Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 10 клас (нова програма) |
УРОК 19. Оскар Уайльд «Портрет Доріана Ґрея». Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митцяМета — формувати компетентності: предметні (знання про життя та творчість О. Уайльда, зацікавленість ними; усвідомлення ідейно-художніх особливостей «Передмови» до роману «Портрет Доріана Ґрея»; розуміння місця роману «Портрет Доріана Ґрея» у творчому доробку митця як вершини творчості; уміння розкривати зміст афоризмів, пояснювати парадокси; навички сприйняття інформації на слух, виокремлення головного; навички зв'язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; високі моральні якості особистості; потребу у високих естетичних та гуманістичних цінностях); ключові (уміння вчитися: пізнавальну активність, критичне мислення; комунікативну: навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційну: уміння визначати роль деталі в тексті; навички роботи з книгою; загальнокультурну: читацькі інтереси; світогляд). Тип уроку: урок опанування нових знань. Обладнання: портрет О. Уайльда, видання його творів, ілюстрації до них. Перебіг уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Евристична бесіда · Пригадайте визначення понять декаданс, модернізм, символізм, назвіть їх ознаки. III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 1. Робота з портретом письменника · Чим привертає вашу увагу зовнішність письменника? 2. Вступне слово вчителя — Оскар Уайльд одноосібно здійснював революцію в англійському суспільстві — революцію в моді. Він з’являвся на суд публіки в ним самим вигаданому запаморочливому вбранні. Це могли бути і короткі штани з шовковими панчохами, і розшитий квітами жилет з рукавичками лимонного кольору в поєднанні з пишним мереживним жабо, і черевики зі срібними пряжками Неодмінним аксесуаром його одягу була лілія (символ смерті) у петлиці або квітка соняшника (жага життя) у руці. А найбільш разюче — це те, що у цьому не було жодної клоунади: бездоганний смак давав змогу Уайльду поєднувати непоєднуване. Уайльд навіть життя сприймав як різновид мистецтва: завдання художника (та й кожної людини) письменник убачав у тому, щоб стати творцем свого життя. Можливо, тому біографія самого митця схожа на легенду, що ожила. IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ 1. Робота з підручником (запис до зошитів) · За підручником складіть тези про життєвий шлях О. Уайльда. 2. Евристична бесіда · Чи схоже життя Уайльда на легенду? · Які сторінки його біографії здаються неймовірними? · Легенда життя письменника сумна чи щаслива? · Чому не можна дати однозначної відповіді на це запитання? · Де майбутній письменник здобував освіту? 3. Слово вчителя (запис до зошитів) — Естетизм виник в Англії наприкінці XIX ст. як реакція на пуританський стиль вікторіанської доби. Художнім чинником зародження таких поглядів була ідея «мистецтва заради мистецтва», що існувала ще з античних часів. Естетизм виник на противагу реалізму, який висвітлював соціальні проблеми. Прихильники естетизму вважають, що література не повинна виконувати моральну місію, навчати добра, справедливості, що вона байдужа до проблем добра і зла. Мистецтво має служити красі, яка є вищою за життя. Представники: Волтер Пейтер, Алджернон Чарлз Свінберн, Артур Саймонс, Джон Раскін, Обрі Бердслі, Оскар Уайльд. У трактаті «Занепад брехні» О. Уайльд сформулював основні принципи естетизму: • велич і вічність мистецтва; • самодостатність мистецтва; • вищість мистецтва над істиною та мораллю; • захоплення прекрасним; • естетична увага до відчуттів, вражень людини; • зображення краси в усіх її проявах; • проголошення насолоди як найвищого сенсу існування (гедонізм). «У своє життя я вклав увесь мій геній, у свої твори я вклав тільки талант»: ці слова належать Оскарові Уайльду — видатному британському прозаїку, драматургу, поету, естету кінця XIX ст. 4. Словникова робота (запис до зошитів) Аморалізм — заперечення моралі, відмова від принципів совісті, честі, справедливості. Гедонізм — ідеалістичний напрям в етиці, за яким задоволення, насолода є найвищим благом, метою життя. Естетика — наука про мистецтво, про форми прекрасного в художній творчості, у природі та суспільстві. Етика — наука про мораль, її походження, розвиток і роль у суспільному й особистому житті людей. Парадокс — думка, судження, що суперечить здоровому глузду (іноді тільки на перший погляд). Пуританізм — релігійно-політичний рух буржуазії в Англії та Шотландії XVI-XVII ст. за дотримання чистоти звичаїв, високої моральності. Симфонія — гармонійне поєднання множини різноманітних звуків, кольорів, тонів тощо. 5. Повідомлення учнів (за випереджальним домашнім завданням) — «Портрет Доріана Ґрея» — єдиний роман О . Уайльда, задум якого виник 1884 р. Про це розповідає автор книги «Життя О. Уайльда» Хескет Пірсон: «Уайльд мав звичку зазирати до майстерні художника Безіла Ворда, одним із натурників якого був юнак разючої краси... Після завершення портрета юнак пішов, і Уайльд вигукнув: — Ах, як шкода, що таке прекрасне створіння рано чи пізно постаріє! — На жаль,— погодився художник, а потім додав: — Як було б добре, якби його зовнішність ніколи не змінювалася, а замість нього старів і вкривався зморшками його портрет! Оскар Уайльд подякував своєму другові за ідею, надавши художнику в романі ім’я Безіла Голворда». Твір, який посів почесне місце серед найвизначніших шедеврів світової літератури, було написано 1890 р. лише за три тижні. Після його публікації в суспільстві зчинився скандал. Англійська критика одностайно визнала роман аморальним. Окремі критики навіть вимагали заборонити його, а автора засудити. Уайльда звинувачували в образі суспільної моралі. Однак пересічні читачі сприйняли твір із захопленням. 6. Аналіз тексту літературного твору · Прочитайте «Передмову» до роману О. Уайльда «Портрет Доріана Ґрея». Чи все вам зрозуміло? Чи з усіма наведеними твердженнями ви згодні? Якщо не згодні, то з якими? Відповідь аргументуйте. (Учитель спрямовує учнів до обговорення принципів, проголошених О. Уайльдом у «Передмові».) V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ Аналітичне коментування · Прокоментуйте твердження О. Уайльда (або проведіть міні-диспут за одним із висловлювань): • «Митець — творець прекрасного»; • «Немає книг моральних або неморальних. Є книги добре написані або погано написані»; • «митець не має етичних уподобань»; • «Будь-яке мистецтво не дає жодної користі». VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Евристична бесіда · Визначте провідну думку «Передмови» до «Портрета Доріана Ґрея». (Утвердження вічності й величі мистецтва.) VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ За підручником опрацювати біографію О. Уайльда, естетичну програму митця. Прочитати роман «Портрет Доріана Ґрея». ДОДАТОК ДО УРОКУ На допомогу вчителеві Митець — творець прекрасного. Розкрити себе і втаїти митця — цього прагне мистецтво. Критик — це той, хто спроможний передати в інший спосіб або в іншому матеріалі своє враження від прекрасного. Найвища, як і найнижча, форма критики — це різновид автобіографії. Ті, що в прекрасному вбачають бридке,— люди зіпсуті, які, однак, не стали через те привабливі. Це вада. Ті, що в прекрасному здатні добачити прекрасне,— люди культурні. У них є надія. Але справжні обранці ті, для кого прекрасне означає лише одне: Красу. немає книжок моральних чи неморальних. Є книжки добре написані чи погано написані. Ото й усе. Ненависть XIX сторіччя до Реалізму — це лють Калібана, що побачив свою подобу в дзеркалі. Ненависть XIX сторіччя до Романтизму — це лють Калібана, що не побачив своєї подоби в дзеркалі. Моральне життя людини — для митця лише частина об’єкта. А моральність мистецтва полягає в досконалому використанні недосконалих засобів. О. Уайльд із «Передмови» до «Портрета Доріана Ґрея» (переклад р. Доценка) | |
Переглядів: 1556 | |
Всього коментарів: 0 | |