Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас |
Тема. Оповідання Милорада Павича «Дамаскин». «Віртуальний історизм» як характерна ознака творчості письменника Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художні, естетичні особливості твору письменника; розвивати навички аналізу постмодерністських творів, уміння висловлювати свою думку й аргументувати її; виховувати повагу до культурних надбань народів світу, естетичний смак, прагнення до духовного саморозвитку. Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, таблиці. Тип уроку: формування вмінь і навичок. ХІД УРОКУ І. Мотивація навчальної діяльності учнів У ч и т е л ь — Чого ти хочеш? — Книжку. Такий діалог ведуть герої одного з творів К. Рансмайра. Як хочеться, щоб такі слова звучали якнайчастіше з уст молоді, школярів. Адже гарна книга — це і розрада, і порада, а стосовно творів постмодернізму — ще й інтелектуальна розминка, тест на ерудицію, загальну літературну освіту й свідоме ставлення до життя, його різноманітних виявів. Про художній твір постмодернізму та його естетичну вартість і говоритимемо на уроці. ІІ. Оголошення теми й мети уроку ІІІ. Актуалізація опорних знань 1. Бесіда
2. Стислий переказ сюжету оповідання Можливі варіанти переказу До сербської Остени приходять 800 будівничих, і всі на ім’я Йован. Вони видатні майстри, які будують храми в давньогрецькому стилі. Дочка пана Николича фон Рудки, попечителя сербських шкіл і судді, Атилія забажала, щоб до її весілля вибудували палац, де вона житиме, та церкву, де вінчатиметься. Покликали найкращих будівничих — Йована Лествичника та Йована Дамаскина. Атилія розповіла Дамаскину про свої сни-мрії. Ніби в неї народилася дитина, і вона її любить та ростить. А в того сина — особлива прикмета: шрам у вигляді заплющеного ока. У Дамаскина виявився такий самий шрам. Читачі потрапляють на перше «перехрестя» й читають або про палац, або про третій храм, які будуються одночасно. Йован, будівничий церкви, показує креслення трьох церков — зеленої (цей посаджений ним самшит ростиме разом із храмом і набуватиме однакового вигляду з ним), жовтої (з каменю) та бузкової (це храм на небі, храм душі). Якось панові повідомили, що церкву перестали будувати, бо перестав рости самшит. Коли Николич запитав, чому не росте самшит, йому відповіли: «Десь ви согрішили, пане Николич. Щось ви заборгували, комусь од рота кусень хліба відірвали. Коли покаєтеся й спокутуєте, борг повернете». А пан справді заборгував будівельникам. Палац теж стоїть недобудований. На Дамаскина хтось напав і поранив, тому він зник. Атилія хоче його розшукати, йде в палац. Читач знову опиняється на «перехресті» й може читати або про їдальню, або про спочивальню. Атилія розуміє, що Дамаскин зашифрував їй послання в назвах меблів, у малюнках на стелі. Вона починає розгадувати, користуючись компасом і циркулем, здогадується, у які місця її кличуть, і їде туди. Усе вказує на один монастир. Атилію з почтом добре там приймають. Дочка пише батькові листа із враженнями про поїздку, місцевість, гостинність ченців. На зворотній дорозі до дівчини в карету підсідає молодий чоловік, схожий на її нареченого Александра, і дає книгу, у якій описано точно такими словами, як вона писала, подорож до монастиря. Але книга називається «Життєпис генерал-майора і кавалера Симеона, сина Стефана Пищевича в роках 1744–1784». Атилія дивується. Між нею та молодиком відбувається любовна сцена. Атилії здається, що це Александр, вона не помічає відрубаного вказівного пальця в юнака (а саме таке поранення дістав Дамаскин). Повернувшись додому, Атилія розраховується з боргами батька й вибачається перед будівничими; по знаках у спочивальні знову здогадується, що Дамаскин її кличе. Вираховує маршрут і їде. Кінцевий пункт — монастир, який, виявляється, належить їй самій. У подарунок вона дістає ще дві обручки й… відрубаний палець у скриньці. IV. Формування вмінь і навичок 1. Визначення в оповіданні М. Павича «Дамаскин» ознак постмодернізму (заповнення таблиці)
2. Добір цитат із тексту до улюблених художніх засобів письменника*
* Тут і далі переклад О. Микитенко. 3. Визначення традиційних художніх засобів, використаних автором в оповіданні Іронія — невідомому, який напав на сплячого Дамаскина, не вдалося його вбити, бо раптом «прикро забурчало в животі»; гіпербола — в Атилії так багато мрій і відчуттів, що їх щодня доводиться забувати «не пудами чи кілограмами, а тоннами»; афоризми — «Якщо хочеш довго і щасливо прожити на землі, не щади себе ні в чому»; епітети, порівняння та ін. 4. Складання графічного змісту оповідання Оповідання для комп’ютера та циркуля: Дамаскин
5. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» Чи можна винести якісь моральні уроки з оповідання? Очікувані відповіді
Знати зміст оповідання. Уміти визначати риси постмодернізму, аналізувати твір. Прочитати роман П. Коельо «Алхімік». Підготуватися до бесіди за твором. Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях П. Коельо. VI. Підсумки уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон» Продовжте речення:
| |||||||||||||||||||||
Переглядів: 526 | |
Всього коментарів: 0 | |