Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків з хімії 10 клас (нова програма)

УРОК 29. АЛЬДЕГІДИ. СКЛАД І БУДОВА МОЛЕКУЛ АЛЬДЕГІДІВ. АЛЬДЕГІДНА ХАРАКТЕРИСТИЧНА ГРУПА

УРОК 29. АЛЬДЕГІДИ. СКЛАД І БУДОВА МОЛЕКУЛ АЛЬДЕГІДІВ. АЛЬДЕГІДНА ХАРАКТЕРИСТИЧНА ГРУПА. ЗАГАЛЬНА ТА СТРУКТУРНІ ФОРМУЛИ, СИСТЕМАТИЧНА НОМЕНКЛАТУРА І ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ АЛЬДЕГІДІВ. ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ЕТАНАЛЮ, ЙОГО ОДЕРЖАННЯ

Цілі:

формування ключових компетентностей:

· спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами;

· уміння вчитися впродовж життя;

· екологічна грамотність і здорове життя;

· основні компетентності у природничих науках і технологіях;

· інформаційно-цифрова компетентність;

· соціальна та громадянська компетентності;

формування предметних компетентностей:

· вивчити загальні формули та характеристичну групу альдегідів, гомологічний ряд, фізичні та хімічні властивості альдегідів; уміти пояснювати вплив характеристичної групи на фізичні й хімічні властивості альдегідів; наводити приклади альдегідів, складати молекулярні та структурні формули альдегідів, характеризувати хімічні властивості етаналю (часткове окиснення і відновлення), способи одержання етаналю, виявляти наявність альдегідів;

· виховувати здоровий спосіб життя;

· розвивати хімічну мову, екологічне мислення;

· виховувати інтерес до вивчення хімії.

Обладнання: мультимедійна презентація.

Тип уроку: ВНМ (Д).

Форми роботи: бесіда, лекція, «Відстрочена відгадка», робота в парах, демонстрації 5, 6 (5. Окиснення метаналю (етаналю) амоніаковим розчином арґентум(І) оксиду (віртуально). 6. Окиснення метаналю (етаналю) свіжоодержаним купрум(ІІ) гідроксидом (віртуально)).

ХІД УРОКУ

Формування ключових компетентностей

Діяльність учителя

Діяльність учнів

Спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами;

уміння вчитися впродовж життя;

екологічна грамотність і здорове життя;

основні компетентності у природничих науках і технологіях;

соціальна та громадянська компетентності

Проводить бесіду, лекцію, формулює загадку, здійснює демонстративний експеримент та роботу в парах

Уважно слухають. Спілкуються з учителем, складають конспект, занотовують інформацію та рівняння реакцій, уважно спостерігають за експериментом, працюють у парах

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Ø «Відстрочена відгадка»

1. Яку речовину одержують реакцією гідратації етину?

2. Які сполуки утворюються під час м’якого окиснення спиртів?

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Функціональна група — це група атомів, яка обумовлює хімічні властивості даного класу речовин. Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, які ще органічні сполуки містять у своєму складі характеристичну групу та як вона впливає на хімічні властивості цього класу речовин. Отже, тема уроку — «Альдегіди».

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Поняття про альдегіди.

2. Гомологічний ряд альдегідів, загальна формула.

Назви альдегідів

Формула

Назва IUPAC

Тривіальна назва

HCHO

Метаналь

Формальдегід, мурашиний альдегід

CH3CHO

Етаналь

Ацетальдегід, оцтовий альдегід

C2H5CHO

Пропаналь

Пропіоновий альдегід

C3H7CHO

Бутаналь

Масляний альдегід

C4H9CHO

Пентаналь

Валеріановий альдегід

Вкажіть, що спільного в будові всіх альдегідів.

Так, усі вони мають характеристичну групу — карбонільну:

Загальна формула альдегідів CnH2nO.

3. Фізичні властивості альдегідів. Пропонуємо учням знайти в підручнику та виписати в зошит (удома).

4. Хімічні властивості оцтового альдегіду.

Властивості альдегідів залежать від будови. Молекула містить характеристичну групу — карбонільну.

Отже, можна припустити, що властивості альдегідів будуть визначатися подвійним зв’язком й атомом Гідрогену карбонільної групи.

Тому для альдегідів будуть характерні реакції окиснення та приєднання.

1. У молекулах альдегідів м’яко окиснюється атом Гідрогену карбонільної групи. Ці реакції є якісні на альдегіди.

а) Реакція «срібного дзеркала» — окиснення амоніаковим розчином арґентум(І) оксиду.

Демонстрація 5

б) Окиснення свіжеприготовленим розчином купрум(ІІ) гідроксиду

Демонстрація 6

Отже, в результаті реакцій окиснення альдегідів утворюються карбонові кислоти. У цих випадках утворилась оцтова або етанова кислота.

2. Реакції приєднання альдегідів відбуваються за місцем подвійного зв’язку.

Відновлення або гідрування альдегідів призводить до утворення спиртів.

5. А тепер давайте згадаємо, якими методами можна отримати етаналь. На початку уроку ми вже згадували реакцію гідратації етину в присутності солей двовалентної ртуті, так звану реакцію Кучерова.

1. Гідратація етину.

2. М’яке окиснення етанолу ми вивчали як якісну реакцію на одноатомні спирти.

VI. УСВІДОМЛЕННЯ і ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Ø Робота в парах

На екран демонструємо рівняння реакцій, які потрібно закінчити.

Учні працюють у парах.

1. Закінчити рівняння реакцій.

1) Етаналь + купрум(ІІ) гідроксид.

2) Відновлення метаналю.

3) Реакція «срібного дзеркала» для пропаналю.

4) М’яке окиснення метанолу.

5) Гідратація ацетилену.

2. Розв’язати задачі.

а) Виведіть формулу оксигеновмісної речовини, відносна густина пари якої за повітрям 1,52. Вкажіть його назву та суму індексів.

6) Виведіть формулу альдегіду, густина якого 1,34 г/мл. Вкажіть, яка його назва.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Якими реакціями можна якісно визначати альдегіди?

2. Які ознаки якісних реакцій на альдегіди?

3. Які типи реакцій характерні для альдегідів?

4. Яка характеристична група альдегідів?

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Нагадуємо про теми навчальних проектів.

Категорія: Конспекти уроків з хімії 10 клас (нова програма) | Додав: uthitel (04.01.2019)
Переглядів: 21 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: