Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків з фізики 9 клас

Урок 34 Узагальнення та систематизація знань з теми «Світлові явища»

Урок 34

Узагальнення та систематизація знань з теми «Світлові явища»

Мета: узагальнити знання про світлові явища, привести одиничні знання в систему.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть відтворювати знання з теми «Світлові явища» у системі, розуміти зв’язки між ними.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Наочність і обладнання: підручник [2], мультимедійне обладнання, комп’ютерна презентація, фотографії для методу «Кошик ключових слів».

Хід уроку

Весь зміст фізики, зрештою, зосереджений у трьох основних розділах:

у вченні про речовину, вченні про силові поля і вченні про світло

як важливому окремому випадку попередніх.

С. І. Вавилов

I. Організаційний етап

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель оголошує слова видатного фізики Сергія Івановича Вавилова, засновника наукової школи фізичної оптики, що стали епіграфом до уроку, і просить обґрунтувати, чому вчений виділяв вчення про світло як одну з найважливіших галузей фізики. Похожее изображение1

III. Узагальнення та систематизація знань

Метод «Фізика та лірика»

Учитель повідомляє учням, що дуже багато фізичних явищ знайшли своє відображення у народному фольклорі, творах письменників, художників, музикантів тощо. В тому числі світлові явища.

Узагальнення та систематизація знань учнів відбувається на основі аналізу таблиць та схем «Підбиваємо підсумки розділу II «Світлові явища» (с. 104–105).

1. Джерела світла

Учитель пропонує учням розгадати загадки, об’єднати слова-відповіді одним словосполученням.

• Удень сяє, вночі зникає. (Сонце.)

• І не сонце, і не місяць, а світить ясно, як у день. (Електрична лампочка.)

• Як запалять, то горить, як горить, то плаче. (Свічка.)

• Він блідо-голубенький, немов ліхтар маленький. Літає уночі, освітлює кущі. (Світлячок.)

Отже, всі загадки стосуються джерела світла. Похожее изображение2

Далі учні розглядають таблицю «Джерела світла». Похожее изображение 3

Запитання до учнів

• Дайте означення джерела світла. Наведіть приклади.

• Наведіть приклади природних і штучних джерел світла.

• Що спільного мають теплові й люмінесцентні джерела світла? Чим вони відрізняються?

• За яких умов джерело світла вважають точковим?

• Які пристрої називають приймачами світла? Наведіть приклади природних і штучних приймачів світла.

2. Закон прямолінійного поширення світла

Учні розглядають фотографії, на яких вони бачать світло, яке поширюються прямолінійно, й установлюють, що зображено ранок у лісі в різні пори року. Похожее изображение 4.

Учні коментують слова американського поета Волта Вітмена: «Завжди підставляйте своє обличчя сонячному світлу і тіні будуть завжди позаду вас». Похожее изображение 5

Далі учні обговорюють закон прямолінійного поширення світла за таблицею «Закони геометричної оптики». Похожее изображение 6

Запитання до учнів

• Дайте означення світлового променя.

• Сформулюйте закон прямолінійного поширення світла.

• Які явища підтверджують прямолінійність поширення світла?

• За яких умов предмет утворюватиме тільки повну тінь, а за яких — повну тінь і півтінь?

3. Закони відбивання та заломлення світла

Учні розглядають чотири картини видатного художника, майстра пейзажів Ісаака Ілліча Левітана. Похожее изображение 7 Відповідаючи на запитання, які світлові фізичні явища ми можемо спостерігати на цих картинах, учні встановлюють, що основні спостережувані явища — це відбивання та заломлення світла у воді.

Далі учні обговорюють закони відбивання й заломлення світла за таблицею «Закони геометричної оптики». Похожее изображение8

Запитання до учнів

• Чому ми бачимо тіла навколо нас?

• Який кут називають кутом падіння; кутом відбивання?

• Сформулюйте закони відбивання світла.

• У чому полягає властивість оборотності світлових променів?

• Чим розсіяне відбивання світла відрізняється від дзеркального?

• Сформулюйте закони заломлення світла.

• У чому причина заломлення світла?

• Що показує показник заломлення світла?

• Дайте означення абсолютного показника заломлення.

4. Дисперсія світла.

Учні розглядають різні види веселок та з’ясовують, з яким фізичним явищем пов’язана веселка. Похожее изображение 9 Далі учні розглядають таблицю «Дисперсія світла» Похожее изображение 10

Запитання до учнів

• Назвіть сім спектральних кольорів.

• Світло якого кольору найбільше заломлюється в речовині; найменше заломлюється?

• Дайте означення дисперсії світла.

• Чому навколишній світ ми бачимо різнокольоровим?

5. Дзеркало. Лінзи.

Два учні декламують байки Івана Крилова «Мавпа та Окуляри» і «Дзеркало та Мавпа» у перекладі Анатолія Присяжнюка, а потім всі учні розглядають ілюстрації до байок.Похожее изображение 11

Учитель запитує, про які оптичні пристрої йдеться у байках. Учні встановлюють, що це — лінза окулярів і дзеркало та розглядають таблицю «Побудова зображення». Похожее изображение 12. Користуючись цією таблицею, коментують хід побудови зображення в дзеркалах та лінзах, називають формули, за допомогою яких можна знайти основні характеристики лінзи.

6. Оптичні пристрої.

Учні розглядають фотографії, називають, які оптичні пристрої вони на них бачать та коментувати таблицю «Оптичні пристрої».Похожее изображение 13

Далі один учень робить коротку доповідь на тему «Фотоапарат. Від минулого до сучасного».

IV. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія за методом «Кошик ключових слів»

Учитель об’єднує учнів у п’ять груп. Кожна група отримує фото, на якому відтворено світлові явища, оптичні пристрої тощо, за якими потрібно скласти й записати запитання стосовно явища чи пристрою. Похожее изображение14–18.

За цими запитаннями на наступному уроці будуть перевірені знання теоретичного матеріалу учнями з теми «Світлові явища». Буде оцінено також якість поставлених запитань.

V. Домашнє завдання

[2]: § 9–16 — повторити; розглянути таблиці та схеми «Підбиваємо підсумки розділу II «Світлові явища» (с. 104, 105).

Категорія: Конспекти уроків з фізики 9 клас | Додав: uthitel (30.10.2018)
Переглядів: 36 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: