Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із української літератури 10 клас (нова програма)

УРОК 56. ВІДДАНІСТЬ СВОЇМ МРІЯМ, НАПОЛЕГЛИВЕ ПРАГНЕННЯ ДО МЕТИ («МРІЄ, НЕ ЗРАДЬ»).

УРОК 56. ВІДДАНІСТЬ СВОЇМ МРІЯМ, НАПОЛЕГЛИВЕ ПРАГНЕННЯ ДО МЕТИ («МРІЄ, НЕ ЗРАДЬ»). ЗОБРАЖЕННЯ ПОВЕНІ ЛЮДСЬКИХ ПОЧУТТІВ У ВІРШІ «СТОЯЛА Я І СЛУХАЛА ВЕСНУ...»

Мета (формувати компетентності): предметні: дослідницько-аналітична робота з текстом, розкриття ідейного змісту творів, аналіз композиції та художніх засобів, образів-символів; розвиток культури зв'язного усного мовлення, мислення; ключові: комунікативну: навички аналізу поетичних творів; соціальну: навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок інших; інформаційну: уміння визначати роль художніх засобів у поезії, зображення людських почуттів у всіх їх проявах; загальнокультурну: визначати цінність художнього твору для літературної спадщини та сучасності; громадянську: виховання любові до «слова у вірші» як могутнього засобу впливу на духовність, на естетичні почуття, на інтелект людини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.

Обладнання: портрет Лесі Українки, альбом «Леся Українка», тексти творів, мультимедійний комплекс, ілюстрації, малюнки з теми «Весна»

Леся Українка — не тільки один із найвідоміших, але й один із найоригінальніших поетів світу.

М. Рильський

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Експрес-опитування

□ Назва першого Лесиного вірша.

□ Рік виходу першої збірки поетеси.

□ У 1899 році вийшла збірка...

□ Тематика циклу віршів «Подорож до моря».

□ Свобода як «вічний дух розкутого ума» є тематикою циклу віршів...

□ Крім віршів, Леся Українка писала...

2. Цитатний диктант

За наведеною цитатою впізнайте твір Лесі Українки.

Текст 1

Десь, колись,в якійсь країні

Проживав поет нещасний,

Тільки мав талан до віршів

Не позичений, а власний.

Давня казка»)

Текст 2

Хотіла б я піснею стати

У сюю хвилину ясну,

Щоб вільно по світі літати,

Щоб вітер розносив луну.

Хотіла б я піснею стати»)

Текст 3

Була весна весела, щедра, мила,

Промінням грала, сипала квітки,

Вона летіла хутко, мов стокрила,

За нею вслід співучії пташки!

Давня весна»)

Текст 4

Слово, моя ти єдиная зброє,

Ми не повинні загинуть обоє!

Може, в руках невідомих братів

Станеш ти кращим мечем на катів.

Слово, чому ти не твердая криця»)

Текст 5

Я на гору круту крем’яную

Буду камінь важкий підіймать

І, несучи вагу ту страшную,

Буду пісню веселу співать.

Contra spem spero»)

III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

IV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя

Відтворіть зашифроване у криптограмі 17, 21, 12, 33 слово (кожній цифрі відповідає літера, розміщена в алфавітному порядку). Що цікавого про це слово ви знаєте? (Мрія) Так, це гарне і звичне для більшості з нас слово подарувала нам Леся Українка. Хоча вперше його вжив письменник М. Старицький, а потім і мати Лесі Олена Пчілка, заграло всіма барвами і вплелось у мову воно саме з її віршів.

2. Перегляд відеоролика

(Посилання https://www.youtube.com/watch?v=5VOE7YE9aKg)

3. Слово вчителя

Людина не може жити без мрій. Вони супроводжують нас упродовж усього життя. І змінюються теж з огляду на вік людини, умови її життя, суспільний лад тощо. З дитинства Леся Українка цікавилася історією. Її приваблювала доба мужніх воїнів, лицарських турнірів. Але понад усе вона поважала силу духу, справедливість. Тому її цікавили не пихаті переможці, а ті, хто навіть під загрозою смерті не хотів здаватися. Можливо, саме в них вона вчилася великої мужності, яка потім так потрібна була їй у житті, щоб боротися з власною недугою та різними негараздами.

Оптимізмом пройнятий вірш «Мріє, не зрадь». У ньому прославляється подвиг борців за волю. Поетеса стверджувала, що народ — це творець всіх цінностей і багатств, стверджувала безсмерття народу та велич його творчої праці.

4. Опрацювання поезії «Мріє, не зрадь»

4.1. Виразне читання вчителем вірша.

4.2. Визначення теми вірша, ідеї, основної думки.

Тема: зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке треба боротися до останньої краплі крові та вірити у перемогу.

Ідея: уславлення тих, хто не зрадив свою мрію, хто йде до неї, долаючи всі труднощі.

Основна думка: «Мріє хочу дихать вогнем, хочу жити твоєю весною, а як прийдеться згинуть за теє — дарма!»

4.3. Заповнити таблицю «Художні засоби поезії «Мріє, не зрадь».

□ Риторичні звертання, вигуки

□ Епітети

□ Метафори

□ Персоніфікація

□ Синтаксичні засоби

□ Інверсія

5. Слово вчителя

Леся Українка прожила життя сповнене страждань і гіркоти. Але її поезії звучать оптимістично, в них на повний голос пролунали життєрадісні мотиви, вірші сповнені впевненості в невичерпні сили народу, його переможний потенціал. Дочкою Прометея називають Лесю за її нескореність, мужність, силу волі і життєлюбність.

Але вона передусім жінка. А в слово «жінка» ми вкладаємо такий зміст, як ніжність, родина, кохання, весна. Весна — улюблена пора року поетеси, адже це час, коли оживає природа, прилітають птахи, квітнуть сади і людина сповнюється новими мріями, надіями на краще. У вірші «Стояла я і слухала весну» Леся передає ту гаму почуттів, які наповнюють молоде дівоче серце.

6. Перегляд відеоролика «Стояла я і слухала весну»

(Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=L8U7cbm970g)

7. Виразне читання поезії учнями

8. Бесіда з учнями. Метод «Прес»

Ø У якому році написаний вірш? (1895)

Ø До якого жанру належить вірш? (Пейзажна лірика)

Ø Що передає дієслівний ряд «стояла, слухала, говорила, співала, шепотіла»? (Мінливість світлих почуттів героїні)

9. Слово вчителя

Поезія сповнена свіжості й тепла прекрасної пори року. Всього у двох строфах Леся Українка вмістила багату палітру відчуттів, які бентежать душу навесні:

Стояла я і слухала весну.

Весна мені багато говорила.

Співала пісню дзвінку, голосну,

То знов таємно-тихо шепотіла.

Лірична героїня вміє не просто слухати весну, а ніби спілкується з нею як із персоніфікованим образом. Прекрасна пейзажно-інтимна поезія «Стояла я і слухала весну» покладена на музику. Ось як вона звучить у виконанні неперевершеної Л. Руденко.

10. Прослуховування пісні

(Посилання https://www.youtube.com/watch?v=UXeWPosoAJs)

11. «Усний малюнок»

Створіть усну картину за віршем. Які фарби, відтінки, тони і напівтони ви використаєте? Назвіть зорові та слухові образи поезії.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Ø Які емоції ви відчуваєте, читаючи поезію Лесі Українки?

Ø Що для вас, як читача, близьке у її віршах? т Який ваш улюблений вірш поетеси?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати презентацію «Пейзажна лірика Лесі Українки», читати драму-феєрію «Лісова пісня».

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 10 клас (нова програма) | Додав: uthitel (03.01.2019)
Переглядів: 2119 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: