Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із української літератури 10 клас (нова програма) |
УРОК 56. ВІДДАНІСТЬ СВОЇМ МРІЯМ, НАПОЛЕГЛИВЕ ПРАГНЕННЯ ДО МЕТИ («МРІЄ, НЕ ЗРАДЬ»). ЗОБРАЖЕННЯ ПОВЕНІ ЛЮДСЬКИХ ПОЧУТТІВ У ВІРШІ «СТОЯЛА Я І СЛУХАЛА ВЕСНУ...»Мета (формувати компетентності): предметні: дослідницько-аналітична робота з текстом, розкриття ідейного змісту творів, аналіз композиції та художніх засобів, образів-символів; розвиток культури зв'язного усного мовлення, мислення; ключові: комунікативну: навички аналізу поетичних творів; соціальну: навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок інших; інформаційну: уміння визначати роль художніх засобів у поезії, зображення людських почуттів у всіх їх проявах; загальнокультурну: визначати цінність художнього твору для літературної спадщини та сучасності; громадянську: виховання любові до «слова у вірші» як могутнього засобу впливу на духовність, на естетичні почуття, на інтелект людини. Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок. Обладнання: портрет Лесі Українки, альбом «Леся Українка», тексти творів, мультимедійний комплекс, ілюстрації, малюнки з теми «Весна» Леся Українка — не тільки один із найвідоміших, але й один із найоригінальніших поетів світу. М. Рильський ПЕРЕБІГ УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Експрес-опитування □ Назва першого Лесиного вірша. □ Рік виходу першої збірки поетеси. □ У 1899 році вийшла збірка... □ Тематика циклу віршів «Подорож до моря». □ Свобода як «вічний дух розкутого ума» є тематикою циклу віршів... □ Крім віршів, Леся Українка писала... 2. Цитатний диктант За наведеною цитатою впізнайте твір Лесі Українки. Текст 1 Десь, колись,в якійсь країні Проживав поет нещасний, Тільки мав талан до віршів Не позичений, а власний. («Давня казка») Текст 2 Хотіла б я піснею стати У сюю хвилину ясну, Щоб вільно по світі літати, Щоб вітер розносив луну. («Хотіла б я піснею стати») Текст 3 Була весна весела, щедра, мила, Промінням грала, сипала квітки, Вона летіла хутко, мов стокрила, За нею вслід співучії пташки! («Давня весна») Текст 4 Слово, моя ти єдиная зброє, Ми не повинні загинуть обоє! Може, в руках невідомих братів Станеш ти кращим мечем на катів. («Слово, чому ти не твердая криця») Текст 5 Я на гору круту крем’яную Буду камінь важкий підіймать І, несучи вагу ту страшную, Буду пісню веселу співать. («Contra spem spero») III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ IV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Слово вчителя Відтворіть зашифроване у криптограмі 17, 21, 12, 33 слово (кожній цифрі відповідає літера, розміщена в алфавітному порядку). Що цікавого про це слово ви знаєте? (Мрія) Так, це гарне і звичне для більшості з нас слово подарувала нам Леся Українка. Хоча вперше його вжив письменник М. Старицький, а потім і мати Лесі Олена Пчілка, заграло всіма барвами і вплелось у мову воно саме з її віршів. 2. Перегляд відеоролика (Посилання https://www.youtube.com/watch?v=5VOE7YE9aKg) 3. Слово вчителя Людина не може жити без мрій. Вони супроводжують нас упродовж усього життя. І змінюються теж з огляду на вік людини, умови її життя, суспільний лад тощо. З дитинства Леся Українка цікавилася історією. Її приваблювала доба мужніх воїнів, лицарських турнірів. Але понад усе вона поважала силу духу, справедливість. Тому її цікавили не пихаті переможці, а ті, хто навіть під загрозою смерті не хотів здаватися. Можливо, саме в них вона вчилася великої мужності, яка потім так потрібна була їй у житті, щоб боротися з власною недугою та різними негараздами. Оптимізмом пройнятий вірш «Мріє, не зрадь». У ньому прославляється подвиг борців за волю. Поетеса стверджувала, що народ — це творець всіх цінностей і багатств, стверджувала безсмерття народу та велич його творчої праці. 4. Опрацювання поезії «Мріє, не зрадь» 4.1. Виразне читання вчителем вірша. 4.2. Визначення теми вірша, ідеї, основної думки. Тема: зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке треба боротися до останньої краплі крові та вірити у перемогу. Ідея: уславлення тих, хто не зрадив свою мрію, хто йде до неї, долаючи всі труднощі. Основна думка: «Мріє хочу дихать вогнем, хочу жити твоєю весною, а як прийдеться згинуть за теє — дарма!» 4.3. Заповнити таблицю «Художні засоби поезії «Мріє, не зрадь». □ Риторичні звертання, вигуки □ Епітети □ Метафори □ Персоніфікація □ Синтаксичні засоби □ Інверсія 5. Слово вчителя Леся Українка прожила життя сповнене страждань і гіркоти. Але її поезії звучать оптимістично, в них на повний голос пролунали життєрадісні мотиви, вірші сповнені впевненості в невичерпні сили народу, його переможний потенціал. Дочкою Прометея називають Лесю за її нескореність, мужність, силу волі і життєлюбність. Але вона передусім жінка. А в слово «жінка» ми вкладаємо такий зміст, як ніжність, родина, кохання, весна. Весна — улюблена пора року поетеси, адже це час, коли оживає природа, прилітають птахи, квітнуть сади і людина сповнюється новими мріями, надіями на краще. У вірші «Стояла я і слухала весну» Леся передає ту гаму почуттів, які наповнюють молоде дівоче серце. 6. Перегляд відеоролика «Стояла я і слухала весну» (Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=L8U7cbm970g) 7. Виразне читання поезії учнями 8. Бесіда з учнями. Метод «Прес» Ø У якому році написаний вірш? (1895) Ø До якого жанру належить вірш? (Пейзажна лірика) Ø Що передає дієслівний ряд «стояла, слухала, говорила, співала, шепотіла»? (Мінливість світлих почуттів героїні) 9. Слово вчителя Поезія сповнена свіжості й тепла прекрасної пори року. Всього у двох строфах Леся Українка вмістила багату палітру відчуттів, які бентежать душу навесні: Стояла я і слухала весну. Весна мені багато говорила. Співала пісню дзвінку, голосну, То знов таємно-тихо шепотіла. Лірична героїня вміє не просто слухати весну, а ніби спілкується з нею як із персоніфікованим образом. Прекрасна пейзажно-інтимна поезія «Стояла я і слухала весну» покладена на музику. Ось як вона звучить у виконанні неперевершеної Л. Руденко. 10. Прослуховування пісні (Посилання https://www.youtube.com/watch?v=UXeWPosoAJs) 11. «Усний малюнок» Створіть усну картину за віршем. Які фарби, відтінки, тони і напівтони ви використаєте? Назвіть зорові та слухові образи поезії. V. ПІДСУМКИ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ Ø Які емоції ви відчуваєте, читаючи поезію Лесі Українки? Ø Що для вас, як читача, близьке у її віршах? т Який ваш улюблений вірш поетеси? VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Підготувати презентацію «Пейзажна лірика Лесі Українки», читати драму-феєрію «Лісова пісня». | |
Переглядів: 2119 | |
Всього коментарів: 0 | |