Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків з основ здоров'я 5 кл |
Урок № 24 Поняття про туберкульоз Мета уроку: розглянути умови інфікування, визначити збудників та умови розвитку захворювання; розвивати знання учнів про можливість попередження туберкульозу. Очікувані результати: учні мають розпізнавати ознаки зараження туберкульозом; учні мають пояснювати наслідки зараження туберкульозом; учні мають дотримуватися правил профілактики туберкульозу. Обладнання: _____________________________________________________________________ Тип уроку: засвоєння нових знань.
1.1. Привітання, фізкультхвилинка. 1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _____, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх ________. 1.3. Перевірка готовності учнів до уроку. 1.4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.
2.1. Перевірка індивідуальних домашніх завдань. Обговорення прислів’їв про дружбу. 2.2. «Вільний мікрофон».
2.3. «Асоціативний кущ». Складання схеми за асоціаціями учнів до поняття «імунітет». Приклади відповідей: вітаміни, загартовування, профілактика, розпорядок дня, збалансоване харчування, здоровий сон. 2.4. «Конкурс ораторів». Доведіть правильність висловлювання: «Мудрець буде швидше уникати хвороб, аніж вибирати засоби проти них».
3.1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. 3.2. Проблемні запитання. — Для чого потрібно зміцнювати імунітет? — Чи не перебільшують лікарі небезпеку захворювання на туберкульоз?
Туберкульоз — небезпечна хвороба Збудник туберкульозу — бактерія паличкоподібної форми, яка називається паличкою Коха. Сьогодні у світі налічується 50–60 мільйонів хворих на туберкульоз. За даними ВООЗ, щороку захворює 7–10 мільйонів, а помирає 3 мільйони осіб. Одна хвора людина може інфікувати за рік 10–15 осіб. Станом на 2011 рік Україна посідає сьоме місце в Європі за рівнем захворюваності на туберкульоз. ВООЗ віднесла Україну в 2011 році до третьої категорії країн Європи — це країни з високим показником захворюваності на туберкульоз. Шляхи поширення: • повітряно-крапельний шлях; • продукти харчування: молоко, м’ясо хворих корів. Умови розвитку захворювання: • неповноцінне харчування; • погані житлові умови (затемнене й сире житло); • фізична втома; • психологічні стреси. Усі ці умови послаблюють імунну систему людини й зменшують опірність організму збуднику туберкульозу. Дія на організм: • ураження легень (у 90 % випадків); • ураження шкіри; • ураження нирок, кісток та інших органів.
— Чому туберкульоз відносять до заразних інфекцій? — Чому туберкульоз у більшості випадків уражає легені? — Чому необхідно кип’ятити коров’яче молоко? Ознаки туберкульозу: • швидке зменшення маси тіла; • постійне покашлювання; • бліда шкіра; • підвищена пітливість, особливо вранці; • слабкість, швидка стомлюваність організму; • задишка; • температура тіла 37–37,5 °С (зазвичай підвищується увечері); • зниження апетиту. Діагностика туберкульозу Оскільки на початковому етапі не виникає особливих ознак саме цього захворювання, рання діагностика туберкульозу можлива лише при застосуванні специфічних методів дослідження (рентгенологічних, туберкулінодіагностики, інструментальних). Як можна розпізнати туберкульоз: • реакція Манту (до 15 років); • флюорографія (з 15 років); • дослідження слини; • томографія (пошарові знімки органів). Запитання до учнів — Для чого дітям до 15 років у школі роблять реакцію Манту? — Скільки раз на рік необхідно робити профілактичну флюорографію? (Раз на рік.) — Чому працівники освіти, медпрацівники, працівники їдалень, магазинів, перукарень (салонів краси) повинні обов’язково мати санітарну книжку та обов’язково проходити флюорографію раз на рік?
Учні працюють у невеликих групах. За матеріалом підручника та додатковим матеріалом кожна група визначає два правила попередження туберкульозу з поясненнями, записує їх на аркуші формату А4 і прикріплює на дошці. За результатом роботи всіх груп можна скласти загальний перелік правил попередження туберкульозу на дошці та в зошитах.
5.1. Тестове завдання для закріплення знань. (Тест № 12, роздавальний матеріал.) Відповіді: 1Б; 2АВ; 3БВ; 4Г; 5АВ; 6ВГ. 5.2. Гра «Зроби подарунок імунітету». («Ланцюжок».) Учні по черзі називають один чинник, що сприяє зміцненню імунітету. 5.3. «Розумні кулінари». (Робота в групах.) Кожна група після обговорення пропонує дві страви (одну для зимового, а другу для літнього сезону), до складу яких входять овочі та фрукти (особливо ті, що містять вітамін С). Під час презентації необхідно довести корисність цих страв для профілактики туберкульозу. 5.4. Диктант-пам’ятка «Туберкульоз — інфекційне захворювання». 5.5. Відповіді на проблемні запитання.
Прийом «Закінчи речення» Сьогодні на уроці я дізнався… Сьогодні на уроці я навчився…
7.1. Завдання для всього класу. Підручник: ____________________________________________ Робочий зошит: ________________________________________ 7.2. Індивідуальні завдання.
| |
Переглядів: 577 | |
Всього коментарів: 0 | |