Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із біології 10 клас (нова програма)

Урок № 31 Тема. Обмін речовин і енергії в клітині — енергетичний і пластичний обмін.


Урок № 31
Тема. Обмін речовин і енергії в клітині —
енергетичний і пластичний обмін.
Мета: поглибити знання учнів про метаболізм, єдність двох протилежних процесів: пластичного та енергетичного; узагальнити й систематизувати знання про метаболізм.
Обладнання й матеріали: таблиці, малюнки, схеми, що ілюструють обмін речовин у клітині.
Базові поняття й терміни: анаболізм (асиміляція), катаболізм (дисиміляція).
Тип уроку: комбінований.
структура уроку
I. Організаційний етап ..................................2 хв
II. Актуалізація опорних знань і мотивація
навчальної діяльності.................................5 хв
III. Вивчення нового матеріалу ...........................20 хв
1.  Визначення метаболізму
2.  Біологічне значення метаболізму
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань
і вмінь учнів .......................................10 хв
V. Самостійна робота учнів...............................5 хв
VI. Підбиття підсумків уроку..............................2 хв
VII. Домашнє завдання ...................................1 хв
Хід уроку
I. орГаНІЗацІйНИй еТаП
II. аКТУаЛІЗацІЯ оПорНИХ ЗНаНЬ
І моТИвацІЯ НавЧаЛЬНоЇ дІЯЛЬНоСТІ
Запитання до учнів:
— Про що йдеться в синквейні? (Про метаболізм)
Пластичний, енергетичний
Постачає, перетворює, виводить
Він — це інструмент життя!
Властивість
Бесіда ;
1. Які властивості життя характерні для живих організмів?
2. Що є головною властивістю життя?
III. вИвЧеННЯ НовоГо маТерІаЛУ
1. визначення метаболізму
Розповідь учителя з елементами бесіди ;
Учитель пропонує учням під час розповіді скласти схему «Обмін
речовин і енергії».
Запитання до учнів:
— Дайте визначення поняттю «обмін речовин».
— Які два протилежні процеси разом становлять метаболізм?
Демонстрація слайда із зображенням схеми ;
обмін речовин
енергетичний
(катаболізм, дисиміляція)
(дихання, розщеплення +Q)
Пластичний
(анаболізм, асиміляція)
(фотосинтез, біосинтез білків –Q)
Метаболізм (від грец. metabole — зміна, перетворення) — це
сукупність реакцій, головним чином ферментативних, які протікають
у клітинах і забезпечують як розщеплення складних сполук, так і їхній
синтез та взаємоперетворення.
Певну послідовність ферментативних перетворень речовин клі-тини називають метаболічним шляхом, а проміжні продукти — мета-болітами.
Запитання до учнів:
— До якої сторони обміну речовин належить біосинтез?
— До якої сторони обміну речовин належить реакція розкладу?
— Що відбувається з енергією при пластичному обміні (анабо-лізмі, асиміляції)?
— Що відбувається з енергією при енергетичному обміні речовин
(катаболізмі, дисиміляції)?
Розповідь учителя з елементами бесіди ;
Метаболізм вивчають не тільки на клітинному, але й на тканин-ному, органовому, організменому рівнях життя.
Протилежні процеси метаболізму пов’язані між собою: енергія,
необхідна для пластичного обміну, виділяється при енергетичному
обміні.
Запитання до учнів:
— Яка органічна молекула є універсальним акумулятором енер-гії? (АТФ. Енергія, яка вивільняється при енергетичному обміні, за-пасається у вигляді АТФ, транспортується в різні частини клітини 
й використовується в процесах, що протікають у клітинах.)
Бесіда ;
1. Яка органічна речовина є головним постачальником енергії
в клітині?
2. Як називається безкисневий етап розщеплення глюкози?
3. Скільки АТФ утворюється при безкисневому розщепленні
глюкози?
4. У яких органелах здійснюється процес дихання?
5. Скільки молекул АТФ утворюється при окисненні глюкози
в мітохондріях?
6. Що відбувається з енергією при біосинтезі?
7. Які процеси біосинтезу складних органічних речовин вам
відомі?
8. Які живі організми можуть утворювати «сонячні консерви»,
тобто використовувати сонячну енергію для утворення орга-нічних речовин?
9. До якої зі сторін метаболізму належить біосинтез?
2. Біологічне значення метаболізму
Розповідь учителя з елементами бесіди ;
Запитання до учнів:
— Які властивості характерні для живих організмів?
Обмін речовин — основна ознака живого. Його функція — по-стачання клітини «будівельним матеріалом» та енергією.
У результаті дослідження окремих ланок метаболізму в різних
класів рослин, тварин, мікроорганізмів було виявило принципову подіб-ність основних шляхів біохімічних перетворень у живій природі, що
свідчить про єдність походження живої природи.
IV. УЗаГаЛЬНеННЯ, СИСТемаТИЗацІЯ й КоНТроЛЬ
ЗНаНЬ І вмІНЬ УЧНІв
Робота із зошитом. Робота з підручником ;
Заповнити таблицю «Обмін речовин і перетворення енергії».
Процес
метаболізму
визначення
Типи
протікання ре-акцій (синтез,
розщеплення)
енергетичні
особливості
Біологічне
значення
Пластичний
Енергетичний
V. СамоСТІйНа роБоТа УЧНІв
Робота із зошитом ;
Порівняйте кількість енергії, що вивільняється, і кінцеві про-дукти при спиртовому бродінні й при диханні. Зробіть висновки.
204
Бродіння дихання
Глюкоза Глюкоза
↓ ↓
Піровиноградна кислота Піровиноградна кислота
↓ +
Вуглекислий газ Кисень
+ ↓
Спирт Вуглекислий газ
+ +
2АТФ Вода
+
38АТФ
Робота із зошитом. Робота з підручником ;
Заповнити таблицю «Порівняльна характеристика процесів ди-хання й фотосинтезу».
Процес
Умови
перебігу
Похідні
речовини
джерело
енергії
Кінцеві
продукти
Коли від-бувається
(удень,
уночі)
Біологічне
значення
Дихання
Фотосинтез
VI. ПІдБИТТЯ ПІдСУмКІв УроКУ
Учні самостійно підбивають підсумки уроку, відповідаючи
на запитання, які сформулювали на його початку.
VII. домаШНє ЗавдаННЯ
Прочитати відповідний параграф підручника, відповісти
на запитання в кінці параграфа.

Категорія: Конспекти уроків із біології 10 клас (нова програма) | Додав: uthitel (25.02.2018)
Переглядів: 1094 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: