Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків з фізики 9 клас

Урок 44 Узагальнення та систематизація знань з теми «Механічні та електромагнітні хвилі»

Урок 44

Узагальнення та систематизація знань з теми
«Механічні та електромагнітні хвилі»

Мета: узагальнити знання про механічні та електромагнітні хвилі, привести одиничні знання в систему.

Очікувані результати: після цього уроку учні повинні вміти відтворювати знання з теми «Механічні та електромагнітні хвилі» у системі, розуміти зв’язки між ними.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Наочність і обладнання: підручник [2], мультимедійне обладнання, комп’ютерна презентація; картки для рефлексії «Дерево знань».

Хід уроку

Наука потрібна народу. Країна, яка її не розвиває,

перетворюється на колонію.

Ф. Жоліо-Кюрі

I. Організаційний етап

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель наводить слова французького фізика, громадського діяча Фредеріка Жоліо- Кюрі. 1 Чому саме їх взято як епіграф до узагальнюючого уроку з теми «Механічні та електромагнітні хвилі»? Учні наводять приклад приладу чи пристрою, який був сконструйований завдяки знанням про механічні чи електромагнітні хвилі і який можна особливо виділити як важливий для людства, та обґрунтовують свою думку.

III. Узагальнення та систематизація знань

Подальша робота здійснюється на основі аналізу таблиць і схем «Підбиваємо підсумки розділу ІІІ «Механічні та електромагнітні хвилі» (с. 146, 147).

1. Механічні хвилі.

Метод «Ланцюжок»

Яким словосполученням можна назвати зображене? 2 (Відповідь: механічні хвилі.)

Який із рисунків зайвий і чому? 3 (Відповідь: рис. 3, на ньому зображено мікрофон — приймач звуку; на інших зображено джерела звуку: струну гітари, дзвоник, камертон.)

Що називають механічною хвилею?

Як утворюється та поширюється механічна хвиля?

Наведіть приклади джерел і приймачів цих хвиль.

Назвіть основні властивості механічних хвиль.

Метод діаграми Ейлера — Вена

Учитель пропонує учням порівняти поздовжні й поперечні хвилі за таблицею «Механічні хвилі». 4

2. Фізичні величини, які характеризують механічні хвилі.

Учні виконують завдання, користуючись карткою «Основні характеристики механічних хвиль. 5

1) Складіть рядок із геометричної фігури, цифри й літери так, щоб було правильно дібрано назву величини, символ, яким вона позначається, її одиниця в СІ. Наприклад, 1В.

2) Використовуючи символи, запишіть формули для знаходження зазначених фізичних величин.

3) Які з наведених величин змінюються під час переходу з одного середовища в інше, які — ні?

Відповідь: 1) 2А, 1В, 3Б; 2) швидкість поширення хвилі: ; довжина хвилі: ; частота: .

Учні здійснюють самоперевірку. 6

3. Звукові хвилі.

Доцільно розглянути кілька фотографій до теми звукових хвиль. 7 Можна прочитати вірш про природу, наприклад про соловейка.

Запитання до учнів

Чому ми чуємо спів солов’я?

В якому діапазоні частот лежать звуки, які випромінює соловей?

Якими характеристиками описується звукова хвиля?

Дельфіни та кажани мають мало спільного, за винятком однієї «суперсили»: вони обидва полюють за допомогою ехолокації. Тобто видають певні звуки і вистежують здобич по відлунню. Як доводять учені, ця здатність розвинулась у них незалежно один від одного. Причина — однакова послідовність генетичних мутацій.

Запитання до учнів

Як називають звуки, які випромінюють кажани та дельфіни?

В якому діапазоні частот лежать ці звуки?

Чи сприймає ці звуки людське вухо?

Стародавні легенди розповідають про морських сирен — таємничих істот, які своїми піснями зачаровують мореплавців на смерть. Дослідники-океанографи встановили, що під час сильного шторму на гребенях хвиль генерується звук, частота якого становить 6 Гц. Це небезпечне природне явище отримало назву «голос моря».

Зростання амплітуди хвиль і посилення вітру надають особливу міць «голосу моря». Інфразвукова хвиля здатна розганятися до швидкості в 330 метрів за секунду. Ураган, який її породив, залишається далеко позаду, тож потрапити під дію інфразвуковий хвилі можна навіть під час повного штилю. Як проявляється «голос моря»? Корпус корабля вібрує, екіпаж відчуває напади паніки і прагнення покинути судно. Є припущення, що саме «голос моря» став причиною загибелі 20 членів команди парусника «Марлборо Глазго» в 1890 р.

Запитання до учнів: який діапазон частот інфразвуків; як впливають ці звуки на людину? Можна скористатися під час відповіді таблицею «Звукові хвилі». 8

Учні розглядають ілюстрації, на яких космонавт грає на гітарі у відкритому космосі. 9

Запитання до учнів: чи можна було б почути звуки гітари, якщо б космонавт реально міг зіграти у космосі? Відповідь обґрунтуйте.

4. Електромагнітне поле. Електромагнітні хвилі.

  • робота здійснюється з використанням таблиць «Електромагнітне поле» і «Електромагнітні хвилі». 10

Запитання до учнів

• Дайте означення електромагнітного поля, назвіть його складові.

• Наведіть приклади на підтвердження відносності електричного та магнітного полів.

• Як утворюється електромагнітна хвиля? Які об’єкти можуть її випромінювати?

• Які фізичні величини характеризують електромагнітну хвилю? Як вони пов’язані?

Завдання для учнів

  1. Заповніть пропуски так, щоб отримати правильні твердження та шкалу електромагнітних хвиль. 11 Учні здійснюють самоперевірку. 12
  2. Співвіднесіть назви електромагнітних хвиль та рисунки (наприклад, 1 — А). 13 (Відповіді: 1 — А, 5 — Б, 3 — В, 4 — Г, 6 — Д, 2 — Е.)
  3. Радіолокація.

Згадавши інформацію про радіолокацію, учні наводять означення, пояснюють, як обчислити відстань від радіолокатора до досліджуваного об’єкта (коментують формулу).

IV. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія за методом «Дерево знань»

Учитель користується додатком.

V. Домашнє завдання

[2]: § 17–21 ؙ— повторити; написати невелике есе «Світ без хвиль», у якому відобразити, що б змінилось у природі, житті людей, техніці, якби раптом зникли механічні та /або електромагнітні хвилі (чи їх певний вид) — за бажанням.

Цікаві факти до уроку подано в електронному додатку.

Категорія: Конспекти уроків з фізики 9 клас | Додав: uthitel (30.10.2018)
Переглядів: 817 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: