Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із української мови 10 клас (нова програма)

УРОК 56. ВИЗНАЧЕННЯ РОДУ НЕВІДМІНЮВАНИХ ІМЕННИКІВ ТА АБРЕВІАТУР, ПРАВИЛА ВЖИВАННЯ ЇХ

УРОК 56. ВИЗНАЧЕННЯ РОДУ НЕВІДМІНЮВАНИХ ІМЕННИКІВ ТА АБРЕВІАТУР, ПРАВИЛА ВЖИВАННЯ ЇХ

Мета (формувати компетентності): предметні: поглибити знання учнів про норми узгодження невідмінюваних іменників і абревіатур, формувати вміння додержувати морфологічних норм в усному і писемному мовленні, знаходити й виправляти помилки на вивчені правила); ключові: уміння вчитися: навички засвоєння та критичного осмислення здобутої інформації; комунікативні: аналізує усні й письмові тексти з погляду додержання морфологічних норм; інформаційні: навички роботи з джерелами інформації та вміння критично оцінювати дидактичний матеріал; загальнокультурні: відповідальність за власний рівень мовленнєвої культури, зокрема за додержання морфологічних норм в усному й писемному мовленні).

Тип уроку: урок поглиблення знань, умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Поетична хвилина

МАЕСТРО — ДОЩ

Так філігранно барабанить дощ,

Вистукуючи каплями мотиви,

Наповнюючи павутиння площ,

Величною симфонією зливи...

Стихає галас безупинних мрій,

Сповільнюється мить, щоб увібрати

Цілющу музику незайманих надій,

Яку під силу лиш дощу зіграти.

Так філігранно барабанить дощ,

Невимушено, тонко, величаво.

Змиває кіптяву із посивілих площ.

Все оживає. Що ж «Маестро» — Браво!

Британ Галина Ярославівна

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

► У вірші визначте іменники, з’ясуйте їхній рід.

► Чому виділено слово в поезії?

► Про що ми будемо сьогодні говорити на уроці? Визначте мету і завдання уроку.

III. ПЕРЕВІРКА ТЕОРЕТИЧНИХ ВІДОМОСТЕЙ І ПЕРВИННИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК З ТЕМИ, ЗАСТОСУВАННЯ ЯКИХ БУДЕ ПОТРІБНИМ НА УРОЦІ

Бесіда за опорною схемою

· Іменники мають рід чи змінюються за родами? Відповідь обґрунтуйте.

· Чи впливає вік і стать людини, тварини на родову приналежність? Наведіть приклади.

· Чи існують іменники, які можуть уживатися одночасно у двох родах?

· Які іменники належать до спільного й подвійного роду?

· Назвіть показники категорії роду (закінчення, суфікси, пояснювальні слова).

Взаємоопитування (за підготовленими вдома тестами) (творче домашнє завдання).

«Репортер»

Коментування переглянутих новин з використанням іменників спільного і подвійного роду. (За пошуковим домашнім завданням.)

Творча робота

► Складіть речення або текст із використанням іменників спільного роду.

Для хлопців

Для дівчат

□ молодчина

□ задавака

□ добряга

□ гуляка

□ сердега

□ задирака

□ розумниця

□ роззява

IV. РОБОТА НАД ЗАКРІПЛЕННЯМ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Проблемне питання за відеороликом («Маленька поні чи маленький поні» Експрес-урок О. Авраменка) на каналі YouTube

· Чому помилилась Ольга Полякова?

Перегляд відеоуроку на каналі YouTube («Рід невідмінюваних іменників»).

Робота в парах «Навчаючи, учусь»

► Із дужок виберіть прикметник-означення до незмінюваного іменника.

(Балакучий, балакуче) какаду; (вертлявий, вертлява) шимпанзе; (смачний, смачне) меню; (багатолюдний, багатолюдне) Токіо; (піщана, піщане) Чилі; (сонячний, сонячне) Душанбе; (мальовниче, мальовничий) Кюсюі; (дотепна, дотепне) леді; (новий, нова) АТС; ЛАЗ (реконструйований, реконструйована).

Битва екстрасенсів

► З одного погляду визначити і пояснити рід незмінюваних іменників, а з іншого — скласти одне речення з будь-яким із них:

Конго (ріка) — ж. р., какаду (ч. р.), бюро (с. р.), уся Чилі (ж. р.), замаскований КП (пункт) — (ч. р.).

V. ПЕРЕВІРКА ЯКОСТІ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ

Вправа з ключем

► Визначте рід іменників. З перших букв іменників чоловічого роду має вийти назва твору, який уважають «праматір’ю українського театру»

Нежить, путь, тінь, апокриф, тюль, кольрабі, ваніль, Сочі, академік, північ, грань, лікар, колібрі, ООН, Алчевськ, цеце, бязь, Душамбе, плач, Огайо (штат), Онтаріо, Лондон, толь, танго, аркан, важіль, зелень, суміш, кір, актор, манго.

Довідка: Наталка-Полтавка.

Вчимося на чужих помилках (за експрес-уроком О. Авраменка «Дніпро — він чи воно?»)

Якої помилки допустилась телеведуча Катя Осадча?

Робота за варіантами

► Розподіліть іменники за родами.

Склад, сіль, курча, міф, гриф, джміль, ласка, лава, пара, галченя, таксі, какао, балка, лист, староста, зерно, насіння, бадилля, ім’я, МВС, Мінфін, сестра, староста, щедрість, сім’я, ТСН, АТС, старт, чемпіон, поет, НБУ.

1-й варіант: ч. р. склад, міф, гриф, бал, джміль, балка, лист, староста, старт, чемпіон, поет, НБУ.

2-й варіант: ж. р. сіль, ласка, лава, пара, сестра, староста, щедрість, сім’я, ТСН, АТС.

3-й варіант: с. р. курча, галченя, таксі, какао, зерно, насіння, бадилля, ім’я, МВС, Мінфін.

Творче конструювання (робота в парах)

► Прочитайте текст, знайдіть незмінювані іменники, з’ясуйте їхній рід. Визначте його тему й основну думку. До якого стилю він належить? Проаналізуйте, стисло перекажіть зміст тексту.

► Напишіть есе «Ще назва є, а річки вже немає» (Л. Костенко).

ЯТРИТЬ ДУШУ БІЛЬ ДНІПРА

На порозі XXI сторіччя, уважаючи себе людьми культурними й освіченими, продовжуємо знущатися з природи. Коли ж схаменемося й затямимо, що природа — теж жива істота? Кожен чагарець, струмочок, кожне болітце бояться шматувань, відчуваючи біль.

А що чинимо з Дніпром? Півтори сотні років тому прозвучали слова Шевченкові: «Нема на світі України, немає другого Дніпра...». А нащадки генія здійснюють щось подібне до розрахованого вбивства, жорстоко розтягнутого на десятки років.

Згадаймо, ниточка клубочка, що вела до знищення Славути, почалася з будівництва Дніпрельстану. Країні потрібна була енергія? Так. Дуже потрібна, але ж не ціною знищення козацьких порогів! Заради банальної електростанції знищити грандіозне, порівняне хіба що з величчю Ніагари, диво, де лютувала, закипала вода! Тут же гартувався незборимий дух поколінь.

Звідси веслували аж до Царгорода на швидких чайках, байдаках, дубах відчайдухи-запорожці!

Ніякі Дніпрельстани не владні замінити того, що для історичної пам’яті народу становило багатовікову святість, невмирущу славу, думу, пісню, саму його душу.

Сьогодні стан Дніпра катастрофічний. Рани ріки бездонні. Славута перетворився на каскад зацвілих мертвих морів.

Яку божественну красу понищено! Яку незрівнянну казку вбито, казку, що її навіки возвеличили народна пісня й думка, слово Тараса Шевченка й Миколи Гоголя, а ще художні полотна Архипа Куїнджі!

Коли ж пробудиться наша свідомість? Коли по-справжньому спалахне боротьба за врятування ріки, яка стала долею України? (За О. Дмитренком).

Тестування

► Виконайте тестові завдання.

1. У якому рядку іменники тільки чоловічого роду?

А Борнео, Міссісіпі (річка), аташе, колібрі, цеце;

Б місіс, мадам, леді, Нонна, кенгуру;

В кашне, кіно, меню, Онтаріо (озеро), Баку (місто);

Г бюро, журі, метро, какаду, Сахара;

Д шимпанзе, фламінго, поні, зебу, маестро.

2. Чоловічий рід мають усі іменники варіанта:

А морок, какаду, маестро, ООН;

Б Баку, продаж, столяр, денді;

В Борнео, собака, аташе, Сибір;

Г суддя, перекладач, путь, гімн;

Д хлоп’ятко, козак, інститут, іній.

3. Жіночий рід мають усі іменники варіанта:

А бандероль, бутель, цеце, УПА;

Б ГЕС, коала, фланель, заполоч;

В НЛО, повінь, лазур, боржомі;

Г спіраль, латинь, СБУ, кольрабі;

Д провесінь, ЕОМ, деталь, плащ.

4. Жіночий рід мають усі іменники варіанта:

А педаль, стаття, лебідь, подорож;

Б ЧАЕС, мадам, розкіш, жовч;

В продаж, поезія, жирафа, міль;

Г купіль, ООН, дриль, радість;

Д миша, лоша, ртуть, Прип’ять.

5. Середній рід мають усі іменники варіанта:

А кашне, метро, колібрі, манго;

Б кохання, листя, шосе, Черкаси;;

В ЄС, завдання, збіжжя, пенсне;

Г кафе, шимпанзе, каное, відео;

Д Тбілісі, бароко, купе, таксі.

6. Середній рід мають усі іменники варіанта:

А турне, ягня, весілля, Дніпро;

Б дівча, збіжжя, бароко, меню;

В немовля, плем’я, рілля, філе;

Г теля, куля, мартіні, авокадо;

Д пальто, канале, віче, салямі.

7. До одного роду належать усі іменники в рядку:

А Делі, Чернівці, Мехіко;

Б Стамбул, Сочі, Чикаго;

В Сена, Дністер, Міссурі;

Г Нікарагуа, Китай, Чилі;

Д Токіо, Сухумі, Онтаріо.

8. Чоловічий рід мають усі іменники варіанта:

А ступінь, балет, аташе, вісь;

Б запис, галузь, нежить, гіпс;

В збір, торнадо, шинель, степ;

Г важіль, грань, дріб, ідальго;

Д ячмінь, тюль, колібрі, висип;

9. Правильно поєднано всі прикметники з іменниками в рядку:

А кумедне кенгуру, картопляне пюре, красиве панно;

Б довгий тунель, важка путь, перспективний інженер;

В багатолюдне Сочі, малий соня, старовинний піаніно;

Г непосидючий хлоп’я, молода леді, лікувальне алое;

Д убога сирота, повноводе Конго, кольорове драже.

10. Правильно поєднано всі прикметники з іменниками в рядку:

А старовинний Осло, духмяне какао, яскраве кімоно;

Б львівська пані, надокучлива цеце, смачне кольрабі;

В вітальний туш, рожевий фламінго, малий нікчема;

Г яскрава гуаш, цікаве інтерв’ю, прозора шампунь;

Д заквітчана Умань, вчена ступінь, другий степінь.

11. Правильно поєднано всі прикметники з іменниками в рядку:

А сонячне Баку, красивий какаду, сильний нежить;

Б смачне івасі, швидке таксі, гостинна Перу;

В оригінальне меню, біла тюль, маленьке шимпанзе;

Г цікаве турне, просторе авеню, справедливе журі;

Д далека Сибір, свіжа салямі, талановитий маестро.

12. До одного роду належать усі іменники в рядку:

А важіль, синтез, Прут, Алжир;

Б веремія, сузір’я, стать, сутінь;

В комашня, цуценя, харчо, рагу;

Г лівша, роззява, забудько, тріо;

Д коралі, цунамі, граблі, гроші.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

· Яких знань і умінь, що стосуються теми уроку, у вас недостатньо?

· У чому потребуєте допомоги?

· Як оцінюєте власну роботу на уроці?

· Чого навчились на уроці?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (З ІНСТРУКТАЖЕМ)

► Виконайте вправу за підручником.

► Складіть пам’ятку «Рід невідмінюваних іменників».

► Пошукове завдання. Доберіть назви художніх творів, у яких трапляються невідмінювані іменники.

Категорія: Конспекти уроків із української мови 10 клас (нова програма) | Додав: uthitel (03.01.2019)
Переглядів: 2083 | Рейтинг: 5.0/1

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: