Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із української мови 10 клас (нова програма) |
УРОК 48. НАПИСАННЯ СЛІВ ІНШОМОВНОГО ПОХОДЖЕННЯ. ПРАВИЛО «ДЕВ'ЯТКИ»Мета (формування компетентності): предметні: знання орфограм у запозичених словах — написання знака м'якшення, апострофа, подвоєння, букв и, і, ї, е, є, у; орфографічні навички; ключові: уміння вчитися: увага, аналітико-синтетичні навички, асоціативна уява, пам'ять; комунікативні: словниковий запас учнів, уміння використовувати слова іншомовного походження у власних висловлюваннях; загальнокультурні: емоційно-ціннісне ставлення до мови. Тип уроку: урок формування вмінь і навичок. ПЕРЕБІГ УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ У метричному свідоцтві пишуть, де людина народилася, коли народилася, і тільки не пишуть, для чого вона народилася (Моріс Готліб Сафір). · Якби така графа у свідоцтві була б, що там можна було написати? · Які фонетичні зміни відбулися у виділеному слові? · Як це слово можна переносити з рядка в рядок? II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК Перевірка домашнього завдання. Комунікативний практикум (вибіркове заслуховування есе «Гаджети чи реальне спілкування?») Пунктуаційний практикум ► Поясніть постановку розділових знаків у вислові М. Сафіра. ► Складіть схему вислову. Бліцопитування · За походженням лексичний склад української мови поділяється на ... (власне українські й запозичені слова). Чи є запозичені слова у вислові М. Сафіра? (метричний від метрика: 1. (гр, від міра) — Сукупність законів про будову вірша й віршування. 2. (пол., від лат., список, виписка) — Виписка з метричної книги про дату народження) · Після яких приголосних в українських словах ставиться апостроф? (б, п, м, в, ф, р) · Які приголосні в українській мові м’які? (де ти з’ [йі]си ці лини + [дз]) · Які приголосні в український словах подовжуються? (шиплячі ж, ч, ш та м’які) · За якої умови? (якщо стоять між голосними) · Коли відбувається подвоєння приголосних? (унаслідок збігу приголосних на межі морфем; в іменниках середнього роду на -я та в утворених від них прикметників; в іменниках жіночого роду ІІІ відміни в орудному відмінку; у деяких словах) III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Самостійна робота з підручником ► Ознайомтеся з теоретичними відомостями підручника з теми «Апостроф у словах іншомовного походження». Моделювання «Карти пам'яті» ► Ознайомтесь із таблицею «Апостроф у словах іншомовного походження» ► З пам’яті доповніть таблицю правилом, що відповідає поданим прикладам. Апостроф у словах іншомовного походження
Довідка: 4) перед я, ю, є, ї, якщо вони позначають один звук і пом’якшують попередній приголосний; 5) перед буквосполученням йо. Самостійна робота з підручником ► Ознайомтеся з теоретичними відомостями підручника з теми «Знак м’якшення в словах іншомовного походження». Моделювання «Карти пам'яті» ► Ознайомтесь із таблицею «Знак м’якшення в словах іншомовного походження». ► З пам’яті доповніть таблицю правилом, що відповідає поданим прикладам. Знак м'якшення в словах іншомовного походження
Довідка: 4) перед я, ю, коли вони позначають сполучення пом’якшеного приголосного з а, у; 5) відповідно до вимови. Коментоване письмо ► Запишіть слова, поставте на місці крапок (де потрібно) апостроф або знак м’якшення. Поясніть правопис слів. Ател..є, п..єдестал, інтерв..ю, прем..єра, міл..ярд, ін..єкція, він..єтка, б..юджет, суб..єкт, об..єктивний, к..ювет, п..енсне, п..єса, кар..єра, біл..ярд, компан..йон, н..юанс, бар..єр, вар..єте, ар..єргард, к..юрі, дос..є, порт..єра, фаміл..ярний, кон..юнктура, кастан..єти, мад..яр, інтер..єр, пю..пітр, куп..юра. П..ємонт, Ц..юрих, Женев..єва, М..юлл..ер, Барб..юс, Ал..яска, В...єтнам, Д..юма, Б..юкенен, Базел.., Суец.., Ак..яб, Рафаел.., Дел.. фи, Кордил..єри, П..яченца, Севіл..я, Рот..є, Руж..є, Іх..ямас. Самостійна робота з підручником ► Ознайомтеся з теоретичними відомостями підручника з теми «Умови подвоєння букв у словах іншомовного походження». Моделювання «Карти пам'яті» ► Ознайомтесь із таблицею «Умови подвоєння букв у словах іншомовного походження». ► З пам’яті доповніть таблицю правилом, що відповідає поданим прикладам. Умови подвоєння букв у словах іншомовного походження
Відновлення слів ► На місці крапок уставте, де потрібно, літери. Поясніть правила подвоєння літер у словах іншомовного походження. Ас..ортимент, мас..а, індивіду..м, кас..а, нет..о, аб..ревіатура, інтел..ігент, сум..а, тер..иторіальний, ак..редитація, сюр..еалізм, тон..а, дис..ертація, ім..ігрант, іл..юзія, іл..юстративний, ваку..м, хоб..і, шил..інг, ін..оваційнний, кор..упція, колон..а, контр..еволюційний, ан..отація, рал..і, гіп..ократівський, груп..а, ал..ея, барок..о, інтермецо..о, конгрес.., ван..а, мас..аж, новел..а, бал..он, кол..екція, віл..а, ім..унітет, еф..ективний, ком..унікація, кор..ектор, ас..амблея, оп..нент, Ренес..анс, Ген..адій, Рим..а, Ізабел..а, Іп..олит. Моделювання «Карти пам'яті» ► Ознайомтесь із таблицею «Правопис голосних у словах іншомовного походження». ► З пам’яті доповніть таблицю правилом, що відповідає поданим прикладам. Правопис голосних у словах іншомовного походження
Відновлення слова ► Уставте потрібні літери (и, і, ї, у, е, є, ю). Ас..м..ляц..я, к..зил, кру..з, апенд..ц..т, ас..гнац..я, хр..стиянство, в..траж, апельс..н, к..пар..с, брош..ра, х..мера, д..фтонг, пац..єнт, ж..рі, р..ф..рендум, сп..рт, енц..клопед..я, з..гзаг, Дж..г..т, ф..нанси, єзу..т, ав..атор, дец..метр, бурм..стер, міс..с, проза..к, ді..та, к..нджал, март..ні, х..тон, ш..фр, д..апазон, акс..ома, м..тропол..т, д..зель, тра..кторія, дез..нформація, по..нформувати, єх..дна, д..стабілізація, д..сгармонія, д..орієнтація, пле..р, ді..з, с..мптом, економ..ка, д..пломант, рекомендац..йний, ..дент..чний, ор..г..нал, екв.. валент, кред..т, гр...ф, л..нгв..ст..ка, експерт..мент, теор..я, каз..но, д..ф..ренц..йний, аналог..я, еп..лог, ф..ксувати, пр..ор..тет, м..н..стр. V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО Бесіда · Назвіть букви після яких ставиться апостроф у словах іншомовного походження. · Чи збігаються ці буки з буквами правила написання апострофа для українських слів? (Додаються шиплячі ж, ч, ш та задньоязикові г, к, х.) · Чи ставиться апостроф після префікса в словах іншомовного походження? · У яких випадках апостроф не ставиться в словах іншомовного походження · Після яких приголосних у словах іншомовного походження ставиться знак м’якшення? · Чи збігаються ці приголосні з приголосними правила написання знака м’якшення для українських слів? (Немає ц.) · Чи ставиться знак м’якшення перед я, ю, є, ї, йо в словах іншомовного походження? А в українських? · Коли знак м’якшення не пишеться в словах іншомовного походження? · Назвіть загальні назви іншомовного походження у яких зберігається подвоєння приголосних. · Після яких приголосних у запозичених словах пишуть букву и? Чи завжди? Робота з текстом ► Прочитайте виразно текст. Визначте його стиль. Думку аргументуйте. ► Випишіть слова з пропущеними буквами, уставте їх і поясніть правила написання. ► Зробіть синтаксичний розбір першого речення. Книга й комп..ютер сприяли появі такого виду мультимед..йних видань, як «жива книга». Чи не ід..л..я, коли в ролі бабусі, яка задушевно розповідає онукам улюблені казочки, виступає комп..ютер? Адже він не тільки читає, а й показує казки, водночас голос читця супроводжується не якимись стат..чними комп..ютерними слайдами, а цілком повноцінними мульт..ками, що дуже люблять діти. До того ж і мульт..ки ці не прості, а інтеракт..вні: граючи курсором мишки, дитина може акт..вно втручатися в п..р..біг подій. Звичайно, не всі живі книги дають дитині змогу кард..нально змінювати хід подій. Казка завжди залишається казкою, і кінець її завжди має бути щасливим. Є в живих книжок ще одна корисна якість: текст може звучати не тільки рідною мовою, а й іноземними, а також супроводжуватися т..трами. Кращого способу підштовхнути дитину до вивчення мов не придумати! А як же бути, якщо із «живих книг» дитина вже виросла, а до серйозних енц..клопед..йних ще не доросла? Тут на допомогу прийдуть мульт..мед..йні підручники, що мають зручний г..пертекстовий пр..нц..п, та сама інт..грац..я тексту, ауд..о, в..д..о й ан..мац..йних матеріалів. Ось тільки згруповано відомості не за алфавітом, а за тематичними уроками (За В. Леонтьєвим). Готуємося до ЗНО 1. У якому рядку в усіх словах іншомовного походження відбувається подвоєння? А Віл..а, мадон..а, біл..ь, нет..о, тон..а; Б пен..і, бул..а, груп..а, ір..еальний, сюр..еалізм; В ім..іграція, бон..а, лібрет..о, ван..а, інтермец..о. 2. У якому рядку допущено орфографічну помилку? А Цифра, цистерна, дізель, математика, стимул; Б ширма, диплом, режим, віртуоз, силует; В тип, речитатив, пріоритет, фабрика, методика. 3. У якому рядку всі слова іншомовного походження пишуться з і? А ..л..ада, ген..альний, тенденц..я, кол..бр.., тр..умф; Б соц..олог, б..знес, жур.., ..нд..я, кл..єнт; В Аргент..на, ..забелла, ауд..єнц..я, рад..ус, акс..ома. 4. У якому рядку в усіх словах іншомовного походження пишеться и? А Експерт..за, д..позит, акред..тив, пар..тет, пет..ція; Б бег..мот, през..нтація, ант..лопа, тар..ф, маркет..нг; В пас..в, конт..нгент, д..ректива, ц..вілізований, інст..нкт. 5. У якому рядку всі слова іншомовного походження пишуться з апострофом? А Монтеск..є, Марсел..єза, б..язь, б..єф, монпанс..є; Б Руж..є, миш..як, бар..єр, ін..єкція, суб..єкт; В п..єдестал, прем..єр, кар..єра, м..юзикл, інтерв..ю. VI. ПІДСУМОК УРОКУ Рефлексія · Чи можете впевнено сказати, о всі правила запам’ятали, а правопис слів зрозуміли? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ► Виконайте вправу з підручника. ► Продовжуючи обговорення теми «живої книги», напишіть есе на тему «Електронна чи паперова книга?» ► Вивчіть швидкомовки: Над шляхом Явдошка шукала волошки. Шишки на сосні, шашки на столі. У Соні шашки, А в Сими — шишки. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 1152 | Коментарі: 4 | |
Всього коментарів: 0 | |