Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас

ТЕМА: Життя і творчість іспанського поета Федеріко Ґарсія Лорки. Поезія. Синтез у творах міфології і фольклору з поетикою модернізму

ТЕМА: Життя і творчість іспанського поета Федеріко Ґарсія Лорки. Поезія. Синтез у творах міфології і фольклору з поетикою модернізму

 

МЕТА: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом по­ета; допомогти усвідомити ідейно-художні особливості його віршів; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення своїх думок і вражень; виховувати гуманістичне, оптимістичне світобачення.

 

ОБЛАДНАНЯ: портрет письменника, видання творів, ілюстративні матеріали.

ХІД УРОКУ

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. «Я запрошую всіх читачів до себе в співавтори, // Хай кожний додумає, що забажається»,— говорив іспанський поет Федеріко Ґарсія Лорка. Його вірші сповнені іспанського духу, але в них можна відчути нотки й українських народних пісень, і ци­ганських романсів, і щось таке, що рідне кожному. Давня міфоло­гія і фольклор модернізувалися у творчій уяві поета так, що стали відображенням, символом складного, суперечливого, неймовірно­го XX століття. Про це — на уроці.

  1. Оголошення теми й мети уроку
  2. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Розкажіть про еволюцію мистецьких поглядів Ґ. Аполлінера.

Виразно прочитайте вірші поета, зробіть їх короткий аналіз і висловте свої враження.

Розкажіть вірш «Міст Мірабо» напам’ять.

  1. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Лекція вчителя

Іспанський поет Федеріко Ґарсія Лорка народився в сонячній Андалузії на півдні Іспанії 1898 року (у селищі Фуентевакерос (у пе­рекладі — Пастуше джерело) поблизу Ґранади). Батько його — за­можний селянин, мати — вчителька. Незабаром родина переїхала до Ґранади. З дитинства Ґарсія Лорка захоп­лювався музикою і малюванням. Навчав­ся в школі, потім на юридичному факуль­теті університету. 1919 року юнак оселив­ся в Студентській резиденції в Мадриді, де вивчав філософію, писав. Потім подо­рожував країною з пересувним театром, а в 1929-1933 рр. побував у СІЛА. Спів­працював із часописом «Жовтень». Видав збірки книг, п’єси. 16 серпня 1936 року став жертвою фашистської диктатури ге­нерала Франко, гаслом якої був заклик «Смерть інтелігенції!». Поета заарешту­вали й розстріляли на околицях Ґранади.

Духовні джерела творчості Федеріко Ґарсія Лорки — андалузький фольклор, стихія народної пісні. Батько поета гарно співав ве­чорами, акомпануючи собі на гітарі.

Перша поетична збірка Ґарсія Лорки «Книга віршів» побачила світ 1921 року. «У цій книзі, що сповнена юнацького запалу, страж­дань, непомірних претензій, я пропоную правдивий образ мого ди­тинства та юнацтва»,— пише поет. У1921-1922 рр. Ґарсія Лорка за­хоплювався традиційним іспанським співом канте хондо, писав вір­ші, був одним із організаторів фестивалю «Канте хондо» в Ґранаді.

 

Робота зі словником

Канте хондо — глибинний спів, здавна поширений на півдні Андалузії (молода жінка танцює, молодий чоловік грає на гітарі, а старий співає надтріснутим голосом).

Ґарсія Лорка писав, що канте хондо нагадує спів птахів, при­родну мелодію лісу, струмка. Тема співу — людське горе і страж­дання. Персонажі — повітря, земля, море, вітер, ридання.

1928 року вийшла збірка «Циганський баладник», яка прославила Ґарсія Лорку на всю Іспанію. «Нові теми й старі не­відступні почуття... Я прагну добитися того, щоб образи, якими я зобов’язаний своїм героям, були зрозумілі для них, були виді­нням того світу, де вони живуть, хочу зробити романс злагодже­ним, ніби камінь, міцним»,— відзначав поет. 1931 року вийшла збірка «Канте хондо». Поет використовував різноманітні поетичні жанри: пісні, романси, балади, сонети, газелі, касиди, білі вірші.

  1. Робота зі словником літературознавчих термінів

Романс — невеликий словесно-музичний твір, зазвичай лірич­ного змісту, для голосу в музичному супроводі.

Газель — віршова форма ліричної поезії, що виникла з фольк­лорної ліричної пісні в народів Сходу в VII ст. Газель складається з кількох (не більше 12) двовіршів (бейтів). На весь вірш — одна рима, яка чергується з рядками без рими.

Касида — поширений в арабських країнах, Середній Азії, Азер­байджані та Ірані жанр поезії. Це переважно урочистий ліричний вірш, подібний до оди, у якому оспівується важлива суспільна по­дія чи видатна особа. Але іноді також бувають касиди сатиричні, повчальні та ін. Як і в газелі, у касиді перші два рядки римуються, а потім ця рима повторюється через рядок. Зазвичай касида має 100-150, а іноді й більше віршових рядків. Особливо уважно опра­цьовувалися перший бейт (матла) і останній (макта), бо здебільшо­го в них підкреслювалася основна думка твору.

  1. Продовження лекції вчителя

На початку 30-х років Ґарсія Лорка захопився драматургією. Він став керівником пересувного студентського театру Ла Баррака, який подорожував найвіддаленішими куточками Іспанії, знайо­мив містечка й села з вершинними творами іспанської національ­ної класики — п’єсами Лопе де Веги, Тірсо де Моліна. У Мадриді ставили п’єси Лорки «Маріанна Пінеда», «Криваве весілля», «Дім Бернанди Альби». Театр гастролював не тільки Іспанією, а й Пів­денною Америкою. Поет уважав, що театр — це просвітницька школа, школа виховання глядача.

Для Ґарсія Лорки Природа і Бог — єдиний світ, усі елементи Все­світу легко переходять один в одний. Він — представник пантеїзму.

Робота зі словником

Пантеїзм — філософське ідеалістичне вчення, яке ототожнює Бога з природою.

Ґарсія Лорку вважають прибічником сюрреалізму. Його вірші синкретичні, у них поєднані слово, музика і пантеїстичне світоба­чення. Автор постійно вживає розгорнуті порівняння, звукові й зо­рові метафори, уособлення. Це наближає лірику Ґарсія Лорки до голосу природи, до пісенних жанрів.

  1. Виразне читання вчителем «Балади про чорну тугу» Ф. Ґарсія Лорки

Обмін враженнями про прочитане, бесіда

Який центральний образ поезії? (Туга, самотність)

Із чим, ким він персоніфікується? (Із дівчиною, людиною, що страждає, що пережила якесь горе й не може знайти рівновагу, сенс життя.)

Кінець вірша оптимістичним чи песимістичний, на ваш по­гляд?

  1. Виразне читання вчителем поезії «Гітара»

Обмін враженнями про прочитане, бесіда

  • Який найяскравіший художній прийом у вірші? (Поетичний паралелізм: плаче гітараплаче вода або вітер тощо.)
  • Як ви розумієте вислів: «О гітаро, поранене серце!» (Гітара, спів висловлюють почуття, біль «пораненого» любов’ю чи жа­лем серця ліричного героя.)
  1. Виразне читання вчителем поезії «Газела про темну смерть»

Обмін враженнями про прочитане

  1. Виразне читання вчителем поезії «Касида про сон під зорями»

Обмін враженнями про прочитане, бесіда

Які природні явища сили і стихії персоніфікуються у вірші? (Бик, жасмин, небо тощо)

  • Яке значення химерного переплетення сну, фантазії і дійсно­сті у вірші? (Людська свідомість може витворити найхимерніші фантазії, асоціації; людина розчиняється в людині, у природі.)

 

  1. Закріплення знань, умінь і навичок

Поміркуйте!

Прокоментуйте слова В. Стуса зі статті «Гордість Іспанії»: «Об­рази Ґарсія Лорки дуже конкретні, його поетична думка — гли­бока і не завжди осягненна. Часом цю думку легше відчути, аніж збагнути».

 

  1. Домашнє завдання

Розповідати про життєвий і творчий шлях Ф. Ґарсія Лорки. Виразно читати, аналізувати його вірші.

 

  1. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення: У поезії Ф. Ґарсія Лорки мене здивувало... (вразило)

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас | Додав: uthitel (24.01.2018)
Переглядів: 639 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: