Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 9 клас (нова програма) |
УРОК № 25 (Варіант І) ТЕМА: ЖАНРОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПОЕМИ ДЖ. БАЙРОНА«ПАЛОМНИЦТВО ЧАЙЛЬД ГАРОЛЬДА». ВІРШОВА ОРГАНІЗАЦІЯ ТВОРУ Мета: проаналізувати з учнями жанрові особливості твору Дж. Байрона, особли- вості віршової організації твору, розкрити зміст його назви; розвивати аналі- тичне мислення, літературознавчу компетентність, уміння працювати в парі; прищеплювати інтерес до літератури романтизму, творчості Дж. Байрона. Компетентності, що формуються: предметні — уміння виявляти жанрові ознаки поеми, особливості віршової організації твору, висловлювати думки щодо змісту назви поеми; ключові — спілкування державною мовою (уміння письмово тлумачити поняття, висловлювати думки, почуття, погляди), ма- тематична компетентність (уміння чітко формулювати визначення і буду- вати гіпотези; уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (складати схему)). Обладнання: текст першої пісні поеми Дж. Байрона «Паломництво Чайльд Гарольда» в перекладі П. Куліша, картки з визначенням поняття «станси», планом аналізу ритмічної будови поетичного твору та текстом третьої строфи пер- шої пісні поеми в оригіналі та в українському перекладі (одна на парту), тлумачні й англійсько-українські словники. Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок. Перебіг уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Учні презентують та обговорюють письмові коментарі до вислову Дж. Байрона з відповіддю на проблемне питання. ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ;; Бесіда 1. Пригадайте, твори яких жанрів відносять до епічних. 2. Дайте визначення поняттю «поема». 3. Який твір у жанрі епічної поеми ви вивчали або читали самостійно? ;; Слово вчителя Завдяки твору американського класика Генрі Лонгфелло «Пісня про Гайавату» вам знайомий жанр епічної поеми. Епічна поема зображує визначні події в житті людства, народу або вели- кої соціальної групи. У літературі романтизму найпоширенішим був жанр ліро-епічної поеми — віршованого твору великої форми, що поєднує ліричні та епічні елементи. Цей жанр якнайкраще втілював ідейно-художні принципи романтичного світовідчуття. Вільна композиція поеми давала змогу змалювати картини реаль- ного життя, відтворити внутрішній світ особистості, увести в текст різноманітні за темами авторські відступи. Поема була улюбленим жанром Дж. Байрона. На уроці ми розглянемо, які художні ознаки цього жанру має твір «Паломництво Чайльд Гарольда», а також проаналізуємо деякі інші особливості поеми. IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ V. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ;; Бесіда 1. У ліро-епічних творах, як зрозуміло з їхньої назви, поєдну- ються ліричне та епічне начала. У чому втілено епічне начало поеми Дж. Байрона? (Епічне начало твору пов’язане з кар- тинами життя народів півдня Європи, з образами їх пред- ставників, які виборюють свою свободу, з історією життя Чайльд Гарольда.) 2. Що зумовлює розвиток ліричної лінії твору? (Лірична лінія поеми представлена роздумами героя і автора про події то- гочасного суспільного й політичного життя, пов’язана з зо- браженням внутрішнього світу Чайльд Гарольда.) 3. До головних ознак ліро-епічної поеми належать наявність розгорнутого сюжету, масштабність зображуваних явищ і проблем, розвиток образу ліричного героя. Які з цих ознак властиві твору Дж. Байрона? 4. Байрона вважають творцем жанру ліро-епічної романтичної поеми. Як ви гадаєте, чим романтична поема, зокрема твір про Чайльд Гарольда, відрізняється від просто поеми? Пояснення вчителя. Романтична поема втілює особливості роман- тичного світосприйняття. Дія творів цього жанру зазвичай відбу- вається в далеких екзотичних країнах, а героєм є людина з незви- чайною долею. У багатьох романтичних поемах зіставляються ре- альний і уявний світи. Автори таких поем активно використовують прийом контрасту. Наприклад, у «Паломництві Чайльд Гарольда» краса розкішної південної природи, духовна велич простих людей Іспанії та інших країн протиставляються злиденності, лицемірству та бездушності англійського суспільства. ;; Виконання завдань 1. За результатами обговорення запишіть визначення поняття «ліро-епічна поема», ознаки цього жанру у творі Байрона. 2. До тексту першої частини поеми увійшли два твори ін- ших жанрів — прощальна пісня Чайльд Гарольда і станси «До Інези». Прочитайте на картках визначення понять «пісня» та «станси». Назвіть жанрові ознаки пісні та стансів у зазначених уривках поеми. (Визначення подано на картці 1 в електронному додатку.) 3. Чому, на вашу думку, Байрон назвав частини поеми піснями (в англійському оригіналі — словом canto, що означає пісню як частину поеми). Пояснення вчителя. Називати епічні поеми або їхні частини піс- нями — це давня літературна традиція. Піснями називають час- тини творів Гомера «Іліада» і «Одіссея», епічна поема американ- ського класика Генрі Лонгфелло називається «Пісня про Гайавату». Імовірно, Байрон дотримувався цієї традиції. До речі, частини ін- ших його поем, наприклад «Корсара», теж названо піснями. ;; Слово вчителя Під час розповіді вчителя учні записують поняття «строфа», «спенсерова строфа». Поема Дж. Байрона має цікаву строфічну організацію. Строфа (від грец. strophe — «поворот») — поєднання рядків у вірші, що мають певну метричну, ритмічну, інтонаційно-синтаксичну будову, схему римування. Строфи можуть складатися з двох, трьох, чотирьох і т. д. ряд- ків. Байрон використав строфу з дев’яти рядків під назвою «спен- серова строфа», введену представником англійського Відродження, поетом Едмундом Спенсером (1552—1599). Спенсерова строфа міс- тить вісім віршів п’ятистопного і один — шестистопного ямба з трьома римами, розташованими за схемою ABAB BCBCC. Байрон обрав спенсерову строфу, тому що вона, на його думку, дозволяє виразити найрізноманітніші почуття і думки, від- значається гнучкістю, здатністю передавати найтонші інтонаційні відтінки. Слід зазначити, що перекладач Пантелеймон Куліш одним із перших серед українських письменників використав цю поетичну форму в оригінальній творчості (в поемі «Магомет і Хадиза»). ;; Виконання завдання (робота в парі) Проаналізуйте ритмічну будову третьої строфи першої пісні оригінального тексту поеми за поданим планом. Зробіть висновок: чи відповідає вона ознакам спенсерової строфи? Так само проана- лізуйте цю строфу в перекладі П. Куліша. Порівняйте переклад з оригіналом, зробіть висновки. (План аналізу і зразки тексту подано на картках 2 і 3 в електронному додатку.) Пари учнів презентують результати роботи. VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ ;; Проблемні питання (Зразки відповідей на питання 1, 2 подано в електронному додатку.) 1. Як ви вважаєте, чому Байрон побудував поему як опис ман- дрів героя? 2. Як ви розумієте слово «паломництво»? Чому, на вашу думку, поема має назву «Паломництво Чайльд Гарольда»? Пояснення вчителя. Англійське слово pilgrimage багатозначне: воно перекладається як «паломництво», «мандрівка» або «життє- вий шлях». Таким чином, назва поеми не тільки асоціюється з ре- лігійним паломництвом до святих місць, а й показує, що у творі зображено складний життєвий шлях сучасної людини. 3. Які особливості романтичного світосприйняття відобразились у творі? 4. Чим поема Дж. Байрона цікава сучасному читачеві? ;; Заключне слово вчителя Джордж Байрон виступив як художник-новатор, творець но- вого літературного жанру — ліро-епічної романтичної поеми. В об- разі Чайльд Гарольда Байрон зробив велике художнє узагальнення. Гарольд постає героєм свого часу, людиною, яка мислить і страж- дає. Цей образ вплинув на багатьох героїв літератури XIX століття. VII. ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Підготуватися до контрольної роботи за творчістю Г. Гейне та Дж. Байрона.
| |
Переглядів: 818 | |
Всього коментарів: 0 | |