Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків з основ здоров'я 6 кл

Урок 24 Безпека пішохода, пасажира. Поведінка під час ДТП

Урок 24

Безпека пішохода, пасажира. Поведінка під час ДТП

Мета: пояснити потребу додержуватись правил для пішоходів і правила поведінки в транспорті для пасажирів; виробити алгоритм дій під час ДТП; виховувати дисциплінованість, уважність, спостережливість.

Обладнання: плакати з Правилами дорожнього руху (ПДР), два стільці; іграшкові або намальовані автомобілі, велосипеди, фігурки людей; маркери, аркуші паперу; музичний супровід.

Що підготувати заздалегідь: попросити учнів принести маленькі іграшкові автомобілі, велосипеди, фігурки людей (з кіндер-сюрпризів, кострукторів Лего) або намалювати їх на картоні й вирізати.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань і мотивація

навчальної діяльності

— Поясніть переваги купівлі велосипеда в спеціалізованому магазині.

— Назвіть елементи конструкції велосипеда, що забезпечують безпеку руху.

(Позаду ліхтар або світловідбивач червоного кольору, з боків (на колесах) повинні бути світловідбивачі оранжевого кольору, справний дзвінок та гальма тощо.)

— Що треба зробити, перш ніж сісти за кермо велосипеда?

— Чому необхідно використовувати велосипедний шолом?

— Які ви знаєте правила для велосипедистів?

— Що вони означають?

— Для чого існує дорожня розмітка?

Мозковий штурм «Переваги і недоліки велосипеда»

Слово вчителя

У 90 випадках зі 100 причиною аварій на дорогах є люди — пішоходи, пасажири, водії.

У 30 випадках зі 100 смерть є наслідком неправильної поведінки на дорозі, порушення ПДР пасажирами і пішоходами, а не помилкою водія.

Тому щорічно на дорогах гинуть тисячі осіб, ще більше постраждалих опиняються в лікарнях із тяжкими травмами.

Люди травмуються або гинуть під колесами транспортних засобів через свою неуважність і недисциплінованість. Багато ДТП трапляється з вини дітей та підлітків.

Не менш як 80 % людей, що загинули в ДТП та інших екстремальних ситуаціях, могли б вижити за умови надання їм невідкладної допомоги. Іноді достатньо найпростіших дій, щоб урятувати людині життя або зменшити ризики для її здоров’я.

Заплющіть на хвилинку очі і пригадайте бурхливий потік життя на вулиці у вранішню пору. Хтось іде пішки, хтось їде транспортом. Але

всі люди намагаються вчасно дістатися на роботу чи до навчальних закладів. Для цього користуються послугами транспорту, стаючи пасажирами.

Доїхавши на громадському транспорті до потрібної зупинки, люди виходять з нього і йдуть туди, куди їм потрібно, тобто знову стають пішоходами. І все ж таки більшість дорослого населення щодня користується громадським транспортом, який дозволяє швидко долати великі відстані.

Автобуси, тролейбуси, трамваї, метро, маршрутні таксі — наші друзі і помічники. Кожен пасажир повинен не лише знати, а й виконувати правила користування громадським транспортом.

— Які види транспорту вам відомі? (Автомобільний, залізничний, повітряний, річковий, морський.)

— Які транспортні засоби перевозять пасажирів у нашому населенному пункті?

— Що називають ДТП?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Учасники дорожнього руху. Пішоходи і пасажири. Правила для пішоходів. Перехід вулиці, багатосмугової дороги, перехрестя, трамвайної колії.

Користування підземними та надземними переходами. Рух тротуарами, пішохідними доріжками, узбіччям. Спостереження за обстановкою на дорозі (дивитися, помічати, визначати швидкість ТЗ і відстань до нього, передбачати напрямок руху ТЗ, появу прихованого від погляду транспорту). Правила посадки у громадський транспорт і висадки з нього. Поведінка пасажира. Наслідки недиcциплінованості пішоходів і пасажирів. Дії людини, якщо вона стала свідком ДТП. Мета першої медичної допомоги.

Розповідь про порушення ПДР учасниками дорожнього руху.

ІV. Валеологічна пауза

У ч и т е л ь. Я навчу вас одній цікавій вправі для тренування пальців на ногах. Цю вправу можна виконувати сидячи на стільці вдома або в транспорті, якщо вам вдалося знайти місце, і це не дуже помітно оточуючим.

Образна вправа «Пружинки» Виконується сидячи на стільці. Уявити, ніби пальці ніг знаходяться на пружинках і підстрибують угору, відштовхуючись носками. Зробити вдих і притиснути «пружинки». Ноги напружені, їм важко. Якщо «пружинки» відпустити, пальці ніг дещо піднімаються, а п’ятки залишаються на підлозі. Потім ногам стає легко, вони повинні відпочити. Для цього слід відпустити «пружинки», видихнути, розслабивши пальці ніг. Повторити те саме під вірш:

Ну і дивнії пружинки,

Що впираються в ботинки.

Ти носочки опускай,

На пружинки натискай.

Дужче, друже, натискай,

Потім вже відпочивай.

Вправа сприяє розслабленню та напруженню м’язів і пальців ніг.

Руханка «Перешкоди» (під музичний супровід)

У центрі класу — два стільці на відстані 1,5 м.

Учні заплющують очі і по черзі обходять ці перешкоди «вісімкою». Той, хто зачіпає перешкоду, вибуває з гри. Інші знову стають у кінець черги. Виграє той, хто залишиться останнім.

У цю гру можна грати двома командами. Перемагає команда, яка зачіпає менше перешкод.

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів. Ігрова

діяльність

Робота з підручником, с._________

— Як правильно переходити дорогу?

— Де повинні ходити пішоходи?

— Які дорожні знаки ви знаєте?

— Для чого на дорогах малюють «зебру»?

— Як треба обходити автобус, тролейбус, трамвай?

— Як діяти, якщо ви стали свідком ДТП?

Рухлива гра «Острівець безпеки»

Перед початком гри вчитель промовляє:

«На дорозі острівок,

Мов смугастий килимок.

Він велике право має —

Пішохода захищає.

Можна тут перепочити, Всі машини пропустити.

А коли дорога вільна,

Можна далі йти спокійно.»

Кількість груп — 2–4, у залежності від загальної кількості дітей і площі приміщення, де проводиться гра. Крейдою на підлозі малюються відповідно 2–4 овали, які нагадують за формою «острівці безпеки». За сигналом ведучого члени кожної групи повинні швидко стати на свій «острівець безпеки». Перемагає група, члени якої вмістяться у овалі скоріше за інших.

Обговорення проблемної ситуації

Ганна їхала в гості. Вона сіла до маршрутного таксі й почала розпитувати у водія, як саме маршрутка їде, де зручніше вийти, що за музика лунає по радіо. Потім Ганна теревенила всю дорогу по мобільному телефону. Чи порушувала вона правила дорожнього руху?

Практичне моделювання ситуацій

Ситуація 1. Ви стали свідком того, що автомобіль урізався у стовп.

Ситуація 2. Машина збила людину й зникла з місця події.

Ваші дії.

За допомогою іграшкових або намальованих автомобілів змоделювати ситуації, як правильно об’їхати перешкоду на велосипеді.

Робота в групах

Учні об’єднуються в три групи — «Пішоходи», «Пасажири» і «Велосипедисти». Кожна група складає правила: «Як треба поводитися на дорозі, щоб уникнути небезпечної ситуації». Після самостійної роботи група подає на обговорення всього класу свої правила, які в процесі обговорення можуть доповнюватися і корегуватися. Готові правила вивішуються на дошку (ними зручно користуватися під час практичної роботи).

Група «Пішоходи»

1. Дорогу можна переходити тільки на зелене світло й у спеціально відведених для цього місцях (пішохідний перехід, знак, підземний перехід).

2 Якщо немає тротуару, пішоходам варто рухатися узбіччям дороги назустріч транспорту.

3. Очікувати транспорт треба досить далеко від краю дороги, щоб вчасно зреагувати на небезпеку.

Група «Пасажири»

1. Під час посадки в транспорт треба почекати, доки він зупиниться.

2. В автобусі, тролейбусі, трамваї краще перебувати в середині салону.

3. У разі можливого зіткнення найкраще сісти на підлогу.

4. Не слід опиратися на двері транспортного засобу. 5. Не стояти в перших рядах, очікуючи транспортний засіб.

Група «Велосипедисти»

1. На проїжджу частину дозволяється виїздити з 14 років.

2. Не можна їздити вдвох.

3. У велосипеда мають бути справні гальма, дзвінок, фара.

4. Велосипедист повинен виконувати на дорозі всі ПДР.

Практична робота № 10

Моделювання першої допомоги під час ДТП

Валерій їхав разом із татом Петром Івановичем автомобілем. Раптом легковий автомобіль, за яким вони їхали, намагаючись зробити обгін, зіткнувся зі зустрічним вантажним автомобілем.

Ситуація 1. Коли Валерій із батьком підбігли, то побачили, що водій легкового автомобіля непритомний.

Напишіть, які повинні бути дії Валерія і його батька. Зробіть відповідні записи, яку першу долікарську допомогу необхідно надати потерпілому.

Ситуація 2. Тато сказав Валерію, щоб він негайно повідомив представників міліції, зробив виклик швидкої допомоги, а сам поспішив до потерпілого.

Запишіть, як потерпілого потрібно витягнути із машини, щоб не нанести йому додаткової травми і не завдати непоправної шкоди.

Ситуація 3. Петро Іванович побачив, що в потерпілого пошкоджена рука.

Які дії треба застосувати в такій ситуації?

Ситуація 4. Петро Іванович помітив, що у водія пошкоджена і нога. Якіможуть бути дії батька Валерія? Які засоби треба застосувати в можливих випадках? Як зупинити кровотечу?

Ситуація 5. Петро Іванович відчув запах диму. Він подумав, що може статися загоряння автомобіля. Перш за все він виключив запалювання. Разом із Валерієм вони перенесли потерпілого в безпечне місце.

Запишіть, яким способом можна погасити пожежу. Який засіб найкраще використати для гасіння пожежі автомобіля? Чому потрібно дуже поспішати і бути обережними в цьому випадку?

Ситуація 6. Розгляньте малюнок. Опишіть імовірний випадок, який міг би виникнути при ДТІІ, коли людина знепритомніла або перебуває у стані шоку. Яку першу допомогу необхідно надати потерпілому?

Висновок.

VІ. Домашнє завдання

1) Опрацювати матеріал підручника, с.______.

 

 

Категорія: Конспекти уроків з основ здоров'я 6 кл | Додав: uthitel (12.02.2018)
Переглядів: 733 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: