Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас

ТЕМА: «Срібна доба» російської поезії, розмаїття літера­турних напрямів. Творчість О. Блока

ТЕМА: «Срібна доба» російської поезії, розмаїття літера­турних напрямів, течій та шкіл у поезії. Трагічні долі митців цієї доби. Життєвий і творчий шлях російського поета Олександра Блока. Символізм його поезій

 

МЕТА: ознайомити учнів із провідними модерністськими, авангардистськими напрямами й течіями «срібної доби», їх представниками, із творчістю О. Блока; розвивати навички виділення головних рис, осо­бливостей різних літературних напрямів у творчості письменників; аналізу поетичних творів, висловлення своїх думок і вражень; виховувати любов до поезії, естетичні смаки.

 

ОБЛАДНАННЯ: опорно-логічні схеми, таблиці, портрети письмен­ників, видання творів, ілюстративні матеріали до характеристики доби, біографії Блока.

 

ХІД УРОКУ

  1. Аналіз контрольної роботи
  2. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя

Першу половину XIX ст. називають «золотим добою» росій­ської літератури, що представлена творчістю О. Пушкіна, М. Лєр­монтова, Ф. Тютчева, А. Фета та ін. Початок XX ст., незважаючи на значні історичні, соціальні катаклізми, ознаменований у росій­ській літературі «срібною добою». Про цей феномен, про долю мит­ців того часу ми й вестимемо розмову на уроці.

 

  1. Оголошення теми й мети уроку
  2. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Складання таблиці імен видатних філософів, живописців, діячів театру, напрямів у літературі

Учитель.

Як не дивно, у цей час у Росії відбувся розквіт не лише літератури, а й філософії, мистецтва взагалі.

  1. Робота з висловлюваннями філософів (у групах)

Прочитаите и прокоментуйте висловлювання російських філо­софів.

1) «Внутрішніми властивостями добра визначається життєве за­вдання людини; її моральний сенс полягає в служінні Добру чи­стому, усебічному і всесильному» (В. Соловйов).

2) «Проблема особистості є основною проблемою екзистенціальної філософії... Я маю реалізувати в собі особистість, і ця реаліза­ція є невтомною боротьбою. <...>Будь-яка людина покликана стати особистістю, і їй має бути надана можливість стати осо­бистістю. Будь-яка людська особистість має цінність і не може розглядатися як засіб... Цим аж ніяк не заперечується глибока нерівність людей в обдаруваннях і властивостях, у покликанні й висоті» (М. Бердяєв).

3) «У серцях людських відбувається... боротьба, вирішується пи­тання про те, кому поклонитися й повірити: Христу, царство якого не від світу цього. Та ж сама боротьба триває і в душі со­ціалізму» (С. Булгаков).

 

  1. Огляд картин російських художників «срібної доби», визначення в них рис модернізму, авангардизму

 

  1. Робота з опорно-логічною схемою провідних модерністських й авангардистських напрямів і течій «срібної доби» російської поезії, їх представників та поетів поза літературними угрупованнями (див. схему на наступній сторінці)

 

Учитель.

Доля більшості митців цієї доби склалася трагічно; фізично були знищені М. Гумільов,

О. Мандельштам; змушені були емігрувати Д. Мережковський, 3. Гіппіус; М. Цвєтаєва,

С. Єсенін. В. Маяковський покінчили життя самогубством; зазнали переслі­дувань від влади

Б. Пастернак, А. Ахматова — їх твори тривалий час не друкували.

 

Напрям

течія

Символізм

Акмеїзм

Футуризм

« Новоселянська поезія»

Позагрупові

поети

Сатирик

Особли­

вості

Підвищена увага до музи­ки слова;

звернення до містичної філософії;

невиразне, невизначене розуміння світу через тонкі натяки й напівтони

Джерела

у французько­му класицизмі;

витончена, але свіжа й проста поетична мова;

точний образ;

металізування

(« особистісний мікроскоп»)

Заперечення спадщини минулого;

незрозуміла мова, слово­творчість;

соціальний протест;

епатаж

Увага до долі російського народу, особливо селянства;

пісенний характер;

міфологічність і релі­гійність

 

•Викриття міщанства, посеред­ності

Пред­

ставни­

ки

Старше покоління В. Брюсов,

Ф. Сологуб,

Д. Мережков- ський, 3. Гіппі- ус, К. Бальмонт Молодше покоління 0. Блок,

А. Бєлий,

А. Бальмонт

А. Ахматова,

0. Мандельштам, М. Гумільов,

М. Кузьмін та ін.

В. Маяковський, В. Хлєбніков,

Б. Пастернак,

І. Северянін,

В. Каменський та ін.

М. Клюєв, С. Кличков, С. Єсенін

І. Бунін,

І. Аннен- ський,

М. Цветаєва

Саша Чорний

(«Хронічний

сатирик»)

 

  1. Повідомлення учня про життєвий і творчий шлях О. Блока

Яка жага безумна — жить.

Все здійснене обожествити,

І втілити все нерозкрите,

В нечуваному продзвеніть! —

пише молодий поет Олександр Блок, спо­внений оптимізму, надій на «свободу яс­нокрилу» , закоханий у Прекрасну Даму.

Його називають одним із найяскравіших представників символізму, що увібрав у своїй творчості найкращі здобутки ро­сійської класичної лірики та модерні фі­лософські ідеї В. Соловйова.

Народився Олександр Блок у Петер­бурзі в старовинній шляхетній родині.

Батька хлопець майже не знав, бо мати, невдоволена шлюбом, швидко розлучилася з чоловіком. Виховувався майбутній поет у родині діда, відомого вченого-ботаніка О. Бекетова. Навчався на історико-філологічному факультеті Петербурзького університету, тоді ж почав писати. Перший юнацький цикл віршів мав латин­ську назву, у перекладі — «Напередодні світу». У 23 роки поет одружився з Любов’ю Менделєєвою, дочкою знаменитого вченого - хіміка. Своїй коханій Блок присвятив збірку «Вірші про Прекрасну Даму», яка вийшла 1905 року й принесла йому славу. Тоді ж поет познайомився з відомим символістом Андрієм Бєлим; у журналі «Новий шлях» виходять друком десять його поезій.

  • Блок пише публіцистичні статті, у яких висловлює думки про необхідність подолання прірви між інтелігенцією та народом, про суспільну роль митця.

Працює над поетичними циклами «Сніжна маска», «Вільні дум­ки», «Страшний світ», «Ямби», «Італійські поезії», «Різні вірші», «Арфи та скрипки», «Кармен», «Батьківщина» та ін., над поема­ми «Нічні фіалки», «Солов’їний сад», п’єсою «Троянда і хрест». 1916 року Блок був мобілізований на фронт, служив у військово-будівельному загоні; через рік почав працювати в слідчій комісії Тимчасового уряду. Соціалістичну революцію сприйняв як бурю, що здатна очистити життя від скверни, зруйнувати старий облуд­ний світ.

У перші повоєнні роки пережив творчій злет, висловивши своє ставлення до сучасного та історичного шляхів Росії у творах «Дванадцять», «Скіфи» та ін. Однак реалії радянського часу при­несли поетові розчарування.

1921 року поет помер у Петрограді. Символізм О. Блока мав національно-самобутній характер. Від містичної замкненості в осо­бистих переживаннях поет приходить до художнього осмислення реальності й усвідомлення своєї єдності з народом і батьківщиною. Розчарування у філософських ідеях, які він наслідував, привели до появи урбаністичних та апокаліптичних мотивів у творчості, «жит­тєвих досвідів», що їх митець виніс зі своїх сутичок із «страшним світом».

 

  1. Виразне читання вчителем поезії «Незнайома»

Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда

Який конфлікт наявний у творі? (Між дійсністю та ідеалом)

  • Які образи та деталі підкреслюють бездуховність повсякден­ного життя? (Гарячий шал ресторанів, п’яні окрики, дитячий плач, жіночий виск, прогулянки серед канав тощо)

Знайдіть і зачитайте портрет Незнайомої. Що підкреслює автор в описі?

  • У чому виявляється авторська іронія? (Останні рядки стосу­ються ліричного героя, який тотожний авторові.)

Коментар учителя

Конфлікт у вірші О. Блока «Незнайома» подається через при­зму романтичної іронії і становить основу сюжету. Дійсність у цій поезії — це світ обивателів, що гайнують свої дні у трясовині затиш­ку, пияцтва, фліртів. Ця реальність представлена у вірші у двох за­мальовках: дачне передмістя та задушливе приміщення ресторану.

Саме в чадному ресторані з’являється Незнайома — загадкова красуня, що заволоділа серцем ліричного героя. Її образ оповитий чарівним серпанком, риси обличчя та обрис фігури невизначені, ту­манні, розмиті, ніби з «нетутешнього» світу, тому ліричний герой бачить «берег зачарований і чарами пойняту даль». Образ Незна­йомої переростає межі образу земної жінки. Вона символізує міс­тичний ідеал жіночої краси, пов’язаний з ідеєю Вічної Жіночності, самої гармонії. Виникаючи на межі реальності та марення, образ Незнайомої в завершальній частині вірша розпадається на окремі фрагменти.

 

  1. Виразне читання учнем поезії О. Блока «Весно, весно, без меж і без краю...»

Обмін враженнями про прочитане, виконання завдань

Визначте тему поезії, її настрій. (Двобій із життям)

Знайдіть у вірші вияви темних обставин життя. Як ліричний герой до них ставиться?

Про що свідчить вислів ліричного героя «Все приймаю!»?

 

  1. Виразне читання вчителем вірша О. Блока «Скіфи»

Обмін враженнями про прочитане

(Учні виписують рядки, у яких висловлені головні думки твору: «Росія-сфінкс», «О світе ветхий! Стямся хоч на мент! На учту, де братерство, праця й віра, ...нас... скликає ліра!» та ін.)

 

  1. Закріплення знань, умінь і навичок
  2. Домашнє завдання

Характеризувати російську поезію «срібної доби». Розповідати про життя й творчість О. Блока, аналізувати його поезію.

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про життя й творчість А. Ахматової, її зв’зок з Україною; виразно читати вір­ші А. Ахматової

 

  1. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

3 поезій О. Блока найбільше враження справила на мене ..., тому що...

 

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас | Додав: uthitel (24.01.2018)
Переглядів: 658 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: