Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із української мови 10 клас (нова програма) |
УРОК 58. СКЛАДНІ ВИПАДКИ ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ. ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ І ВІДМІНИ В ОРУДНОМУ ВІДМІНКУМета (формувати компетентності): предметні: поглибити знання учнів про складні випадки відмінювання іменників, формувати вміння правильно узгоджувати іменники І відміни; виявляти й аналізувати порушення морфологічних норм; додержувати правил написання відмінкових закінчень іменників; ключові: уміння вчитися: організовувати власну діяльність щодо засвоєння морфологічних норм української мови; комунікативні: проводити рефлексію власної мовленнєвої діяльності з погляду додержання морфологічних норм, за потреби корегувати її; інформаційні: користуватися словниками, довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння морфологічної норми; загальнокультурні: стимулювання нормативної поведінки. Тип уроку: урок поглиблення знань, умінь і навичок. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ Робота з афоризмом Якщо ви маєте яблуко і я маю яблуко, то якщо ми обміняємося яблуком, то в кожного залишиться по одному яблуку. А якщо ви маєте ідею і я маю ідею, то, обмінявшись ідеєю, кожен матиме дві ідеї (Б. Шоу). II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ► Визначте рід, відміну й відмінок виділеного іменника. ► Про що піде мова на уроці? ► Визначте мету і завдання уроку. ► Пригадайте правило, за яким пишеться виділене слово. Наведіть власні приклади. III. ПЕРЕВІРКА ТЕОРЕТИЧНИХ ВІДОМОСТЕЙ І ПЕРВИННИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК З ТЕМИ Бесіда · Які граматичні категорії властиві іменнику? · Пригадайте, що вам відомо про відміни іменників. За яким принципом іменники поділяються на відміни? Іменники якої відміни поділяють на тверду, м’яку і мішану групи? · Які особливості відмінювання іменників І відміни? Наведіть приклади. · З’ясуйте, які серед поданих іменників можуть вживатися і в однині, і в множині. Поставте їх у форму орудного відмінка. Птаство, канікули, межа, депо, мрія, доля, молоко, терези, груша, боротьба, вежа, задача. · Чому закінчення у них різне? · Спробуйте зробити висновок про написання закінчені іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини. Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи. · Звірте свої висновки з правилом у підручнику, довіднику (зокрема електронному). Побудова алгоритму ► За поданим приписом побудуйте алгоритм написання відмінкових закінчень іменників І відміни в орудному відмінку однини. В орудному відмінку однини іменники жіночого роду на -а (-я) мають закінчення -ою, -ею, -єю. Закінчення -ою пишеться в іменниках з основою на твердий приголосний, крім [ж], [ч], [ш]: партою, водою, рукою; -ею- в іменниках з основою на м'який приголосний і [ж], [ч], [ш]: землею, межею, кручею, ношею; -єю- в іменниках з основою на [й]: надією, мрією. IV. РОБОТА НАД ЗАКРІПЛЕННЯМ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК Метод «Прес» ► Чи до всіх випадків правопису іменників в орудному відмінку однини можна дібрати приклади з цього вірша? Доведіть. Порядок побудови висловлювання. □ Я вважаю, що ... □ Тому що ... □ Наприклад, ... □ Отже, ... Команді змагання (робота в групах за картками) ► Розділіться на команди і влаштуйте змагання, добираючи приклади до правил, що пояснюють правопис закінчень іменників І відміни в орудному відмінку однини. Сигналом для відповідей можуть бути записані на картках закінчення -ою, -ею, -єю, які по черзі показують капітани команд. Команда, що зробила менше помилок, визнається переможницею. Гра «Редактор» ► Прочитайте виразно вірш. Що виражає його заголовок? ► Випишіть речення з іменниками, у яких допущено помилки в закінченнях орудного відмінка, виправте їх, користуючись складеним алгоритмом, словником, довідковою літературою й електронними ресурсами тощо. ЗАПРОШЕННЯ ДО МАНДРІВ Біжать стежки знайомі, що пахнуть споришом. Вертаються додому — у спеку чи з дощєм. Вони біжать до лісу, до повноводних рік. А з ними ти — це звісно! — невтомний мандрівник. Є кожному стежина — на втіху вибирай. Одна лиш Батьківщина,— один у тебе край. І ти ще змалку з нею зріднився назавжди. Біжать стежки земльою під рідною орною, І ти по них іди. Микола Сингаївський Творче конструювання (робота в парах) ► Дайте письмові відповіді на запитання, використовуючи слова, що в дужках. Чи утворюють ваші відповіді текст? 1. З ким ви подорожували улітку? (Мама, сестра, подруга, бабуся) 2. Чим ви їхали? (Автомашина, залізниця) 3. Чим харчувались у дорозі? (Шинка, ковбаса) 4. З чим ви ознайомились під час подорожі? (Історія краю) Я — оратор ► Підготуйте коротку усну розповідь про власні мандри по рідній землі. Доведіть, що мандрівки рідним краєм надихають і приносять насолоду й позитивні емоції. V. ПЕРЕВІРКА ЯКОСТІ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ Тестування ► Виконайте тестові завдання. 1. До першої відміни належать усі іменники варіанта: А ясла, кума, площа, межа; Б староста, хлоп’я, вулиця, кузня; В сестра, воєвода, суддя, верба; Г кенгуреня, душа, дорога, ріка; Д жага, Лука, мати, миля. 2. Помилку допущено в слові: А кручою; Б шахтарем; В вишнею; Г мрякою; Д мрією. 3. Закінчення -ою у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку: А ваза, речовина, кислота; Б тиша, свобода, глибина; В калина, малеча, посада; Г мелодія, береза, справа; Д спальня, Європа, буква. 4. Закінчення -ою у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку: А їдальня, повага, легенда; Б Ольга, родина, волоцюга; В геологія, дитина, дорога; Г держава, груша, розлука; Д мережа, горошина, карта. 5. Закінчення -еюу формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку: А стаття, мама, земля; Б круча, каша, площа; В надія, воля, миля; Г доня, дочка, доля; Д куля, вежа, стежка. 6. Закінчення -єю у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку: А фантазія, місія, арія; Б вежа, сторожа, артилерія; В автономія, алегорія, бабуся; Г анатомія, фізіологія, Маруся; Д зозуля, мрія, душа. Робота за варіантами (в парах) ► Напишіть: 1) пропозицію однокласникові/однокласниці спільно спланувати дозвілля у вихідний день; 2) згоду/відмову у відповідь. ► Презентуйте роботу пари. VI. ПІДСУМОК УРОКУ Метод «Доповнення» ► Доповніть відповідь: · Вивчивши тему, я зрозумів (зрозуміла), що... · Найскладнішим під час вивчення цієї теми для мене було... · Свої знання з теми я б оцінив (оцінила) на... VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (З ІНСТРУКТАЖЕМ) ► Виконайте вправу за підручником. ► Уявіть, що ви з друзями зібралися в мандрівку. Складіть висловлювання про планування бюджету колективної мандрівки, вживаючи іменники І відміни в орудному відмінку. ► Доберіть прислів’я з іменниками (за темою уроку). | |
Переглядів: 656 | |
Всього коментарів: 0 | |