Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків з фізики 9 клас

Урок № 15 Узагальнення та систематизація знань з теми «Магнітні явища»

Урок № 15

Узагальнення та систематизація знань з теми «Магнітні явища»

Мета: узагальнити знання про магнітні явища, привести одиничні знання в систему.

Очікувані результати: після цього уроку учні повинні вміти відтворювати знання з теми «Магнітні явища» у системі, розуміти зв’язки між ними.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Наочність і обладнання: підручник [2], мультимедійне обладнання, комп’ютерна презентація.

Хід уроку

Вся історія техніки показує нам, як поступово людина

навчилася бачити джерело сили в природних предметах,

які здавалися їй мертвими, інертними, непотрібними.

В. Вернадський

I. Організаційний етап

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель читає учням вислів видатного вченого-винахідника Володимира Івановича Вернадського, який взято за епіграф до уроку Похожее изображение 1.

Учні коментують вислів, виходячи з теми «Магнітні явища», яку щойно вивчили. Наводять приклади застосування магнітних явищ у побуті, техніці. Називають сучасні прилади, пристрої, сконструйовані завдяки знанням з магнетизму. Учитель повідомляє, що слова Вернадського вибрано не випадково, бо урок є віртуальною екскурсією підприємствами та установами України, пов’язаними з виготовленням або використанням пристроїв, в основі роботи яких лежать магнітні явища.

III. Узагальнення та систематизація знань

Подальша робота здійснюється на основі аналізу таблиць і схем «Підбиваємо підсумки розділу I «Магнітне поле» (с. 48, 49).

1. Магніти

Перша зупинка — місто Харків. Саме тут знаходиться Український науково-дослідний інститут клінічної та експериментальної неврології та психіатрії — головна в Україні наукова установа психоневрологічного профілю, науковий центр, у якому працюють над вирішенням актуальних проблем теоретичної та практичної неврології, психіатрії та наркології. Похожее изображение2

Як свідчать досліди працівників цієї установи, негативний вплив магнітних бур відчувають 50–70 відсотків населення планети. Деякі люди починають відчувати прояви за кілька днів до геомагнітних спалахів, спричинених підвищеною сонячною активністю; деякі люди погано почуваються під час магнітної бурі, а деякі — після її завершення.

Вплив магнітних бур є небезпечним для людей, які страждають на артеріальну гіпотонією або гіпертонією, серцево-судинні захворювання, ВСД або психічні розлади. Лікарі встановили, що за магнітної активності кількість самогубств збільшується в 5 разів (цікаво, що вплив магнітних коливань практично не відчуває молодь). Негативний вплив на організм може проявлятися головним болем і болем у суглобах, чутливістю до яскравого світла та різких звуків, мігренню, перепадами настрою та безсонням, коливаннями артеріального тиску, тахікардією, занепадом сил, слабкістю. Лікарі рекомендують людям, які зазнають впливу магнітних бур, обмежити вживання спиртних напоїв, виключити з раціону жирну їжу, що підвищує холестерин; скоротити навантаження на серцево-судинну систему.

Під час магнітної бурі у водіїв спостерігається уповільнення реакції вчетверо, тому їм потрібно бути особливо обережними. При чутливості до метеорологічних змін у такий період краще не сідати за кермо. Дуже сильно відчувається вплив метеоколивань під час перебування в літаку, метро, особливо під час різкого набору швидкості і гальмування потяга.

Запитання до учнів

• Що таке магнітна буря? Чому вона виникає на Землі?

• До якого типу постійних магнітів належить Земля?

• Чи впливають магнітні бурі на тварин? Якщо впливають, то як саме?

• Як розташовані магнітні полюси Землі відносно географічних?

Друга зупинка — місто Запоріжжі. Познайомимося з приватним підприємством «Магнітон» — виробником постійних магнітів різних форм і розмірів та різноманітних речей із застосуванням неодимових магнітів (пошукові магніти, утримувачі для бейджів, магніти для ножів, магнітний тримач для автомобільних антен, іграшка NeoCube (Неокуб)). Похожее изображение 3

Запитання до учнів

• Що називають постійним магнітом? Наведіть приклади таких магнітів.

• Назвіть основні властивості постійних магнітів.

Третя зупинка — місто Кам’янець-Подільський Хмельницької області. Тут розташований електромеханічний завод, який серед іншої продукції випускає потужні електромагніти, що використовуються на різних підприємствах України. Похожее изображение 4

Запитання до учнів

• Від чого і як саме залежить магнітна дія котушки зі струмом?

• Що називають електромагнітом?

• Опишіть будову найпростішого електромагніта.

• Чому електромагніти набули широкого застосування в техніці?

Учитель пропонує учням узагальнити знання про магніти різних видів за таблицею «Магніти». Похожее изображение 5

2. Магнітне поле

Четверта зупинка — місто Київ. Тут знаходиться Інститут магнетизму Національної академії наук України та Міністерства освіти і науки України — провідна наукова установа, що проводить дослідження в області магнетизму і магнітних матеріалів. Похожее изображение 6

Науковцями інституту зроблено великий внесок у вивчення фізики магнітних явищ, розроблено матеріали для магнітних сенсорів і реєстраторів інформації, вирощено й синтезовано монокристали, які широко використовують в електроніці.

Запитання до учнів

• Що називають магнітним полем?

• Яка фізична величина є силовою характеристикою магнітного поля?

Учні розглядають узагальнену таблицю «Магнітне поле». Похожее изображение 7

Запитання до учнів

• Охарактеризуйте магнітну індукція як фізичну величину за узагальненим планом.

• Як наочно зображують магнітні поля?

• Дайте означення ліній магнітної індукції. Який напрямок узято за напрямок цих ліній?

• Який вигляд мають лінії магнітної індукції магнітного поля прямого провідника зі струмом; котушки зі струмом?

• Сформулюйте правило свердлика. Похожее изображение 8

3. Магнітні властивості речовин

П’ята зупинка — місто Дніпро. Тут розташовано підприємство «Біонтоп», продукція якого відома не тільки в Україні, а й у Грузії, Молдові, Білорусі, Польщі та інших країнах. На підприємстві серійно виробляється понад 10 типів стандартних трансформаторів, а також трансформатори за індивідуальними замовленнями. Про ці пристрої ви дізнаєтеся пізніше, але під час вивчення магнітних властивостей речовин зазначалося, що трансформатори мають феромагнітні осердя (осердя — складова частина пристрою). Похожее изображение 9

Що ж нам відомо про магнітні властивості речовини? Про класифікацію речовин залежно від цих властивостей? Учні розглядають узагальнену таблиця «Магнітні властивості речовин». Похожее изображение 10

Запитання до учнів

• Чому речовина змінює магнітне поле?

• На які дві категорії за здатністю змінювати зовнішнє магнітне поле поділяють магнітні речовини?

• Наведіть приклади діамагнетиків; парамагнетиків; феромагнетиків.

• Як напрямлене власне магнітне поле діамагнетика; парамагнетика; феромагнетика?

• Як у зовнішньому магнітному полі поводиться тіло, виготовлене з діамагнетика; парамагнетика; феромагнетика?

• Чому феромагнітні матеріали вважають сильномагнітними?

• Де застосовують магніти?

• Які матеріали є магнітожорсткими?

4. Сила Ампера

Шоста зупинка — місто Нова Каховка Херсонської області. В цьому місті розташовано ТОВ «НВП НКЕМЗ» — підприємство з 55-річним досвідом розроблення й виготовлення трифазних асинхронних двигунів. Продукція підприємства успішно застосовується на підприємствах машинобудування, житлово-комунального господарства, енергетики, вугільної, нафтової, хімічної, металургійної, суднобудівної промисловості України, ближнього та дальнього зарубіжжя. Похожее изображение 11

Сьома зупинка — місто Житомир.

ПАТ «Електровимірювач» — єдине в Україні підприємство, яке з 1956 року розробляє, виготовляє та постачає багатофункціональні (комбіновані) електровимірювальні прилади в усі регіони. Похожее изображение 12

Сьогодні виробнича програма підприємства складається з більш ніж 20 найменувань приладів і обладнання різних напрямків, у тому числі комплекти приладів і допоміжного обладнання для кабінетів фізики шкіл і інших загальноосвітніх навчальних закладів.

Учитель нагадую, що під час вивчення теми «Магнітні явища» було з’ясовано, що в роботі електродвигунів використовується явище обертання рамки зі струмом в магнітному полі унаслідок дії сили Ампера. На повертанні рамки зі струмом у магнітному полі постійного магніту під дією сили Ампера ґрунтується і дія вимірювальних приладів магнітоелектричної системи — гальванометрів, амперметрів і вольтметрів.

 

Завдання учням

• Охарактеризуйте силу Ампера як фізичну величину за узагальненим планом. Похожее изображение 13

• Сформулюйте правило лівої руки для визначення напрямку сили Ампера, що діє з боку магнітного поля на провідник зі струмом, користуючись рисунком. Похожее изображение 14

5. Явище електромагнітної індукції

Восьма зупинка — місто Сміла Черкаської області. Тут є ПАТ «Науково-виробниче підприємство “Смілянський електромеханічний завод”» — одне з ключових машинобудівних підприємств Черкащини. Колектив підприємства займається випуском електромеханічних генераторів, випуском і ремонтом електродвигунів та інших допоміжних машин. Похожее изображение 15

В електромеханічних генераторах використовують явище електромагнітної індукції. Похожее изображение 16

Запитання до учнів

• У чому полягає явище електромагнітної індукції?

• Яким вченим воно було відкрито?

• Який струм називають індукційним?

• Назвіть причини виникнення індукційного струму.

• Робота яких пристроїв ґрунтується на явищі електромагнітної індукції? Які перетворення енергії в них відбуваються?

IV. Підбиття підсумків уроку

Учитель пропонує розглянути рисунки. Похожее изображение17

Учні доходять висновку, що віртуальна подорож допомогла узагальнити і систематизувати знання учнів за темою «Магнітні явища». Дозволила усвідомити, що ціла низка українських підприємств працює в галузі, яка потребує спеціалістів, обізнаних із фізикою магнітних явищ. (Можливо, когось з вас зацікавлять ці професії та ви дізнаєтесь про них більше, можливо хтось обере професію фізика-науковця.) Потрібно акцентувати увагу учнів на тому, що фізика — одна з наук, які потужно впливають на науковий прогрес.

Рефлексія за методом «Прес»

Учні відповідають на запитання, чи правильним, на їхню думку, є твердження, що фізика — штаб техніки.

V. Домашнє завдання

[2]: § 1–8 — повторити; підібрати цитату, афоризм, вислів видатної людини, який би, на вашу думку, відображав сутність вивченої теми «Магнітні явища».

Категорія: Конспекти уроків з фізики 9 клас | Додав: uthitel (30.10.2018)
Переглядів: 33 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: