Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 10 клас

УРОК № 11 Тема. Влада золота та її філософія в повісті О. де Бальзака «Гобсек»

УРОК 11

Тема. Влада золота та її філософія в повісті О. де Бальзака «Гобсек»

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору; розви­вати навички роботи з текстом, його коментування, виокремлення головного та деталей, формувати вміння аргументувати свої твер­дження; виховувати позитивне ставлення до загальнолюдських моральних цінностей.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього. Тип уроку: комбінований.

ХІД У РОКУ

І. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Актуалізація опорних знань

Бесіда

• Схарактеризуйте Бальзака як письменника й людину.

» З'ясуйте структуру твору життя Бальзака — «Людської комедії».

» Розкажіть про зв'язки Бальзака з Україною.

V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу

1. Слово вчителя

— Повість «Гобсек» є складовою частиною «Людської комедії». Незважаю­чи на її невеликий обсяг, Бальзак надавав творові великого значення, про що свідчить хоча б непритаманна письменникові ретельність (надруковано три ва­ріанти) у шліфуванні первинного тексту.

Повість «Гобсек» складається з трьох історій. Передусім, це історія оповіда­ча, адвоката Дервіля, який допоміг віконтесі де Гранльє повернути свої статки, відібрані під час революції, і хоче прислужитися ще раз, посприявши Каміллі в її намірі вийти заміж за молодого графа де Ресто. Друга — і центральна — історія про старого лихваря Гобсека, з яким доля пов'язала Дервіля. Нарешті, це трагічна історія родини де Ресто. Графиня, віддавши всі гроші коханцеві Максиму де Траю, чинить злочин, щоб забезпечити своїх молодших дітей, яким старий граф де Ресто не був батьком.

В образі головного героя Бальзак поєднав риси реалізму (детально описав­ши механізм позичання грошей, кількість відсотків) і романтизму (самотність і загадковість багатія — достеменно невідомо, хто він, звідки приїхав, де на­жив свій величезний капітал; цей персонаж по-романтичному контрастний — «скнара і філософ, створіння нице і створіння шляхетне»).

2. Міні-диспут -

• Чи згодні ви з тим, що за гроші можна купити совість?

• Наскільки наш час, наша мораль відрізняються від бальзаківських?

3. Проблемні питання

Учитель, Прокоментуйте наведені далі твердження Гобсека і зробіть ви­сновки.

• «Щоб здійснити свої примхи, ми потребуємо часу, засобів і зусиль. Так от, у золоті все це є у зародку, і воно все дає у житті».

• «...Переконання і мораль — пусті слова. Непохитне тільки одне-єдине по­чуття, яким наділила нас природа: «інстинкт самозбереження», або «осо­бистий інтерес»». З усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб лю­дина прагнула його. Це... золото. У золоті втілено всі людські сили».

«Нещастя навчить його [графа де Ресто] знати ціну грошам і людям, чолові­кам і жінкам. Нехай поплаває по паризькому морю. А коли стане вправним лоцманом, ми дамо йому корабель». «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші».

Очікувані відповіді Гобсек — суперечлива людина.

Гобсек — аморальна людина, одержима ідеєю влади над людьми. Гобсек має великий життєвий досвід, знає психологію людей, інколи чи­нить чесно та розумно.

VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок

Колективна робота

Учитель. Поєднайте героїв з їх портретами.

«Створіння дивовижне, на все придатне і ні до чого не здатне, суб'єкт, який розбуджує в людях страх і зневагу, всезнайка і цілковитий неук, готовий зробити добру справу й вчинити злочин, іноді — втілення самої підмоги, іноді — уособлення благородства, відчайдух, більше заляпаний багнюкою, аніж заплямований кров'ю, людина, яку можуть гризти турбо­ти, але не докори сумління, і яка більше турбується про своє травлення, ніж про духовні потреби, натура зовні пристрас­на, а всередині холодна, як лід»

«Він сидів у кріслі, нерухомий, мов статуя, втупившись поглядом у камін із таким виразом, ніби перечитував свої боргові розписки та векселі»

«Чоловік років тридцяти п'яти... Вдягнений досить просто, гість скидався на покійного герцога Решильє»

«Молода дівчина, вдягнена просто, але з вишуканістю па­рижанки; у неї граціозна голівка, свіже личко, привітний погляд; красиво зачесане капітанове волосся, спускаючись двома півкругами і прикриваючи скроні, надавало якогось витонченого виразу її голубим очам, чистим, наче кришталь»

«У поспіху вона тільки накинула на голі плечі кашемірову шаль і куталася в неї так уміло, що під шаллю легко вга­дувалися форми її прегарного тіла... Голова... була недбало пов'язана, наче в креолки, яскравою шовковою хустинкою, з-під якої вибивалися пишні чорні кучері»

Дервіль

Граф де Ресто

Максим де Трай

Графиня Анастазі де Ресто

Фанні Мальво

VII. Домашнє завдання

Підготуватися до аналізування образу Гобсека.

VIII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення: Для мене було новим... Я здивований (-на), що... Мені запам'яталося...

 

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 10 клас | Додав: uthitel (03.02.2018)
Переглядів: 550 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: