Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 8 клас (нова програма)

Тема: Барбáра Космовська «Буба». Художній світ Б. Космовської. Сімейні цінності у творі.

Тема: Барбáра Космовська «Буба». Художній світ Б. Космовської. Сімейні цінності у творі.

Мета: ознайомити учнів із особистістю й творчістю польської письменниці

Б. Космовської, формувати навички аналізу художнього тексту, виховувати повагу до родинних традицій, звичаїв.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: презентація,портрет Б. Космовської, виставка творів письменниці.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Подаруй посмішку товаришам.

II. Повідомлення теми, мети уроку.

Усе найкраще, що є на землі, починається з родини. Без неї, як без природи, людство обійтися не може. Мамина ласка, бабусина доброта, дідусева мудрість, тепло хатнього затишку у колі рідних на все життя залишають глибокий слід у душі та серці кожної дитини.

Сімейні цінності – це те, що дійсно важливе, цінне, шановане усіма членами родини. Для більшості з нас сімейні цінності однакові: любов, батьківство, вірність, довіра, зв'язок з предками, будинок.

Саме про сімейні цінності йде мова у романі Барбари Космовської, з творчістю якої ми сьогодні познайомимося.

ІIІ. Сприйняття навчального матеріалу.

Учениця розповідає про короткий нарис життя Б.Космовської ( використання презентації )

Барбара Космовська народилася 24 січня 1956 року в місті Бітова Поморського Воєводства в Польщі. Писати вірші почала, будучи ученицею ліцею. Можливо, тому в якості майбутньої професії вибрала польську мову і літературу, вступивши на філологічний факультет Гданського Університету. В студентські роки брала участь в різних поетичних конкурсах та неодноразово вигравала престижні міжнародні літературні призи.

Закінчила полоністику в Ґданському університеті. Деякий час працювала вчителькою польської мови в Битові.

1999 — захистила кандидатську дисертацію.

Зараз працює на посаді доцента кафедри історії літератури романтизму й позитивізму в Поморській академії (Слупськ).

Депутат міської ради в Битові.

2.Учениця розповідає про творчість Б. Космовської, знайомить з виставкою книг.

Створення візитки письменниці.

Щоб закінчити візитку нам необхідно мати додаткові дані.

1. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Популярна польська письменниця Барбáра Космовська наша сучасниця , про неї ще тільки починають писати і говорити, тому на уроці ми уявимо її присутньою.

Послухайте інтерв'ю з письменницею.

2. Інтерв’ю з письменницею Б. Космовською.

Журналіст:

Які теми сучасності вас більше хвилюють?

Б.Космовська:

Пишу для непростої аудиторії – підлітків. Із молоддю намагаюся бути максимально щирою, а тому не боюся на сторінках своїх книжок говорити про складні та болючі речі – розлучення батьків, смерть близької людини, анорексію, першу закоханість, проблеми з алкоголем

Журналіст:

– Звідки черпаєте сюжети? Чи герої мають реальних прототипів?

Б. Космовська:

– Усе вигадую. Хоча без особистого не обходиться. Було багато моментів, коли мої доньки доводили мені мою неправоту. Тож коли я писала «Бубу», зумисне зробила її маму письменницею, з єдиною різницею, що вона пише фатальні романи. Таким чином я намагалась себе скарикатуризувати. Для виправдання додам, що я знала, у якій школі і в якому класі вчаться мої дівчата, хоч і не відвідувала батьківські збори.

Журналіст:

– А хто це робив?

Б. Космовська:

– Я делегувала туди чоловіка-інженера, який завжди повертався щасливий і казав, що ще ніколи не бачив стільки добрих оцінок, і що з інших дівчат нічого доброго не виросте. Мовляв, безхарактерні відмінниці. Він вважав, що не можна бути у всьому кращими. Бо лише круглі двієчниці мають шанс бути індивідуалістками. Ми на відміну від дітей були нормальними: я добре знала літературу, чоловік – математику. А вони – добре знають усе, тобто нічого. Хоча згодом вони таки знайшли кожна свій шлях.

Журналіст:

– Хто першим знайомиться з сторінками роману?

Б. Космовська:

– Найчастіше критично читає свіжі рукописи моя старша донька – Іва, яка професійно займається перекладами. Вона дуже вразлива літературно і мудра критично. Рідко коли не погоджуємось. Вона читає те, що я пишу, з певною дистанцією. До пори до часу я сподівалась, що це буде одностороння співпраця і, навіть, тішилась, що можу скористатись з послуг старшої доньки.

Журналіст:

– Чи є доньки прототипами героїнь твору?

Б. Космовська:

Яскравих прототипів доньок у книжках немає, але Луція з повісті «Вгору руки» має щось від Іви, ще тієї, яка закінчувала школу. Вона була така ж наївна і переконана, що світ добрий.

Журналіст:

– Один з персонажів роману «Буба» – мама дівчинки - підлітка, відома авторка жіночих романів. Скільки у вигаданій письменниці від реальної Барбари Космовської, авторки жіночих романів?

Б. Космовська:

– На жаль, я не позбавлена недоліків героїні. Колись впіймала себе на тому, що у вирі роботи недооцінила життєві проблеми моїх доньок, ба більше, я їх не помітила! Пишучи «Бубу», вирішила звести рахунки з моїм дорослим світом. Не для того, аби його зневажити чи знищити, а тому, що хотіла чесно сказати молодим: іноді ми, дорослі, теж поводимося як діти.

Журналіст:

– Ви спостерігаєте якусь особливу різницю між молоддю українською і польською?

Б. Космовська:

– Мені здається, що сучасна молодь – складна. Непорозуміння між поколіннями часто виникають з речей не завжди від нас залежних. Ми, дорослі, прагнемо для них як краще, але забуваємо, що це краще не завжди таким є. Тому у книжках я завжди шукаю виправдання для молоді, намагаюся показати їх як інший тип людей, що живе на трохи іншій планеті, і варто було б, щоб дорослі опанувати мову, якою на тій планеті спілкуються. Це багато спрощує. Вони втікають в інтернет лише тому, що наші мови дуже відрізняються. Вони дуже підпорядковані медіа. Ми мали подвір’я і книжки в бібліотеці, час на фантазії. Їх будують комп’ютери, ігри, смаки, моди, журнали… Вони обирають маси, а не нас, бо з ними порозуміються, з нами – не завжди.

Закінчення роботи з візиткою письменниці.

IV Презентація книги «Буба». Використання буктрейлера « Книжковий кошик».

Завдання: Прослухавши інформацію буктрейлера, створити візитку твору.

Створення візитки роману.

Назва Буба

Автор Космовська Барбара

Переклад Антоняк Божена

Жанр Сучасна проза, роман

Рік 2012

Мова Українська

Мова оригіналу Польська

Тема життя підлітків, їхні проблеми.

Ознайомлення з анотацією до твору, як рекламою твору.

Якщо тобі шістнадцять років, твоя мати — відома письменниця, батька частіше можна побачити на телеекрані, ніж удома, а старша сестра постійно заявляє про своє бажання стати кіноактрисою, життя здається не таким уже й легким. На щастя, у Буби є ще дідусь Генрик, а в того — свої пристрасті, наприклад, гра в бридж. Ну, і улюблені джинси й мартенси. Захоплива й сповнена теплого гумору книжка про відкриття світу дорослих, пошуки дружби, перше кохання, гіркоту поразок та маленькі й великі перемоги над собою.

V. Дослідження тексту.

1. Бесіда на з’ясування первинного сприйняття тексту

– Які ваші враження від роману ?

– Що, на вашу думку, буде центром обговорення на нашому уроці?

2. Аналіз тексту

– Що ви дізналися про Бубу? (Буба — ім'я головної героїні, їй 16 років, вона не була ні дуже вродливою, ані дуже негарною, ані дуже високою, ні дуже низькою та аніскілечки не вирізнялася серед своїх ровесників, такі ж самі джинси і мартенси)

– У непомітної Буби були помітні батьки. Хто вони? (Мати — відома авторка жіночих романів, тато — ведучий сльозливих телевізійних ток-шоу)

– Чи була Буба щасливою, маючи таких відомих батьків? Чому? Доведіть це текстом. (Буба не була щасливою, навпаки, почувала себе дуже нещасною, тому що її батьки настільки заклопотані, що не мали жодного уявлення про доньчине життя.

« Як твої справи, Бубо? Усе гаразд?

Буба подумала, чи батькові спало коли-небудь на думку, що кожну розмову він починає однаково. Ніби щойно повернувся з далекої подорожі. Запитання, чи все в неї гаразд, було загальним, і аж ніяк не заохочувало Бубу до звірянь».

«Уроки зробила? — так реагував на її появу батько, коли похмурий і погано поголений, долав шлях зі спальні до туалету.

Він ніколи не чекав, доки донька щось скаже, тож вона й не відповідала».

«Не вперше мати в присутності доньки розмовляла сама із собою, своїм тілом, колготами й пурпуровим светриком. Але вони настільки рідко зустрічалися вдома, що дівчина була вдячна їй навіть за постать у дзеркалі, яка час від часу зупиняла погляд на доньці, очікуючи схвалення в таких важливих справах, як колір шарфика, котрий мати саме приміряла»).

- А чи були щасливими такі відомі батьки Буби? (Ні, тому що вони уникали розмов, брехали, дратувалися, утікали одне від одного, бо в них немає часу для себе, а якщо випадково зіштовхнуться, скандал забезпечено. Вони краще почуваються за межами родини, на роботі)

- Буба почувається нещасною тільки через непорозуміння з батьками? (Ні, вона переживає через нещасне кохання до Адася, з яким вона дружила з дитинства, а він її покинув заради Йольки, найкращої подруги Буби.

«Нарешті те, що Адась, той самий, з яким Буба знайома з дитсадочка і якого любить, почав зустрічатися з Йолькою. І що він навіть не подумав піти з Бубою на «Міс Сайгон», хоча в неї були два квитки».

«Нещастям називала Буба й справу із криптонімом «Адась». Бо хлопець, здавалося, абсолютно її не помічав. Якщо й запитував у неї, то про Йольку. Якщо балакав, то про Йольку. А коли дівчина бачила його на перервах веселого й у чудовому настрої, то поруч завжди була Йолька».

- Чи можна назвати Йольку справжньою подругою Буби? Чому? (Ні, бо Йолька сміялася над Бубою, використовувала її в своїх цілях, підставляла на уроках, ображала через її уподобання до солодкого.

«По Бубі видно, що вона любить сирник, – не втрималася від злостивого зауваження Йолька.

– А по мені видно, що я люблю Бубу. І любитиму навіть тоді, коли вона поглинатиме тонну сирника щодня. З родзинками, – закінчив Мілош, позбавляючи Йольку будь-яких ілюзій»).

– Чого не вистачає родині Буби, щоб вона була щасливою?(Можливо, якихось традицій, сімейних цінностей).

3.Що таке сімейні цінності? Які вони в сучасному суспільстві?

(Відповіді учнів)

4. Слово вчителя.

 

Сімейна цінність – це те, що відрізняє одну родину від іншої, служить надбанням для нащадків, предметом гордості та поваги до старших поколінь. Сімейні цінності потрібно виховувати саме з раннього віку через розповіді про минуле сім’ї, її історії.

Створення схеми «Сімейні цінності» Чого не вистачало дівчинці в стосунках з рідними?

 

V. Підбиття підсумків уроку.

Рефлексія.

– З творчістю якої письменниці ви познайомились на уроці?

Чому твір має таку дивовижну назву?

– Чи сподобалася вам книга про Бубу?

Чим героїня близька вам, сучасній молоді?

VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.

VІІ. Домашнє завдання.

Прочитати за підручником Н.М.Кадоб’янська , Л.М.Удовиченко про Барбару Космовську.

Індивідуальні завдання: намалювати рисунки до твору.

Скласти сенквейн до образу головної героїні.

1. Підготувати розповідь про сімейні цінності своєї родини.

2. «Як стати щасливою або щасливим?» – поділіться своїм рецептом щастя (невеликий твір-роздум).

Використані джерела

2.http://teacherjournal.in.ua/shkilni-predmeti/mirovaya-literatura/5120-konspekt-uroku-barbara-kosmovska-buba-khudozhnii-svit-b-kosmovskoi-

simeini-tsinnosti-u-tvori

3.Зарубіжна література : підручник для 8 класу загальноосвітніх закладів./Є.Волощук, О.Слободянюк.-Київ: Генеза 2016

4http://litakcent.com/2012/06/15/barbara-kosmovska-suchasni-pidlitky-potrebujut-chesnosti/.

 

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (12.05.2018)
Переглядів: 223 | Рейтинг: 5.0/1

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: