Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 9 клас (нова програма) |
УРОК № 36 ТЕМА: РОМАН М. Ю. ЛЕРМОНТОВА «ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ». ОСОБЛИВОСТІ КОМПОЗИЦІЇ, СЮЖЕТУ ТА ОПОВІДНОЇ СИСТЕМИ ТВОРУ Мета: ознайомити учнів з історією створення роману «Герой нашого часу», по- няттям «оповідач», проаналізувати особливості композиції та сюжету твору, його оповідної системи; розвивати літературознавчу компетентність, нави- чки аналізу епічного твору, вміння працювати в групі та в парі, узагальню- вати; прищеплювати інтерес до творчості М. Ю. Лермонтова. Компетентності, що формуються: предметні — уміння розповідати про особливості розвитку сюжету і композиції в романі «Герой нашого часу», аналізувати систему оповідачів у творі; ключові — інформаційно-цифрова ком- петентність (уміння діяти за алгоритмом), математична компетентність (уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (складати та- блицю)), уміння вчитися впродовж життя (уміння читати, використовуючи різні види читання (ознайомлювальне, навчальне)), спілкування держав- ною мовою (уміння тлумачити поняття, висловлювати думки, погляди). Обладнання: підручник, повний текст роману М. Ю. Лермонтова «Герой нашого часу». Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок. Перебіг уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Учні презентують результати спостережень за віршем М. Т. Рильського і його перекладом твору М. Ю. Лермонтова. ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ;; Бесіда 1. Яке враження на вас справив роман М. Ю. Лермонтова «Герой нашого часу»? 2. Яка з частин твору вам особливо сподобалася? Чому? 3. Хто з героїв вам запам’ятався? Чим? 4. На героя якого вивченого твору (або героїв яких творів) схо- жий Печорін? Чим саме? ;; Слово вчителя 1840 року Лермонтов завершив роботу над романом «Герой нашого часу». Твір став новаторським для російської літератури. У ньому для читача було незвичним усе: і жанр, і нова художня концепція людини, і поєднання об’єктивної (від третьої особи) і суб’єктивної (від першої особи) оповіді. Роман вразив не тільки звичайних читачів — його високо оцінили критики та письмен- ники. Навіть через сто років він залишився недосяжним взірцем. Ось як про нього писав класик російської літератури ХХ століття Олексій Толстой: «Лермонтов прозаїк — це диво, це те, до чого ми зараз, через сто років, повинні прагнути… Тут є все. Це глибоко і людяно. Цю прозу міг створити тільки геній. Із цієї прози ви- йшли і Тургенєв, і Достоєвський, і Лев Толстой, і Чехов». Отже, почнемо знайомство із видатним твором Михайла Лермонтова. IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ V. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ;; Слово вчителя Учитель розповідає про історію створення та публікації роману «Герой нашого часу». (Текст виступу вчителя подано в електронному додатку.) ;; Гра «Хто? Як? Чому?» (робота в групах) Складіть 5 питань за змістом роману «Герой нашого часу». 1 група складає питання, що починаються словом хто, 2 група — сло- вом як (або словами яким чином), 3 група — словом «чому». Групи перевіряють знання тексту твору за допомогою складених у класі питань. ;; Робота з підручником Учні читають статтю підручника про сюжет і композицію роману «Герой нашого часу». ;; Слово вчителя Учитель розповідає про систему оповідачів у творі. Учні записують визначення поняття «оповідач». Оповідач — особа, від якої ведеться розповідь у творі. Оповідач — такий самий вигаданий образ, як і інші герої, тому його не можна плутати з автором — реальною людиною, яка написала твір. (Текст виступу вчителя подано в електронному додатку.) ;; Бесіда 1. Розкажіть про особливості композиції роману. 2. Чому в творі порушено хронологічну послідовність подій? Із якою метою Лермонтов побудував композицію саме так? (Композиція роману допомагає поступово розкривати образ головного героя. Неоднозначність характеру Печоріна пока- зано за допомогою: 1) дослідження його взаємин із оточен- ням, за якими спостерігають сторонні люди; 2) самоаналізу героя, який розмірковує над своїм життєвим шляхом, при- чинами невдач та розчарувань.) 3. У яких відомих вам творах літератури або кіно порушується хронологія подій? Для чого, на вашу думку, автори викорис- тали цей прийом? 4. Назвіть особливості сюжету твору. (Сюжет роману фрагмен- тарний. Кожна частина твору є цілком самостійною.) 5. Що об’єднує всі частини твору? (Частини твору об’єднує об- раз Печоріна і авторський задум — намалювати портрет, що відображатиме вади покоління.) 6. Чи можна в загальному сюжеті роману виділити експозицію, зав’язку, кульмінацію та розв’язку? (У творі немає експози- ції: читач нічого не знає про життя Печоріна до його приїзду на Кавказ, про його родину, виховання, освіту, не знає, чому герой опинився на Кавказі. Немає в сюжеті й зав’язки — обставин приїзду Печоріна на Кавказ. Саму дію представ- лено як низку епізодів із життя головного героя, описаних у п’яти повістях. Тому в романі п’ять кульмінацій. У творі є розв’язка: це вміщене в передмові до «Журналу Печоріна» повідомлення про те, що головний герой, повертаючись із Персії, помер. Таким чином, загальна сюжетна лінія ро- ману представлена тільки кульмінаціями і розв’язкою.) ;; Виконання завдання (робота в групах) Виділіть елементи сюжету в одній із повістей роману. 1 група працює з розділом «Бела», 2 група — з розділом «Максим Максимич», 3 група — з розділом «Тамань», 4 група — з розділом «Княжна Мері», 5 група — з розділом «Фаталіст». Учні презентують результати роботи. ;; Бесіда 1. У чому відмінності між образами автора і оповідача? Опо- відача і героя? 2. Від чиєї особи ведеться розповідь у кожній частині роману? 3. Яку роль відіграє зміна оповідача? VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ ;; Виконання завдань (робота в парах) 1. Складіть таблицю. ХРОНОЛОГІЧНЕ І ФАКТИЧНЕ РОЗТАШУВАННЯ РОЗДІЛІВ РОМАНУ М. Ю. ЛЕРМОНТОВА «ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ» Хронологічне розташування розділів Фактичне розташування розділів 2. Заповніть таблицю. СИСТЕМА ОПОВІДАЧІВ У РОМАНІ М. Ю. ЛЕРМОНТОВА «ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ» Назва розділу Оповідач Учні презентують заповнені таблиці. VII. ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Дібрати цитати для характеристики образу Григорія Печоріна | |
Переглядів: 666 | |
Всього коментарів: 0 | |