Урок № 40
Тема. Професіоналізми. Професійновиробнича лексика.
Мета: актуалізувати, узагальнити та систематизувати
знання учнів щодо професіоналізмів узагалі та
професійновиробничої лексики зокрема; пояс
нити стилістичні функції професійновиробничої
лексики; розвивати вміння аналізувати, порів
нювати, узагальнювати мовні явища; збагачу
вати словниковий запас школярів; виховувати
цілеспрямованість, наполегливість.
обладнання: підручник, текст для стилістичного аналізу, ди
дактичний матеріал.
Хід УРоКУ
і. АКТУАлізАція опоРниХ знАнь Учнів
1. перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда.
— Які види наукової лексики ви знаєте?
— Що називається терміном? Наведіть приклади.
— Які слова входять до офіційноділової лексики?
іі. оГолоШення ТеМи, МеТи й зАвдАнь УРоКУ
ііі. МоТивАція нАвчАльної діяльносТі ШКоляРів
IV. спРийняТТя й зАсвоєння УчняМи нАвчАльноГо МАТе-РіАлУ
1. Робота з підручником.
(Учитель може запропонувати учням прочитати теоретичний
матеріал підручника.)
2. Розповідь учителя.
Професіоналізми — це слова та словосполучення, власти
ві мовленню певної професійної групи людей. Лексика різних
професійних груп характеризується низкою специфічних рис.
Це здебільшого назви знарядь виробництва та їхніх частин, назви
трудових процесів, різних ґатунків сировини, спеціальні профе
сійні вислови тощо. За межами певного професійного середовища ці слова не завжди зрозумілі або не становлять інтересу. Зпоміж
професіоналізмів можна виділити науковотехнічні, професійно
виробничі та просторічножаргонні слова.
Професійновиробнича лексика охоплює дуже велику кіль
кість слів, що властиві мовленню осіб певної професії. Це пере
важно назви знарядь і матеріалів праці, виробничих процесів,
характерних для різних професій, спеціальностей. Наприклад,
лексеми оранка, сівба, боронування, угноєння, хімічні і міне
ральні добрива,косовиця,обмолоттощо переважають у мовленні
працівників сільського господарства; врубмашина,штрек,вугле
комбайн — у мовленні шахтарів; домна, мартен, вагранка час
тіше за інших використовують металурги; бетон, цегла, поверх,
риштування — будівельники; вмикач, вимкнення струму, ру
бильник,високовольтна дуга — електрики; рея,камбуз,кубрик,
такелаж,нордвест — моряки і т. ін.
Обсяг професійновиробничої лексики швидко збільшується,
уточнюється семантично в науковій, навіть у побутовій сфері,
через що розгортається стилістично, функціонально. Професійно
виробничі лексемитерміни нерідко наповнюються певними осо
бистісними емоціями, зрозумілими багатьом учасникам розмови.
Цю лексику дедалі ширше використовують в усному виробни
чому мовленні, у публіцистиці, в художній літературі тощо, на
приклад: Кожен з робітників так небагато виготовляє — гайку,
болт, елерон, частину фюзеляжу, крісло для пілота, шасі… А всі
разом — літак! (В. Собко)
Основна сфера функціонування професіоналізмів — усне не
офіційне мовлення людей певної професії (розмовнопобутовий
стиль), проте вони можуть зазнавати термінологізації й, закрі
пившись у складі галузевої термінологічної системи, використо
вуватися в науковому стилі. У мові художніх творів професіона
лізми виконують ті самі функції, що й терміни.
V. зАКРіплення вивченоГо МАТеРіАлУ
1. Робота з підручником.
2. Тренувальні вправи.
1) Прочитайте речення, спишіть, підкресліть професіоналізми;
з’ясуйте, якої професії вони стосуються.
Після косовиці починаєш гребти сіно гуртом. (О. Довженко)
Тремтить в повітрі Тужна нота соль, На синіх травах — пер
ший синій іній. (В. Малишко)
В повітрі промайнув трос і, розкручуючись, упав на палубу
підводного човна. (Д. Ткач)
Зпід обрію загонові навстріч летів верхівець в гостроверхій
шапці, і бризки маловоддя навсібіч летіли зпід копит, і, мов
у танці, козак чухикав палко, аж мушкет підстрибував в легкому
ритмі чвалу. (Л. Орлач)
Половчиха здумала про своє дівоцтво, дівування в Очакові,
хазяї трамбаків сваталися до неї, а що вже шаланд, баркасів, мо
торок, яхт! (Ю. Яновський)
Там і гачки, і блешні, і удки,— Рибальських душ німі това
ришки. (М. Рильський)
Довгими кліщами Іван вихоплював з горна штабу розпеченого
заліза, вправним і звичним рухом кидав її на ковадло, і зпід мо
лотів на всі боки розлітався вогняний дощ. (А. Шиян)
2) Визначте, до якого розряду лексики належать виділені слова.
Поясніть особливості їх функціонування в тексті.
Горизонтальний ткацький верстат для ручного ткацтва в чо
тири ремізки складається з ткацького вала, на який намоту
ється виготовлюваний виріб (ткання) і в місцях якого закрі
плюються зв’язані в пучки кінці основи; фіксаторів ткацького
вала, за допомогою яких відпускають основу і намотують ткан
ня; поперечної рамибатана, в яку вставляють бердо; берда,
через яке проходять усі нитки основи (чим густіше бердо, тим
густішою буде тканина); ремізок; пристрою для піднімання
ремізок; верхньої каркасної дошки; основного вала, на якому
закріплено основу. У вічка ремізок проводять парні (в одну)
й непарні (в другу) нитки. Складніший ткацький рисунок по
требує більшої кількості ремізок, в які за схемою цього рисунка
заправляють нитки основи. За допомогою ремізок піднімають
потрібні нитки основи для переплетення з нитками утка, а та
кож створюють ткацький рисунок.
(Л. Жоголь)
3. Робота з текстом.
yВиконайте стилістичний розбір тексту за поданим планом.
1) Кому адресовано висловлювання, з якою метою?
2) Сфера застосування висловлювання, жанр.
3) Характерні особливості тексту (точність, фактографіч
ність, образність тощо).
4) Мовні особливості лексики, фразеології, граматики.
5) До якого стилю належить текст?
Гончарство
Протягом багатьох століть гончарство посідало одне з провід
них місць серед селянських промислів. Воно увібрало в себе тех
нічні навички і художні традиції, що існували ще з часів неоліту.
Найбільші центри гончарного промислу були зосереджені
в лісостеповій зоні, особливо на Лівобережжі. Такими центрами,
що збереглись досьогодні, є Опішня на Полтавщині, Кролевець,
Олешня, Ічня на Чернігівщині, Нова Водолага, Просяне, Ізюм
щина на Харківщині, Бубнівка, Кришинці, Бар на Поділлі. Є такі
центри на Поліссі та в Карпатах.
Виробництво керамічних виробів — трудомісткий і довго
тривалий процес, що вимагає від ремісника володіння різнома
нітними навичками — починаючи від вибору глини і кінчаючи
термічною обробкою виробів. Глину добували найчастіше від
критим способом за допомогою лопат і дерев’яних відер, а інколи
будували шахти з дерев’яним зрубом і корбою для механічного
підняття глини. Добуту сировину привозили додому і скидали
у глинник, який міг бути у хаті, а іноді у дворі у спеціальній ямі
або просто на поверхні. Тут глина протягом певного часу пріла.
Цей процес прискорювали, постійно поливаючи її водою і пе
релопачуючи. Потім глину піддавали обробці та очистці: били
дерев’яним товкачем (довбнею) або веслом, стругали стругом
і дротом — щоби позбавитись домішок. Перед формовкою глину
місили, як тісто. Таким чином масу обробляли декілька разів
і, зліпивши її у вальки(зампятки,грудки), складали у глинник.
Через кілька днів їх знову ретельно місили, видаляючи камінчи
ки та рослинні залишки, і розділяли на невеликі частки, достатні
розміром для формовки певного виробу.
В Україні під кінець XIX ст. загального поширення набуло
важке ножне гончарне коло. Воно складалося з двох дерев’яних
кругів: нижнього, більшого — спідняка і верхнього, меншо
го — верхняка. Обидва вони з’єднувалися спицею(веретеном),
спочатку дерев’яною, а потім — металевою. Нижній круг при
водився в рух ногою, на верхньому гончар руками формував
посудину.
Після просушки на повітрі, а взимку в домашній печі посуд
випалювали. Спеціальна піч, яку споруджували або у дворі гон
чара, або за селом, складалася з двох частин: великої — очагу
і малої — горнила, розділених козлом — стіною з отворами для
проходу диму і нагрітого повітря. Округле склепіння печі (кло
бук) теж мало отвори для виходу пари.
Посуд у горнилі ставили рядками, між якими були глиняні
перегородки — рачки, а решту простору засипали уламками би
того посуду. Полив’яний посуд випалювали двічі — у сирому ви
гляді і після обливки поливою.
Сформований предмет, ще знаходячись на гончарному колі,
отримував рельєфне викінчення пальцями, спеціальними палич
ками, на нього наносився гравірований або кольоровий орнамент.
У розмальовці виробів брала участь уся сім’я гончара. Для малю
вання вживали квач, куряче або дятлове пір’я, ріжок, дерев’яний
ніж — стек.
Керамічні вироби поділялися на чотири основні групи: по
бутовий посуд, декоративний посуд, оздоблювальні плитки
кахлі, будівельні матеріали — черепиця, плоска цегла типу
плінфи, якою викладали під варистої печі. До побутового по
суду належали миски,полумиски,ринки,горщикиборщівники,
кашники,глечики,тикви,барильця,куманці. До другої групи,
крім декоративного посуду, належали також дитячі іграшки:
баранці, півники тощо. Кахлі у великій кількості вироблялися
українськими майстрами і використовувалися для оздоблення
будинків, церков, для облицьовування печей. Черепицю зде
більшого виготовляли гончарі Півдня України, Поділля, Гали
чини і Закарпаття, а плоску цеглу для печей виробляли багато
і повсюдно.
За особливостями художньодекоративного оздоблення кера
міки в Україні можна виділити декілька зон: північні райони,
в яких переважають глини з окислами заліза (сіра кераміка);
південносхідні, де в основному поширена зелена і золотиста
полива, а також безполивний розпис жовтою глиною («опис
ка»); для Полтавщини характерні червоні миски з широким
«фляндрованим» розписом, що створюють майстри Опішні і По
ставки; красотою орнаменту, кольористістю і витонченістю
відрізняється кераміка Поділля; високого рівня досягли у сво
їй творчості, особливо в техніці гравірування (ритування)
майстри Косова і Пістині в Карпатах, умільці Сокальщини
в Галичині та Хустщини й Виноградівщини на Закарпатті.
При безперечній спільності форм української народної керамі
ки кожний центр гончарства вирізнявся своїми особливостями
і своєрідністю.
(З книги «Культура і побут
українського народу»)
VI. підБиТТя підсУМКів УРоКУ
заключна бесіда.
— Які групи професіоналізмів ви знаєте?
— Чи є професіоналізми відхиленням від літературної нор
ми?
— Якими професіоналізмами ви послуговуєтеся в повсякден
ній діяльності?
VіI. доМАШнє зАвдАння
1. Вивчити теоретичний матеріал.
2. Записати 10–15 професіоналізмів зі шкільного вжитку.
3. Виконати вправу з підручника (на вибір учителя).
|