Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас

ТЕМА: Драма Бертольда Брехта « Життя Галілея ». Проблема моральної відповідальності вчених за наслідки науко­вих досліджень

ТЕМА: Драма Бертольда Брехта « Життя Галілея ». Проблема моральної відповідальності вчених за наслідки науко­вих досліджень

 

МЕТА: допомогти учням зрозуміти зміст твору, його ідейно-художні особливості; розвивати навички виділення головних епізодів та деталей, висловлювання своєї думки про прочитане та обґрунтування її; виховувати прагнення до пізнання, до розширення свого круго­зору, почуття відповідальності за свої вчинки.

 

ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, видання твору, ілюстративні матеріали.

 

ХІД УРОКУ

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

У пошуках відповіді на тривожні питання сучасності Б. Брехт звертається до історичної в науці постаті Галілео Галілея і пише п’єсу «Життя Галілея», сповнену роздумів про долю світу й долю людини. І доходить досить парадоксального, як на погляд звичай­них читачів, висновку: «Атомна бомба і як технічне, і як суспільне явище — кінцевий результат наукових досягнень і громадської не­спроможності Галілея». У цих питаннях ми будемо розбиратися на сьогоднішньому уроці.

 

  1. Оголошення теми й мети уроку
  2. Актуалізація опорних знань
  1. Розповіді учнів про життєвий і творчий шлях Б. Брехта
  2. Порівняння ознак «епічного театру» Б. Брехта із традиційним драматичним
  3. Дослідницька робота

Прочитайте літературний портрет Б. Брехта, написаний його другом і дослідником творчості. На які риси характеру він вка­зує, що нове для вас відкриває?

«Зовнішність цього аугсбуржця суперечила усталеному уявлен­ню про письменника. Він ходив у штанах із сірої грубої тканини, носив щось на зразок блузи і насунутий на лоб шкіряний кашкет. Худорляве тіло, точно виліплений череп. Глибоко запалі, загроз­ливі очі. Важко було уявити, що вони спроможні були вкриватися поволокою «втаємниченого творчого натхнення», але цілком мож­ливо було уявити, як вони здатні зламати волю співрозмовника. Коли Брехт виконував власні балади, його палаючий, гранично зо­середжений погляд просто гіпнотизував».

 

  1. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя

Існує три редакції п’єси «Життя Галілея». У першій із них (1938-1939) автор підсилює позитивне начало в образі Галілея: від­мовляючись від свого вчення, Галілей не зрікається його, а лише відступає під тиском обставин заради наступу в майбутньому. Га­лілей, не зламаний інквізицією, згодом напише відомі «Бесіди» і цим дасть поштовх для більшого злету наукової думки. Таке трактування образу і вчинку Галілея містило в собі натяк борцям-антифашистам на необхідність будь-якої, хоч і підпільної боротьби з фашизмом.

Другу редакцію п’єси про Галілея (1945-1946) Брехт написав у СІЛА. Драматург випускає всі моменти, які могли б романтизува­ти головного героя. Галілей тут життєлюб, для якого кварта свіжого молока значить не менше, ніж наукова істина. Це й приводить уче­ного до зради науці. У фіналі п’єси Галілей передає свій останній рукопис учневі і зізнається: «Упродовж кількох років я був таким сильним, як і влада. Але я віддав свої знання можновладцям для того, щоб вони їх використали, чи не використали, чи зловживали ними — як їм заманеться — у власних інтересах. Я зрадив своє по­кликання. І людину, яка зробила те, що зробив я, неможливо тер­піти серед людей науки». Така зміна в трактуванні постаті Галілея була викликана тим, що у зв’язку з випробуванням атомної бомби в Хіросімі та Нагасакі надзвичайно гостро постала проблема відпо­відальності вчених за використання їхніх винаходів.

Остання, третя редакція «Життя Галілея» (1956) була постав­лена в «Берлінському ансамблі» вже після смерті драматурга.

Переконаний у тому, що науковий прогрес може набути загроз­ливої для людської цивілізації форми, Брехт ще більше загострює проблему наукової та громадянської неспроможності Галілея. Він вилучає сцени «Чума» та «Андреа провозить через кордон рукопис Галілея», які свідчили про те, що вчений зацікавлений у кінцевій перемозі наукової істини. Таким чином відбулася повна зміна ідей­ної спрямованості твору. Змінився світ — змінився і герой Брехта.

 

  1. Колективне складання «сюжетного ланцюжка» драми Б. Брехта «Життя Галілея»

Можливий варіант «сюжетного ланцюжка»

Галілео конструює власний телескоп за розповіддю наречено­го його дочки Вірджинії і проводить досліди та спостереження за небом, підтверджуючи істинність учення Коперника ----- обговорює відкриття зі своїм малим учнем Андреа ----- постійно в боргах (мо­лочникові та ін.), бо в університеті, де він читає лекції, платять мало, а він багато витрачає на книжки й не має часу займатися з учнями ------ просить у куратора університету підвищення плат­ні, щоб більше уваги приділяти науці ----- куратор наголошує, щоб Галілей зосередився на більш «практичних» відкриттях, які змо­жуть приносити прибуток ----- Галілей вирішує переїхати у Флорен­цію, де в нього буде більше можливостей, хоч його й застерігають, що там сильний вплив церкви, інквізиції ----- під час чуми Галілей не хоче виїжджати з міста, щоб не переривати дослідів ----- Андреа і його мати самовіддано залишаються з ним ---- учений тішиться від­криттями, дивується, як таких простих істин не хочуть зрозуміти інші ------- відкриття того, що Земля рухається, як і планети, навколо Сонця, ставить небезпечне питання: а де ж знаходиться Бог? ------ за ласку кардинала і власний добробут Галілей платить восьмиріч­ним мовчанням ------ церква уважно стежить за вченим ------ наречений дочки відмовляється одружитися з нею через сумнівну репутацію батька ------- Галілео викликають на допит інквізиції ------ учні напруже­но чекають від нього подвигу, але дзвони сповіщають, що Галілео зрікся свого вчення (йому лишень показали знаряддя для катуван­ня) ------ Галілей живе під церковним арештом, пише і віддає кожен аркуш на цензуру ------ псуючи зір, таємно, при місячному світлі, ро­бить копію своєї праці «Бесіди» ----- Андреа, уже дорослий учений, їде за кордон і заїжджає до вчителя ------- той передає йому свій руко­пис ------- Андреа перевозить твір Галілея через кордон.

 

  1. Обмін враженнями про прочитаний твір

Що найбільше запам’яталося, чому?

У чому суть відкриття Галілея?

Чому церква переслідувала Галілея?

Як ви розцінюєте вчинок Галілея?

А як ставиться автор до зречення героя від свого вчення?

 

  1. Закріплення знань, умінь і навичок

Проаналізуйте!

Прокоментуйте цитати із п’єси.

  1. «...Старі часи минули і настав новий час. Ось уже сто років, як людство ніби все жде чогось»;
  2. «Сьогодні десяте січня шістсот десятого року. Сьогодні людство заносить у літописи: небо скасоване»;
  3. «Мислити — це одна з найбільших насолод людського роду»;
  4. «Сума кутів трикутників не може бути змінена на догоду курії»;
  5. «...Ті, що вирощують хліб, збагнуть: ніщо не рухається, коли його не рухати».

 

  1. Домашнє завдання

Знати зміст драми, уміти її аналізувати.

 

  1. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

Про «епічний театр» Б. Брехта у мене склалося враження...

Драма «Життя Галілея» видалася мені...

 

 

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас | Додав: uthitel (24.01.2018)
Переглядів: 634 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: