Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 10 клас (нова програма) |
УРОК 27. Артюр Рембо «Голосівки», «Моя циганерія». Художнє новаторство А. Рембо. Поєднання рис імпресіонізму й символізму в сонеті «Голосівки». Образ ліричного героя у вірші «Моя циганерія»Мета — формувати компетентності: предметні (знання особливостей поетики, специфіки символів у творах французького символіста А. Рембо; розуміння духовного світу поета; навички психологічного й художнього аналізу поетичних творів; почуття прекрасного; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативну: навички роботи в парі й у колективі; інформаційну: навички роботи з підручником та вміння критично оцінювати теоретичний матеріал; загальнокультурну: прагнення літературної освіченості; світогляд). Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок. Обладнання: портрети А. Рембо, видання його творів, ілюстрації до них, репродукції картин (І. К. Айвазовського «Бурхливе море», Рембрандта «Повернення блудного сина»), роздавальний матеріал. Перебіг уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІI. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Евристична бесіда · Що таке символізм? · Схарактеризуйте особливості символізму Ш. Бодлера й П. Верлена. · Що таке імпресіонізм? · Що таке сугестивність? (Сугестивність — 1) здатність сприймати психічний уплив з боку іншої особи або групи осіб, ступінь сприйнятливості до впливу; 2) властивість тексту нести, окрім конкретної інформації, ще й таку, яка сприймається на рівні підтексту або інтуїції.) · Назвіть відомі вам збірки творів П. Верлена. · Якими є головні мотиви його поезії? · Розкрийте особливості верленівської поетики. · Наведіть приклади використання символів у поезіях Верлена. 2. Інтерактивний прийом «Ґронування». Практична робота (за варіантами) · Складіть ґрона за творчістю П. Верлена: I варіант — ознаки поезії митця, II варіант — провідні мотиви лірики поета. Очікуваний результат I варіант IІ варіант IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ 1. Слово вчителя — Скільки молодих геніїв вирвала з літератури смерть! Лише по 37 років відпустила доля таким неперевершеним майстрам літературного слова, як Джордж Байрон, Олександр Пушкін, Артюр Рембо. Проте, порівняно з Байроном і Пушкіним, можна говорити про творчий феномен Артюра Рембо, за влучним визначенням Верлена — «ангела й демона» водночас, адже Рембо віддав мистецтву лише три роки свого життя (з 17 до 20). Він був надзвичайно обдарованим поетом, свавільним і агресивним, людиною здібною, але неврівноваженою; усе його життя — це шалена авантюра як у творчості, так і в особистому житті. (Учитель демонструє портрети А. Рембо.) 2. Робота з підручником (запис до зошитів) · За статтею підручника складіть конспект «Етапи творчості А. Рембо», розкрийте еволюцію поезій поета Очікуваний результат Опорний конспект «Етапи творчості А. Рембо» • I період (до 1871 р.) — уплив авторитетів, захоплення ідеями Комуни. Поезія, на думку поета, має стати пророчицею і ясновидицею, а поет — Прометеєм. • II період (початок 1871 р. — початок 1872 р.) — поезія набуває трагічного звучання. У цей період з’являються вірш «П’яний корабель» та сонет «Голосівки». • III період (1872-1873) — народження незвичайної форми віршів. Розрив з П. Верленом, самотність. 3. Слово вчителя — Артюр Рембо за своє коротке життя здійснив революцію в поезії. Бунтівник за натурою, він рішуче відмовляється від усіх форм цивілізації — релігії, моралі, держави, оголосивши їх утіленням буржуазності. Він прагне радикального оновлення не тільки поетичної, а й звичайної людської свідомості. Як і Верлен, Рембо намагається створити принципово нову універсальну мову, за допомогою якої сподівається вивільнити людський дух. Однак наріжним каменем цього світовідчуття є яснобачення — рішуча і послідовна перебудова свідомості, звільнення її від традиційної логіки, від тягаря повсякденності. Рембо приніс у поезію нову, несподівану образність, надзвичайно сміливі метафори і словосполучення, одним із перших у сучасній французькій поезії почав писати верлібром. 4. Аналіз тексту літературного твору (робота в малих групах) · У двох групах проаналізуйте поезії А. Рембо: 1-ша група — «Моя циганерія», 2-га — «Голосівки». Матеріал для опрацювання у групах
5. Перевірка роботи груп V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ Евристична бесіда · Назвіть особливості ранніх поезій А. Рембо. · Якими є основні мотиви зрілих поезій митця? · Схарактеризуйте ліричного героя цих творів. · У чому полягає новаторство Рембо-символіста? VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ 1. Завершальне слово вчителя — Загадку поезії Рембо й досі не розгадано. Таємничим є не тільки його відхід від мистецтва, а й те, що за короткий період творчості він став цілою епохою в літературі. Деякі сучасні дослідники вважають, що поет наблизився у своїх експериментах зі словом до крайньої межі, за якою побачив лише порожнечу. Він намагався писати, але вже не міг віднайти сенс поетичної творчості. Можливо, саме ви в майбутньому розгадаєте загадку творчості й життя Артюра Рембо. 2. Інтерактивна вправа «Мікрофон» · Продовжте речення: «Найбільше мене сьогодні вразило...». VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Для всіх: підготуватися до контрольної роботи за темою «Перехід до модернізму взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці» Творче: скласти асоціативний ланцюжок «Я» за принципом «Голосівок» Рембо. Для охочих: проілюструвати вірш «Голосівки». ДОДАТОК ДО УРОКУ Методичний коментар (на допомогу вчителеві) У сонеті «Голосівки» А. Рембо пропонує новий принцип формування образу, що будується на вільній асоціації між звуком і кольором, зорових враженнях. Як і більшість віршів митця, «Голосівки» мають безліч трактувань. Наприклад, одне з них пропонує розглядати вірш як символічну картину людського буття: від темряви (чорний колір А) до світла (білий колір Е) через бурхливі пристрасті (червоний колір І) до мудрості (зелений колір У) і пізнання таємниці Всесвіту (синій колір О). Важливу роль у «Голосівках» відіграє принцип контрастності: чорне — біле, смерть — життя, потворне — прекрасне, швидкоплинне — випадкове. Рембо використовує форму сонета, який традиційно містить тезу, антитезу та їхній синтез, тобто в самій його будові закладена суперечність; і це дозволяє вважати «Голосівки» зразком символістського пошуку відповідностей між різними началами життя, взірцем панорамної картини Всесвіту. Інше трактування співзвучне фразеологізму «від альфи до омеги» (від початку до кінця). У вірші «Моя циганерія» А. Рембо змалював поетичний спосіб свого життя. Сміливий і безвідповідальний юнак, геній і «фертик», якому «по коліно море», із дірками в кишенях (тобто без грошей), а в голові «лиш рими», мандрує без мети. Голод і холод його не бентежать, у нього є найвище для поета щастя — хмеліти від «вересневого вечора» і «капарити вірші, згорнувшись у калачик». Його найбільша любов — Муза, якої він і раб, і володар. | |||||
Переглядів: 3818 | Коментарі: 2 | |
Всього коментарів: 0 | |