Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків з хімії 10 клас (нова програма)

УРОК 32. КАРБОНОВІ КИСЛОТИ, ЇХ ПОШИРЕННЯ У ПРИРОДІ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ. КАРБОКСИЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИЧНА ГРУПА

УРОК 32. КАРБОНОВІ КИСЛОТИ, ЇХ ПОШИРЕННЯ У ПРИРОДІ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ. КАРБОКСИЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИЧНА ГРУПА. СКЛАД, БУДОВА МОЛЕКУЛ НАСИЧЕНИХ ОДНООСНОВНИХ КАРБОНОВИХ КИСЛОТ, ЇХНЯ ЗАГАЛЬНА ТА СТРУКТУРНІ ФОРМУЛИ, ІЗОМЕРІЯ, СИСТЕМАТИЧНА НОМЕНКЛАТУРА І ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ. ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ НАСИЧЕНИХ ОДНООСНОВНИХ КАРБОНОВИХ КИСЛОТ. РЕАКЦІЯ ЕСТЕРИФІКАЦІЇ. ОДЕРЖАННЯ ЕТАНОВОЇ КИСЛОТИ

Цілі:

формування ключових компетентностей:

· спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами;

· уміння вчитися впродовж життя;

· екологічна грамотність і здорове життя;

· інформаційно-цифрова компетентність;

· основні компетентності у природничих науках і технологіях.

формування предметних компетентностей:

· дати поняття «карбонові кислоти», їх поширення у природі та класифікацію, уявлення про карбоксильну характеристичну групу; вивчити склад, будову молекул насичениходноосновних карбонових кислот, їхню загальну та структурні формули, ізомерію, систематичну номенклатуру; фізичні та хімічні властивості насичених одноосновних карбонових кислот: взаємодію з індикаторами, металами, лугами, солями, спиртами — реакцію естерифікації, одержання етанової кислоти;

· розвивати хімічну мову, екологічне мислення;

· виховувати інтерес до вивчення хімії.

Обладнання: мультимедійна презентація.

Тип уроку: ВНМ (О).

Форми роботи: лекція, бесіда, складання схеми-шпаргалки, «Відстрочена відгадка», «М'яке опитування», «Снігова куля», робота з підручником, робота в парах, лабораторний дослід 1 «Виявлення органічних кислот у харчових продуктах».

ХІД УРОКУ

Формування ключових компетентностей

Діяльність учителя

Діяльність учнів

Спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами;

уміння вчитися впродовж життя;

екологічна грамотність і здорове життя;

інформаційно-цифрова компетентність

соціальна та громадянська компетентності;

основні компетентності у природничих науках і технологіях

Організовує лекцію, бесіду, прийом «Відстрочена відгадка», ставить проблемне питання, «М’яке опитування», робота з підручником, робота в парах, «Снігова куля», демонстраційний експеримент

Вивчають основні поняття теми, відповідають на питання, складають конспект, схему, рівняння реакцій, уважно слухають, відповідають на питання, міркують над проблемним питанням, презентують проект

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

III. АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ø «Відстрочена відгадка»

Хіба ми можемо уявити життя без цієї речовини? Без маринованих огірочків, грибів? Всі ми знаємо запах цієї речовини і не сплутаємо його ні з якою іншою речовиною. Скажіть мені, будь ласка, з якою речовиною ми ознайомимося сьогодні на уроці? Так, ми ознайомимося з основною складовою частиною столового оцту — з оцтовою кислотою.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Минулого року ми вже вивчали оцтову кислоту. Давайте згадаємо її формулу.

Даємо визначення органічним кислотам — карбоновим. Наводимо приклади. Пояснюємо їх класифікацію та види ізомерії кислот: структурну — карбонового ланцюга та міжкласову з естерами. Загальна формула — CnH2n+1COOH або CnH2nO2.

Назва карбонових кислот та їхніх солей

Формула. Назва IUPAC

Тривіальна назва

Назва солей

HCOOH

Метанова

Мурашина

Форміат (метаноат)

CH3COOH

Етанова

Оцтова

Ацетат (етаноат)

CH3CH2COOH

Пропанова

Пропіонова

Пропіонат (пропаноат)

CH3(CH2)2COOH

Бутанова

Масляна

Бутират (бутаноат)

CH3(CH2)3COOH

Пентанова

Валеріанова

Валерат (пентаноат)

CH3(CH2)4COOH

Гексанова

Капронова

Капронат (гексаноат)

CH3(CH2)14COOH

Гексадеканова

Пальмітинова

Пальмітат

CH3(CH2)16COOH

Октадеканова

Стеаринова

Стеарат

CH3(CH2)7 - CH = CH - (CH2)7COOH

Октадеценова

Олеїнова

Олеат

Класифікація карбонових кислот

Наводимо приклади кислот за класифікацією.

2. Звертаємо увагу на наявність функціональної групи. Записуємо структурну формулу карбоксильної функціональної групи, пояснюємо її будову.

3. Записуємо молекулярну і структурну формули оцтової кислоти.

Молекулярна формула CH3COOH

Структурна формула

4. Пропонуємо учням самостійно виписати з підручника її фізичні властивості (робота в парах).

5. Хімічні властивості.

Ставимо проблемне питання: «Властивості якого класу неорганічних речовин подібні до властивостей оцтової кислоти?»

1) Дія на індикатори;

2) взаємодія з металами;

3) взаємодія з лугом;

4) взаємодія із солями;

5) спиртами.

6. Складаємо рівняння реакцій, що характеризують хімічні властивості оцтової кислоти, і повертаємося до проблемного питання. Відповідаємо на нього.

Давайте згадаємо, які індикатори ми знаємо та як вони змінюють колір.

1) Електролітична дисоціація, зміна кольору індикатора:

Лабораторний дослід 1. Виявлення органічних кислот у харчових продуктах.

2) Взаємодія з активними металами:

3) Взаємодія з основними та амфотерними оксидами:

4) Взаємодія з основами — реакція нейтралізації:

5) Взаємодія із солями слабких кислот:

6) Взаємодія зі спиртами — реакція естерифікації:

7. Складаємо схему-шпаргалку хімічних властивостей оцтової кислоти.

Робимо висновок про подібність властивостей етанової кислоти до властивостей неорганічних кислот.

8. Ще раз згадуємо про вищі карбонові кислоти: насичені та ненасичені.

9. Одержання етанової кислоти — реакції окиснення етаналю.

10. Застосування оцтової кислоти — проект групи учнів.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Ø Прийом «М'яке опитування»

1. Як називається функціональна група органічних кислот?

2. Як називаються органічні кислоти, що містять карбоксильну групу?

3. Який агрегатний стан оцтової кислоти? А який у вищих карбонових кислот, що містять 15 і більше атомів Карбону?

4. Чому в разі дії натрієм на оцтову кислоту виділяється газ? Який?

5. Який газ виділяється під час дії оцтової кислоти на соду?

6. Де застосовують оцтову кислоту?

VІI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Ø «Снігова куля»

Найуживанішою кислотою в нашому побуті є саме оцтова. Під назвою «Оцет» продають її 3-9 %-й розчин, а 70-80 %-й розчин оцтової кислоти називають оцтовою есенцією. Звичайний столовий оцет — незамінний помічник у багатьох домашніх справах.

Завдання: а давайте пригадаємо якомога більше випадків застосування оцту в домашніх умовах.

Що може оцет?

Орієнтовні відповіді учнів та доповнення вчителя

· Використовується як консервант.

· Якщо посуд сполоснути водою з оцтом, то зникнуть неприємні запахи риби, цибулі, часнику, квашеної капусти чи оселедця.

· Знизити жар людського тіла можна, якщо обтертися оцтом, наполовину розведеним водою.

· Волосся буде м’яким та блискучим, якщо після миття його ополіскувати водою з оцтом.

· Для закріплення червоного барвника з буряків під час варіння додають оцет.

· Якщо хочете почистити молоду картоплю, то змочіть руки оцтом і не витирайте їх, а дайте висохнути — на руках не буде плям.

· Чищена картопля не чорніє, якщо додати у воду трохи оцту.

· Мухи не залітають у вікно, якщо змазати віконні рами оцтом. Так і хочеться сказати: «Оцет, ти могутній!»

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати міні-проекти, слайд-шоу, учнівські газети на такі теми:

· «Перше застосування оцтової кислоти».

· «Як моя родина використовує оцет».

· «Застосування оцтової кислоти в медицині».

· «Застосування оцтової кислоти в хімічній промисловості».

· «Застосування оцтової кислоти в сільському господарстві».

За результатами досліджень підготуйте презентацію.

Дізнайтеся про різновиди оцту та його використання.

Категорія: Конспекти уроків з хімії 10 клас (нова програма) | Додав: uthitel (04.01.2019)
Переглядів: 13 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: