Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із української літератури 10 клас (нова програма) |
УРОК 48. БАГАТОЗНАЧНІСТЬ СИМВОЛІЧНИХ ОБРАЗІВ. КАМІННИЙ ХРЕСТ - УОСОБЛЕННЯ ДОЛІ ЛЮДИНИ. ІДЕЯ НЕРОЗРИВНОЇ ЄДНОСТІ ІВАНА ДІДУХА З РІДНОЮ ЗЕМЛЕЮ. ОСТАННІЙ ТАНЕЦЬ ІВАНА ДІДУХА ПЕРЕД ВІД'ЇЗДОМ ІЗ СЕЛА ЯК СИМВОЛ ТРАГІЗМУ ПРОЩЕННЯ З РІДНОЮ ЗЕМЛЕЮМета (формувати компетентності): предметні: уміння характеризувати образ головного героя, пояснення багатозначності символіки камінного хреста, горба, прізвища головного героя; ключові: світоглядну: уміння аналізувати життєву ситуацію з певної позиції; соціальну: переконливе й толерантне відстоювання власних поглядів у дискусії, уміння працювати в парі, групі, брати на себе відповідальність у груповій роботі та виконувати доручену роль; загальнокультурну: уміння оцінювати художній твір у широкому соціокультурному контексті. Тип уроку: урок формування умінь та навичок. Обладнання: аудіозапис симфонії Л. ван Бетховена, ілюстрації зображень хреста. ПЕРЕБІГ УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Літературний диктант □ Василь Стефаник — представник. («Покутської трійці»). □ Василь Стефаник прославився в українській літературі як майстер. (Психологічної новели) □ Події в новелі «Камінний хрест» В. Стефаника відбуваються (наприкінці ХІХ — на початку ХХ століття). □ Символом розпачу від прощання з рідним краєм у новелі «Камінний хрест» є. (Танець) □ Новела «Камінний хрест» — твір (експресіоністичний). □ Темою новели «Камінний хрест» В. Стефаника є. (Еміграція західноукраїнської родини). III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ ІV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Бесіда з учнями Ø Довести, що новела «Камінний хрест» — модерністичний твір. Ø Назвати символічні образи і довести, що вони мають багато значень Горб — виснажлива праця на неродючому горбі й велике бажання його освоїти, бо це рідна земля батьків... Не випадково тінь Івана на горбі у променях призахідного сонця виглядає як тінь велетня. Іван полюбляє цей горб і не уявляє життя без щоденної праці. Головний герой — Дідух, отже, дід, тобто селянин, а ще це прізвище асоціюється з різдвяним атрибутом. Виїзд на чужину має розірвати зв’язок із поколіннями предків і навколишнім світом. Тож Іванові здається, що він кам’яніє, тобто втрачає духовне життя. Іван відчуває, що поза батьківщиною у нього життя не буде: «... розвіємося на старість, як лист по полі». Тому прощання із селом нагадує своєрідний похорон. Символічним у творі є останній танець — у ньому трагедія і розпач довічного прощання. Камінний хрест — це пам’ятник не лише Дідухам, а й усім емігрантам, який став символом страждань сотень тисяч галицьких українців, що їх злидні погнали за океан, до «Гамерки» й Канади. Ø Чому новелу названо «Камінний хрест»? Ø Що символізує ця назва? (Назва неоднозначна: це і масивний кам’яний хрест, споруджений Іваном Дідухом на піщаному схилі як пам’ятник на згадку про себе. Водночас хрест — символ непосильної, нелюдської праці селян. Нести важкий хрест має крім прямого, ще й переносне значення — мучитись Селянський хрест не просто важкий — він камінний. До того ж хрест асоціативно пов’язаний в новелі з образом «далекої могили» — еміграції.) (Звучить аудіозапис симфонії Людвіга ван Бетховена.) Ø Як ви думаєте, Іван та його сім’я повернулися в рідний край чи навіки залишаються в Канаді? Чому? Ø Прочитати власне висловлювання: «У чому трагедія образу Івана Дідуха». V. ПІДСУМКИ УРОКУ Тестові завдання 1. Модерністськими є всі зазначені течії, крім... А романтизму; Б імпресіонізму; В експресіонізму; Г символізму. 2. В. Стефаник — представник: А «Руської трійці»; Б «Покутської трійці»; В «Молодої музи»; Г Кирило-Мефодіївського братства. 3. В. Стефаник прославився в українській літературі як майстер... А соціально-психологічної повісті; Б психологічної новели; В притчового оповідання; Г історичного роману. 4. Події в новелі «Камінний хрест» відбуваються... А за часів кріпаччини; Б після скасування кріпосного права; В під час Першої світової війни; Г наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст. 5. У селі Івана Дідуха називали... А Переломаним; Б Горбатим; В Зігнутим; Г Згорбленим. 6. Новела «Камінний хрест» має ознаки... А імпресіонізму; Б експресіонізму; В неореалізму; Г неоромантизму. 7. Символом розпачу від прощання з рідним краєм у новелі є... А горб; Б хрест; В танець; Г камінь. 8. Кульмінацією новели є... А пісня про загублені молоді літа; Б розповідь Івана односельцям про хрест; В звернення Івана до дружини; Г танець Івана з дружиною. 9. Композиційною особливістю новели не є... А поділ на сім частин; Б діалоги; В розповідь від першої особи; Г розповідь про минуле головного героя. 10. Темою новели «Камінний хрест» є... А смерть селянина від тяжкої праці на землі; Б еміграція західноукраїнської родини; В тяжке життя селян в умовах кріпацтва; Г доля жінки-матері в еміграції. 11. Новела «Камінний хрест» закінчується словами... А Але Іван не дивився в той бік. Узяв стару за шию і пустився з нею в танець. Б [Іваниха] все рукою показувала в повітрю, як глибоко вона той поріг виходила. В Люди задеревіли, а Іван термосив жінкою, як би не мав уже гадки пустити її живу з рук. Г Видиш, стара, наш хрестик? Там відбито і твоє намено. Не бійси, є і моє, і твоє... 12. «Камінний хрест» належить до творів. А епічних; Б ліричних; В драматичних; Г ліро-епічних. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Підготувати повідомлення про В. Винниченка (відповідно до плану наступного уроку). | |
Переглядів: 1420 | |
Всього коментарів: 0 | |