Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас

ТЕМА: Поетичний практикум. Аналізування синтетичного вияву новітніх течій і тенденцій у західноєвропей­ській поезії кінця XIX — початку XX ст.,

ТЕМА: Поетичний практикум. Аналізування синтетичного вияву новітніх течій і тенденцій у західноєвропей­ській поезії кінця XIX — початку XX ст., представле­ній творчістю Р. М. Рільке, Ґ. Аполлінера, Ф. Ґарсія Лорки

 

МЕТА: допомогти учням розкрити поняття «модернізм», «авангардизм» у поезії; розвивати навички ілюстру­вання принципів і положень літературних напрямів прикладами з конкретних поезій; виховувати повагу до загальнолюдських цінностей, естетичні смаки, любов до поезії.

 

ОБЛАДНАННЯ: портрети письменників, художні тексти, ілюстративні матеріали.

 

ХІД УРОКУ

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель.

«Поезія — одночасно Слово і Музика... Словом вона промовляє і мислить. Музикою співає і марить», — говорив С. Мерріль. Про значення слова і красу музики в поезії ми будемо розмір­ковувати на сьогоднішньому уроці.

 

  1. Оголошення теми й мети уроку

 

  1. Робота над темою уроку

 

 

  1. Поетичний практикум

У своєму творчому становленні Р. М. Рільке пройшов основні етапи розвитку літератури кінця XIX — початку XX ст. від симво­лізму до вершини неокласичної модерністської поезії.

У його поезії можна знайти багато різних мотивів. Поєднайте уривки з віршів із мотивами, які вони виражають (див. табли­цю далі)

Для довідок: 1 — б); 2 — в); 3 — а)

 

  • Знайдіть у сонеті Р. М. Рільке «Ось дерево звелось...» образи - символи, алегорії, поясніть їхнє значення в естетиці симво­лізму. (Орфейузагальнений символ мистецтва. Дереводуховна еволюція світу, його зростання. Хижа, храммале, велике, шлях до зростання. Темний ліс, повний хижих звірів,— це людство, що втратило духовні цінності; темряваутра­та ідеалу; хрампіднесення високої, божественної мудрості.)

Мотиви

Цитати

1. Відчуження людини в дегу- манізованому світі

а) В оцім селі стоїть останній дім, Самітній, наче на краю землі.

Іде дорога селищем малим Крізь темну ніч і губиться в імлі.

(Пер. М. Бажана)

2. Ностальгії за втраченою єдністю людини зі світом

б) Вона — вже корінь, і коли нараз Її спинив і з розпачем промовив До неї бог: «А він таки оглянувсь», — Безтямно й тихо запитала: «Хто?»

(Пер. М. Бажана)

3. Українські мотиви

в) Така кохана, — то її ця ліра

Оплакала за плакальниць усіх,

Аж світ на плач суцільний обернувся,

Де знову все було: і ліс, і діл,

І шлях, і поле, і ріка, і звір...

Але в плачливому отому світі

Так само, як над іншою землею,

І сонце йшло, й зоріло тихе небо...

(Пер. М. Бажана)

 

  • Визначте, у чому «орфізм» творчості Р. М. Рільке. (Думка про те, що мистецтво одухотворює кожну річ, людину і навіть звіра. Воно має чарівну силу, яка єів Бога,— здатність перетворювати світ.)

Порівняйте різні переклади сонета Р. М. Рільке «Ось дерево звелось...» (М. Лукаша, М. Бажана, В. Стуса), висловте свої упо­добання.

Творчість Ґійома Аполлінера — це шлях від неоромантизму до кубофутуризму. Дослідники його творчості знаходять і риси символізму. Сам поет називав себе сюрреалістом.

Порівняйте вірші «Лорелея» Г. Гейне та Ґ. Аполлінера.

 

Г.Гейне Ґ.Аполлінер

 

Схожість

Міф як спосіб розкриття внутрішнього світу героя; наближення міфу до сучасності; утвердження цінності людської особистості

 

Подпись: Вірш ліричний, з елементами фантастики. У центрі уваги — переживання героя. Виражене емоційне світосприйняттяПодпись: Ліро-епічний твір, позбавлений фан-тастики. У центрі уваги — Лорелея. Трагічний конфлікт героїні з безду¬ховним і ницим світомВідмінність

 

 

 

 

 

 

 

 

Які проблеми, крім кохання, порушуються у вірші Ґ. Аполлі­нера «Міст Мірабо»? (Життя і смерті, тлінності й вічності, існування особистості)

Розкрийте символіку образів цієї поезії.

  • Сена — ... (уособлення життя і часу, у якому зрештою все минаєі надії, і кохання, і розчарування);

годинник, зміна дня і ночі — ... (час, його плинність і вічність);

  • міст — ... (символ кохання і символ вічного, непідвладного часу зв’язку між минулим і прийдешнім).

 

Поєднайте художні засоби й уривки поезій.

1. Журба і втіха; вода бігуча — життя хода тягуча; минають дні, а я ще є

а) порівняння

2. Любов сплива, як та вода бігуча

б) алітерація

3. А я ще є, ... а я ще є

в) рефрен

4. Вода тече, хлюпоче

Од вічних поглядів спочити хоче

г) антитеза

 

Для довідок: 1 — г; 2 — а; 3 — в; 4 — б.

Як ви думаєте, що відповіла у віршованій формі Ґ. Аполлінеру Марі Лорансен, з якою він розлучився і написав із цього приво­ду вірш «Міст Мірабо»?

Порівняйте свої припущення з текстом вірша російською.

* * *

 

Не просто печальная,

А скорбящая.

Не просто скорбящая,

А несчастная.

Не просто несчастная,

А страдающая.

Не просто страдающая,

А покинутая.

Не просто покинутая,

А сирая.

Не просто сирая,

А изгнанная.

Не просто изгнанная,

А мертвая.

Не просто мертвая,

А забытая.

 

(Перевод М. Яснова)

 

 

  •  
  • Подпись: Голубка — символ миру, жінки
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Подпись: чоловік і жінка — нероздільне ціле
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Подпись: ♦ Розшифруйте опорно-логічну схему поезії Ґ. Аполлінера «Зарі¬зана голубка й водограй».Подпись: антитеза життя — смертьПодпись: червонии колір —
кров, ^
зелений — життя
Подпись: вода — життя
Ж
Подпись: водограй — скорбота, сльозиПодпись: жінка — джерело життя на земліПодпись: єдність із ВсесвітомЗнайдіть у вірші Ф. Ґарсія Лорки «Касида про сон під зорями» приклади персоніфікації природних сил і стихій. («Викпри­смерк, що реве багряно»; «Небослон здоровий»; «Про пісок із гарячого півдня, // Що сумує без білих камелій // І так слізно їх просить, бідний...»)

Визначте риси, спільні для поезії Р. М. Рільке, Ґ. Аполлінера, Ф. Ґарсія Лорки (у групах з використанням прийому «Мозко­вий штурм»)

Очікувані відповіді

Оригінальне бачення світу, його проблем.

Пошуки нових форм вираження.

Утвердження активно-творчого ставлення до життя.

Творче використання традицій символізму, романтизму та ре­алізму.

  1. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольного твору

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про життє­вий і творчий шлях О. Блока

 

  1. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

Найбільше задоволення я отримав(-ла) від читання (роботи)...

 

 

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас | Додав: uthitel (24.01.2018)
Переглядів: 401 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: