Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас

ТЕМА: Провідні тенденції в розвитку літератури другої по­ловини XX століття

ТЕМА: Провідні тенденції в розвитку літератури другої по­ловини XX століття

 

МЕТА: допомогти учням уявити й усвідомити загальну карти­ну розвитку світової літератури другої половині XX ст.; розвивати навички складання опорних конспектів, ви­ділення головного, систематизації літературних явищ, уміння сприймати інформацію на слух; розширювати кругозір учнів; виховувати прагнення до пізнання, любов до літератури, гуманістичний світогляд.

 

ОБЛАДНАННЯ: карта світу післявоєнної Європи, книжкова виставка.

 

ХІД УРОКУ

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель.

«Література ніколи не була такою могутньою, го­строю, напруженою, як життя, а сьогодні й поготів. Щоб передати жорстокість життя, література мусить бути в тисячу разів жорсто­кішою, жахливішою», — говорив французький письменник другої половини XX ст. Єжен Йонеско. Про основні тенденції розвитку повоєнної літератури у світі, її тематичне багатство та різноманіт­ність, влив на суспільне життя і йтиметься на уроці.

 

  1. Оголошення теми й мети уроку
  2. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Міні-лекція вчителя з елементами бесіди та колективним складанням узагальнювальних таблиць

Скінчилася Друга світова війна... У світі склалися воєнно-політичні блоки, які протистояли один одному. Двополюсність світу вплинула й на літературний процес. Появилися «країни со­ціалістичної співдружності», у їхніх літературах запроваджувався «соціалістичний реалізм».

  • Пригадайте ознаки «соціалістичного реалізму». (Конфліктборотьба проти чужих ідей за ідеологічну спільність і однодумство; художня дійсністьлакована, прикрашена, показана з позицій правлячого класу, партії; прийоми художнього зобра­женняідеалізація людини як носія найкращих моральних якостей, вихованих соціалістичною системою; герой-борець, будівник нового суспільства.)

Однак цьому методові чинився опір (гласний і негласний) у польській, угорській, чеській та інших літературах. Почала роз­падатися система колоніалізму, наростала національно-визвольна боротьба в Азії, Африці. Численні локальні конфлікти та війни продовжували тримати людство в напруженні. І хоча в 60-70-х рр. XX ст. загрозу третьої світової війни було відвернено, атомний при­вид блукав по земній кулі.

Однією з найпоширеніших і найболючіших у літературі цього часу була, звісно, воєнна тема. Великий вплив на її розкриття мав екзистенціалізм.

3 ясуймо, що таке екзистенціалізм та його ознаки.

Екзистенціалізм (лат. існування) — один із провідних напря­мів у філософії XX ст. — літературна течія, що набула найвиразні­шого розвитку у Франції 30-40-х рр. У літературі екзистенціалізму закарбувалися напружене переживання духовної кризи західної цивілізації, відчуття втрати сенсу буття, зображення нездоланно­го трагізму людського життя — його приреченості на самотність, відчуженість і занедбаність у ворожому світі, змалювання ситуації морального вибору особистості в «межовій» ситуації.

Найяскравіші представники — Ж. П. Сартр, А. Камю.

Світова художня література повоєнних років жила проблемами й тривогами свого часу, сподіваючись, що людство нарешті скаже: «Прощавай, зброє!»

З’являються нові жанри, наприклад «робітничий роман» (літе­ратури німецька, англійська, американська, чехословацька); «ан­тиколоніальний роман» (англійська література).

Письменники розуміли, що у XX ст. світова спільнота опи­нилася перед вибором шляху в майбутнє, і від цього вибору за­лежить саме її існування. Тому з тривогою постійно порушували цю проблему. Одні віддавали перевагу формам умовним, алего­ричним, інші — життєподібним. Французький письменник Робер Мерль та американський митець Рей Бредбері звернулися до жан­ру роману-антиутопії, зосередивши увагу на бездуховності тота­літаризму, небезпеці ідеологічних чвар, які можуть призвести до катастрофи.

У другій половині XX ст. бурхливо розвиваються «масова куль­тура», «масова література», які не збагачують, не вдосконалюють суспільство й людину, а маніпулюють ними. Малохудожня книж­кова продукція пропагує бездумний, безтурботний, іноді жорсто­кий і розпусний спосіб життя.

Але справжніх митців хвилює в першу чергу людина в усій її складності та неоднозначності. Відтворюючи різні життєві ситуа­ції та розповідаючи про різні людські долі, вони підводять читача до висновку: розбіжність між ідеалами, які проголошуються су­спільством, і облудною практикою суспільного життя — одна з го­ловних причин бездуховності. А ще — усесильність «золотого тіль­ця», «жовтого диявола», якому продовжує поклонятися людство; зречення вічних цінностей.

Письменники гуманістичного спрямування борються за душу й розум людини, і саме це є об’єднувальним началом у літературі XX ст.

«Старий світ» (Європа) ближче ознайомлює з літературою «Нового світу» — американською. Активізуються літератури так званого «третього світу», на авансцену світової літератури 1950- 1960-х рр. виходять роман, поезія Латинської Америки. Європа пізнає художній світ японської літератури.

  1. Складання опорно-логічного конспекта за лекцією

 

Складіть опорно-логічний конспект, визначте основні риси сві­тової літератури другої половини XX ст.

 

  1. Закріплення знань, умінь і навичок

Поміркуйте!

Уставте пропущені слова у висловлювання А. Камю й проко­ментуйте його у зв’язку із вивченою темою.

«З несправедливістю або ..., або ...»

Для довідок: ігнорують ... працюють; співпрацюють ... борють­ся; дивуються ... розуміють; знають ... роблять.

 

  1. Домашнє завдання

Розповідати про світову літературу другої половини XX ст., на­водити приклади.

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про провід­ні жанри інтелектуальної прози.

 

  1. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

Найбільше мене вразив той факт...

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас | Додав: uthitel (24.01.2018)
Переглядів: 578 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: