Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із української мови 10 клас (нова програма) |
УРОК 47. НАПИСАННЯ НЕ, НІ З РІЗНИМИ ЧАСТИНАМИ МОВИМета (формування компетентності): предметні: поглиблення знання про особливості вживання часток не та ні, розуміння зв'язку значення слів і особливостей їхнього написання, уміння редагувати тексти, вироблення мовного чуття; орфографічні навички; ключові: уміння вчитися: увага, аналітико-синтетичні навички, асоціативна уява, пам'ять; комунікативні: словниковий запас учнів, уміння бачити помилки у власних висловлюваннях; висловлювання власної думки за визначеною темою; загальнокультурні: емоційно-ціннісне ставлення до мови; усвідомлення вартості власного життєвого часу. Тип уроку: урок формування вмінь і навичок. ПЕРЕБІГ УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ Емоційна зарядка Хто хоче працювати — шукає засоби, хто не хоче — причини (Сергій Павлович Корольов). II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК Перевірка домашнього завдання. Комунікативний практикум (вибіркове заслуховування есе на тему «Чого варто уникати в спілкуванні») III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Робота з підручником ► Ознайомтеся з теоретичними відомостями підручника. Дослідження-спостереження ► Поясніть, чим є не в поданих словах; не забув і незабутній. Наведіть власні приклади. (Слід розрізняти заперечну частку не, яка завжди пишеться окремо, і префікс не-, який завжди пишеться разом і творить нові слова, часто з протилежним значенням). Моделювання «Карти пам'яті» ► Ознайомтесь із таблицями «Правопис частки не» і «Правопис частки ні». Доповніть їх прикладами. Правопис частки НЕ
Правопис частки НІ
Дослідження-аналіз ► Поясніть, як правильно писати слова з навскісною рискою. 1. Не/багаті у мене скарби, але й ті я не всі зберіг, залишивши для віршів фарби і думок не/швидкий розбіг (В. Симоненко). 2. Дурний язик голові не/приятель (Народна творчість). 3. Був білий світ не/білий вже, а чорний (Л. Костенко). 4. Садок був не/величкий, але рясний (Б. Грінченко). 5. Гурту і вовк не/страшний (Народна творчість). Я — редактор ► Прочитайте текст. Визначте стиль і тип мовлення тексту. Відповідь обґрунтуйте. ► Що відбиває заголовок: тему чи основну думку? ► Визначте в цьому тексті неологізми. ► Виправте помилки, які трапляються в тексті. Гаджети — друзі чи викрадачі часу сучасної молоді? У наш час дуже складно знайти підлітка, який би некористувався якимсь модним сучасним гаджетом — планшетом, смартфоном, айфоном, ігровою приставкою чи іншими «плодами цивілізації». Навіть молодші школярі вимагають у батьків мобільні телефони, непогоджуючись на не сучасні моделі. Але чи замислювались ви, скільки часу людина витрачає на користування такою технікою? Чому, заходячи до Інтернету «на 5 хвилин, щоб перевірити пошту», вона проводить біля екрану усюніч? А якщо зранку її спитати: «Що корисного було зроблено за цей час?»,— якою буде відповідь? За результатами досліджень, психологи констатують, що майже ні хто з підлітків неможе провести без гаджетів дня, заповнюючи ними увесь свій вільний час. Час, який міг би бути витрачений на самопізнання, постановку життєвих цілей, оволодіння новими корисними навичками, на самовдосконалення або спілкування з друзями та рідними... Добре, якщо людина використовує гаджет для свого розвитку (для пошуку необхідної інформації, створення презентацій тощо). Але не рідко, поринаючи у океан Всесвітньої Павутини, людина просто тікає від себе та від зовнішнього світу. Вона стає «віртуальною», в неї з’являються такіж «віртуальні друзі», вона створює «віртуальний» світ. (Бібліотека МСМБ. Режим доступу: http://msmb.org.ua/actions/news/2014/gadzheti-druzi-chi-vikradachi-chasu-suchasnoi-molodi/). V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО Готуємося до ЗНО 1. Правопис часток не, ні. У якій групі слів усі вони з часткою не пишуться окремо? А Не/затоплена місцина, ніким не/торкана роса, не/завершена робота; Б не/почорнілий від часу паркан, не/просохла земля, не/розсідланий кінь; В не/завершена книга, не/підбілена верба, не/виконане завдання; Г не/прив’язаний звечора човен, ще не/забута образа, нічим не/ захищений порт? 2. Приведіть у відповідність варіанти написання з прикладами.
3. У якій групі слів усі вони з часткою не пишуться разом? А Не/помічений човен, не/підписані документи, ці не/забутні мрії; Б не/бачена краса, не/полита досі розсада, не/бачена ніколи квітка; В не/замкнені двері, не/закінчений лист, ніким не/підтверджений факт; Г не/застебнуте пальто, не/зірваний бур’ян, ще не/висушене сіно? VI. ПІДСУМОК УРОКУ Рефлексія · Оцініть свою роботу на уроці. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР) ► Виконайте вправу з підручника. ► Продовжуючи обговорювати проблему, порушену на уроці, напишіть есе «Гаджети чи реальне спілкування?». | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 804 | |
Всього коментарів: 0 | |