Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків з основ здоров'я 7 кл

Урок № 16 Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей

Урок № 16

Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей

Мета: сформувати в учнів поняття про увагу, пам’ять, творчі здібності, розвиток сприйняття.

Матеріали та обладнання: методичний комплект (підручник «Основи здоров’я. 7 клас», «Робочий зошит» і «Зошит для тематичного контролю знань»); фотографії або ілюстрації, які демонструють розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей, комп’ютерна презентація MS PowerPoint.

Поняття: увага, пам’ять, творчі здібності, сприйняття, розвиток сприйняття ілюзія.

Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу, практична робота)

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Фронтальна бесіда

— Пригадайте, що таке увага?

— Що таке пам’ять?

 

  1. . МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Робота з підручником

Обговорення ситуації, запропонованої на с. 81 підручника: «Ірина готувалася до іспиту довго й ретельно. Перед іспитом вона просиділа всю ніч, пригадуючи навчальний матеріал. Але результат іспиту виявився досить скромним, оскільки безпосередньо на іспиті дівчинка багато чого не змогла пригадати. Як ви вважаєте, чому так сталося?».

Вислухайте відповіді учнів і зверніть їхню увагу на те, що увага і пам’ять у людини погіршується, якщо вона не виспалася або дуже втомилася.

Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розвиток сприйняття

Робота з підручником

Попрацюйте з текстом і малюнками підручника на с. 81–82.

Додатковий матеріал

— Яка фігура вища? (Вони однакові.)

 

men.gif (5627 bytes)

 

Сприйняття — це результат складної діяльності мозку. Мозок аналізує інформацію, яка потрапляє в нього, порівнює її з розташованими в пам’яті враженнями, і в результаті ми можемо впізнавати ті предмети, які вже бачили колись. Наше сприйняття вибіркове. Ми швидко звикаємо до монотонних подразників, наприклад, перестаємо помічати стукіт коліс, коли їдемо в поїзді. Вибірковість нашого сприйняття залежить насамперед від наших потреб, які існують у даний момент. Ми можемо розвивати своє сприйняття.

Розвиток сприйняття відбувається в міру росту й розвитку людини, у міру накопичення індивідуального досвіду.

Особливо істотні зміни сприйняття відбуваються в перші роки життя дитини. Уже шестимісячний малюк дивиться на предмети, хапає й обмацує їх рукою.

Розвиток сприйняття в дитини пов’язаний з ігровою, образотворчою та навчальною діяльністю. Саме сприйняття допомагає об’єднати окремі властивості предметів i створити їхній цілісний образ.

Розвиток сприйняття пов’язаний не тільки з відчуттями, але й з попереднім досвідом. У молодшому дошкільному віці образи предметів, що їх сприймає дитина, дуже невиразні й нечіткі. Наприклад, трирічна дитина не впізнає в Дідові Морозу свого перевдягненого татка.

У старшому дошкільному віці в дітей вже виробляються уявлення про окремі виміри величини: довжину, ширину, висоту, а також про просторові відношення меж предметами. Розвиток цих здібностей тісно пов’язаний з розвитком мови, а також з навчанням дітей малювання, ліплення, конструювання. Дитина удосконалює своє сприйняття простору, часу, художніх творів.

Особливим видом сприйняття є сприйняття людини людиною. Воно теж формується поступово. Розвиток сприйняття — це складний процес, який сприяє тому, щоб дитина більш точно, чітко відображала навколишній світ, училася розрізняти нюанси дійсності й завдяки цьому могла більш успішно адаптуватися в ній.

Без розвитку сприйняття неможливо формувати ані пам’ять, ані мислення, ані уяву. Сприйняття необхідне для успішного шкільного навчання, яке вимагає вміння уважно слухати вчителя, уміння свідомо спостерігати за тим, що він показує під час уроку.

 

2. Розвиток уваги

Робота з підручником

Попрацюйте з текстом і малюнками підручника на с. 82–83.

 

3. Розвиток пам’яті і творчих здібностей

Робота з підручником

Попрацюйте з текстом і малюнками підручника на с. 83–84.

Розповідь учителя

Зустрічаючи знайому людину на вулиці, ви згадуєте її ім’я, прослухавши урок, можете через кілька днів пригадати його зміст, упізнаєте знайомий текст, а ось нецікаві для вас відомості швидко забуваєте. Усі ці події визначаються психічним процесом, який називається пам’яттю.

Пам’ять — це закріплення, збереження і наступне використання попереднього досвіду. Саме пам’ять дозволяє людині опановувати знання й уміння. Вона зберігає індивідуальний досвід і забезпечує використання цього досвіду. Для того щоб краще використовувати свою пам’яттю, необхідно знати закономірності її роботи.

Основними процесами пам’яті є запам’ятовування, збереження й відтворення. Існують два способи запам’ятовування: механічний і осмислений. Механічне запам’ятовування, яке називають зубрінням, ґрунтується на повторенні матеріалу без його осмислення. Механічне запам’ятовування пов’язане із частим повторенням і вимагає багато часу й великого напруження волі. Проте в цьому випадку знання утримуються в пам’яті неміцно, і в необхідний момент людина не може пригадати потрібне. При осмисленому запам’ятовуванні людина може засвоїти матеріал, у десятки разів більший, ніж при зазубрюванні, і закріплюється він набагато міцніше.

Розвиток гарної пам’яті — це виховання здатності до повного й точного відтворення інформації, причому саме тоді, коли це потрібно. Це виховання починається з грамотного використання законів пам’яті в процесі заучування.

Є безліч професій, у яких без знання якого-небудь матеріалу напам’ять просто не обійтися. Наприклад, актор вивчає напам’ять величезні тексти, юрист пам’ятає безліч законів, поет — віршів.

Які ж умови важливі для успішного запам’ятовування й пригадування?

Вислухайте відповіді учнів і зверніть їхню увагу на те, що насамперед — це бажання. Бажання — це один з найважливіших проявів волі людини. Воно мобілізує увагу, підвищує інтерес, забезпечує готовність до запам’ятовування. Слід враховувати також те, що матеріал більш успішно запам’ятовується тоді, коли він цікавий для людини, яка його запам’ятовує. Якщо людина вже щось знає в цій сфері, то нове вона запам’ятовує швидше й краще. Люди, які знають багато мов, говорять, що важно вчити тільки перші п’ять мов, а інші вчити вже значно легше. 3апам’ятовування відбувається легше, якщо заучується матеріал, що є повністю осмисленим, зрозумілим для того, хто його заучує.

 

Правила запам’ятовування

Щоб процес запам’ятовування відбувався якнайпродуктивніше, дотримуйтеся таких правил:

• намагайтеся ставитися до матеріалу, який ви запам’ятовуєте, не байдуже, а з великим емоційним інтересом;

• навчіться зосереджувати свою увагу на досліджуваному предметі;

• намагайтеся зрозуміти матеріал, формуйте в себе свідомий вольовий намір запам’ятати його;

• осмислено повторюйте матеріал, користуйтеся смисловими опорами, смисловим спiввіднесенням та смисловим групуванням;

• учіть i повторюйте невеликими порціями, краще вчити по одній годині сім днів, аніж сім годин поспіль за один день;

• після фізики вчіть історію, після літератури — математику: пам’ять любить різноманітність;

• у ході запам’ятовування записуйте ключовi слова, малюйте схеми, діаграми, графіки;

• якщо одержали завдання у вівторок, а вiдповiдати треба в п’ятницю, не чекайте до четверга: вивчіть одразу, а напередодні тільки повторіть.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з підручником

Попрацюйте з рубрикою «Запитання для повторення й обговорення» на с. 84–85 підручника.

Виконання завдання в робочому зошиті

Для закріплення вивченого запропонуйте виконати завдання № 4 на с. 35 робочого зошита.

 

Виконання практичної вправи «Вправи на концентрацію уваги, розвиток пам’яті, уяви» (с. 38–39 робочого зошита).

 

  1. . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Читати § 16, виконати завдання № 5–6 на с. 35–36 у робочому зошиті.

 

  1. . ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Фронтальна бесіда

— Чи досягли ми мети уроку?

— Які висновки ви зробили сьогодні?

 

Словничок до уроку

Ілюзія це неправильне, спотворене сприйняття.

Пам’ять це закріплення, збереження і наступне використання попереднього досвіду.

Сприйняття — це психічний процес, спрямований на відображення предметів навколишнього світу в сукупності всіх їх якостей.

Увага це спрямованість свідомості, зосередженість на важливих для людини предметах і явищах.

 

Категорія: Конспекти уроків з основ здоров'я 7 кл | Додав: uthitel (23.01.2018)
Переглядів: 1982 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: