Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків з основ здоров'я 7 кл

Урок № 15 Умови успішного навчання

Урок № 15

Умови успішного навчання

Мета: сформувати в учнів поняття про умови успішного навчання; формувати вміння вчитися; провести практичну вправу «Відпрацювання навичок планування часу».

Матеріали та обладнання: методичний комплекс (підручник «Основи здоров’я. 7 клас», «Робочий зошит» і «Зошит для тематичного контролю знань»); фотографії або ілюстрації, які демонструють правила успішного навчання.

Поняття: уміння, уміння вчитися, умови успішного навчання.

Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу, проведення практичної роботи).

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Фронтальна бесіда

— Чи вмієте ви вчитися?

Виконання завдання у робочому зошиті

Виконання завдання рубрики «Пригадайте, що ви вже вчили» на с. 34 робочого зошита.

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Робота з підручником

Обговорення ситуації, запропонованої на с. 75 підручника: «На уроці біології Мишко, відповідаючи на запитання «У чому полягають особливості рослин?», сказав, що вони зелені, й замовк. Відповідь його однокласника Кирила була такою: «Усі особливості рослин пов’язані зі способами їхнього живлення. Вони живляться за допомогою фотосинтезу. Їм притаманне також мінеральне живлення й транспірація». Що ви думаєте про вміння вчитися цих однокласників?».

Вислухайте відповіді учнів і зверніть їхню увагу на те, що вміння вчитися формується поступово й потребує певних зусиль.

Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

 

  1. . ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Уміння вчитися

Розповідь учителя з елементами бесіди

Кожна людина має певні фізичні й психічні здібності. Існують здібності, які вчені називають інтелектуальними.

— Що таке інтелект?

Учитель вислуховує відповіді учнів і звертає їхню увагу на те, що інтелект — це здатність людини думати, мислити, тобто її розум, здатність до пізнання. Кожна людина має певні інтелектуальні здібності, тому вона вміє вчитися.

Особливістю інтелекту є те, що він здатний розвиватися. Для розвитку інтелекту необхідні увага й пам’ять.

Після цього дати визначення цих термінів.

Увага — це вміння зосередитися на важливих для вас предметах та явищах.

Пам’ять — це закріплення, збереження й подальше використання минулого досвіду.

Робота з підручником

Попрацюйте з фотографіями на с. 76 підручника.

Вільям Шекспір використовував свій інтелект для написання геніальних п’єс, Альберт Ейнштейн — для створення теорії відносності, Володимир Вернадський — для розробки вчення про біосферу.

Робота з підручником

Попрацюйте з текстом підручника на с. 76–77.

Запропонуйте учням знайти відповідь на запитання зі с. 77 підручника: «Микола потрапив до компанії, де всі люблять вірші, цитують рядки відомих поетів і навіть пишуть самі. Микола й собі вирішив похизуватися, але виявилося, що він не може згадати напам’ять жодного вірша. Оцініть ситуацію і дайте хлопчикові свою пораду».

Вислухайте відповіді учнів і зверніть їхню увагу на те, що інтелектуальний розвиток вимагає напруженої праці й певних вольових зусиль. Рівень інтелекту буде залежати від кількості витрачених на його розвиток сил. Просто так, без будь-яких зусиль інтелект не з’являється.

У житті більш успішним є той, хто вміє вчити себе сам.

 

2. Умови успішного навчання

Робота з підручником

Попрацюйте з текстом підручника на с. 77–79.

Запропонуйте учням скласти схему «Як навчати самого себе»:

1. Поставити мету.

2. Визначити проміжні цілі для досягнення мети.

3. Знайти методи і способи досягнення цілей. Виконати необхідні дії.

4. Контролювати правильність виконання дій. Якщо вони є неправильними — виправляти помилки, шукати інші шляхи досягнення цілей.

5. Дати оцінку отриманим результатам. Зробити висновок, чи досягнута мета.

 

Запропонуйте учням розгадати кілька головоломок, за допомогою яких не одне покоління підлітків перевіряло свої інтелектуальні здібності. Головоломки взято з книги американського вченого Реймонда Смалліана «Як же називається ця книга?».

Клас можна розбити на групи. Кожна група отримує свою головоломку і розгадує її.

 

Головоломка «На чий портрет я дивлюся?»

Людина розглядає портрет. «Чий портрет ви розглядаєте?» — запитують у неї, і людина відповідає: «Я ріс у родині один, як палець. І все-таки батько того, хто на портреті,— син мого батька (вам не почулося, усе правильно — син!)».

Чий портрет розглядає людина?

 

Головоломка про всенищівне гарматне ядро та незнищенний стовп

Під всенищівним гарматним ядром ми маємо на увазі ядро, яке змітає на своєму шляху будь-що, а під незнищенним стовпом — стовп, який не можна ні звалити, ні зламати. Що станеться, якщо всенищівне гарматне ядро влучить у незнищенний стовп?

 

Головоломка про шкарпетки

У темній кімнаті стоїть шафа, в шухляді якої лежить 24 червоних і 24 синіх шкарпеток. Скільки шкарпеток треба взяти із шухляди, щоб із них напевно можна було скласти принаймні одну пару шкарпеток одного кольору? (У цьому завданні мова йде про найменше число шкарпеток.)

 

Головоломка про людей різного зросту

Двоє людей сидять на колоді, одна висока на зріст, друга — нижча. Той, хто нижчий на зріст, є сином того, хто вищий на зріст, хоча той, хто вищий на зріст,— не його батько. Як ви можете це пояснити?

 

Головоломка про ведмедя

Мисливець стоїть на відстані 100 м на південь від ведмедя, проходить 100 м на схід, повертається обличчям на північ, прицілюється й, вистріливши в північному напрямку, вбиває ведмедя. Якого кольору ведмежа шкура?

 

Головоломка «Дві монети»

Я маю дві монети загальною сумою 15 копійок. Одна з них не п’ятак. Що це за монети?

 

Граматичне питання

Якщо ти полюбляєш граматику, то тебе, можливо, зацікавить таке питання. Як правильно сказати: «не бачу білий жовток» чи «не бачу білого жовтка»?

 

Головоломка «Про залізничний рух»

Потяг вирушає з Бостона до Нью-Йорка. Через годину інший потяг вирушає з Нью-Йорка до Бостона. Обидва потяги їдуть з однією й тією ж швидкістю. Який з них у момент зустрічі перебуватиме на меншій відстані від Бостона?

 

Головоломка «Скільки дев’яток?»

Уздовж вулиці стоїть 100 будинків. Майстра попросили зробити номери для всіх будинків від 1 до 100. Щоб виконати замовлення, він мусить запастися цифрами. Не користуючись олівцем і папером, полічіть про себе, скільки дев’яток буде потрібно майстрові?

 

Головоломка «Бігова доріжка»

Щоб проповзти по біговій доріжці одного стадіону за годинниковою стрілкою, равлику потрібно півтори години. Коли ж равлик повзе по тій самій доріжці проти годинникової стрілки, то він робить повне коло за 90 хв. Чому такі різні результати?

 

Головоломка «Лицарі й брехуни»

Існує безліч хитромудрих завдань про острів, населений «лицарями», які завжди кажуть тільки правду, і брехунами, які завжди брешуть. Припускають, що кожен мешканець острова або лицар, або брехун.

Троє жителів острова (А, B і C) розмовляли між собою в саду. Незнайомець, котрий проходив повз них, запитав в A: «Ви лицар чи брехун?» Той відповів, але так нерозбірливо, що незнайомець нічого не второпав. Тоді незнайомець запитав у B: «Що сказав A?». «А сказав, що він брехун»,— відповів B. «Не вірте B! Він бреше!» — утрутився в розмову остров’янин C.

Хто з остров’ян (B і C) лицар і хто брехун?

 

Відповіді до головоломок

Головоломка «На чий портрет я дивлюся?»

Як не дивно, але на питання цієї головоломки дуже багато людей дає неправильну відповідь. Вони уявляють себе на місці людини, яка розглядає портрет, і міркують у такий спосіб: «Оскільки в мене немає ні братів, ні сестер, то сином мого батька можу бути тільки я сам і ніхто інший. Отже, я дивлюся на свій власний портрет».

Перше твердження абсолютно правильне: якщо в мене немає ні братів, ні сестер, то сином мого батька можу бути тільки я сам. Але звідси аж ніяк не випливає, начебто правильна відповідь на питання завдання має бути такою: «На свій». Так можна було б відповісти, якби в другій посилці стояло «і все-таки той, кого ми бачимо на портреті,— син мого батька». Але в умові завдання про це не йдеться. Там стверджується, що «батько того, хто на портреті,— син мого батька». Звідси випливає, що батько людини на портреті — я сам (тому що я єдиний син свого батька). Оскільки я батько людини на портреті, то він має бути моїм сином. Отже, правильна відповідь полягає в тому, що людина розглядає портрет свого сина.

