Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків з фізики 10 клас (нова програма) |
УРОК № 69 / ІІІ.2-2. ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 7 «ВИМІРЮВАННЯ ВІДНОСНОЇ ВОЛОГОСТІ ПОВІТРЯ»Мета: 1) сформувати в учнів уявлення про методи вимірювання абсолютної та відносної вологості повітря, продовжити формування експериментальних умінь: від планування експерименту до тлумачення його результатів; 2) продовжити формування предметної компетентності учнів, сприяти удосконаленню експериментальних умінь учнів, уміння аналізувати результати експериментальних даних та робити необхідні висновки, формування інформаційної компетентності — пошук та систематизація потрібної інформації, її кодування за допомогою опорних схем; 3) продовжити розвиток комунікативної компетентності учнів шляхом організації роботи в малих групах. Очікувані результати: учні знають послідовність виконання експерименту: від планування, підбору необхідного обладнання до вибору способів фіксації та обробки результатів експерименту, знають та пояснюють методи визначення відносної вологості повітря. Тип уроку: урок формування експериментальних вмінь. ХІД УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 0,5 хв II. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Водяна пара. парціальний тиск Атмосферний тиск є сумішшю різних газів і водяної пари. Кожний із газів робить свій внесок у сумарний тиск, який чинить повітря на тіла. · Тиск, який чинила б тільки водяна пара за відсутності інших газів, називають парціальним тиском водяної пари. Парціальний тиск — один із показників вологості повітря; вимірюють в паскалях (Па) або міліметрах ртутного стовпчика (мм рт. ст.). 2. Абсолютна і відносна вологість · Абсолютна вологість — це маса водяної пари, яка міститься в одному кубічному сантиметрі повітря за даної температури. Тобто абсолютна вологість — це густина ρ водяної пари за даної температури. Одиниця абсолютної вологості в СІ — кілограм на метр у кубі Оскільки ж маса водяної пари в 1 см3 невелика, то часто для вимірювання абсолютної вологості використовують позасистемну одиницю грам на метр у кубі · Відносна вологість — це відношення абсолютної вологості повітря за деякої температури до густини насиченої водяної пари за тієї ж температури: Відносну вологість зазвичай визначають у відсотках; вона не може бути більшою, ніж 100 %. Складено таблиці, у яких наведено густину насичених водяних парів ρн за різних температур. Означення відносної вологості можна сформулювати й по-іншому. · Відносна вологість повітря — це відношення тиску водяної пари в ній за деякої температури (парціального тиску) до тиску насиченої водяної пари за цієї самої температури: Величину тиску насиченої пари рн за даної температури також можна знайти в таблиці. Для вимірювання відносної вологості повітря необхідно: 1) виміряти температуру повітря і за таблицею знайти тиск насиченої пари, який відповідає даній температурі; 2) визначити точку роси і за таблицею знайти тиск водяних парів, що відповідає цій же температурі; 3) обчислити відносну вологість повітря за формулою. Для визначення відносної вологості повітря створені спеціальні прилади — гігрометри та психрометр. II. ПІДГОТОВКА ДО ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ (ЦОР) 5 хв
III. ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ 10 хв
Лабораторна робота № 7. «Вимірювання відносної вологості повітря» Мета: навчитися визначати вологість повітря та ознайомитися з різними способами вимірювання відносної вологості повітря. Обладнання: психрометр; склянка з водою; психрометричні таблиці, інформаційні ресурси. Хід роботи І. Експериментальне визначення відносної вологості повітря в кабінеті фізики 1. Спочатку треба наповнити водою резервуар термометра, який обгорнений марлею (див. рис.). 2. Зачекати хвилин 20-25 (поки покази вологого термометра не змінюватимуться), записати покази сухого й вологого термометрів у таблицю.
3. За допомогою психрометричної таблиці визначте відносну вологість повітря. 4. Запишіть висновок: що ви вимірювали і який отримали результат. 5. Складіть «паспорти» волосяного гігрометра, конденсаційного гігрометра, психрометра за планом: ■ Назва приладу ■ Автор та рік винаходу ■ Призначення ■ Схема ти принцип дії ■ Сфери використання, різновиди
IV. РЕФЛЕКСІЯ V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1. Повторити відповідний параграф підручника, конспект уроку, виконати завдання за задачником. 2. Підготувати повідомлення про роль вологості повітря для життєдіяльності живих організмів; санітарні норми вологості повітря у жилих приміщеннях | |||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 406 | |
Всього коментарів: 0 | |