Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 8 клас (нова програма) |
Урок 39. Вільям Шекспір. Сонети № 66, 116, 130. Художні особливості сонетів В. Шекспіра. Основні теми сонетів В. Шекспіра - кохання до Смаглявої леді, дружбаМета: • навчальна: увести у світ поезії В. Шекспіра; пригадати особливості сонета як ліричного жанру; повідомити історію створення шекспірівських сонетів; продовжити працювати над аналізом поетичного тексту; • розвивальна: розвивати навички аналізу поезій та їх виразного читання; • виховна: виховувати високі моральні якості. Тип уроку: аналіз ліричних творів. Обладнання: тексти сонетів Шекспіра. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання • Подання учнями складених вдома Грон або асоціативних сіток, їх коментарі. 2. Бесіда • Дайте визначення сонета. • Коли і де виник даний ліричний жанр? • Завдяки кому сонет став одним із найпопулярніших жанрів італійської лірики? III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Слово вчителя — Сонети Шекспіра вважають ліричним щоденником автора. І не випадково англійський поет В. Вордсворт писав: «Сонети — це ключ, яким Шекспір відмикає своє серце». Як ви розумієте ці слова? IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ 1. Лекція вчителя — Збірка сонетів була створена Шекспіром приблизно у 1593-1600 рр. 1609 р. вийшло єдине прижиттєве видання його поезій. Умовно сонети Шекспіра поділяють на 3 частини: 1) Сонети 1-126 — присвячені юному другові; 2) сонети 127-152 — присвячені смаглявій коханій; 3) сонети 153-154 — заключні, їхня тема — радість життя. Шекспір зробив помітний внесок у розвиток жанру сонета, адже до нього сонети присвячували лише темі кохання й аж ніяк не дружбі. Прикметно, що англійський, або шекспірівський, сонет має особливу будову: він розбивається на 3 катрени (чотиривірші) з неоднаковими римами та 1 дистих (двовірш): 4 + 4 + 4 + 2 = 14. 2. Виразне читання та аналіз сонета № 66 (переклад І. Франка та Д. Павличка) Запитання для аналізу • Які художні засоби використовує автор у творі? • Які почуття сповнюють ліричного героя? (Розчарування, бажання померти через неможливість жити в несправедливому, недосконалому світі.) • Що ж відбувається у реальному житті? (Позитивні якості не цінують, тепер справжні цінності нікому не потрібні.) • Що змушує героя жити? (Лише почуття до друга, який є радістю у житті героя і змушує його нести життєвий тягар.) • Який із перекладів вам більше сподобався? Чому? 3. Виразне читання та аналіз сонета № 116 (переклад Д. Паламарчука) Не буду я чинити перешкоди Єднанню двох сердець. То не любов, Що розцвіта залежно від нагоди І на віддаленні згасає знов. Любов — над бурі зведений маяк, Що кораблям шле промені надії, Це — зірка провідна, яку моряк Благословляє в навісній стихії. Любов — не блазень у руках часу, Що тне серпом своїм троянди свіжі — І щік, і уст незайману красу. Той серп любові справжньої не ріже. Як це брехня — я віршів не писав, І ще ніхто на світі не кохав. Запитання для аналізу • Яким є основне твердження автора в поданому сонеті? • Як Шекспір висловлюється про любов? З чим у нього це почуття асоціюється? • Які засоби вираження використовує автор у сонеті? • Що у цьому сонеті привернуло вашу увагу? (Велика кількість заперечень.) 4. Виразне читання та аналіз сонета № 130 (переклад Д. Паламарчука) Запитання для аналізу • Прочитати сонет, визначити тему, ідею. • Які художні засоби використано в поезії? • Що нового ви побачили у змалюванні героїні сонету? • Кому присвячено сонет? (Смаглявій коханій ліричного героя.) • На які особливості оповіді ви звернули увагу? (Увесь вірш побудований на порівнянні коханої з тим ідеалом, який раніше описували в сонетах: очі як зорі, вуста як корали; шкіра біла, мов сніг; щоки як троянда; тіло пахне, мов фіалка. Автор упевнено і навіть з викликом описує усю невідповідність коханої загальноприйнятим канонам краси і робить висновок про те, що він щирий у своєму вірші та ставленні до жінки, на відміну від тих поетів, які перебільшували принади своїх дам.) V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1. Сонет № 66 В. Шекспіра вивчити напам’ять. 2. Читати трагедію В. Шекспіра «Ромео і Джульетта». 3. Підготувати повідомлення про історію створення трагедії «Ромео і Джульетта» (індивідуальне випереджувальне завдання). | |
Переглядів: 4022 | |
Всього коментарів: 0 | |