Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків з основ здоров'я 7 кл

Урок № 10 Ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання

Урок № 10

Ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання

Мета: сформувати в учнів поняття про ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання; розповісти про індивідуальний розвиток підлітків, його особливості і проблеми.

Матеріали та обладнання: методичний комплекс (підручник «Основи здоров’я. 7 клас», «Робочий зошит» і «Зошит для тематичного контролю знань»); фотографії або ілюстрації, які демонструють ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання, комп’ютерна презентація MS PowerPoint.

Поняття: підлітковій вік, індивідуальний розвиток підлітків, ознаки дозрівання, ендокринна система, гормони, гіпоталамус, імпульсивність.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Фронтальна бесіда

— Пригадайте, як відбувається ваш розвиток. Чому ви вже не схожі на тих, якими були в першому класі? Що змінилося?

Виконання завдання у робочому зошиті

Виконання завдання рубрики «Пригадайте, що ви вже вчили» на с. 20 робочого зошита.

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Робота з підручником

Обговорення ситуації, запропонованої на с. 50 підручника: «Татко сказав Андрієві, що підлітковий вік — чи не найважчий у житті. Андрій відповів, що не замислювався над цим. А як ви гадаєте, що змінюється, коли дитина стає підлітком? У чому полягають труднощі, про які говорять дорослі?»

Вислухайте відповіді учнів і зверніть їхню увагу на те, що кожна людина обов’язково проходить через певні етапи свого розвитку, одним з яких є підлітковий вік.

Виконання завдання в робочому зошиті

Виконання завдання рубрики «Пригадайте, що ви вже вивчили» на с. 20 робочого зошита.

Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Індивідуальний розвиток підлітків

Розповідь учителя з елементами бесіди

Підлітковий вік — це одна зі стадій індивідуального розвитку людини. Він відрізняється від періоду дитинства й має свої фізичні, психічні, соціальні й духовні особливості. Саме в цей час відбуваються якісні зміни, пов’язані з дозріванням і входженням у доросле життя. Процеси статевого дозрівання доволі тривалі. Регулюють ці процеси дві найважливіші системи людського організму — ендокринна й нервова.

Хто вже чув про наявність таких систем?

Вислухайте відповіді учнів і зверніть їхню увагу на те, що анатомію й фізіологію людини вони будуть вивчати пізніше, але зараз треба поговорити про загальні принципи регуляції розвитку організму. Це допоможе підліткам зрозуміти, що саме з ними відбувається у процесі їхнього індивідуального розвитку.

Далі запропонуйте короткий огляд регуляторних систем організму з урахуванням того, що це тільки ескіз до будови цих систем. Нові терміни пояснюються відповідно до вимог вікової групи.

Ендокринна система складається із залоз внутрішньої секреції, які виробляють біологічно активні речовини — гормони. Вона функціонує під контролем центральної нервової системи. Взаємозв’язок між ендокринною й центральною нервовою системами забезпечує гіпоталамус — найважливіший відділ головного мозку.

Запропонуйте одразу ж обговорити нові терміни:

Ендокринна система — це фізіологічна система людського організму, що складається із залоз внутрішньої секреції, які виробляють біологічно активні речовини ― гормони.

Гормони — це біологічно активні речовини, які регулюють процеси росту й розвитку організму.

Гіпоталамус — це найважливіший відділ головного мозку, що впливає на синтез гормонів.

Робота з підручником

Попрацюйте з текстом підручника на с. 50–51, з малюнком на с. 51.

 

2. Ознаки біологічного дозрівання

Робота з підручником

Пошук відповіді на запитання на с. 51: «Семикласник Петро найменший у класі. Майже всі дівчатка вищі за нього на зріст. Хлопчик дуже засмучений через це і вважає це своєю проблемою. Що буде далі? Як вирішиться ця проблема із часом?»

Вислухайте відповіді учнів і зверніть їхню увагу на те, що в дівчаток період статевого дозрівання починається трохи раніше, ніж у хлопчиків.

Робота з підручником

Попрацюйте з текстом підручника на с. 51–52.

Можна згадати казку Андерсена «Гидке каченя», запропонувавши порівняти два уривки з неї.

Уривок 1

«Фу! Яке гидке одне каченя, ми його не потерпимо! …Воно ж таке велике та незграбне,— відповіла качка, що скубнула каченя,— а тому його треба прогнати!

Воно занадто велике! — казали всі. Бідне каченя не знало куди подітись. Його пригнічував власний гидкий вигляд і те, що воно було посміховиськом для цілого пташиного двору. Так минув перший день, а далі ставало все гірше й гірше. Усі гнали бідне каченя — навіть його брати та сестри сердилися на нього і завжди казали: «Хоч би кішка тебе з’їла, гидку потвору!». І навіть мати казала: «Хоч би мої очі тебе не бачили!». Качки скубли його, кури клювали, а дівчина, яка годувала птахів; штовхала його ногою».

Уривок 2

«Убийте мене! — промовило бідне каченя і схилило голову до поверхні води, чекаючи смерті. Але що побачило воно у прозорій воді? Воно побачило себе самого, але це вже був не незграбний попелястий птах, гидкий та потворний,— це був лебідь. Нема в тому біди, що з’явився на світ в качиному гнізді, якщо вилупився з лебединого яйця.

Тепер він навіть радів, що зазнав стільки лиха та горя. Він багато перестраждав і тому міг краще відчути своє щастя і ту велич, що оточувала його. А великі лебеді плавали навколо нього і пестили його своїми дзьобами.

У садок прибігли маленькі діти, вони кидали хліб і зерна, і найменше закричало:

— Ой, ще новий!

І інші діти підхопили і раділи теж.

— З’явився ще новий!

Діти плескали в долоні, танцювали, потім поскликали батька й матір, кидали в воду хліб і тістечка, і всі кричали:

— Новий найкращий! Такий молоденький! Такий чудовий!

І старі лебеді схилилися перед ним. А він зовсім засоромився і сховав голову під крило, сам не знаючи чому. Він згадував той час, коли всі глузували з нього і проганяли його. А тепер усі кажуть, що він найпрекрасніший з найпрекрасніших птахів.

Бузок простягав свої віти до нього у воду, сонце сяяло ласкаво й тепло. Його крила зашуміли, гнучка шия піднялася, і він на повні груди радісно крикнув:

— Про таке щастя я навіть не мріяв, коли був гидким каченям!».

 

3. Ознаки психічного і духовного дозрівання

Робота з підручником

Обговорення ситуації, запропонованої на с. 53 підручника: «Мама попросила Вадима поставити взуття в коридорі на місце. Хлопчик чомусь образився, сказав, що не потерпить, щоб усі ним командували, і пішов у свою кімнату, грюкнувши дверима. Як ви думаєте, у чому причина такої поведінки? Що відбувається з Вадимом?».

Вислухайте відповіді учнів і зверніть їхню увагу на те, що підліток змінюється не тільки фізично.

Підлітковий вік — час великих змін, які також пов’язані із психікою.

Робота з підручником

Попрацюйте з текстом підручника на с. 52–53.

 

4. Ознаки соціального дозрівання

Бесіда

Є ще один бік дорослішання — соціальний. Тіло підлітка дорослішає самостійно, для цього не потрібно докладати зусиль. Але для того щоб стати дорослим соціально, доведеться проявити волю, активно діяти самому.

Суспільство ставить до дорослої людини досить високі вимоги. Дорослішати соціально — значить брати на себе відповідальність за свої вчинки, виконувати певні обов’язки, дотримуватися суспільних законів. Стати дорослим означає взяти на себе відповідальність за своє матеріальне забезпечення, духовний розвиток, здоров’я, відповідати за свої вчинки та їхні наслідки перед суспільством. Стати дорослим означає готовність створювати родину, мати власних дітей і нести за них духовну й матеріальну відповідальність.

Робота з підручником

Попрацюйте з текстом підручника на с. 53–54.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з підручником

Пошук відповіді на запитання на с. 54 підручника: «Аня робила уроки й ніяк не могла виконати складне завдання. Тато запропонував їй свою допомогу. Як повинна вчинити Аня, щоб показати свою соціальну зрілість?».

Робота з підручником

Попрацювати з рубрикою «Запитання для повторення і обговорення» на с. 54 підручника.

Виконання завдання у робочому зошиті

Для закріплення вивченого запропонуйте виконати завдання № 2 на с. 20 робочого зошита.

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Читати § 10, виконати завдання № 3 на с. 21 у робочому зошиті.

 

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Фронтальна бесіда

— Чи досягли ми мети уроку?

— Які висновки ви зробили сьогодні?

 

Словничок до уроку

Гіпоталамус — це найважливіший відділ головного мозку, що впливає на синтез гормонів.

Гормони — це біологічно активні речовини, які регулюють процеси росту й розвитку організму.

Ендокринна система — це фізіологічна система людського організму, що складається із залоз внутрішньої секреції, які виробляють біологічно активні речовини ― гормони.

Імпульсивність — це риса характеру, що проявляється у схильності діяти без достатньо свідомого контролю, під впливом зовнішніх обставин або емоцій.

Підлітковий вік — це одна зі стадій індивідуального життя людини.

 

Категорія: Конспекти уроків з основ здоров'я 7 кл | Додав: uthitel (27.09.2018)
Переглядів: 3635 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: