Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 8 клас (нова програма) |
Урок 50. Луїс де Ґонґора-і-Арґоте (1561-1627 рр.) «Галерник». Втілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного герояМета: • навчальна: ознайомити з життєвим шляхом та особливостями творчості іспанського поета Луїса де Ґонґора-і-Арґоте; активізувати читацький інтерес та дослідницькі навички учнів; • розвивальна: продовжувати розвивати навички аналізу ліричного твору; • виховна: виховувати в учнів почуття прекрасного. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь і навичок. Обладнання: портрет Луїса де Ґонґора-і-Арґоте; тексти вірша «Галерник». Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ «Ґронування» Тема: «Бароко». III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Слово вчителя — Минулого уроку ми ознайомилися з віршем Луїса де Ґонґора-і-Арґоте «Вже тричі Аквілон...» та розглянули його художні особливості. Сьогодні ми більше дізнаємося про цю постать у літературі... IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ 1. Повідомлення про життєвий шлях Луїса де Ґонґора-і-Арґоте (Виступ учня за випереджувальним завданням із використанням мультимедійної презентації.) — Луїс де Ґонґора-і-Арґоте (1561-1627 рр.) — іспанський поет епохи бароко. Упродовж тривалого часу вважався «незрозумілим», «темним», недоступним простому читачеві. Його творчістю вперше зацікавилися в XX ст., зокрема такі поети, як Рубен Даріо і Федеріко Гарсіа Лорка. Твори Ґонґори не були надруковані за життя. Але вже в першому виданні збірки віршів, що вийшла в рік смерті поета, його було названо «іспанським Гомером». 2. Слово вчителя — Поезія Ґонґора-і-Арґоте розвивалась у двох планах. Він використовував два стилі — один зрозумілий і простий, другий — складний і заплутаний, розрахований на вузьке читацьке коло. Утім, обидва стилі у нього взаємодіяли, оскільки були складовими єдиної поетичної системи Ґонґора-і-Арґоте. Звертаючись до народнопоетичних жанрів, Ґонґора-і-Арґоте віддавав перевагу романсам і летрильям. 3. Словникова робота Гонгоризм (ісп. gongorismo) — від прізвища іспанського поета Л. де Ґонґора-і-Арґоте, 1561-1627 рр.) — поетична школа в іспанській поезії XVI-XVII ст., що розвивалася в річищі бароко. Тяжів до метафоризації, вишуканого поетичного мовлення, своєрідних перифраз, культу «чистої форми». 4. Виразне читання вірша «Галерник» (у перекладі Михайла Ореста) На галері, на турецькій І до лави там прикутий, Руки на весло поклавши, Очі втупивши додолу, Він, драгутівський невільник, Біля узбереж Марбельї Нарікав під звук суворий Ланцюга й весла своїх: «О святе іспанське море, Славний береже і чистий, Коне, де незмірна безліч Сталася нещасть наморських! Ти ж бо є те саме море, Що прибоями цілує Краю батьківського мури, Короновані і горді. Про дружину принеси ти Вістку і скажи, чи щирі Плач її і всі зітхання, Що мені і тут лунають. Бо якщо полон мій справді Ще оплакує, як легко Ти могло б південні води Перлами перевершити! Дай же, о криваве море, Відповідь; тобі не тяжко Це вчинити, якщо правда, Що і води мають мову. Але ти німуй, о море, Якщо смерть її забрала; Хоч цього не сміє статись, Бо живу я поза нею, Бо прожив я десять років Без свободи і без неї В вічній каторзі при веслах Не вбиває сум нікого». Враз потужно розгорнулось Шестеро вітрил галерних, І звелів йому наглядач Всю свою ужити силу. Коментар до поезії «Галерник» У цьому творі співчутливо змальовано життя ув’язненого галерника на лоні природи (моря). Природа як конкретна чуттєва реальність не лише вабить, а й відштовхує. У тому вигляді, у якому вона існує, природа, на думку поета, не гідна поезії, оскільки в ній багато потворного, незграбного, недосконалого. Змінити її можна за допомогою мови та стилю: дивовижна музичність віршів поета становить додаткове джерело їхнього художнього чару. Явища природи та людей, яких він зображує, поет зіставляє з кров’ю і перлами. Складність поезії Ґонґора-і-Арґоте пояснюється не стільки глибиною висловлених у ній ідей, скільки навмисним прагненням поета ускладнити манеру їх вираження. Ми бачимо намагання розкрити долю людини, позбавленої свободи, яка залежить від зовнішніх сил, але не стала байдужою: ліричного героя непокоять ті самі проблеми, які турбують будь-яку іншу людину. 5. Бесіда • Якою є основна тема твору? • Яке ідейне навантаження несе образ галерника? • Яким є його душевний стан? Що його непокоїть, тривожить? • Знайдіть у творі символи та розкрийте їхній зміст. • Які художні засоби використав автор для зображення внутрішнього стану ліричного героя? • Які ознаки барокового напряму знайшли втілення у вірші «Галерник»? • Як митець розуміє особистість своєї доби? V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ 1. Складання асоціативного куща «Ґонґора-і-Арґоте» 2. Рефлексія VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Повторити літературні терміни: сонет, характерні ознаки поезії бароко. | |
Переглядів: 1670 | Коментарі: 2 | |
Всього коментарів: 0 | |