Якщо мої міркування не переконали скептично налаштованого читача (а я впевнений, що багато хто із читачів не погодиться з моїми аргументами!), то їх можна подати в більш наочному вигляді. 1. Батько людини на портреті — син мого батька. Підставляючи коротке «я» замість більш громіздкого висловлення «син мого батька», перетворимо твердження (1) на таке: 2. Батько людини на портреті — я. Звідси випливає, що батько людини на портреті — я сам (тому що я єдиний син свого батька). Оскільки я батько людини на портреті, то він має бути моїм сином. Отже, правильна відповідь полягає в тому, що людина розглядає портрет свого сина.

 

Головоломка про всенищівне гарматне ядро та незнищенний стовп

При заданих умовах завдання є логічно суперечливим: всенищівне гарматне ядро й незнищенний стовп не можуть існувати одночасно. Якби існувало всенищівне гарматне ядро, то воно, згідно з визначенням, змело б зі свого шляху будь-який стовп. Отже, у цьому випадку не міг би існувати незнищенний стовп. І навпаки, якби існував незнищенний стовп, то, згідно з визначенням, його не могло б змести жодне гарматне ядро. Отже, у цьому випадку не могло б існувати всенищівне гарматне ядро. Таким чином, існування всенищівного гарматного ядра саме по собі не веде до логічного протиріччя. Існування незнищенного стовпа саме по собі також цілком припустиме. Але твердження про те, що всенищівне гарматне ядро й незнищенний стовп існують одночасно, суперечливе.

 

Головоломка про шкарпетки

Три шкарпетки. Якщо я візьму із шухляди 3 шкарпетки, то вони або всі будуть одного кольору (і в цьому випадку я напевне зможу вибрати з-поміж них принаймні 2 шкарпетки одного кольору), або 2 шкарпетки будуть одного кольору, а третя шкарпетка іншого, що дозволить мені також скласти пару одноколірних шкарпеток.

 

Головоломка про людей різного зросту

Той, хто вищий на зріст,— мати того, хто нижчий на зріст.

 

Головоломка про ведмедя

Шкура має бути білою, оскільки належить білому ведмедеві, який живе в Арктиці — поблизу Північного полюса. Як правило, відповідь доповнюють посиланням на те, що ведмідь, про якого йдеться в умові завдання, має стояти на Північному полюсі.

 

Головоломка «Дві монети»

П’ятак і одна монета вартістю в 10 копійок. Одна монета (десятикопійкова) не п’ятак.

 

Граматичне питання

Треба казати — «жовток жовтий».

 

Головоломка «Про залізничний рух»

Потяги в момент зустрічі будуть перебувати на однаковій відстані від Бостона.

 

Головоломка «Скільки дев’яток?»

Знадобиться 20 дев’яток.

 

Головоломка «Бігова доріжка»

Результати однакові: півтори години — це те саме, що й 90 хвилин.

 

Головоломка «Лицарі й брехуни»

Ні лицар, ні брехун не можуть сказати: «Я брехун» (мовивши подібне твердження, лицар збрехав би, а брехун сказав би правду). Отже, A, ким би він не був, не міг сказати про себе, що він брехун. Тому B, стверджуючи, начебто A назвав себе брехуном, свідомо брехав. Виходить, B — брехун. А оскільки C сказав, що B брехав, коли той дійсно брехав, то C сказав правду. Отже, C — лицар. Таким чином, B — брехун, а C — лицар. (З’ясувати, ким був A, неможливо.)

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з підручником

Попрацюйте з рубрикою «Запитання для повторення й обговорення» на с. 79. підручника.

Виконання завдання в робочому зошиті

Для закріплення вивченого запропонуйте виконати завдання № 1–2 на с. 34–35 робочого зошита.

 

Виконання практичної вправи «Відпрацювання навичок планування часу» (с. 36–37 робочого зошита).

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Читати § 15, виконати відповідні завдання № 3 на с. 35 у робочому зошиті.

 

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Фронтальна бесіда

— Чи досягли ми мети уроку?

— Які висновки ви зробили сьогодні?

 

Категорія: Конспекти уроків з основ здоров'я 7 кл | Додав: uthitel (23.01.2018)
Переглядів: 942 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: