Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із української літератури 10 клас (нова програма)

УРОК 36. М. КОЦЮБИНСЬКИЙ. ПОВІСТЬ «ТІНІ ЗАБУТИХ ПРЕДКІВ». ЗМІСТ ТВОРУ

УРОК 36. М. КОЦЮБИНСЬКИЙ. ПОВІСТЬ «ТІНІ ЗАБУТИХ ПРЕДКІВ». ЗМІСТ ТВОРУ

Мета (формувати компетентності): предметні: формування читацької активності, навичок дослідницько-аналітичної роботи з текстом та виокремлення головного в тексті; культури зв'язного усного мовлення, мислення; ключові: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення, уміння тлумачення назви твору, його жанру; комунікативну: толерантне ставлення до думок і почуттів оточення та навички спілкування в колективі, вміння переконливо й толерантно відстоювати власні погляди в дискусії; загальнокультурну: свідоме ставлення до моральності, естетичний смак та зацікавленість читанням.

Обладнання: фільм «Тіні забутих предків» (1964; реж. С. Параджанов), репродукція картини «Трембітарі» І. Труша, ілюстрації Г. Якутовича до твору.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Клоуз-тест

1. В українській літературі М. Коцюбинський відомий передусім як... (імпресіоніст)

2. Слово «rntermezzo» означає... (перепочинок, пауза)

3. Новела «Intermezzo» присвячена... (Кононівським полям)

4. На початку новели «Intermezzo» і в її фіналі наявний образ... (Моя утома)

5. Ознакою драматичного твору в новелі є... (перелік дійових осіб на початку твору)

6. «Єднала небо із землею в голосну арфу і грала на струнах симфонію поля» дійова особа новели... (Жайворонок)

7. Дослідники, вивчаючи жанрову специфіку новели «Intermezzo», відносили її до... (поезії в прозі)

8. Вівчарка Пава символізує... (дворянство), Трепов — ... (жандармерію), Оверко — ... (принижене селянство)

9. М. Коцюбинського називають. (Сонцепоклонник)

10. Новела «Intermezzo» написана у... (час реакції)

11. Кульмінацією новели є епізод — ... (зустріч митця з селянином)

12. Уривок «Прощайте. Йду поміж людьми. Душа готова, струни тугі, наладжені, вона вже грає» є елементом сюжету — ... (розв’язкою)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Перегляд відеокадрів з карпатським ландшафтом, побутом гуцулів, уривку з фільму «Тіні забутих предків» С. Параджанова. Музичний супровід — голоси сопілки, трембіти, звучання коломийок.

Предковічна загадковість Гуцульщини привабила до себе М. Коцюбинського й надихнула на творчість. Це стане предметом нашої розмови сьогодні.

Учитель пропонує учням під час читання та аналізу повісті занотовувати невідомі слова, створюючи словник діалектизмів, який буде використано на одному з наступних уроків.

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя. Історія написання твору

Михайла Коцюбинського — художника, письменника, людинознавця — вабили Карпати. Задум повісті виник у письменника 1910 р., коли він уперше побував на Гуцульщині. Письменник зустрічався з гуцулами, вивчав їхні звичаї й обряди, легенди й повір’я. Весь час він проводив у мандрівках, бував у горах, повертався з полонин з квітами. Коли селяни висловлювали подив на його допитливість, то відповідав, що хоче написати правду про гуцульське життя.

Крім особистих вражень, працюючи над повістю, користувався фольклорно-етнографічними збірниками В. Гнатюка, І. Франка.

2. Перевірка первинного сприймання твору. Асоціативний диктант

Ø Які асоціації викликають у вас ці цитати, назви? Розкрийте суть кожного поняття: Дев’ятнадцята дитина; флояра; кози; нові кісники; співанки; живий вогонь; «з лісу виходить ведмідь»; Черемош; шість років; маржинка; місце на лаві; громи й громовенята; «вставай і ходім»; «твій ворог танцює»; «сумно ридали трембіти».

3. Дослідження-класифікація

1. Розподіліть літературознавчі терміни: кульмінація, експозиція, пейзаж, розвиток дії, портрет, розв’язка, інтер’єр, зав’язка відповідно до їхньої ролі в структурі літературного твору. (Елементи сюжету: експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка. Позасюжетні елементи: пейзаж, портрет, інтер’єр.)

2. Визначте основні елементи сюжету повісті «Тіні забутих предків».

1-ша частина життя Івана

експозиція

«бісова» дитина Іван, ворожнеча родів Гутенюків і Палійчуків

зав'язка

бій між батьками родів; знайомство Івана та Марічки; дружба і перша любов між ними

розвиток дії

Іван йде в найми на полонину; смуток хлопця за коханою

кульмінація

«страшний сон»; загибель Марічки

розв'язка

думка про самогубство; втеча на 6 років

2-га частина життя Івана

експозиція

повернення додому; одруження з Палагною

зав'язка

ворожба Палагни і зустріч з мольфаром Юрою

розвиток дії

ворожба Юри на хмару; кохання Палагни і Юри; бійка мольфара Юри й Івана

кульмінація

Нявка Марічка прийшла за Іваном; танець з чугайстиром

розв'язка

смерть Івана Палійчука

Поділ твору на частини можна пояснити тим, що Іван прожив ніби два життя. Перше життя — романтичне. Він мав кохану, яка його розуміла, грав на флоярі; жив бідно, але щасливо, поки не потонула Марічка. Друге життя — борг перед родом. Треба продовжувати рід, підняти його статок, але вже немає ніякого кохання. Тільки сум за минулим життям і виконання обов’язків газди. А зрада жінки і її ворожба з Юрою стали поштовхом для розуміння, що і це життя його скінчилося.

Переказати один і той самий сюжетний елемент твору з точки зору різних героїв (Івана та його матері, Марічки та Івана, Івана та Палагни), ілюструючи відповідь цитатами, проаналізувати, чому змінюється сприйняття.)

Зачитати приклади позасюжетних елементів, зокрема пейзажу. У чому особливість описів природи у творі? (Пейзажі подані через сприйняття героїв та тісно пов’язані з їх почуттями та емоціями.)

4. Робота в групах

1-ша група. Довести, що «Тіні забутих предків» — це повість. (Повість — епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.)

2-га група. Дослідити, які часові площини переплітаються у творі. (Перша — це сучасна для оповідача дійсність, побут та світогляд гуцульського села кінця ХІХ — початку ХХ століть, друга — доба дохристиянських народних вірувань, що повертає людину до її первісного єднання з природою; третя — середньовіччя зі ставленням до любові як до найбільшої цінності.)

5. Метод «Сторітелінг»

Сторітелінг — метод донесення інформації шляхом розповіді цікавої історії з реальними персонажами.

Відомо, що автор довго підбирав назву для свого твору. Опрацювавши сюжет, визначивши жанр та дослідивши часові площини, поєднані у творі, спробуйте передбачити інші варіанти назви повісті, умотивуйте їх, а потім порівняйте з довідковою інформацією і дайте відповідь на питання.

Назва повісті виникла не відразу. Перша — «В зелених горах», не вдовольнила письменника. Перебирає інші варіанти: «Голос віків», «Подих віків», «Відгомін передвіку», «Спадок віків», «Сила забутих предків» тощо.

Нарешті зупиняється на назві «Тіні забутих предків».

Ø Що могло не вдовольняти письменника у назві?

Ø Яка назва найвдаліша, на вашу думку, й чому?

Перша назва не вдовольнила письменника, мабуть, тому, що в ній не було головного — міфологічного світу, у якому жили люди, не було заглиблення у сиву давнину, про яку авторові так хотілося розказати і яка жива й донині.

Остаточна назва натякає на загадковість, казковість і дихання віків. Вона найвлучніша. Заголовок указує на злободенність порушених проблем. Предки забуті, але їхні болі й радощі, шукання тінями живуть і зараз повторюються в нас.

6. Етнографічне дослідження

6.1. Розкажіть, у якому епізоді автор найяскравіше відтворює побут,

працю, вірування гуцулів. Яку роль у творі відіграє розповідь про перебування Івана на полонині?

Матеріал для вчителя. Іван з’явився серед вівчарів, коли ватаг розпалював вогонь стародавнім способом — за допомогою тріски й каменя. Письменник показує цілий обряд і характер гуцула. Вівчарі навіть не відповідають на привітання «Слава Ісусу!». Вони священнодіють. Тільки коли вогник вискочив із скалки і «ватаг побожно підняв вогонь і стромив у ватру», він обернувся до Івана й відповів на привітання. Це не примха, а обожнення вогню, який має протягом усього сезону випасання овець «боронити від усього лихого» маржинку. Коли вівчарі поверталися додому, ватаг і спузар ще залишалися на полонині, бо мусили чекати, аж поки вогонь не згасне сам, «той вогонь полонинський, що сам народився, наче бог, сам має й заснути». Кожна важлива справа на полонині супроводжується ритуальними діями, які надають їй таємничості. Звичайний процес приготування сиру відбувається як таїнство і від цього стає небуденним, особливим. Тоді й сам гуцул постає перед нами загадковим і величним.

6.2. Зачитати уривок.

«Тепер має бути тихо в сараї, двері замкнені, і навіть спузар не сміє кинуть оком на молоко» до слів «Воно росте, обертає плескаті боки, купається в білій купелі, само біле і ніжне, і коли ватаг його виймає, зелені родові води дзвінко стікають в посуду». М. Коцюбинський надзвичайно майстерно малює цю сцену. Для читача, як і для гуцула, звичайний сир — живий, він народжується.

Ø Як автор досягає такої майстерності? Дослідіть образотворчі засоби.

Ø Чим ще характерний побут гуцулів?

Ø Про що сповіщали трембіти?

Ø Як гуцули ставилися до худоби?

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Літературознавець С. Жила пише: «Повість Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків» має зміст, що не піддається однозначному тлумаченню. Про що ця книжка?

□ Про нестихаюче ворогування Палійчуків і Гутенюків та палке кохання дітей цих старовинних гуцульських родів — Івана і Марічки?

□ Про тіні забутих предків і їхній вплив на життя людське?

□ Про утвердження духовного начала в людині?

□ Про добро і зло?

□ Про народження, любов і смерть, про підтримку людини землею і космосом, а отже, про життя?

Так, очевидно, це поема про життя. Про життя в усіх його вимірах.

— Чи погоджуєтеся ви з такою думкою?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати твір-роздум «Про що ж таки повість “Тіні забутих предків”»?



 
Категорія: Конспекти уроків із української літератури 10 клас (нова програма) | Додав: uthitel (03.01.2019)
Переглядів: 916 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: