Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 70 Тема: Підсумковий урок-гра «Літературний ринг»

Урок № 70

Тема: Підсумковий урок-гра «Літературний ринг»

Мета: в ігровій формі підбити підсумки вивчення літератури в 7 класі, повторити

основні відомості про твори; розвивати мислення, мовлення, творчі здібності

учнів, уміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях, працювати в ко-

манді; виховувати любов до літератури.

Очікувані результати: учні знають основні відомості про твори, вивчені в 7 класі, уміють

застосовувати знання в нестандартних ситуаціях, працювати в команді.

Ключові поняття: переспів, оригінал, переклад, билина, балада, гіпербола, символ, роман,

історичний роман, пейзаж, оповідання, вірш, повість, образ автора, повість-

феєрія, оповідач, розповідач, детектив, новела, роман, повість, фентезі.

Обладнання: портрети письменників, чиї твори вивчалися в 7 класі, ілюстрації художників

та учнів до вивчених творів, 2 аркуші формату А3, фломастери, маркери, зви-

чайні аркуші для записів, картки із завданнями для конкурсів «Упізнай вірш

за римами» і «Показуха».

Тип уроку: урок повторення, узагальнення та систематизації знань.

Вид уроку: комбінований.

Епіграф до уроку

Книги — морська глибина:

Хто в них пірне аж до дна,

Той, хоч і труду мав досить,

Дивнії перли виносить.

І. Франко

Перебіг уроку

I. Організаційний етап

II. Ет ап підготов ки учнів до активного

та свідомого засво єння нового матеріалу

;; Повідомлення теми уроку

;; Формулювання разом з учнями цілей та завдань

вивчення нового матеріалу

Отже, сьогодні на уроці ми повиннік:

99повторити…

99зрозуміти…

99дізнатися…

99розвинути…

;; Показ практичної значущості матеріалу,

мотивація навчальної діяльності

Прочитайте уважно епіграф. Чи згодні ви з автором? Мені

дуже хочеться вірити, що, вивчаючи літературу в 7 класі, ви зро-

зуміли, наскільки важливі для нас книги, сподіваюсь, що твори,

які ми прочитали, дійсно збагатили ваш розум і наповнили ваше

серце любов’ю до людей і до життя, що ви насправді винесли з них

дивнії перлини духовності.

;; Постановка перед учнями навчальної проблеми

Сьогодні ми підбиваємо підсумки нашого навчання в 7 класі,

повторюємо та узагальнюємо отримані знання у формі літера-

турного рингу — змагання між командами, яке складатиметься

з трьох раундів — конкурсів на певні теми. У кожному раунді буде

кілька конкурсів.

Учитель обирає конкурси, які буде проводити, залежно від рівня підготовки класу

та інтересів учнів.

III. Ет ап повтор ення, узагальнення

та систематизації знань

;; Знайомство з командами

Перш ніж почати літературний ринг, ми познайомимося з на-

шим журі та командами. (Учитель представляє журі — це можуть

бути старшокласники, учителі, батьки.)

Команди (кількість команд — 2–4 залежно від кількості учнів у класі) протягом

1–2 хвилин придумують назву й девіз команди, пов’язані з темою уроку, і озвучують їх.

Дякую командам. Отже, перший раунд.

I раунд

Перший раунд ми присвячуємо поезії, найзагадковішій,

незбагненній і прекрасній частині літератури. Незбагненній на-

стільки, що деякі учні так і не встигають за всі шкільні роки осяг-

нути її красу та необхідність. Ось і перевіримо, наскільки поезія

виявилася відкритою для вас.

;; Індивідуальне завдання

Зараз я попрошу вийти по 5 осіб (учнів може бути 2–5, за-

лежно від кількості учнів у класі) від кожної команди для отри-

мання першого завдання. Серед бажаючих обов’язково мають бути

художник і знавці поезії. Ці учасники повинні будуть скласти збір-

ник балад, або віршів про кохання, або віршів про війну для дітей

середнього шкільного віку, намалювати його обкладинку, на зво-

ротному боці написати зміст, а потім представити свою збірку гля-

дачам і журі.

1 завдання I раунду

Упізнати вірш за римами (обидві команди отримують картки

із завданнями й працюють одночасно):

1. рукою — стопою — лев — рев (Ф. Шиллер «Рукавичка»);

2. вернусь — назло — пусть — повезло (К. Симонов «Жди

меня»);

3. май — розвивання — моїм — кохання (Г. Гейне «Коли на-

став чудовий май»).

Кожне завдання оцінюється у 2 бали, якщо команда написала назву й автора вірша;

якщо команда змогла ще й відтворити строфу, задану римами, вона отримує 1

додатковий бал.

2 завдання I раунду

Упізнайте предмет за тропами, за допомогою яких його оха-

рактеризував автор, назвіть тропи. (По 1 балу за кожний елемент

відповіді: автор, назва твору, предмет, троп.)

1. Він добрий, богатирський, з гори на гору перескакує, з па-

горба на пагорб перемахує, а мілкі річки та озерця поміж ніг

пропускає. (Билина «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник»;

кінь; постійні епітети, гіпербола.)

2. Він чарівний, за мед солодший, міцніший, аніж вино.

(Вересовий трунок; Р. Л. Стівенсон «Вересовий трунок»;

епітет, порівняння.)

3. Воно — ніби крижина, пуща тінню густою обводить його бе-

реги, тут із небом злилися безодні, воно так і вабить до себе,

«та лиш сміливець нечуваний може їхать туди опівночі».

(Озеро Світязь; А. Міцкевич «Світязь»; порівняння, мета-

фора.)

4. Вона — рожевий квіт в весінньому саду, веселий спів, їй ні-

коли не зміліть. (Любов; Р. Бернс «Любов»; метафора, епі-

тет.)

3 завдання I раунду

Доберіть рими до слів поет, школа, сіль протягом 1 хвилини

і запишіть їх. Читає представник команди, перемагає та команда,

яка дібрала більше правильних рим. Завдання оцінюється в 3 бали.

4 завдання I раунду

А тепер — буріме. Використовуючи дібрані рими, складіть

вірш. Задані ведучим слова використовувати обов’язково, зі знайдених

рим використовуйте ті, які вам більше підходять за змістом.

Вірш оцінюється за 5-бальною системою.

5 завдання I раунду

Захист збірок віршів і обкладинок.

Журі підбиває підсумки 1 раунду.

2 раунд . «Хто ? Де? Коли?»

Цей раунд не випадково нагадує назву відомої інтелектуаль-

ної гри для ерудитів. Він вимагатиме від вас напруження всіх ва-

ших розумових здібностей.

1 завдання I раунду

Хто написав цю книгу?

Я буду по черзі називати факти, що мають стосуються яко-

їсь книги, а ви повинні назвати цю книгу та її автора. Якщо ви

зрозумієте, про що мова, вже після озвучення першого факту, ви

отримаєте 3 бали, після другого — 2, після третього — 1.

Книга 1

1. Один із викладачів медичного університету, у якому навчався

автор цієї книги, доктор Джозеф Белл, майстер спостереж-

ливості, логіки та аналізу, настільки вразив майбутнього

письменника, що він наділив деякими його рисами головного

героя твору.

2. Автор поселив героя своєї книги за адресою, якої в реальному

житті тоді не існувало. Оскільки на цю адресу після появи

книги читачі й досі надсилають тисячі листів, місцева влада

офіційно присвоїла адресу музею героя книги (незважаючи

на те, що для цього довелося порушити порядок нумерації

будинків на вулиці).

3. Герой цієї книги боровся з професором Моріарті, грав

на скрипці, блискуче володіючи «дедуктивним методом»,

вивів на чисту воду не одного злочинця. (Оповідання про

Шерлока Холмса, Артур Конан Дойл.)

Книга 2

1. Вірш Джона Донна допоміг герою цієї книги дізнатися про

час вирішального двобою зі злом.

2. Знятий за цією книгою у 2004 році відомим японським

режисером Хаяо Міядзакі мультфільм був номінований

на «Оскар» як найкращий анімаційний проект року.

3. Одним із героїв цієї книги є будинок, який уміє не тільки

ходити, але й бігати і має виходи в декілька міст

та паралельний світ одночасно. («Мандрівний замок Хаула»,

Діана Вінн Джонс.)

Книга 3

1. Автор цього роману, написаного на початку ХІХ сторіччя,

став засновником нового жанру у світовій літературі.

2. У цьому романі описані видовища, що об’єднували під від-

критим небом глядачів різних верств населення: від знатної

дами до бідного селянина.

3. Головний герой цієї книги, Лицар, Позбавлений Спадщини,

отримав благословення на свій шлюб від самого короля

Річарда Левине Серце. («Айвенго», Вальтер Скотт.)

Книга 4

1. Про те, що в її житті настав момент, якого вона очікувала

все життя, головну героїню попереджає маленька комаха, що

сіла на сторінку книги в її руках.

2. Написаний був цей сонячний, життєрадісний твір в епоху

війни,

голоду, розрухи в країні.

3. Головний герой твору впевнений, що дива треба створювати

власноруч. («Пурпурові вітрила», Олександр Грін.)

2 завдання II раунду

А тепер спробуйте згадати, де відбуваються ці події.

1. Де свище Соловей-Розбійник? (Біля болота чорного, біля бе-

рези кривої, біля страшної річки Смородини та біля хреста

Левонидового на дубі.)

2. Де проходила Олімпіада з відбору дипломованих металургів

з кольорових металів для Новії? (У Сан-Франциско.)

3. Де розташована чарівна крамниця? (На Ріджент-стріт.)

4. Де живе Робін Гуд? (У Шервудському лісі.)

5. Де навчався О. Пушкін (У Царськосельському ліцеї.)

6. Де Бен знімав на кінокамеру акул? (В Акулячій бухті Червоного

моря, Єгипет.)

7. Де було розміщено оголошення про вакансію в Спілці рудих?

(У газеті.)

8. Де Ассоль дочекалася корабля з пурпуровими вітрилами?

(У Каперні.)

3 завдання II раунду

— Коли?

1. Коли зникають кордони між Сходом і Заходом? («Як сильні

стають лицем у лице, хоч вони із різних світів!»)

2. Коли над Новогрудком з’явився ангел, що пообіцяв охоро-

няти місто від завойовників? (Уночі, напередодні виступу

князя Тугана та його дружини на захист Батьківщини.)

3. Коли Шимек повернувся додому? (Коли дізнався з батько-

вого листа, що Буся виходить заміж.)

4. Коли відбувається дія в новелі О. Генрі «Дари волхвів»?

(Напередодні Різдва.)

5. Коли в романі «Айвенго» з’явився Лицар, Позбавлений Спадщини?

(На турнірі біля Ашбі.)

6. Коли Грегуар жив щасливо? (До 3 років, поки не пішов

до школи.)

7. Коли щезла мати Меґі Фольхарт? (За 9 років до подій, опи-

саних у романі.)

8. Коли відбувається День Читання? (У вересні.)

III раунд . «Показуха »

1 завдання III раунду

Представник кожної команди отримує список літературних

героїв і повинен протягом трьох хвилин показати їх своїм одно-

класникам пантомімою так, щоб ті здогадалися, кого він зображує,

і відновили список. Команда отримує стільки балів, скільки героїв

вона назвала.

1. Лицар Делорж.

2. Акула.

3. Відьма Пустирищ.

1. Бен.

2. Ґвін.

3. Ілля Муромець.

1. Деві.

2. Робін Гуд.

3. Художник Берман.

1. Опудало.

2. Шерлок Холмс.

3. Дід Леон.

2 завдання III раунду

Учні показують пантомімою сцену з прочитаного в 7 класі

літературного твору. Інші команди повинні вгадати сцену, ав-

тора та твір. Конкурс оцінюється за 5-бальною системою для

тих, хто показує, і 2 бали за повну відповідь отримують ті, хто

відгадує.

IV. Підведення підсум ків

;; Нагородження та оцінювання

;; Рефлексія «Велике коло»

Закінчіть речення:

Уроки літератури в 7 класі…

V. Реком ендації для літнього читання

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (18.03.2018)
Переглядів: 2597 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: