Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 11 Тема: А . Міцкевич «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі. Фантастичні образи,

Урок № 11

Тема: А . Міцкевич «Світязь».

Утвердження любові до батьківщини

й героїзму в баладі. Фантастичні образи,

елементи фольклору у творі

Мета: познайомити учнів із життям та творчістю А. Міцкевича, навчати досліджувати

художні особливості твору, виділяючи фантастичні елементи та особливості

пейзажу; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, спостережливість;

сприяти вихованню інтересу до минулого, патріотичних почуттів.

Очікувані результати: учні знають факти біографії А. Міцкевича, уміють виділяти фантас-

тичні елементи, дають цитатні відповіді на питання, розуміють роль пейзажу,

фантастичних елементів у творі.

Ключові поняття: балада, тема, ідея твору, пейзаж, фантастичні елементи.

Обладнання: портрет А. Міцкевича, фотографії озера Світязь, ілюстрації до твору.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Вид уроку: урок-дослідження.

Епіграф до уроку

Писати про А. Міцкевича —значить гово-

рити про прекрасне… про справедливість,

якої він був жовніром, про обов’язок, якого

був героєм, про свободу, якої був апосто-

лом, про визволення, якого був вістуном.

В. Гюго

Перебіг уроку

I. Організаційний етап

II. Ет ап перевірки дом ашнього завдання

;; Перевірка вивченої напам’ять балади «Рукавичка»

;; Читання та обговорення складених удома сенканів

III. Ет ап підготов ки учнів до активного

та свідомого засво єння нового матеріалу

;; Повідомлення теми нового матеріалу

;; Формулювання разом з учнями цілей та завдань вивчення нового матеріалу

;; Показ практичної значущості вивчення нового матеріалу,

мотивація навчальної діяльності

;; Слово вчителя

Перед пам’ятн иком Міцкевичу

Ти не як пам’ятник над нами

У голубій височині —

Ти з нами поруч, наш Адаме,

Ідеш в безсмертні наші дні.

Ти з Олександром, ти з Тарасом

Дивився мудро в даль віків,

Тому не поржавіє з часом

Ваш вічний вайделотський спів.

Ти не лише всесвітній подив,

Не тільки слава ти із слав, —

Це ж ти «Трибуною народів»

Серця народів потрясав!

І в час, коли земної кулі

Одна єднається сім’я,

Лунає у всесвітнім гулі

Твоє, Міцкевичу, ім’я!

1. Кому присвячений цей вірш М. Рильського?

2. Чому поет говорить, що ім’я Міцкевича лунає у всесвітнім гулі?

;; Постановка перед учнями навчальної проблеми

Сьогодні на уроці ми познайомимося з життям видатного

польського поета і його баладою «Світязь», дослідимо художні

особливості твору, виділимо фантастичні елементи та визначимо

особливості пейзажу в ньому.

IV. Ет ап перевірки знань учнів

;; Заслуховування повідомлення про озеро Світязь із розгляданням фотографій

(див. електронний додаток)

;; Слово вчителя

Існує багато легенд про Світязь, одну з них я пропоную вам

послухати.

;; Переказ учнем легенди

Вороги напали на прекрасне місто Світязь. Нікому було його

обороняти, бо князь зі своєю дружиною пішов допомогти в нерівній

боротьбі другові — сусідньому князю. Залишилися в місті лише

діди, жінки з дітьми та юна княгиня. Не хотіли волелюбні жителі

міста загинути від руки загарбника, жити в неволі, зазнати глуму

та знущань. Тому вирішили прийняти смерть. Озеро поглинуло їх,

даруючи безсмертя. На воді одразу з’явилися квіти неймовірної

краси. Вороги зривали їх, але одразу падали мертві. І досі на во-

дах Світязя милується Божим світлом чудове латаття, нагадуючи

нащадкам про подвиг простих жінок, про їхню безмежну гордість,

про любов до батьківщини.

;; Виразне читання підготовленими учнями балади «Світязь»

;; Бесіда на первинне сприйняття тексту

1. Яке враження справила на вас балада?

2. Чому вона називається «Світязь»? Обґрунтуйте відповідь.

3. У чому різниця між народною легендою та баладою А. Міцкевича?

;; Словникова робота

Плужини — маєток поблизу м. Новогрудок.

Цирин — містечко поблизу м. Новогрудок.

Костьол — Божий храм, церква в поляків.

Ксьондз — священик-католик у поляків.

Аршин — міра довжини, що дорівнює 72 см.

Вої — воїни (архаїзм).

Мур — кам’яна огорожа.

Шанці — укріплення.

;; Запитання до учнів

1. Хто і чому вирішив пізнати таємницю озера?

2. Про що розповіла піймана князівна?

3. Порівняйте опис озера Світязь і міста Світязь. Чому опис

озера більш детальний і об’ємний, ніж опис міста?

4. Хто такий князь Туган? Чи можемо ми назвати його патріотом?

5. Дайте цитатну відповідь на запитання: «Якими рисами ха-

рактеру наділяє автор своїх героїв-патріотів?»

;; Робота в парах

1. Визначте тему та ідею твору.

2. За допомогою чого автор зміг утілити свій задум?

;; Дослідження художніх особливостей твору

Заповнення таблиці «Фантастичні елементи».

Фантаст ичні елемент и

Фантастичні герої Фантастичні події Інші елементи

;; Визначення ролі пейзажу

1. Завдяки чому ми змогли уявити місце дії?

2. Що називають пейзажем?

3. Які художні засоби використав автор, щоб показати і красу,

і чарівність, і небезпеку природи?

4. У чому особливість пейзажу, створеного А. Міцкевичем у ба-

ладі?

;; Робота в парах з ілюстраціями

Доберіть уривки з тексту, якими ми могли б підписати ілю-

страції.

;; Проблемні питання

1. Чому автор так широко розкриває тему патріотизму у своєму

творі?

2. Чому ця балада продовжує хвилювати людей і в наш час?

V. З акріплення нового матеріалу

;; Заключна бесіда

1. Що формувало характер поета?

2. Які факти біографії вплинули на творчість А. Міцкевича?

3. Що покладено в основу балади «Світязь»?

4. Які ідеї втілив автор у цьому творі?

;; Інтерактивна вправа «Місткий кошик» (див. електронний додаток)

VI. Ет ап інформув ання учнів про дом ашнє завдання,

інстру ктаж з його виконання

;; Завдання для всього класу

Скласти план балади.

;; Індивідуальні завдання

Підготувати повідомлення про життя і творчість Р. Л. Стівенсона,

знайти легенди про піктів.

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (30.06.2018)
Переглядів: 3372 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: