислоти: а) CuO; б) CuSO4; в) лакмус; г) Cu(OH)2. 5. Вкажіть формулу стеаринової кислоти: а) C2H5COOH; б) C17H35COOH; в) C15H31COOH; г) C3H7OH. 6. Вкажіть, з якою речовиною етанова кислота вступає в реакцію естерифікації: а) C2H5COH; б) CH3OH; в) C4H9COOH; г) C3H8. 7. Вкажіть формулу оцтової кислоти: а) C2H5OH; б) CH3OH; в) CH3COOH; г) C3H7OH. 8. Вкажіть речовину, яка реагує і з етиловим спиртом, і з оцтовою кислотою: а) Na2CO3; б) Na; в) NaCl; г) NaOH. 9. Вкажіть, як називається реакція між спиртами і карбоновими кислотами: а) нейтралізації; б) обміну; в) заміщення; г) етерифікації. 10. Виберіть правильне твердження: Етанова кислота на відміну від етанолу реагує з такими речовинами: а) HCl; б) CuSO4; в) K2CO3; г) Ca(OH)2. Правильні відповіді проектують на екран. Учні самоперевіряють виконані завдання. 2. Творча лабораторія 1. Закінчіть рівняння реакцій: а) етанова кислота + Na → б) метанова кислота + CaO → в) етанова кислота + Ba(OH)2→ г) етанова кислота + K2CO3 → д) пропанова кислота + KOH → е) етанова кислота + метанол → є) CH3COOH + метилоранж → колір? ж) окиснення етаналю «реакція срібного дзеркала» з) окиснення етаналю купрум(ІІ) гідроксидом Відповіді проектують на екран. Взаємоперевірка. 2. Здійсніть перетворення. Дайте назви речовинам. 3. Згадуємо поняття про вищі насичені й ненасичені кислоти. Наводимо приклади. Пояснюємо застосування (потрібно для вивчення теми «Жири»). 4. Застосування етанової кислоти. (Міні-проекти учнів) 5. Розв’яжіть задачу. Перша — фронтально, друга — в групі. а) Який об’єм водню (н. у.) утворюється під час взаємодії 9,2 г натрію з етановою кислотою? б) Який об’єм вуглекислого газу (н. у.) утворюється під час взаємодії 12 г оцтової кислоти з натрій карбонатом? V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ | |||||||
Переглядів: 357 | |
Всього коментарів: 0 | |