Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків з фізики 10 клас (нова програма)

УРОК № 69 / ІІІ.2-2. ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 7 «ВИМІРЮВАННЯ ВІДНОСНОЇ ВОЛОГОСТІ ПОВІТРЯ»

УРОК № 69 / ІІІ.2-2. ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 7 «ВИМІРЮВАННЯ ВІДНОСНОЇ ВОЛОГОСТІ ПОВІТРЯ»

Мета: 1) сформувати в учнів уявлення про методи вимірювання абсолютної та відносної вологості повітря, продовжити формування експериментальних умінь: від планування експерименту до тлумачення його результатів;

2) продовжити формування предметної компетентності учнів, сприяти удосконаленню експериментальних умінь учнів, уміння аналізувати результати експериментальних даних та робити необхідні висновки, формування інформаційної компетентності — пошук та систематизація потрібної інформації, її кодування за допомогою опорних схем;

3) продовжити розвиток комунікативної компетентності учнів шляхом організації роботи в малих групах.

Очікувані результати: учні знають послідовність виконання експерименту: від планування, підбору необхідного обладнання до вибору способів фіксації та обробки результатів експерименту, знають та пояснюють методи визначення відносної вологості повітря.

Тип уроку: урок формування експериментальних вмінь.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 0,5 хв

II. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Водяна пара. парціальний тиск

Атмосферний тиск є сумішшю різних газів і водяної пари. Кожний із газів робить свій внесок у сумарний тиск, який чинить повітря на тіла.

· Тиск, який чинила б тільки водяна пара за відсутності інших газів, називають парціальним тиском водяної пари.

Парціальний тиск — один із показників вологості повітря; вимірюють в паскалях (Па) або міліметрах ртутного стовпчика (мм рт. ст.).

2. Абсолютна і відносна вологість

· Абсолютна вологість — це маса водяної пари, яка міститься в одному кубічному сантиметрі повітря за даної температури. Тобто абсолютна вологість — це густина ρ водяної пари за даної температури.

Одиниця абсолютної вологості в СІ — кілограм на метр у кубі

Оскільки ж маса водяної пари в 1 см3 невелика, то часто для вимірювання абсолютної вологості використовують позасистемну одиницю грам на метр у кубі

· Відносна вологість — це відношення абсолютної вологості повітря за деякої температури до густини насиченої водяної пари за тієї ж температури:

Відносну вологість зазвичай визначають у відсотках; вона не може бути більшою, ніж 100 %.

Складено таблиці, у яких наведено густину насичених водяних парів ρн за різних температур.

Означення відносної вологості можна сформулювати й по-іншому.

· Відносна вологість повітря — це відношення тиску водяної пари в ній за деякої температури (парціального тиску) до тиску насиченої водяної пари за цієї самої температури:

Величину тиску насиченої пари рн за даної температури також можна знайти в таблиці.

Для вимірювання відносної вологості повітря необхідно:

1) виміряти температуру повітря і за таблицею знайти тиск насиченої пари, який відповідає даній температурі;

2) визначити точку роси і за таблицею знайти тиск водяних парів, що відповідає цій же температурі;

3) обчислити відносну вологість повітря за формулою.

Для визначення відносної вологості повітря створені спеціальні прилади — гігрометри та психрометр.

II. ПІДГОТОВКА ДО ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ (ЦОР) 5 хв

Діяльність учителя

Компетентності

Діяльність учнів

Учитель, використовуючи ІП до уроку (ЦОР), пропонує учням дати відповіді на запитання щодо способів визначення відносної вологості. Інструктує з правил БЖ

Формування компетентності у природничих науках, експериментальних умінь

Учні дають відповіді на запитання, розширюють свої знання про способи визначення відносної вологості повітря

III. ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ 10 хв

Діяльність учителя

Компетентності

Діяльність учнів

Учитель об'єднує учнів у групи, контролює хід виконання лабораторної роботи, за необхідності консультує учнів

Учні виконують лабораторну роботу, дотримуючись правил техніки безпеки

Формування умінь планувати і проводити експеримент, розраховувати похибки вимірюваної величини

Лабораторна робота № 7. «Вимірювання відносної вологості повітря»

Мета: навчитися визначати вологість повітря та ознайомитися з різними способами вимірювання відносної вологості повітря.

Обладнання: психрометр; склянка з водою; психрометричні таблиці, інформаційні ресурси.

Хід роботи

І. Експериментальне визначення відносної вологості повітря в кабінеті фізики

1. Спочатку треба наповнити водою резервуар термометра, який обгорнений марлею (див. рис.).

2. Зачекати хвилин 20-25 (поки покази вологого термометра не змінюватимуться), записати покази сухого й вологого термометрів у таблицю.

tсух, °С

tвол, °С

Δt, °С

φ, %

       
       

3. За допомогою психрометричної таблиці визначте відносну вологість повітря.

4. Запишіть висновок: що ви вимірювали і який отримали результат.

5. Складіть «паспорти» волосяного гігрометра, конденсаційного гігрометра, психрометра за планом:

■ Назва приладу

■ Автор та рік винаходу

■ Призначення

■ Схема ти принцип дії

■ Сфери використання, різновиди

Діяльність учителя

Компетентності

Діяльність учнів

Учитель контролює самостійність оформлення звітів про виконання лабораторної роботи; консультує учнів щодо обчислення похибок

Розвиток умінь описувати хід виконання роботи, виконувати математичні обчислення вимірюваної величини і похибок; формування умінь аналізувати отримані результати і робити відповідні висновки

Учні, використовуючи дані дослідів, обчислюють значення вимірюваної величини, похибки вимірювань, оформлюють звіти про виконання лабораторної роботи

IV. РЕФЛЕКСІЯ

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Повторити відповідний параграф підручника, конспект уроку, виконати завдання за задачником.

2. Підготувати повідомлення про роль вологості повітря для життєдіяльності живих організмів; санітарні норми вологості повітря у жилих приміщеннях

Категорія: Конспекти уроків з фізики 10 клас (нова програма) | Додав: uthitel (23.02.2019)
Переглядів: 511 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: